Porto za evropské dotace nakoupí další čínské tramvaje
Nová čínská tramvaj pro Porto. Foto: Metro do Porto

Jde o druhý úspěch čínského výrobce s tramvajemi v Evropské unii.
Jde o druhý úspěch čínského výrobce s tramvajemi v Evropské unii.
Za penize evropskych danovych poplatniku budou nakupovat v Cine. Tomu by se melo zamezit.
Teď trochu mimo téma, nemá někdo info jak to vypadá s 3. Siriusem? Měl už jezdit.
Absolutně fascinující, že ze svých daní, sponzoruji tramvaje od čínské společnosti. Tak když už teda máme dotace na každou kravinu, tak proč proboha nemáme alternativu „buy american“? Nebo je opravdu v zájmu daňových poplatníků v rámci EU rozvíjet průmysl v totalitní zemi, a to bez možnosti to nějak ovlivnit?
Velmoci se starají primárně o své zájmy, Evropa se stará o spásu světa. Proto také velmoci jsou velmoci a Evropa je Evropa.
Obecně by měl existovat evropské nařízení „buy european“, které by se mělo aplikovat ve chvíli kdy v nákupu figurují evropské zdroje (tedy dotace z rozpočtu EU).
US buy American, EU buy European, Cina buy Chinese… a ve vysledku se dopracujete k tomu, ze na tom vsichni budou, jako pred temito geniálními nacionalistickými iniciativami.
Akorat, ze se pak vsichni pripravi o vyhody, ktere prinasi konkurence… ac mne treba nijak netesi, ze Portugalsko nakupuje cinske stroje, tak se mi design tehle tram libi.
Snad jediny benefit spatřuji v tom, ze by bylo mene logistiky a menší environmentální stopa.
1. Nevím jestli je moudré kupovat takto citlivé technologie zrovna od takové temné a v podstatě nepřátelské mocnosti, jako je Čína.
2. všichni mluví o udržitelnosti, ekologii, ochraně klimatu… ale tramvaje budeme klidně dovážet přes půl světa, i když by se daly samozřejmě vyrobit doma, v Evropě.
Hlavně něco co předpokládanou životnosti 30+ let by mohlo mít v ceně i 3d schémata náhradních/specifikace dílů pro druhovýrobu
Pominu svůj negativní pohled na podporu čínské totality ale zajímavé je, že tramvaje do značné míry kopírují dezén Alstombardier Flexity Outlook E (EuroTram) ale koncepce se zdá býti Kurzgelenk.
co Číňané nekopírují? a ono zas ale tolik nových a jiných koncepcí tramvají už není. Od doby revoluce v podobě 100% nízkopodlažního multigelenku a různých modifikací a po vynálezu plně otočného nízkopodlažního podvozku se koncepce tramvají za mě už jen opakují a nějaká revoluční koncepce se nekoná (svého času to byla 15T) ale divíme v Praze, že se recykluje již jednou vytvořené (52T) a není to žádná revoluce. A ani Číňan už nedokáže vymyslet nic jiného – kromě pohonu či způsobu napájení.
Co je koncepčně špatně na 52T? Nemyslím si, že za každou cenu je dobré vymýšlet nějaké revolučně nové věci, s nejistým výsledkem.
Nic špatného na ni není, naopak – je to jeden z mála osvědčených konceptů, což jen podporuje tvrzení, že většina dobrých možností už byla někým vymyšlena a zas tak moc prostoru na zlepšení nezbývá. Drasticky odlišné koncepty stylu 15T se spíše ukazují jako slepé uličky.
přesně tak, neřekl jsem, že 52T je špatná koncepce ale to, že je to recyklovaná koncepce a žádný vývoj dopředu, protože i technika má svá omezení a už dle mého názoru není co až tak vymýšlet a vše ostatní jsou často slepé uličky. Revolucí mohl být třeba Translohr ale je to také slepá ulička, maximálně tak v budoucnosti levitující tramvaje na principu maglev. Ale jak to bude mít klasická kola a koleje, tak omezení fyziky prostě platí. a i číňan pro Porto nemůže vymyslet nic víc než zase jen obyčejnou tramvaj..žádnou přidanou hodnotu toho že je to z Činy to… Číst vice »
Nechápu úplně podtext toho článku. Na jedné straně jsme rádi, když Solaris pronikne do Kanady, kde rozvíří stojaté vody, a na druhé straně máme problém s tím samým v opačném gardu?
