Poprvé s restauračním i řídicím vozem. První kompletní ComfortJet sveze cestující

Řídící vůz pro soupravy ComfortJet Českých drah. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŘídící vůz pro soupravy ComfortJet Českých drah. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

V budoucnu mají ComfortJety jezdit od Villachu po Kodaň.

Odebírat
Upozornit na
guest
112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Super zpráva. Cestujeme vždy parta několik lidí, někdy i sám s rodinou a restaurační vůz využíváme od startu až po cíl. Káva, zákusky, obědy, pivko. Příjemné svezení s výhledem. Jezdíme delší trasu a tak služeb restauračního vozu plně využíváme. Za nás palec nahoru.

Zdenal

Pokud vím,co teď jezdí ty soupravy ComfortJety,tak jejich max rychlost je na 200km/h. To budou ještě jiný ComfortJety na 230km/h,když mají přijít Vectrony s rychlostí na 230km/h? RailJet je dimenzován na 230km/h včetně Taurusů,trochu renonz???Pokud dorazí ComfortJety na 230km/h,tak OK. Pokud ne,tak budou přemalovávat max rychlost z 200 na 230km/h???

M1D

ComfortJet byl vždycky na 230, na 200 byly InterJety

Ondra

Na 200 km/h jsou ComfortJety schváleny v té „dočasné“ verzi bez jídelního a řídícího vozu – v kompletní konfiguraci na 230… 🙂

Karl vB.

Chystá se pan Petrovský na provedení recenze nově zařazeného jídelního vozu?

Xxx

Vůz na konci soupravy, který má kabinu pro strojvedoucí a odkud se dá vlak řídit. Lokomotiva je pak na opačném konci vlaku.

Tomáš

Dětem už doprčic,a na jih kde se udělal koridor zase strcitr starý palečky který Inde v krajích nechtěj a jiné modernizujete

Robert Pražák

Příště bych si to po sobě přečetl.

Winecko

chudáci děti!

Tom

Se kterými dalšími vozy se dá počítat s domino efektem kromě linky Praha – Hamburg a některé spoje do Budapeště? Na to, že CJ je celkem 180 vozů, Xmz jezdících do Německa, kterých se vytěží je pouhých 93 kusů -> 20ks Ampz (a to tam nejezdí všechny), 41ks Bmz 241 + 245, 10ks WRmz, 9ks Bdmpz, 9ks Bhmpz, 4ks Bdmz. To není zrovna moc. Pak nějaké Bdpee a Bmz z Budapeští, ale to budou nižší desítky.

Nádražák

Předpokládám, že se uvolněné vozy z Ex3 se přesunou na R20, které se sjednotí s R17 na Aee140+Bbdgmee236+Bmz+Bdpee+Bdpee. Uvolněné vozy z Ex5 se postupně zabydlují na Ex1. Uvolněné vozy z Ex1 nahradí Bpee a Bee na Ex2. Bpee a Bee z R20 a Ex2 se přesunou na R11 a R31, kde již budou muset být klimatizované vozy. Ideálně se třeba dostane i na R12, kde vytlačí Bd.
Avšak důležité je, aby se konečně ustálil stav vozů, protože radši budu vědět, že někde pojede klidně i Béčko ale zbytek bude ok.

Winecko

zrovna u Ex2 by to chtělo nahradit ty Béčka. Bpee a Bee jsoutam stejně často jako ty Béčka samotný

Ruzian1

Bee238 a Bbdgmee236 se zabydlí i v základní soupravě rychlíků R10.

Michal²

Víme už kmenovou soupravu na R10?

Pedestrian

Na R12 bude pravděpodobně potřeba více vozů, kvůli rostoucí poptávce a velké změny na této lince, přidání spojů do Jeseníku.
Kvalita v ABpee347 je k pláči. Vozy mají vysokou poruchovost, z první třídy je udělaný turniket, kdyz z jedné strany je druhá třída, ze strany druhé místo pro jízdní kola a o kvalitě třídy 1. nemluvě. Sedačky blíž u sebe, než-li ve třídě 2. u tentýž vozu, nemluvě u vozů sousedících, vozy Bdtee236 netřeba komentovat. Jediná výhoda je prostor a nakonec Bd264 a posilové Bee273. Vozy se pomalu rozpadají, ve výkonu je s tím jen práce. Dobře topí.

tarten

Něco si odveze Baltic Express.

Jiří

Co je na tom prosím ze Škodovky? Sorry nejsem věci znalý.

Y.K.

