Poslanci schválili konec papírových dálničních známek, nahradí je elektronické

Podoba dálničních známek na rok 2019. Foto: Ministerstvo dopravyPodoba dálničních známek na rok 2019. Foto: Ministerstvo dopravy

Od roku 2021 nebudou muset řidiči vylepovat pro jízdu na dálnici na přední sklo dálniční kupón. Konec papírových dálničních známek,

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Medvěd

Elektromobil taky jede po asfaltu. Ano má menší emise. Zkrátka krabičku do auta jako u kamionů. Ujedeš 1000 km, zaplatíš 100 Kč, ujedeš 10 000 km zaplatíš 1000 Kč. Za 2 roky vyjedou z MB první elektroauta Škoda. Jsem zvědav, jak to bude jezdit v lednu na sněhu při -20. .

Carlos

já nevím jak Škoda ale můj elektromobil jezdí i při -12°C (větší zimu jsem zatím nepotkal) úplně v pohodě i sníh zvládne, možná lépe než fosil

Dalibor

na mistni hrkani dobry, ale delsi streky to zatim moc ty auta na baterky nedavaj

MarekSourak

Tak uz pomalu dohanime Madarsko se Slovenskem…

Petr

Měla by být možnost platit paušál nebo projeté km.Mimochodem, to se zas budou krást RZ, nebo jen „půjčovat“ 🙁

Carlos

to si moc lidí nelajsne…za to jsou papíry v čistírně min. na 6 měsíců…ta databáze bude hlídat i kradené vozy resp. RZ

Petr

Bude stačit i těch „několik“. Bohužel spousta jich jezdí i bez těch papírů.:-(

Alibaba

Nějak nechápu osvobození od placení „známky“ ty vyjmenované pohony (elektika, H2, hybridy, …)?
Ty auta se budou nad dálnicí vznášet (nebudou ji opotřebovávat), nebo proč by neměla platit?
Obecně bych to nazval ekoparazitismem.

adr

Dálnici samozřejmě opotřebovávají stejně, ale papírově vypouštějí méně CO2. Jaká je ve skutečnosti ekologická stopa už zas tak moc nikoho nezajímá.

Carlos

ale nebudou před vámi smrdět až za nima pojedete

Gogo

Zato se bude hulit z komína v Tušimicích, Počeradech nebo jiné elektrárně až se bude dobíjet přes noc.

Dalibor

pokud elektronický mýto spojený s velkým bratrem, pak platba za reálně odjetý kilometry jak pro nákladní dopravu tak pro osobáky. Je to nejspravedlivější řešení. A nechápou proč má mít slevu jedno palivo před druhým. Používají stejnou infrastrukturu. Ekologie mám být zohledněna v ceně paliva nebo silniční dani.

Y.K.

Protože to není mýto (které skutečně zpoplatňuje použití infrastruktury), ale prostě paušální poplatek a stát který to platí si strategii mobility může nastavit jak potřebuje či chce.

Dalibor

no právě proto bych se rád dalšího „paušálu“ zbavil a platil spravedlivě každý za to co opravdu používá. Paušály mi vždycky smrdely a vnímám je jako nespravedlivé. Aby plati někdo kdo najede ročně po dálnicích 65000 stejnou cifru jako ten co najede po dálnici 6500km mi přijde notně nespravedlivé

Přemek

Hackeři budou mít o zábavu více a crackeři o výsos více.

Danel Brvnišťan

Smiešne sumy, a smiešne úľavy pre elektromobily (tie tú diaľnicu nepoužívajú?).
Platba za diaľnicu by mala pokrývať náklady na jej výstavbu a údržbu. To ale vyžaduje podobne zpoplatniť celú sieť. Ideálne pay as you use, satelitný systém, rôzne sadzby za rôzne typy komunikácie a miesto (diaľnica vs. okreska, ulica na kraji malého mesta vs. staromák).
Nič viac by železnici / MHD nepomohlo než toto.
Ja viem, libertariánska utópia, že by ľudia mali platiť za služby ktoré používajú. Dotovaná diaľnica je predsa základné ľudské právo 🙂

Tomáš Robek

Není to utopie, lidé (a firmy) za tyto služby samozřejmě platí a to prostřednictvím daní, které státu odvádí. Vámi popsaný model, by byl aplikovatelný pouze při nulovém zdanění.

