Poslanci navrhli změnu trestání za přetížené kamiony, řidiče pokuty minou
Pokuta by měla nově směřovat už jen za provozovatelem vozidla.
Řidiči kamionů by už neměli platit pokuty za to, když se při vysokorychlostním vážení zjistí, že jejich vůz je přetížený. Pokuta by měla nově směřovat už jen za provozovatelem vozidla. Nyní hrozí pokuta jak provozovateli, tak řidiči. Zúžení navrhla skupina poslanců napříč sněmovními stranami v čele s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Podle ministerstva dopravy to může pomoci zvýšit počet uložených pokut, protože zjišťování totožnosti řidičů je administrativně velmi náročné.
Zákon o pozemních komunikacích umožňuje za přetížený kamion uložit pokutu 9 000 korun za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy. Při překročení nejvyšší hmotnosti do půl tuny pokuta činí 5 000 korun.
Poslanci uvádějí, že technické prostředky, které zajišťují vysokorychlostní vážení kamionů, neumožňují dostatečně snadno identifikovat řidiče vozidla. Naproti tomu při nízkorychlostním kontrolním vážení to možné je. Argumentují také tím, že postih řidičů nese znaky diskriminace českých řidičů, protože dokazování u těch zahraničních je složitější.
„Ztotožňování řidiče vozidla je přitom problematické, jelikož se jedná o přestupek dle zákona o pozemních komunikacích, a nikoliv dle zákona o provozu na pozemních komunikacích, který s objektivní odpovědností provozovatele vozidla pracuje systémově. Navíc v množství těch přestupků, které jsou sledované vysokorychlostními kontrolními vahami, je zjišťování totožnosti řidiče administrativně velmi náročné, a snižuje tak celkové množství trestů, které se ukládají,“ sdělil ČTK mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
„Tím, že se budou úřady soustředit výhradně na sankcionování provozovatelů vozidel, bude možné zvýšit celkový počet udělených pokut, kdy odpovědnost za vozidlo nelze z provozovatele vozidla sejmout,“ dodal mluvčí ministerstva. Snahou Ředitelství silnic a dálnic podle něj je, aby ke konci letošního roku fungovalo 13 zařízení pro vysokorychlostní vážení kamionů. V různých fázích přípravy je nyní sedm lokalit pro převažování v obou směrech. Jde například o D5 u Berouna, D11 u Hradce Králové nebo D3 u Soběslavi.
O poškozování vozovky přetíženými kamiony se loni zmínil i Nejvyšší kontrolní úřad při kontrole opravy dálnice D1. „Vozovku výrazně poškozují a její životnost zkracují i časté jízdy přetížených vozidel. V březnu a dubnu 2022 bylo jedinou pořízenou vysokorychlostní váhou na dálnici D1 zjištěno 17 216 případů porušení hmotnostních limitů vozidel. V dalších měsících byla váha nefunkční,“ uvedl tehdy úřad. Poukázal přitom na to, že příslušnému správnímu úřadu v Jihlavě předalo Ředitelství silnic a dálnic do ukončení kontroly jen 448 podnětů k zahájení řízení o přestupku.
Ministr Kupka loni v listopadu řekl, že chce přeměnit Centrum služeb pro silniční dopravu v silniční inspekci po vzoru Polska a dalších států. Inspekce by měla mít silnější pravomoce při kontrole nákladních vozidel, zejména kontrole přetížení a dodržování pravidelných přestávek.
Poslanecká předloha obsahuje také další změny. Počítá mimo jiné s tím, že dotčeným orgánem v řízení například o připojení dálnice na pozemní komunikaci nebo o připojení sousední nemovitosti na dálnici bude nově ministerstvo vnitra místo ministerstva dopravy. Navyšuje i hodnoty nejvyšší délky a šířky vozidel, kterým bude ministerstvo dopravy povolovat opakované zvláštní užívání silnic a dálnic.