Finální montáž všech vozů kromě řídicího. Siemens dělá podvozky a skříně, včetně laku oken a dveří, zbytek Škoda.

vagonář

Lak, okna i dveře už dělá taky Škoda.

Y.K.

Vida. 🙂

vagonář

Konečnou montáž vozů provádí Škoda Vagonka v Ostravě. Mimo Afmpz, ten se dělá v Mnichově.

Zbyněk

To obsadí všechny tři uvedené linky (Kodaň, Budapešť, Villach)? Na to mi 17 + 3 souprav přijde málo.

Mike

Samozřejmě do těchto všech destinaci začnou jezdit s dokončením modernizaci infrastruktury jako Tunely v Rakousku, tunel mezi Německem a Dánskem nebo VRT u nás. Jestli v tu dobu budou už na konci životnosti nebo třeba někdy v muzeu, budeme my nebo budoucí generace teprve hodnotit 😅

Plecháč

Do Kodaně mají jezdit ještě před dokončením tunelu. Tam stejně možná hned po dokončení tunelu nepůjde jezdit, protože DB InfraGo ještě nezačali stavět většinu úseků tratě z Lübecku k tunelu.

Petr

No tak ono se mezi tím určitě budou motat rakouský railjety a nějaký maďarský šroty…

Mašinka655

No popravdě ty maďarský EC jsou daleko pohodlnější než ČD.

Filip

Tak to jste v tom evidentně moc nenajezdil…

Michal

no tak to vůůůůůbec!!! Maďarský shit je to nejhorší na trase Praha-Budapest

dizgrafy

Hungarii bude nově jezdit náš ComfortJet.

Petr

Ať počítám jak počítám, 17 souprav dokáže pokrejt – dejme tomu – dva z těch tří směrů. Což by i dávalo smysl – do Rakouska by mohly dál jezdit railjety. Jenže v článku se píše, že i tam budou jezdit CJ.
To jsou ale jen technikálie. Co vyrovnávky výkonů? Myslím, že tohle nás někde kousne do zadku.

tarten

Já bych tak nějak čekal, že Rakušáci budou Vindobonu něčím doplňovat, a že až do Kodaně nepojede každý spoj.

Tomáš

Škoda že jich nebude alespoň třikrát tolik

noerf

Otázka zní, jaký je ekonomický smysl těchto souprav? V ČR budou jezdit jako dotované spoje, což se může změnit okolo roku 2033 a v zahraničí jako subdodávka tamních dopravců.

Andrej Veliký

Já doufám, že si ČD vylobují aby po roce 2032 šly Ex1, Ex3 a Ex5 do čistě komerčního režimu. I dnes už tam ČD dostávají pouze nějakou symbolickou dotaci (10 kč/km nebo tak něco). Sorry jako.

Daniel Jablonecký

Symbolickou dotaci na Ex3? Zlatý voči, Andreji.

Tomariero

Úplně symbolická není, pohybuje se to mezi 50-100 jak který rok.

Adam Ř

No pokud tam ekonomika provozu vychází na nedotovaný provoz, tak se někdo so soutěže přihlásí s nulovou kompenzací, ne?

Leinad

A co by z toho měl?

Nightjet

Myslím si že by bylo skvělé kdyby se to z Villachu protáhlo až do Benátek. Přímý spoj Praha – Benátky přes Brno, Vídeň a až bude tunel tak přes Graz, Klagenfurt si myslím že by se uživil.

Daniel Jablonecký

A podle čeho to kalkulujete, že „by se uživil“? Nebo je to jenom na základě přání otcem myšlenky?

Kamui

Tak mohla by se spojit ramena. Metropolitanem také z Prahy do Budapešti tolik lidí nejede, jezdí spíš úsekovka, ale ta možnost existuje, protože se to vlastně hodí.

Bez přezdívky

To byste se divil kolik lidí tím jezdí celou trasu…

Daniel Jablonecký

Tu kalkulaci, prosím. Ne šotoušovy bludy.

Mates

A to je problém vo Viedni jeden krát prestúpiť?

Bez přezdívky

Je, přímý spoj ti neujede a odpadne čekání na přestup.

Plecháč

Pro zkušené cestovatele ne, pro docela hodně lidí jo.