AAA

A jízdné na železnici by taky mělo pokrývat náklady na výstavbu a údržbu, viďte. A hezky pay as you use. Pět lidi v šufakonu? Jo, to bude drahý svezení…..

V. K.

To by právě žádný nebyl. V téhle libertiánské utopii, by vlaky nejezdili nejspíš žádný, protože stavět koleje na komerční bázi se nemůže v životě vyplatit.

Kubrt

Byly by nákladní vlaky na maximálně utilitární infrastruktuře a ještě by dost vydělávaly, jako v USA 😉

Dalibor

no třeba v USA je větščina železnic ve soukromých rukách a mám pocit, že vlaky jezdí a železnice tam nezaniká. Ovšem jezdí je to, co je ekonomicky výhodné, což je velice důležité konstatování – neexistuje tam „věřejný závazek“ a taky se tam moc nevozí vzduch.

Y.K.

Osobní doprava v USA víceméně neexistuje (v tom poměru, že toje celý obří kontinent), naopak nákladní ze stejných důvodů docela prosperuje (pro neskutečné vzdálenosti optimální).

noerf

Na páteřních tratích (v ČR koridory) se železniční doprava vyplatí, viz. naplněné koridory, výsledky dopravců). Samozřejmě, že lokální železnici, kde jezdí 810 s třemi lidmi by nebyla provozována, protože by to nikdo nechtěl platit.

adr

Jednoduché řešení pro regionální tratě. Nastavit tam ceny tak, aby to bylo pro lidi zajímavé. Pokud je pro lidi levnější a rychlejší jezdit místo vlaku autem, tak je nějaké povídání o prospěšnosti železnice nedonutí vyměnit auto za vlak.

AAA

možná by chtělo nastavit hlavně tu rychlost 🙂 protože plácat se přes hodinu tam kde je člověk autem za 20 minut prostě řada lidí nebude ani zadarmo.

Y.K.

Vyplatit se to může, ale ne všude a za všech okolností.

Přemek

Ehm, doprava je financována zjednodušeně řečeno, ze silniční daně a půlky akcízů prostřednictvím SFDI. Zrušením ostatních daní byste okamžitě příšel o možnost cestovat nejen vlakem, protože byste musel čistě ze svého přednostně platit něco zcela jiného a bez veřejné podpory mnohem dražšího. Tím neříkám, že by to nešlo bez dotací a vysokých daní, ale to by musel být jiný socioekonomický systém výhradně lidé s lidskou psychikou.

Danel Brvnišťan

Zrušenie silniční daně, zníženie iných daní, drahé zvezenie šukafónom, prosím! Nevidím problém 🙂
Diaľnice aj šukafón sú typickým príkladom štátneho prerozdeľovania, ktoré kriví incentívy, a znižuje efektivitu.
No jo, ale to je moc hnusnej ekonómie pre šotoušov. Lebo ekonómia = Klaus = neoliberalizmus = nepriateľ železnice 😀

AAA

Vyzkoušejte to pro začátek v Liberlandu 🙂

noerf

AAA: Tam je zcela individuální doprava a nulové daně.

Dalibor

Jak krásné, že nám cizinci kecají do našeho státního zřízení. Prosím, řešte si daňovou soustavu ve vašem státě. Já vám do SK daní a placení mýta taky nekecám. Od jisté doby mají Slováci svůj píseček a my taky svůj. Nikdo vás nenutí jezdit našimi šukafony, máte je na Slovensku taky. Nadávejte na Klause, nicméně tu republiku rozbili s Mečiarem, že. Tzn od té doby každý na svým, ne?

