Porto – Lisabon za 75 minut. Portugalsko začne stavět první vysokorychlostní trať

Vizualizace mostu pro vysokorychlostní trať v Portu. Foto: Infraestruturas de PortugalVizualizace mostu pro vysokorychlostní trať v Portu. Foto: Infraestruturas de Portugal

Do soutěže přišla jediná nabídka.

Odebírat
Upozornit na
guest
42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
none

Tak schválně. Kdo to postaví dřív. Portugalsko nebo Polsko?

Filson

Portugalci jsou lepší než češi

Stanley

Jj, tam se už dávno jezdí 230.

Nemel

Ale menší.

Jiří Kocurek

Mořeplavci? Tak samozřejmě …

libcha

Co mi v článku chybí je další podobnost s ČR, a sice že ani tak super nutně nepotřebují co nejrychlejší trať — současná konvenční je po mnoha upgradech s Pendoliny docela dobrá — ale potřebujií zvýšit kapacitu a tak na to jdou přidáním kolejí pro dálkovou dopravu, které tedy když už, tak budou rovnou VRTka. Pro nás pak může být dost zajímavé sledovat, jak se tahle strategie osvědčí. Viděl bych ale rozdíly v hustotě zalidnění po cestě. S výjimkou blízkosti obou aglomerací je u nich řekl bych více mrtvo, takže vymístěná dalkovka nechá dost místa pro náklady. Zatímco u nás… Číst vice »

Jenda

Jak jste prosím myslel to, že je u nich více mrtvo? Vždyť mezi Portem a Lisabonem je s trochou nadsázky souvislá zástavba. Mrtvý je zbytek země, zejména region Alentejo, ale v Portu, Lisabonu a regionech mezi nimi žije cca 75 % populace. Koukněte třeba na četnost odjezdů regionálních vlaků z Coimbry, která je zhruba v půlce cesty.

Nose Peak

Abych se ujistil, to je to samý Portugalsko, který jsme už snad před 15 rokama dohnali a předehnali? To samý ‘P’ ze zkratky PIIGS?

Zdrasa

Ano, je. Krásná ukázka toho, že všechno nelze měřit v ekonomických číslech. Východní nastavení vám ani peníze nezmění, v Německu by mohli vyprávět.

Martin

Ten most… to je parada… u nas by to byly neskutecny protesty…

Jiří Kocurek

Dost možná jsou, jen o nich nevíme.

Sova

Protože nejspíš nemají potenciál brzdit rozvoj země a tudíž ostatní tolik nedráždí.

Jiří Kocurek

Nemslím si, že noviny v Portugalsku píší o protestech proti novému mostu pod Vyšehradem. Recipročně se tak nepíše ani u nás.

Nemel

Já pořád nevím, kam na to lidi jako Vy chodí…NIMBYsmus a odpor k různým stavbám byl, je a bude běžný všude ve světě.

Podle mě to má základ v těch pohádkách, kterými si náš národ tak rád nechává vymývat hlavy…například ta památná hláška z Byl jednou jeden král, jak tam ten chlapík řiká: „Odcházím do sousedního království, slyšel jsem, že tam pečený holuby sami člověku do huby lítaj.“

jkjk

Zrovna zbourání/nezbourání starého železničního mostu v Portu (ten na úvodní grafice úplně vpravo) se řešilo celkem dlouho. Nakonec se nechal, trať se napřímila a vedle se postavil nový most. Starý most nemá ani po mnoha letech žádné vyžití, nedá se po něm projít ani pěšky.

KrizeVychodniSpolecnosti

Doufám, že se neinspirují od country for the future.

Martas

Po návštěvě Portugalska taky doufám, ještě by je mohlo napadnout si opravit centrum v Portu, když je tam teď v podstatě slum

Jenda První

Občas to tak v Portugalsku působí, ale skoro všude také narazíte na nějaké staveniště a rekonstrukci. I teď několik částí centra Porta je rozkopané, byť jde o součást výstavby nové linky „metra“.

Martas

Jsem nepsal nic o výstavbě, ještě tomu říkat metro je dost nadnesený :). Kéž by tam nebylo spousta rozpadlých baráků.