Tom

Zeptejte se mojí sestry. 2x to zkoušela ze Stuttgartu do Ostravy a zpět vlakem, až se opět vrátila k autu. Do Ostravy ještě jakž takž, zpět ani jednou přestup ve Vídni nestihla, vlaky na sebe přestaly navazovat a manžel jí pak lovil různě po Německu…

vlachjan

Pokud chcete smyslupně jezdit Praha-Benátky vlakem, tak rozumné by bylo poslat z Prahy do Linze přímý lůžkový vůz, který by se tam připojil na Nightjet Vídeň – Benátky.

Nightjet

Ano samozřejmě že i toto řešení by bylo skvělé. A ono by to reálně možné bylo. Časově by to v Linci vycházelo zhruba hodinu na přepřah.

Milan

Chlapi zdarec, z jakého důvodu to nebude jezdit relaci Kodaň – Villach jako jeden spoj? díkec.

Herold

Položme si otázku jinak: proč by to mělo jezdit z Kodaně do Villachu jako jeden spoj?

tarten

Před lety Němci trvali na rozlomení těch dvou linek v Praze, aby se do Německa nepřiváželo tolik zpoždění.

Avlaky

Hlavní důvod je kvůli toho aby se soupravy mohly servisovat a točit, kdyby byly začáteční/ koncové stanice vždy jen Vilách a Kodaň, tak by se nikdy nedostaly do Prahy na servis

Průvodce původní Aleš

Jak se to řešilo v době, kdy jezdila (původní) Vindobona s vagóny ČSD?

Ondra

Budu trochu teoretizovat ale u Pendolin na trase Ostrava – západ Čech se praktikoval způsob, že se (tuším) 2x týdně přesedalo v Praze. Přistavila se odservisovaná souprava, do které se přesedlo z „ojeté“ a ta se odvezla na údržbu… 🙂

Twix

Vindobona v hydrách měnila v Praze polovinu soupravy (myslím v jednom směru). Novější Vindobona v Xmz ČD to stihla otočit na EC Johann Gregor Mendel večer ještě do Prahy a stejně tak se ráno navezla do Vídně.

Neznámý.

Já to sice nepamatuju, ale četl jsem vzpomínku od Jaromíra Bittnera ohledně provozu Vindobony v letech 1969 – 1972. Soupravy jezdily na Vídeň v řazení M 296.1 + Aam + BRam + Vám + Aam + M 296.1. Od Vídně zase obráceně M 296.1 + Aam + Bam + BRam + Aam + M 296.1. Jezdily dvě soupravy – jedna z Vídně do Berlína, druhá z Berlína do Vídně a potkávaly se v Praze na hlavním nádraží. Zde se půlka soupravy střídala. U soupravy na Vídeň to byla část M 296.1 + Aam + BRam, u soupravy z Vídně to… Číst vice »

Průvodce původní Aleš

Mezi Hydrama a EC ale ještě byla doba, kdy jezdily Brejlovci s béčkama a áčkama.

Stano

Košičan Praha-Košice-Praha nebude ? Pendolino nechodí, tak aspoň Comfort…

Jirka

Takových vlaků je na slovenskou hrůzotrať škoda a platí to i pro Pendolino.

Tomáš Záruba

Hrůzostrašná trat končí cca ve Vrútkách, dál je to přijatelné, i v té Ziline už se jede po novém…

Petr Vašek

A co úseky kolem Podturně, Štrby a Važce?

Tomáš Záruba

Nepřijde mi tam nic extrémního.

Janciii

Naviac zrušili od 1.4. aj InterJet Praha – Žilina, takže zrušili aj poslednú možnost cestovať ako človek.

Daniel Jablonecký

Cože? Vy nemáte možnost cestovat jako člověk? Jak je to možný?

Stano

Pan ráči byť škodoradostný ?

Michal

Cože ? Do Žiliny již nejezdí InterJety? 🙁

none

Nevíte proč tato souprava před pár dny parkovala v Neratovicích?

Ruzian1

Nedostatek odstavné kapacity na ONJ. Očividně Spolana v Neratovicích byla nejbližším chráněným areálem.

El Barto

Co bude s těmi restauráky WRmz, co jezdily provizorně s ComfortJety dosud?

Tom

Já se k tomu přidám s dotazem, jestli je stále v plánu z nich dělat ARmpz? Protože taková úvaha tu byla.

Rejpal

Proboha jen to ne. Takový dobrý vůz to je.

Krakonoš

A k čemu by to bylo? MD v soutěžích vyžaduje nové vozy a na komerci ČD nové linky rozjíždět nebude.