Dalibor

No dobrá. Pokud stát zruší spotřební daň na paliva, silniční daň atd DPH na silniční vozidla, servis a náhradní díly, budu velice rád platit za použití každého km silnice (podle kategorie a komfortu) Pokud na silnici budou takový díry, že mi prorazí pneumatiku a zničí disk, budu žádat náhradu škody + ušlý zisk pokud bude v zimně silnice neprohrnutá a neposolená, budu žádat kompenzace, uhradit případnou škodu a ušlý zisk (žádné přizpůsobit rychlost stavu a povaze vozovky). Když liberalizace, pak se komplet. To by mne zajímalo, jak dlouho by tady tento model existoval.

...

Inu, pokud se provozovatel komunikace smluvně zaváže v případě uvedených událostí uhradit škodu, pak nic proti. Ale obávám se, že by se to projevilo v ceně (prostě by to byla taková forma pojištění, asi jako dnes SLA u profi telco služeb).

Gogo

Bylo by krásné, že když už bude známka elektronická, kdyby byla možnost vybrat si u krátkodobých počet dní které si zaplatím. Když roční známka přijde na cca 4 Kč denně, tak např. 10 Kč na den x počet dní, ale nedělám si iluze že by naši politici udělali něco pro svoje voliče.

PetrN

Jak byste si to jako představoval? Jakože vím že pojedu 20 dní v roce, tak si nekoupím roční, ale zaplatím si jednotlivé dny? 20×10=200Kč? 😀 Tak to by asi nešlo, hlavně to nikde takhle ani nefunguje, kde mají elektronické známky.. Částka 1500Kč/rok je pořád nic, pokud jezdíte po dálnici alespoň občas… Ve Francii, Itálii, nebo Chorvatsku se platí za jízdu po dálnici cca 2Kč/km to je teprve raketa

Tronda

Špatný nápad to není, třeba zakoupím známku na 30 dní, ale ne vcelku, ale vždy před jízdou označím v tom systému den, kdy chci dálnici použít. Protože spousta lidí dálnici denně nevyužívá. A konečně by došlo k tomu, po čem spousta lidí volá, za dálnici by se platilo pouze ve chvíli skutečného využití.

Přemek

Proč něco označovat, když na každém začátku placeného úseku je snadné nafotit každou RZ a podle ní zjistit, kdo se tam poflakuje jako černý pasažér.

Gogo

Pokud budou naše dálnice jako ty v Itálii tak si klidně zaplatím. V loni jsem za 700 km v Itálii platil 53,60 Eur ale asfalt jen šustil, frekventované úseky šesti-pruh, na cedulích avizované ceny benzínu a nafty u pump 100 km dopředu, toalety zdarma se čistotou jen blýskaly.
Stále jsou i takoví kteří potřebují jet po dálnici párkrát do roka typicky ráno tam a odpoledne zpátky a těm se desetidenní známka nevyplatí.

Dalibor

no ale na druhou stranu jim tam leckterej asfalt šustí volným pádem i s autama a lidma, jestli se nepletu. Sice máme silnice rozbitý, ale dálniční mosty nám nepadají. Itálii jako vzor NEBRAT!!!

jiný Petr

Nebo třeba A4 Katowice – Kraków v Polsku: 120 Kč za 50 km, takže 2,4 Kč za km.

Myšpul

Hlavně by mohl být klouzavý začátek platnosti, aby když si třeba teď koupím nové auto nemusel platit za půl roku jako za celý rok.

Gogo

Když prosákly první info tak tam klouzavý začátek platnosti byl, stejně jako na Slovensku.

Andrea Říhová

Mate pravdu ja znamku nevyuzivam vubec po pl.usecich se nepohybuji a,kdyz jednou za rok potrebuji projet urcite pasmo,kde musi znamka byt tak to stoji pres 300,.pokud je to elektronicky proc nezaplatit treba jen jeden den ,ktery me treba postaci na vyrizeni co potrebuji.Viz Zbraslav -Řitka uz musi byt znamka a to projedu jen usek,kde ji potrebuji na 5km a 300 v haji.Mela by byt moznost zaplatit si pasno treba jen na den,dva apod.