Porto – Lisabon za 75 minut. Portugalsko začne stavět první vysokorychlostní trať
Vizualizace mostu pro vysokorychlostní trať v Portu. Foto: Infraestruturas de Portugal
Do soutěže přišla jediná nabídka.
Do soutěže přišla jediná nabídka.
Ať si každý sáhne do svědomí. I spousta místních velmi dlouho tvrdila, že VRT v Česku není potřeba a používala vědomě zcela lživé tvrzení. Jako například: 1. Česko je příliš malé 2. Nejsou zde dostatečné dopravní proudy 3. Stávající infrastruktura je dostatečně rychlá a propustná 4. Česko si takovou infrastrukturu nemůže dovolit 5. Češi si nebudou moci dovolit jezdit v těchto vlacích 6. Stanice budou příliš blízko A tak dále a tak podobně. Každý takový výkřik do tmy má svou drobnou vinu na tom, že se staví tak pozdě. Protože není to pouze o investicích a politických rozhodnutích, ale také… Číst vice »
A protože lidi rozumí spíš kroucení kolečkem, tak veřejná podpora není.
Je to tak. Když všichni říkají, že se to stejně nepostaví a nestihne, politici potažmo jejich podřízení necítí žádný tlak na to, aby se nějak v tomhle snažili. A politik je z logiky věci líné stvoření, co neudělá ani ň navíc, než musí.
Tedy, přesněji řečeno, že se u nás ještě nezačalo vůbec stavět. Tedy kromě papírů, v papírech nejspíš vedeme v rámci celé Evropy… tolik studií asi nemá nikdo.
Jinak ještě pod minulým článkem jsem viděl někoho vypočítávat kdo všechno žádnou VRT nemá – vzpomínám jak tam bylo hezky zahrnuto i Rakousko („jen“ 250kmh takže poněkud účelově = nemají) i Portugalsko (pravda, nemají teprve kopli do země).
No tady trochu je problém v tom, že ta hranice rychlosti VRT-NEVRT je různá pro státy EU/mimo EU a v těch EU to ještě může měnit národní legislativa – VRT je v EU novostavba pro V = 250 km/h a vyšší, v CZ je VRT cokoliv nad V = 200 km/h bez ohledu na to, jestli je to novostavba nebo ne, mimo EU je obvykle novostavba už trať s V = 200 km/h včetně, někde je to VRT trať pro V = 230 km/h včetně.
Ad 1) např. ve srovnatelně velkém Rakousku skutečně nejsou klasické VRT na 250+ km/h. a dokonce i část trasy např. Berlín – Mnichov je konvenční trať s max. 200 km/h (a to Berlín Lipsko/Halle, dále Ebensfeld – Norimberk a Ingolstadt – Mnichov). Ad 2) u tratě určené ryze pro osobní dopravu je potřeba o to víc ty přepravní proudy zohledňovat (ale O. K., dostatečně silné jsou, nicméně ani mnohé zahraniční – např. francouzské – VRTky je plně nepodchycují, naopak velmi dobře je podchycují např. švýcarské „neVRTky“). Ad 3) Ty diskuse (na různých fórech) sleduji docela často a o dostatečné propustnosti… Číst vice »
Doplnění některých bodů: Ad 1) Totéž s traťovou rychlosti okolo 200 km/h pak platí i pro řadu dalších německých relací (tzn. nejen Berlín – Mnichov) vč. osy Drážďany – Berlín – Hamburk (použitelné i pro VRTkové vlaky z Budapeště/Vídně přes Prahu), ale např. i další vytížené úseky jako např. Augsburg – Ulm, Norimberk – Würzburg – Frankfurt či Frankfurt – Fulda. A (můj celkový vzor do komplexní systémovosti veřejné dopravy) Švýcarsko má přes 200 km/h jen v úpatních tunelech (a přinejmenším v jednom z nich ji reálně nevyužívá a mmch. linka z nejlidnatějšího švýcarského města směrem k tomu tunelu vede… Číst vice »
Rakousko svoji VRT ale už staví. V provozu je zatím úsek Vídeň – St. Polten.
https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/rakouska-westbahn-zrychluje-na-250-kmh/
Tak Portugalci nás předběhli a to bylo Portugalsko dlouho nejchudší zemí EU. Přemýšlím, kdo nás ještě předběhne, ale řekl bych, že asi tak zbytek civilizovaného světa:(
Pokud si poslechnete z nějakého záznamu novoroční projev prezidenta republiky z 1.1.1990, tak zjistíte, že nás Portugalsko předběhlo již za dob ČSSR.