Ano, chápu rizika skrytých subvencí u čínského zboží. Od toho máme kontrolní orgány na evropské úrovni. Ale pokud chtějí mít evropští výrobci ještě nějakou naději na export mimo EU, pak se musí přizpůsobit tržní realitě – jinak dopadnou jako Karosa nebo Škoda Auto v tom lepším případě; nebo jako ČKD a LIAZ v tom horším.
Však Solaris nebo i třeba právě CRRC vyrábí pro Severní Ameriku přímo v Severní Americe. Do EU se to vesměs tahá přímo z Číny (čest výjimkám, které tu mají alespoň finální montáž)
Vnucuje se tak otázka, jestli by výše EU dotace neměla být zastropovaná podílem EU firem.
To je nejspíš čistě otázka objemu. Pro kusovky se Číňánům nejspíš nevyplatí budovat fabriku, takže je to trochu slepice/vejce. I české tramvaje v USA se nejdřív importovaly z Evropy, než Inekon prodal licenci.
CRRC už nějaké výrobní kapacity v Evropě má. Stejně tak třeba Stadler pocítil skok v amerických zakázkách, když otevřel fabriku v Utahu.
Jaké kapacity má CRRC v Evropě? Vím jen o lokomotivce v Kielu, což asi nebude úplně výhodná základna pro expanzi v Evropě – jednak kapacitně, jednak cenou práce.
Asi myslel autobusy CRRC, které se pod koupenou maďarskou značkou Ikarus vozí v podstatě kompletní z číny.
Však Stadler a další mají v USA továrny, aby se mohli ucházet o zakázky s federální podporou dle zákona Buy American. Třeba Airbus vyrábí v Evropě, ale když chtěli prodávat KC-45, tak museli postavit továrnu v Alabamě.
Kdyby to byly tramvaje z Kanady, tak by to vadilo mnohem méně.
vadilo by to úplně stejně.
Ne, to tedy nevadilo, je snad rozdíl dovážet výrobky od našeho demokratického spojence, než od té bolševické velmoci.
Evropské dotace + Čína.
stejně jako se za EU dotace před válkou nakupovali dopravní prostředky z Běloruska a Ruska (tramvaje v Ostravě – nenechme se uchlácholit Stadlerem, který se k běloruskému původu těch tramvají moc nehlásil od začátku a který stále provozuje závod v Minsku a stále v něm vyrábí ), Alstom se zbavil svého třetinového podílu v Metrovaginmaši až na konci loňského roku!, trolejbusy z Běloruska, vozy metra z Ruska, tramvaje z Ruska – ty byly prokazatelně placené z dotací a dokonce se posuzovalo jestli dodání tramvají není porušení sankcí..EU by neměla podporovat jednak totalitní nepřátelské režimy a jednak firmy z nich pocházející.… Číst vice »
Na ostravském Stadleru je z Běloruska pouze hrubá stavba a to ještě jen vyrobená, i materiál byl z EU – to je opravdu jen hodně malý podíl hodnoty.
no o materiálu z EU nic nevím, naopak jsem četl jak minský závod Stadleru odebírá kovové a kompozitní materiály z Běloruska a nebo rovnou z Ruska. I dle vyjádření Stadleru je podíl dílů ostravských tramvají pouze 70% procent z EU – zbytek je Rusko a Bělorusko. Hliník a ocel mají pocházet přímo z Ruska. Tudíž hrubá stavba ostravských Stadlerů je vyrobena v Bělorusku z ruských či běloruských materiálů. Nikde jsem opravdu nečetl, že by minský závod vyráběl i ze základních materiálů odvozených z EU. To by se asi ani nevyplatilo ten závod provozovat když jeho hlavním cílem jsou levnější vstupy… Číst vice »
Pokud jde o Ostravu – je to jak jsem psal a vím to zcela určitě. Ten zbytek taky není úplně jak píšete, je to krapet složitější. Nicméně, že ta fabrika stojí a je tam nějaká produkce je fakt – nicméně ne pro EU trh.
