Poslanci začali řešit přísnější tresty za zablokování tramvaje autem, ke zvýšení sankcí se příliš nemají
Maximální pokutou za zablokování tramvajové dopravy v centru města špatným parkováním jsou dva tisíce korun.
Jedno špatně parkující auto dokáže výrazně zkomplikovat program desítkám tisíc lidí ve veřejné dopravě. Ukazují to zkušenosti zejména z Prahy. Řidiči, kteří neumí zaparkovat a tramvaj takovým způsobem zablokují, ale mohou být zatím v klidu: maximální výše pokuty zůstane dva tisíce korun.
Podvýbor pro dopravu začal řešit možnou změnu zákona 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích, která by pokuty za parkování, které zablokuje tramvaj, přesunula do vyšší sazby pokuty a mohly být případně odebírány body. Jde o iniciativu poslance a předsedy podvýboru Ondřeje Lochmana (STAN). „Dostal jsem řadu podnětů od občanů, kterým vadilo, k jakým situacím dochází a jak je to bez trestu. Beru to jako otevření debaty na toto téma,“ uvedl Lochman. Podle jeho návrhu by mohlo dojít ke zvýšení pokuty na 10 tisíc korun. Na problémy s průjezdem tramvají upozorňuje například Ropid na sociálních sítích.
⚠️ Kvůli chybně zaparkovanému autu blokující průjezd tramvají jsou jednosměrně odkloněny linky 11 a 13 ulicí Korunní a to pouze ve směru z I.P.Pavlova na Floru. https://t.co/nBQUDWm7vH
— PID (@PIDoficialni) January 31, 2022
Plán na zpřísnění sankcí se ale u většiny poslanců podvýboru nesetkal s velkým ohlasem. Narazil i na ministerstvu dopravy. Jeho zástupci uvedli, že jsou spíše pro informativní kampaň, která bude řidiče informovat o problémech, které mohou často nevědomky způsobit. Za špatným parkováním stojí i potřeba řady lidí přesouvat se po městě čím dál většími vozy. „Rychlý odtah vyřeší problém rychleji než velká pokuta,“ řekl ředitel odboru agend řidičů Stanislav Dvořák. Zástupci ministerstva upozornili, že je možná také úprava místního provozu. V praxi by mohl být na některých místech, kde k takovým kolizím dochází, zákaz stání.
Podle zákona mají být mezi kolejemi a autem při parkování tři metry, to ale řada lidí vůbec nedodržuje. „Praha kapacitně nemá šanci, aby odstup od tramvaje byl podle stanoveného rozestupu,“ řekl na jednání zástupce policie. Podle městské policie mají v Praze speciální tým na odtahy podobných aut. V průměru řeší kolem tří takových situací denně, průměrný dojezdový čas je 20 minut.
Poslanci při projednání nepřijali žádné usnesení. „Budeme se tím dále zabývat při projednávání změny bodového systému,“ dodal Lochman.
Problémy se špatně parkujícími auty blokující auta neřeší jen v Česku, ale například i ve Vídni.
Falschparken kostet Zeit und Nerven, allen voran den Öffi-Nutzer*innen. Fast 5-mal pro Tag blockiert ein Auto unsere Bims. Das ist nicht nur ein Ärgernis für unsere Fahrgäste, sondern kommt auch richtig teuer. Unser Tipp: Öffis nützen und Nerven, Börserl und Klima schützen 👋 pic.twitter.com/tMmmR3U5YE
— Wiener Linien (@wienerlinien) April 7, 2022