Ekonomicky jsme dle ukazatelů stále výš. Vysokorychlostní železnice na tom nic nezmění 😏 ale ujíždí nám v ČR pomalu vlak.. v mnoha ohledech
Vlak nám ujíždí hlavně kvůli chybějícím dálnicím – chybí kapacitní flexibilní doprava. To že někdo z Ústí bude moct být v Praze za hodinu bude mít na blahobyt nulový vliv.
Máte nějaké chybné informace. Z Ústí jste za hodinu v Holešovicích už dnes. Díky VRTce to bude půl hodiny, tedy podobně jako do Říčan. A to se asi už dovtípíte sám, co taková nabídka přinese městu s levnými nemovitostmi jako Ústí.
Co přinese VRTka např. Chomutovu (který též má levné nemovitosti atd.), kam to i při nové trati Most – Nová Ves u Kralup bude do Prahy cca hodina jízdy, tzn. stav srovnatelný s dnešní relací Ústí – Praha? P. S. k tomu srovnání Říčany – Praha vs. Ústí n/L. – Praha přidejte: – průměrnou docházkovou/dojížďkovou vzdálenost z průměrného říčanského bydliště na tamní nádraží vs. z průměrného ústeckého bydliště na tamní nádraží – průměrnou docházkovou/dojížďkovou vzdálenost z té které pražské železniční stanice/zastávky do skutečného cíle dojížďky (v případě Říčan je těch zastávek daleko víc, ostatně proto je cestovní doba delší než… Číst vice »
Pozn. tím co jsem napsal, jsem neměl na mysli, že by rychlá trať neměla mít pro Chomutov žádný přínos, ale (krom toho, že by ho vůči Praze měla větší, pokud by vedla přímo podél D7 a mj. přes letiště Ruzyně a ne oklikou přes Most a okolo Loun) vypichuji to v kontextu toho, co p. Zdrasa napsal – tedy že 1 h (+ na pražské hl. n. pár minut k tomu) z centra Ústí n/L. nestačí k tomu, aby v Ústí byly vyšší ceny nemovitostí (atd.). Otázka k zamyšlení – proč v posledních 20 letech nijak nenarostl počet obyvatel Břeclavi,… Číst vice »
Chybí nám obojí, akorát v dálnicích to přecejen nakonec začínáme dohánět. Vlak nám ujíždí, „chloubou“ jsou u nás kilometry (až desítky) opravených „skorohlavních“ tratí, spousta pěkně spravených střech na nádražích a každou chvíli už prý spustí tu „smršť“ prostých elektrifikací…
Dálnic je dost. A bude-li VRT nejsou další dálnice potřeba vůbec.
Téměř všechny VRT jsou plánovány v trasách, kde již dálnice vedou (O. K., úsek Praha – Jihlava tedy „jinudy“, ale relace je to nakonec stejná).
Naopak nemalá část tras, kde dálnice již vede, je VRTkami zcela míjena (podél D10 či D6).
Nebo kterou relaci podle vás vyřeší VRT, ale dosud v takové relaci nestojí dálnice?
(I např. relace Pardubice – Brno se po dokončení VRTek železničně zhorší, přičemž jde o relaci dosud míjenou i dálnicemi.)
Není potřeba řešit další směry výstavbou dálnic (třeba spojení všech krajských měst).
Jinak třeba směr na Liberec taky něco vyřeší nová trať, sice to nebude VRT, ale pomůže to i v krajských relacích (no, Ústí – Liberec nee).
Lide ze zapadu uz se tomuto skanzenu zacinaji trochu vyhybat.
Je hodně zemí EU, které žádnou VRT nemá. Např. ani rovinaté (a tím pádem pro nové tratě velmi snadná výstavba) Maďarsko.
Evidentně jim v Portugalsku chybí něco jako Vodos z Tetcicos… To by zírali…😅😅😅
Kterou stavbu VRT zablokovala Voda z Tetčic? O roli Ing. Luďka Sosny v nerozvoji české železnice jste už někdy slyšel?