Jan

Pojede řídící vůz opravdu jako řídící vůz nebo se bude prozatím jezdit v obou směrech s lokomotivou vpředu a na konečné objíždět spupravu?

jkk

Dle řazení ČD to vypadá, že se bude objíždět. Nicméně vzhledem k tomu, že se za den dělají jen dva obraty a na každý je aspoň 7 hodin, tak to asi nevadí (pokud jsem tedy nepřehlédl, nějakou cestu odpoledne a skutečně to mezi 12:19 a 19:31 stojí v Praze)

jkk

Je vlastně smutné, že nejmodernější soupravě vychází jen tak krátký oběh (necelých 7 hodin jízdy a trochu přes 700 km). Ale můžu doufat, že zbytek času si nechávají na testování, zaškolování posádky či případné opravy vzniklých závad. No a aspoň nebudou jezdit zpožděné z důvodu nestihnutí obratu.

Ondra

Koukal jsem na řazení na webu ČD a obraty 510/517 by to mělo jezdit do 27.4. (příští neděle) a od pondělí 28.4. by měly začít jezdit 512/515 – a tam už je na cestě v podstatě od 7 do 21 hodin… 🙂

v

Za ten mezičas by otočil Praha _brno a zpět. Teď před velikonoční bytí byl vítaný bonusový spoj a myslím že i ma komerční riziko by byl v plusu

Ondra

Je otázkou, jestli se s jednou kompletní jednotkou pouštět do nějakého vloženého spoje – stačí nějaká porucha či zpoždění (i menší než bylo dnes na Moravě) a pomalu budou rádi, že ten obrat stihnou… 🙂

melm

12.33 to sviští jako EC 378. Aspoň doteď to tak bylo.

Rejpal

Ne a ještě dlouho ne. Schvalování nových vozidel je sviňa složitá. 😟

ythomas_ct

…tak přesně tohle by mě zajímalo taky. Nějak jsem nezaregistroval, že by byl Railjet2/ComfortJet schválen pro provoz v režimu sunutí (a pro víc jak 200 km/h)…

Krakonoš

Schvalovat se bude zvlášť na 200 a poté na 230. PP 230 v DE se předpoklad schválení podle harmonogramu tuším až 2027.

Bez přezdívky

Kupodivu už má ten nový Comfortjet na popisech 230 a Dánsko už není škrtlé…

Ten_z_Bíliny

15% záloha je masakr. Tohle by mělo jezdit furt aby se to alespoň přiblížilo černým číslům a jako záloha by měla být starší souprava 🤦‍♂️

Ústečan

Starší soupravu nepustí do Německa

Zbyněk

A doteď tam jezdilo co? Staré soupravy.

Ondra

Pokud je tam třeba úprava smlouvy s tím, že se budou nasazovat soupravy na 230 km/h tak soupravy na 200 jsou „na dvě věci“…

G....

Pak ale při poruše nastává problém s řazením a místenkami, co se řešilo včera.
Nějaká záloha je určitě na místě, klidně může být na začátku větší a když se ukáže, že spolehlivost je vysoká, není problém soupravu nějak využít. Turnusování 100 % vozidel je cesta do pekel – viz Pendolina.

Adam Ř

Otázka je, jestli musí celá záloha nonstop čekat na ONJ, nebo jestli nemůže část točit nějakou kratší linku, ze které se v případě, že je víc porouchaných CJ naráz, stáhne a nahradí něčím horším

Tomáš

Nevíte někdo prosím, kdy se začnou nasazovat ComfortJety na trasu Praha-Hamburk? A bude ta jízda kratší, nebo stejně dlouhá jako dnes? Díky

Ústečan

Tak ComfortJety už na některých spojech jezdí, akorát bez řídícího a restauračního vozu. Jízdní doba kratší určitě nebude, naopak po zavedení ETCS mezi Kralupami a státní hranicí se prodlouží pobyt v Děčíně 🙄

Tomáš Záruba

Proč by se mel jako ten pobyt prodlužovat, když zavedení ETCS dokonce umožní přepnutí zabezpečovače za jízdy…? Což by tedy mohlo jít už dnes, kdyby se na hranici osadily příslušné balízy.

Ústečan

Nevím přesně jak to funguje technicky, ale podle mých informací by se měl pobyt prodlužovat o 6 minut

Ex ČD

Není žádný technický důvod prodlužovat v Děčíně současné pobyty(7min) kvůli přepínání systémů.

Daniel Jablonecký

A nebude to spíš z důvodu znovuzavedení pohraničních kontrol?

Ex ČD

Na hranicích CZ/DE v Děčíně plynule přejíždět se zapnutým ETCS již dnes i bez balíz.