Jiří Kocurek

U každé sítě platí, že každoročně obnovujete „celková délka“/“životnost“. Například BVaK spravuje 1400 km vodovodní sítě. S životností potrubí přibližně 100 let to znamená každoročně měnit zhruba 14 km potrubí. (Nejen) proto je Brno pořád někde rozkopané.

Pokud se průběžná obnova přestane dělat, tak se naakumuluje infrastrukturní dluh a ten se fakt blbě dohání.

Portugalci to mají podobné, výše uvedené totiž platí i tam.

Clovek

Na Portugalsku je zajimave, ze v mnoha aspektech je ze zemi EU nejlepsi „dvojce“ CR – podobne HDP, velikost, tvar, hornatost, populace.

Jiří Kocurek

Až na to pobřeží a ostrovy v Atlantiku.

Nemel

No jó, holt oni mají obří vlny v Nazaré, my je ale zase máme na Opavě.

Filson

V Portugalsku nevládne Babiš

Martin Chovanec

@Jan Sůra: detail: Řeka se jmenuje Douro, ne Duero – aspoň v Portugalsku

martin.janecek

Optikou našich (ČR) VRT šotoušů to bude celé úplně na prd, když je to mezi největšími městy nad 60 minut… A ještě k tomu ten rozchod…

Jiří Kocurek

Hlavně je Portugalsko pro VRT moc malé. A zakázat pobřežní lodní dopravu, aby neubírala želnici práci a vztekle plivat na lodě plující na Azory, jaktože nejsou elektrické, když železnice musí.

Martin

No, ten rozchd je vazne zvlastni, kdyz i spanele u VRT prechazi na 1435… jiste, je to zeme na okraji Evropy a neni nutne jine propojeni s okolnimi mesty…

Daniel Jablonecký

Nechtějí to částečně využívat i konvenčními vlaky? To by pak dávalo smysl.

Jiří Kocurek

V případě problémů to můžou objet po konvenční sítí. Sice se zpožděním, ale dojedou. A mnohem jednodušší vjezd do koncových stanic, to je taky plus.

Měl by pro ně normální rozchod nějaký provozní přínos?

Ondřej Wagner

A plánuji Španělsko a Portugalsko, že se propojí vysokorychlostní tratí? Možná, že taková VRTka by mohla být pro Portugalsko ekonomický zajímavější než jenom vnitrostátní z Lisabonu do Porta.

Movia

Staví se spojení z Lisabonu do Madridu přes Badajoz s tratí na 200 km/h

Matěj

Opravdu se staví? Myslel jsem, že je to jaksi u ledu.

jkjk

Plánuje se propojení na severu (Porto-Vigo) a na východě (přes Badajoz do Madridu). Ale velkou prioritu to nemá, ekonomicky je to mnohem méně zajímavé než spojení dvou největších měst v zemi.
Porto-Vigo bude na řadě až po dokončení Porto-Lisabon, ze spojení do Badajozu se staví (už od roku 2018) trať Évora – Elvas, ovšem jako jednokolejná širokorozchodná elektrifikovaná trať určená primárně pro nákladní dopravu, ale osobní vlaky tam budou moc jet slušných 250 km/h. Hotovo by mělo být příští rok.

JirkaJJ

Ten Iberský rozchod celkem zabíjí případnou integraci se Španělskými VRT…

Jiří Kocurek

Sami španělé mají kus VRT o rozchodu 1667 mm, tuším že tu do Santiaga.

Alibaba

Hodně španělských vysokorychlostních vlaků umí oba rozchody.

F. Brabenec

1668mm? Proč proboha? 😳

Movia

Protože je to jejich standardní rozchod.
Ps. Dokud to nebude stát, tak tomu neuvěřím. 😄

Matouš

Pravděpodobně aby ji mohli zprovoznit po fázích a jezdit tím, co mají. Talgo se změnou rozchodu na tak krátkou vzdálenost asi nedává moc smysl.

Není tam nějaká příprava na přerozchodování?

Alibaba

Španělé mají některé úseky připravené, to jest jsou tam pražce, které dva rozchody umožňují.
Tady je fotka z dálky (A Coruña), jak takový pražec vypadá: https://wikimapia.org/#lang=en&lat=43.350827&lon=-8.412073&z=17&m=w&show=/1233775/A-Coru%C3%B1a-Railway-Station/photo/4578703
Nejnáročnější budou výhybky. Jak to bude v Portugalsku nevím.