Tak ještě nestihli zablokovat žádnou, jelikož VRT u nás má zřejmě jakýsi samoblokační mechanismus…🤪. O roli Ing. Sosny jsem neslyšel, zkusím dohledat a díky za tip
A už jsem cosi dohledal… Možná jsem našel špatnou stránku, ovšem pouze obecné progresivní cinty v moderním ptydepe, kde sice plánuje cokoliv, ale obecněji to už nejde… Nebolí popsat co nejvíce papíru a říct co nejméně, ale i tak to dát najevo způsobem sice autoritativním, ale nekonkrétním a tudíž nepostižitelným…
Nebojte, až se začnou vydávat rozhodnutí , myslím, že vodník se do boje proti pokroku rád zapojí
Prosím vás o Sosnovi tu čtu léta. To je kdo? A proč jej nelze vyměnit za někoho neškodícího? Díky
Ředitel odboru strategie MD. Není zájem, spoustě lidí vyhovuje. Zvláště firmám, které VRT neumí.
diky
Nechcete jej pozvat do podcastu? 🙂
V páté minutě každý posluchač usne:))
A vstoupí mu do sna
Pan inženýr Sosna 🤣🤣🤣
Musite kazdych 5 min. pustit znelku… 😀
Konkrétně Voda z Tetčic neblokuje asi žádnou VRTku, jenom blokoval opravu Brno-Zastávka, a to hodně deb.. eh, praštěným návrhem, že 🙂 Ale mezi ty „něco jako Vodos z Tetcicos“ patří i spousta NIMBYstů, co ty stavby blokují slušně. Třeba takový Výtoňský most nebo Vysočanská spojka (byť opět nejde přímo o VRT, ok).
Máte pravdu, že SŽ a MD jsou ti větší hříšníci, ale nejsou jeidní..
Oni si zatím s tím blokováním poradili tak že doposud nedali blokařům šanci se čehokoliv hmatatelného „chytnout“… je to zřejmě genitální taktika 🙂
Nakonec si o 3 (!) roky modernizaci úseku Střelice – Zastávka odsunula sama Dobrá správa (ve chvíli, kdy územní rozhodnutí na CELÝ úsek Brno-HH – Zastávka měla už někdy od roku 2019). Za to už žádný „dědek z Tetčic“ nemohl. P. S. Také si všimněte, kdy nastala žádost Dobré správy o územní rozhodnutí (+ v jaký den v roce to bylo) + kdy nastalo první veřejné projednávání + jaká doba mezitím uplynula + co se mezitím i stalo. (no odpovím sám: 31. 12. (!) 2009 vs. tuším 25. 5. 2011, mezitím mj. Bártovo ministrování vč. „superkoncepce“, která tuto investici počítala… Číst vice »
Tak schválně. Kdo to postaví dřív. Portugalsko nebo Polsko?
Portugalsko, pak Polsko a 10 let na to potom s velkou slávou postaví ČR první úsek vedoucí z Horních Kotěhůlek do Dolních Kotěhůlek.
A hned tam hodí pomalou jízdu 😅😅
Jen 10 let poté? Optimisto!
To je jedno, obojí začíná na PO a končí na LSKO 🤣🤣🤣🤣(tedy alespoň v češtině)
Portugalci jsou lepší než češi
Jj, tam se už dávno jezdí 230.
Ale menší.
Mořeplavci? Tak samozřejmě …
Mají 10x méně obci než ČR
Ale více roztahaných. Mají je více pospojované, ne že každá osada má svůj úřad jako u nás. Jinak rozprostření zástavby bych neřekl, že je menší.
A počet mezistátních spojů (i kdyby v přepočtu na počet hraničních přechodů) mají oproti Česku jaký? 🙂
(Každý si umí najít to, co se mu hodí)
My zase umíme dělat lepší studie.
