Popularita samoobslužného odbavení zavazadel stoupá, na Ruzyni už se blíží k 15 %

Ještě loni letiště mluvilo o pouhých třech procentech.
Na pražském letišti rychle roste zájem o odbavení svépomocí. V loňském roce hovořil šéf Czech Airlines Handling Jiří Jarkovský v podcastu Cesty Zdopravy.cz o třech procentech všech odbavených zavazadel, za měsíc říjen už to bylo kolem 14 %. Ještě v roce 2022 to přitom bylo jen přes půl procenta.
Zájem o využití samoobslužných přepážek, tzv. Self-Service Bag Drop (SBD), stoupá i u dopravců. V nedávné době mezi aerolinky využívající tuto službu přibyly Emirates či easyJet.
„U Emirates je se samoobslužnými přepážkami velká spokojenost. Navzdory tomu, že možnost takového odbavení u cestujících nijak nepropagují, odbavují přes Self-Service Bag Drop kolem 25 % zavazadel,“ upřesnila mluvčí Letiště Praha Denisa Hejtmánková.
Podle Hejtmánkové mívaly Emirates vždy ještě před otevřením check-inu před přepážkami frontu, to se již dnes neděje. Hejtmánková to vysvětlila tím, že většina brzy přicházejících cestujících se odbaví sama předem.
Nízkonákladová letecká společnost easyJet nově odbavuje přes samoobslužné přepážky všechna zavazadla s výjimkou nadrozměrných. Nadrozměrná zavazadla odbavují cestující u agenta odbavovací společnosti Menzies, který poskytuje asistenci v samoobslužné zóně.
„U něj také mohou cestující easyJetu zaplatit případné poplatky za zavazadla. I v tomto případě vše funguje bez problému a ke spokojenosti jak cestujících, tak aerolinky,“ vysvětlila Hejtmánková.
Z dalších dopravců využívají SBD v Praze například Smartwings, KLM, Air France či SWISS.
Aktuálně probíhá podle Hejtmánkové integrace samoobslužného odbavení na lety Air Dolomiti, které střídají Lufthansu na dvou denních rotacích linky do Frankfurtu a Condoru.