Tomáš Záruba

Nejde, zkoušel jsem to. Chybí tam ty balizy pro přepnutí do PZB někde u odjezdu z Dolního Zlebu a do LS kdesi na hranici. Je to tam vybavené jen balizami, které u vjezdu z vnitrozemí dovolí zapnout PZB v Decine hl.n. resp východ = podle dosavadních zvyklostí z provozu fakticky bez zabezpečovače odtud na hranici.
Je ale možné si předem provést všechny testy, a pak je přepnutí zabezpečovače (z “úrovně” LS do PZB nebo naopak) velmi rychlé, ale vyžaduje to zastavit. Z důvodu, který osobně nechápu, je ruční změna úrovně nepřípustná za jízdy.

Ex ČD

Možná zkoušel, ale evidentně bez hlubšího pochopení jak to celé funguje. Základní věc je ta, že tam žádné balízy nejsou. Pravda jeden čas byly pohozeny před tunelem v Děčíně hl.n. Při jízdě s Vectronem z DE jedu se zapnutým ETCS v režimu SN (=PZB/LZB), na hranicích přepnu do přechodového režimu DE/CZ, kde je stále ETCS v režimu SN (zde se tváří jako, že je PZB v CZ národní zabezpečovač). Po zastavení v uzlu Děčín přepínám do CZ režimu, kde je stále ETCS v režimu SN ovšem jako národní zabezpečovač je ono LVZ (Mirel). To zastavení a přepnutí za stání je… Číst vice »

Tomáš Záruba

Copak tohle je celkem jasné (až na pár výhrad níže), ale to nebylo v zadání. 🙂 Plynulým přechodem jsem měl na mysli to, že:

a) Nikde v celé oblasti nemusím teoreticky vůbec zastavit
b) Dojde k přímému přechodu LSPZB za jízdy a na těch pár oddílů do (ze) Žlebu bude funkční kód, současně v Německu aktivní PZB.

A tomuhle se zatím nejvíce blíží krátké zastavení na přepnutí úrovně v D. Žlebu, ale to je samozřejmě provozně problematické.

Tomáš Záruba

Jinak k uvedenému: a) Pod ETCS je možné se vykašlat na „přechodový systém“. Vazba mezi „volbou zabezpečovače“ (resp. příslušné nastavení ETCS/STM) a napětím i vlaječkou odpadá (nezaměňovat s přechodem typu KBS). Neboli lze přejít rovnou CZ 3 kV – DE 15 kV, pozná se to mj. z toho, že není potřeba znovu potvrzovat volbu na CCD. Aktivní je takové STM, které bylo naposledy (ručně nebo automaticky) zvoleno, bez použití „přechodového systému“ se pouze v okamžiku volby jiné vlaječky začíná nebo končí náhrada SIFA tou bdělostní složkou MIRELu (= je třeba změnit charakter obsluhy pedálu/tlačítka). b) > „To zastavení a přepnutí… Číst vice »

Tomáš Záruba

Každý, kdo dal plus, natočí povinné ten plynulý přechod na video. 🙂

Ex ČD

Možná ano, díky zvýšení rychlosti mezi Berlínem a Hamburkem z 200 na 230 km/h

troglj

Berlin-Hamburg je vmax v podstatě všude 230 km/h, takže by to mohlo ušetřit až cca 15 minut jízdy.
Dnešní EC jezdí cca 2:15 (se 4mi zastávkami), ICE se zastávkami jezdí 2:05, ICE bez zastávek 1:45.

medd

Krapinec PR.😁 Už týden nedrží ČD řazení Ostravanů. Teď se slavnostně dozvíme proč. A ještě to prodají jako zvýšení kvality. 😁 Smutné je, že ani personál ČD na vlacích netuší, proč se to celé děje. Kaštani jsou zvyklí…

Motýl Emanuel

Kaštan platí, kaštan může držet pec a být rád že se vůbec veze, jak tady často šotofans halekají…. 🙂

Studý Chudent

Restaurační vůz? Však je to bistro, stejně jak v railjet, ne?

Jaaa

Jak tam nejde udělat řízek, není to hospoda. Punkt. 😉

frank

Řízek si znalý cestující veze vlastní 🙂

Průvodce původní Aleš

Dokonce i bohatý Čočík si vezl řízky vlakem až do Chorvatska :-)))

Mašinka655

V restauračnim voze je smrad z přepálenýho oleje jak někde u stánku na pouti, bistro považu za lepší.