Co mi v článku chybí je další podobnost s ČR, a sice že ani tak super nutně nepotřebují co nejrychlejší trať — současná konvenční je po mnoha upgradech s Pendoliny docela dobrá — ale potřebujií zvýšit kapacitu a tak na to jdou přidáním kolejí pro dálkovou dopravu, které tedy když už, tak budou rovnou VRTka. Pro nás pak může být dost zajímavé sledovat, jak se tahle strategie osvědčí. Viděl bych ale rozdíly v hustotě zalidnění po cestě. S výjimkou blízkosti obou aglomerací je u nich řekl bych více mrtvo, takže vymístěná dalkovka nechá dost místa pro náklady. Zatímco u nás… Číst vice »
Jak jste prosím myslel to, že je u nich více mrtvo? Vždyť mezi Portem a Lisabonem je s trochou nadsázky souvislá zástavba. Mrtvý je zbytek země, zejména region Alentejo, ale v Portu, Lisabonu a regionech mezi nimi žije cca 75 % populace. Koukněte třeba na četnost odjezdů regionálních vlaků z Coimbry, která je zhruba v půlce cesty.
Prosím, prosím, nenapovídat zdržovačům: „mohlo by být zajímavé si počkat jak to u nich dopadne“ 🙁 🙁
Abych se ujistil, to je to samý Portugalsko, který jsme už snad před 15 rokama dohnali a předehnali? To samý ‘P’ ze zkratky PIIGS?
Ano, je. Krásná ukázka toho, že všechno nelze měřit v ekonomických číslech. Východní nastavení vám ani peníze nezmění, v Německu by mohli vyprávět.
Však jedno z těch „I“, tedy Itálie, má VRTky dávno.
No a nějaké ty rozestavěné (resp. někde to i dostavět zvládli) rychlé tratě má i „G“.
P. S. rád sleduji celkové ukazatele, u těch železničních např. ten, že kilometricky asi nejkratší trať mezi hlavními městy je na portugalské straně už asi 13 let nesjízdná. No a četnost spojení mezi těmi hlavními městy na Pyrenejském poloostrově? Škoda mluvit.
Dohnali a predehnali je to jen papirove, musite zapocitat kolik HDP je portugalskych a zustane doma a kolik HDP je ceskych a zustane doma… ono je to ucetne pekne, ale kdyz v zemi nevice HDP tvori zahranicni firmym ktere u nas maji „jen“ vyrobu ci montovnu, tak to moc slavne neni… Portugalsko sice neni zadny high level, ale rekl bych, ze na tom bude o poznani lepe…
Kolik hrubého DOMÁCÍHO produktu zůstane DOMA? 🙂
O. K., zkuste tedy řešit Hrubý národní produkt https://en.wikipedia.org/wiki/Gross_national_income – Česko 47., Portugalsko 48.
…jasne, chapu…
…ale per capita…
O. K., ale počet obyvatel Portugalska je víceméně stejný jako počet obyvatel Česka.
Ten most… to je parada… u nas by to byly neskutecny protesty…
Dost možná jsou, jen o nich nevíme.
Protože nejspíš nemají potenciál brzdit rozvoj země a tudíž ostatní tolik nedráždí.
Nemslím si, že noviny v Portugalsku píší o protestech proti novému mostu pod Vyšehradem. Recipročně se tak nepíše ani u nás.
Já pořád nevím, kam na to lidi jako Vy chodí…NIMBYsmus a odpor k různým stavbám byl, je a bude běžný všude ve světě.
Podle mě to má základ v těch pohádkách, kterými si náš národ tak rád nechává vymývat hlavy…například ta památná hláška z Byl jednou jeden král, jak tam ten chlapík řiká: „Odcházím do sousedního království, slyšel jsem, že tam pečený holuby sami člověku do huby lítaj.“
Jo a pak ten princ „nic nenajdou, co já se toho království nahledal… všude se musí makat“
Ja netvrdim, ze protesty a zdrzovani je ceska specialita, jasne, ze je to vsude, pokud nepocitame diktatury, ale ten vysledek je jiny,…
1. s protesty a pripominkami se vyporadaji i u takovychto staveb
2. casto zabira byrokracie kolem stavby mnohem mene casu
3. skutecne zacnou stavet a celkem relativne rychle to postavi
Musite uznat, ze v CR postavit nejakou trat trva i tak dlouho, ze v dobe stavby uz to byva zastarale… tyka se to jak dopravnich staveb, tak developerskych projektu… vlastne jakychkoliv staveb…
Zrovna zbourání/nezbourání starého železničního mostu v Portu (ten na úvodní grafice úplně vpravo) se řešilo celkem dlouho. Nakonec se nechal, trať se napřímila a vedle se postavil nový most. Starý most nemá ani po mnoha letech žádné vyžití, nedá se po něm projít ani pěšky.