nechápu proč Porto nevyužívá možnosti legálně vyřadit z výběrového řízení společnosti mimo EU, jako to třeba dělá Praha nebo nejnověji Jihlava. Nejen že jsou čínské tramvaje bezpečnostní riziko, jelikož přístup k softwaru tramvaje má společnost vlastněná 100 procenty vládou komunistické diktatury, ale zároveň tím tu Čínu podporujeme. Evropské dotace by se mělo používat na nákup výrobků ze zemí EU, případně ze zemí, které do EU podaly “přihlášku” ale nikoliv od našich “nepřátel”. Nevím jaké zkušenosti mají s první verzí co už v Portu jezdí. Ty tramvaje nevypadají špatně, design dveří na mě působí trochu “asijsky” ale třeba kabina řidiče je… Číst vice »
Mě zase fascinuje pokrytectví, že když evropské firmy viděly byznys v Číně, tak měl každý tunelové vidění a představoval si, jak plave v penězích. No a když už Čína ty technologie má, tak najednou jsme protekcionisti.
Je na regulátorech, aby posoudili míru nepovolené státní podpory, jak se tomu stalo v Bulharsku. Pokud ale CRRC dokáže ty vlaky dodat levněji i při započtení dopravy, pak není důvod uměle vyřazovat. Když má Škoda levnější pracovní sílu než Stadler, měla by být kvůli tomu v tendrech penalizována?
Pokud si to Portugalci zaplatí sami, nikdo proti tomu nic mít nebude.
Něco jiného je být výrobcem v EU a plnit všechny podmínky (bezpečnost práce, životní prostředí atd.) a pak se může Škoda a Stadler mezi sebou spravedlivě poměřovat.
Ale něco úplně jiného je být výrobcem v Číně, kde plní leda tak podmínky komunistické strany.. a to v některých fabrikách navíc makají političtí vězni.
přesně – čínský výrobce (a jakýkoliv jiný ze zemí mimo EU, Evropský hospodářsky prostor a Švýcarska) nemusí plnit žádné podmínky jako ostatní výrobci “domácí”. Tudíž rovná soutěž to ani nikdy nemůže být. Něco jiného je si koupit elektrobus BYD vyrobený v Maďarsku, kde přecejen musí alespoň nějaké EU podmínky splnit. CRRC je navíc ve vlastnictví státu a je silně státem dotovaná, tudíž opět žádná rovná soutěž. Jen mě trochu překvapuje, že když se jednalo o vlaky v Bulharsku, tak se po zásahu EK najednou CRRC stáhla ze soutěže a tady o zakázky na tramvaje se EK vůbec nezajímá i když… Číst vice »
V Portugalsku se žádné tramvaje nevyrábí (už přes 50 let), tedy nemají potřebu domácí výrobce zvýhodňovat. Pokud jim Číňan je schopný nabídnout něco v dostatečné kvalitě za nižší cenu, tak toho prostě využijí.
Ale oni na to využijí dotaci EU. A ta by měla být podmíněna tím, aby nešla do Číny.
Takhle by to byt nemelo – snad je v tom aspon nejaky offset.
A vadi mi to treba i na dotacich na zatepleni a green deal related veci – vsechny ty omezeni atd, aby melo praci par monteru (u nas casto party Ukrajincu) a veskery technologie co mely byt motorem EU ekonomi z dovozu … nikdo nema lokalni FVE panely, menice, baterie, sledovani … a prakticky ani ty tepelny cerpadla.
V ČR má továrnu několik výrobců tepelných čerpadel, stejně jako v Polsku a několika dalších evropských zemích. V Plzni teď Panasonic staví úplně novou tam, kde dělal televize. Měla by být největší v regionu.