Poprvé bez zrcátek. Teplice nasadí pět vozů Scania Citywide LF, je to premiéra i derniéra
Žlutomodré Scanie budou jedny z posledních. Výrobce se rozhodl s nízkopodlažními městskými vozy skončit.
Od začátku roku 2024 vyrazí do teplických ulic pět nových nízkopodlažních autobusů Scania Citywide LF. Vozidla budou vůbec prvními městskými autobusy v Česku bez konvenčních zrcátek, která byla nahrazena digitálními kamerami.
Pro Teplice půjde ještě o jednu premiéru. Město od prvního ledna přebírá provoz MHD od současného dopravce Arriva City, na starosti ji bude mít příspěvková organizace Městská doprava Teplice.
Zároveň však jde i o derniéru, tentokrát na straně výrobce Scania. Ten se rozhodl ukončit výrobu celých autobusů, nově bude dodávat jen platformy pro kompletaci v partnerských společnostech. Kompletně nízkopodlažní podvozky pro městské autobusy však už v nabídce nebudou, pokračovat se bude jen se zájezdovými a regionálními modely. Obtížný krok vysvětlilo vedení Scanie v rozhovoru pro Zdopravy.cz v říjnu.
Nové vozy Scania budou v Teplicích do dodání nových parciálních trolejbusů sloužit jako náhrada trolejbusů, po jejich dodání budou sloužit jako zálohová vozidla.
„S novými autobusy se cestující budou moci potkat na většině linek MHD Teplice, s výjimkou linky 110. Žlutomodré Scanie se stanou primárním typem autobusu v naší flotile a doplní tak klasické nebo parciální trolejbusy,“ uvedl ředitel Městské dopravy Teplice František Stožický.
Nadstandardní výbava
Scania dodala do Teplic pětici 11,6 metru dlouhých dvounápravových autobusů Citywide poháněných sedmilitrovým naftovým motorem o výkonu 280 koní. „Výhodou řešení bez klasických zpětných zrcátek je nižší aerodynamický odpor, ale také menší průjezdní profil a lepší přehled řidiče o okolí vozidla,“ vysvětluje manažer prodeje autobusů Scania Lukáš Martinů.
Autobusy nabídnou 27 míst k sezení a 73 k stání, jedno místo pro kočárek, klimatizaci a nástup trojící dvoukřídlých dveří. Vnitřek vozidla je netradičně tónovaný do modré barvy. Nadstandardní výbava pro řidiče zahrnuje mimo jiné Bi-LED světlomety, přisvětlování do zatáček, vyhřívané i chlazené sedadlo řidiče ISRI, elektricky ovládané okno a sluneční roletky.
Mezi asistenční systémy patří nouzové brzdění a systém pro snížení rizika střetu se zranitelnými účastníky dopravy. Kromě standardního informačního systému jsou autobusy vybaveny rovněž systémem pro počítání cestujících a přehledovými kamerami.
Autobusy Scania Citywide nejnovější generace jsou v Česku v provozu také v Břeclavi, Karlových Varech, ve Vrchlabí nebo v rámci PID v okolí Mladé Boleslavi.