No jo – ale ty „panoramata“😜
😀
Asi měli víc štěstí že ničemu moc nezavazí… v našich reáliích by to znamenalo teň Výtoňskí asi tak o 50m posunout a tam ho nechat, bez zatěžování by nejspíš ještě tak půl století vydržel, to by snad stačilo aby se jeho zastánci dohodli jestli se na památce smí část železa povyměňovat (a kdo to zaplatí) nebo jestli bude stačit ho třikrát pečlivě natřít…
*Výtoňský
Doufám, že se neinspirují od country for the future.
Po návštěvě Portugalska taky doufám, ještě by je mohlo napadnout si opravit centrum v Portu, když je tam teď v podstatě slum
Občas to tak v Portugalsku působí, ale skoro všude také narazíte na nějaké staveniště a rekonstrukci. I teď několik částí centra Porta je rozkopané, byť jde o součást výstavby nové linky „metra“.
Jsem nepsal nic o výstavbě, ještě tomu říkat metro je dost nadnesený :). Kéž by tam nebylo spousta rozpadlých baráků.
Co by za to dali, třeba v té dědině u Šlapanic…
U každé sítě platí, že každoročně obnovujete „celková délka“/“životnost“. Například BVaK spravuje 1400 km vodovodní sítě. S životností potrubí přibližně 100 let to znamená každoročně měnit zhruba 14 km potrubí. (Nejen) proto je Brno pořád někde rozkopané.
Pokud se průběžná obnova přestane dělat, tak se naakumuluje infrastrukturní dluh a ten se fakt blbě dohání.
Portugalci to mají podobné, výše uvedené totiž platí i tam.
Na Portugalsku je zajimave, ze v mnoha aspektech je ze zemi EU nejlepsi „dvojce“ CR – podobne HDP, velikost, tvar, hornatost, populace.
Až na to pobřeží a ostrovy v Atlantiku.
No jó, holt oni mají obří vlny v Nazaré, my je ale zase máme na Opavě.
V Portugalsku nevládne Babiš
Zato měli Salazara.
Ani Fiala 😀
@Jan Sůra: detail: Řeka se jmenuje Douro, ne Duero – aspoň v Portugalsku
A rozchod se česky jmenuje normální. (Ne „standardní“.)
Z pohledu Portugalců je standardní jejich rozchod.
Optikou našich (ČR) VRT šotoušů to bude celé úplně na prd, když je to mezi největšími městy nad 60 minut… A ještě k tomu ten rozchod…
Hlavně je Portugalsko pro VRT moc malé. A zakázat pobřežní lodní dopravu, aby neubírala želnici práci a vztekle plivat na lodě plující na Azory, jaktože nejsou elektrické, když železnice musí.
No, ten rozchd je vazne zvlastni, kdyz i spanele u VRT prechazi na 1435… jiste, je to zeme na okraji Evropy a neni nutne jine propojeni s okolnimi mesty…
Nechtějí to částečně využívat i konvenčními vlaky? To by pak dávalo smysl.
Vzhledem k etapizaci výstavby to těžko můžou dělat normálněrozchodné.
No, to se jim ta snadnější etapizace zase nepříjemně projeví do budoucnosti… zůstanou „jiní“ o století dýl. Bude to mít citelné finanční výhody během jednoho desetiletí, a pak už jen drobnější nevýhody ale zato mnohem déle.
V případě problémů to můžou objet po konvenční sítí. Sice se zpožděním, ale dojedou. A mnohem jednodušší vjezd do koncových stanic, to je taky plus.
Měl by pro ně normální rozchod nějaký provozní přínos?
Okamžitý? Víceméně nulový. Do budoucnosti? To se uvidí (i když, my už asi ne)…
Krásná ukázka „národních faktorů“ železnice, do kterých si přece nenecháme šahat… A) tak se to u nás dělalo vždycky B) někde v šuplíku čeká pro všechny případy studie kolik desítek miliard by stálo to překopat/změnit (případně jezdit nějakou přechodnou dobu „dvousystémově“).
