Porucha uvěznila 500 lidí v tunelu, kvůli horku rozbíjeli okna. Válka Renfe s Talgem se stupňuje
Španělské Talgo se potýká s problémy rychlovlaků Avril S106. Polovina je kvůli poruchám mimo provoz, Renfe došla trpělivost.
Mezi španělskými státními drahami Renfe a výrobcem rychlovlaků Talgo se rozhořel spor o kvalitu dodávaných souprav Avril. Zasáhl do něj i ministr dopravy Óscar Puente, podle kterého opakované poruchy velmi poškozují pověst španělské železnice.
Vlna kritiky vůči Talgu eskalovala na začátku tohoto týdne, kdy museli cestující rychlovlaku z Valencie do Madridu rozbíjet okna poté, co kvůli poruše uvízli na dvě hodiny v tunelu u madridského nádraží Chamartín.
Bez světla a fungující klimatizace teplota rychle vystoupala na více než 40º Celsia, ve vlaku bylo 494 lidí.
Kvůli incidentu navíc neodjelo dalších 34 vlaků, což se dotklo 12 000 cestujících čekajících na nástupištích. Na kompenzacích jim Renfe muselo vyplatit 400 tisíc eur.
Španělský web Intereconomía však připomíná, že problémy s poruchami souprav od Talga jsou mnohem závažnější. V současnosti vyřadily z provozu už 11 vlaků S106 Avril, tedy polovinu z dosud dodaného počtu.
Zpoždění dodávek
Celkem si Renfe u Talga objednalo 30 kusů těchto vysokorychlostních jednotek. Letos v květnu jich Taglo dodalo jen 22, navíc s tříletým zpožděním.
O tom, kdy bude dodáno zbylých osm, nemá Renfe podle slov svého vedení žádné informace. V provozu je každopádně pouze 11 jednotek a Renfe žádá o penále a odškodnění ve výši více než 160 milionů eur.
Technický tým Renfe navíc nyní podle tiskové zprávy „vyhodnocuje spolehlivost modelu Talgo S106 jako celku“.
Obrazem: Španělské dráhy Renfe převzaly první rychlovlaky Avril, Talgo je dodalo o tři roky později
Většina z 11 odstavených vlaků je v opravě kvůli technickým poruchám. Podle Renfe se jedná o různé softwarové závady, problémy s řidicím systémem TCMS či komunikační sítí.
Vlaky byly nasazeny na nově postavené vysokorychlostní tratě v Asturii a Galicii. Spojení jsou kvůli opakujícím se poruchám velmi často zpožděná a kromě odškodnění a sankcí zvažuje Renfe vůči Talgu i žalobu.
Podle španělské tiskové agentury EFE dorazí pouze čtyři z deseti rychlovlaků Avril do cíle včas.
Včas nejezdí ani polovina
Od květnového nasazení už Renfe zaznamenalo s vlaky celkem 479 incidentů. Šest z každých deseti jízd má zpoždění a průměrná přesnost je 40,7 %. Hlavní příčinou poruch jsou problémy s motorem, trakcí nebo dveřmi.
Koncept nízkonákladovější verze rychlovlajků byl představen už v roce 2008, dalších osm let trval vývoj. Renfe si stroje objednalo v roce 2016, dodány však byly až letos.
V pozadí konfliktu pak probublávají spekulace ohledně nabídky na převzetí Talga maďarským konsorciem Ganz-MaVag. Zatímco akcionáři Talga by nabídku přijali, vláda se snaží transakci s ohledem na strategické důvody a rizika Orbánova proruského režimu zablokovat a nabízí místo toho spolupráci s českou Škoda Group.
Její šéf Petr Novotný tento týden v rozhovoru pro španělská média uvedl, že názor Renfe by měl hrát v rozhodování o budoucí cestě Talga roli.
Šéf Škoda Group: S Talgem bychom vytvořili evropského železničního šampiona, náš zájem trvá