Málokdo uvšem uvádí studii jak to každý rok stojí jednotky miliard dělat (skoro) všechno dělat „po svém“
Viz například dlouholeté udržování dvou systémů u nás, abychom snad proboha stihli dojezdit levnější jednosystémové Elefanty…
A všiml jste si, že ta trasa je taky mnohem delší – 290 km? Taky to mohli protáhnout na hodinu a půl, ale neudělali to.
A plánuji Španělsko a Portugalsko, že se propojí vysokorychlostní tratí? Možná, že taková VRTka by mohla být pro Portugalsko ekonomický zajímavější než jenom vnitrostátní z Lisabonu do Porta.
Staví se spojení z Lisabonu do Madridu přes Badajoz s tratí na 200 km/h
Opravdu se staví? Myslel jsem, že je to jaksi u ledu.
Na španělské straně se k tomu nakonec, i když s 10+letým skluzem, nakonec pomalu dostávají – viz i dostupné mapy.
Asi je možné, že to bude u ledu, ale docela velké rozestavění tam je, za Évorou na leteckých gůgl fotkách je toho vidět hodně, ale vypadáto, že zatím stavějí jen jednu kolej, většina mostů (ne-li všechny) jsou jednokolejné.
Podle openstreetmap je trať na portugalském území (Évora – Elvas) navržena na 250 km/h.
Ve Španělsku je to na 200, ale směrove by to mohlo i na 300 vyhovět, a pár kousíčků je tam i na 300.
Plánuje se propojení na severu (Porto-Vigo) a na východě (přes Badajoz do Madridu). Ale velkou prioritu to nemá, ekonomicky je to mnohem méně zajímavé než spojení dvou největších měst v zemi.
Porto-Vigo bude na řadě až po dokončení Porto-Lisabon, ze spojení do Badajozu se staví (už od roku 2018) trať Évora – Elvas, ovšem jako jednokolejná širokorozchodná elektrifikovaná trať určená primárně pro nákladní dopravu, ale osobní vlaky tam budou moc jet slušných 250 km/h. Hotovo by mělo být příští rok.
Ten Iberský rozchod celkem zabíjí případnou integraci se Španělskými VRT…
Sami španělé mají kus VRT o rozchodu 1667 mm, tuším že tu do Santiaga.
Tuším správně: https://openrailwaymap.org/?style=gauge&lang=cs&lat=42.86033168009787&lon=-8.50818157196045&zoom=14
Ale jen v galicijské části – a to je tedy ta „starší“ rychlá trať – „jenom“ na 200 km/h a určená i pro nákladní dopravu (a proto „zatím“ v širokém rozchodu).
Podle ORM je tam 300, se mrkněte…
Aha, v úseku Ourense – Santiago ano.
Tzn. částečně tomu tak je (ne tedy v úseku Santiago – La Coruňa, tam 200 km/h)
Hodně španělských vysokorychlostních vlaků umí oba rozchody.
Nebude pro zemi s potencialem vicemene jen 1 vysokorychlostni trate dulezitejsi moznost integrace se zbytkem vnitrostatni site? 🙂
1668mm? Proč proboha? 😳
Protože je to jejich standardní rozchod.
Ps. Dokud to nebude stát, tak tomu neuvěřím. 😄
Pravděpodobně aby ji mohli zprovoznit po fázích a jezdit tím, co mají. Talgo se změnou rozchodu na tak krátkou vzdálenost asi nedává moc smysl.
Není tam nějaká příprava na přerozchodování?
Španělé mají některé úseky připravené, to jest jsou tam pražce, které dva rozchody umožňují.
Tady je fotka z dálky (A Coruña), jak takový pražec vypadá: https://wikimapia.org/#lang=en&lat=43.350827&lon=-8.412073&z=17&m=w&show=/1233775/A-Coru%C3%B1a-Railway-Station/photo/4578703
Nejnáročnější budou výhybky. Jak to bude v Portugalsku nevím.
Ty polyvalentní pražce jsou ale tuším, jen v úseku VRT Ourense – Santiago, kde je V = 300 km/h a v budoucnu má být tento úsek přerozchodován na evropských 1435 mm.
V úseku Parajez do Gijonu je v jedné traťové koleji ze dvou rozchod 1668/1435 mm, ale ten se zatím nepoužívá – viz níže:
https://www.railvolution.net/news/variante-de-pajares-inaugurated-2