„Pomeranč“ už ověřuje nové koleje na Václavském náměstí. Návrat tramvají se tam blíží
Měřící vůz DPP na zrekonstruované trati přes Václavské náměstí. Foto: DPP Dominika Brabcová a Dan Šabík
Obousměrné tramvaje linky 35 už přestaly do provizorní zastávky jezdit. V sobotu začne ostrý provoz.
Škoda, ze se rovnou neudělal a křižovatka úplná a bude třeba to znovu rozhrabat, až se bude napojovat Můstek…
Zlé jazyky vám řeknou, že než to bude, tak budou všechny části ojeté a zralé zase na výměnu.
A co ty hrozné sloupy které neodpovídají návrhu a zničí celé náměstí ještě tam jsou?
Naprosto souhlasím, na žádné ze zveřejněných vizualizací nejsou sloupy pro trakční vedení umístěné uprostřed náměstí nakreslené. Tramvaj na VN je fajn, ale ty sloupy uprostřed Václaváku jsou tragické…
Myslíte ty dva které jsou u rozpletu v půlce náměstí? A které by těžko šly nahradit převěsem? Jinak ten zbytek má být po stranách vždy u svého směru mezi stromy.
Opravdu neodpovídají – https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/10/v%C3%A1clav%C3%A1k4-1320×989.jpg ?
Nevite proc se neudelala zastavka v Jindrisske resp. neposunula se ta od svetozoru?
Pac po zprovozneni trati na vaclavaku do Vodickovy ul. od Muzea tak bude tram. zastavovat 2x
Mít tři nástupiště na 3 větvích, každé za křižovatkou, je sice fajn, ale pak je to trochu roztáhané, zvláště když tam chtějí mít 2 soupravy.
Tady by byla spíše před křižovatkou, a to z prosté příčiny prostorové stísněnosti zastávky ve Vodičkově směrem od náměstí, jejíž přesun by byl žádoucí tak jako tak. Roztahání se děje většinou s ohledem na odstup od křižovatky v zájmu IAD, což zde odpadá. Zajímavé, že toto nevadí u stále někde ještě navrhovaných nepárových zastávek… Osobně bych tu uvítal i centrální přestupní bod nočních tramvají, tísnící se nyní kolem Lazarské. Ale to vše má čas do roku 2027. 🙂
Ve Vodičkově stačí vypakovat ty podivné krámky, obnovit podloubí a místa tam bude dost. A jako bonus to tam prokoukne a nebude to vypadat jak na arabském tržišti.
To je vždycky dilema. Když nechcete, aby lidé museli přebíhat podle toho, která tramvaj jim zrovna jede, jsou nejlepší zastávky za křižovatkou. Pak je ale zase delší přestup. Když chcete, aby lidé nemuseli chodit daleko, jsou zase lepší zastávky před křižovatkou. Což ale zase znamená delší čekání nebo nutnost přebíhat na jinou zastávku, když čekat nechcete. No a nebo pak vznikají takovéhle zvláštní kombinace. Tady se to dá odůvodnit třeba tím, že větví v Jindřišské ulici bude jezdit nejvíc spojů – díky těm dvojitým zastávkám si cestující mohou vybrat, zda přestoupí před nebo za křižovatkou, a u Jindřišské ten výběr… Číst vice »
No, s tim cekanim a prebihanim to dnes neni tak hzave, kdyz mate online polohy vozu a vetsinou cekate na urcitou konkretni linku, navic to neodpada pri ceste od muzea kdy linka to zalomi do Jindrisske. Tam budete prebihat take. A stejne tak na vacl. nam. budou zastavky dal od sebe na kraji namesti. U svetozoru je prave malo prostoru. Jinak ta vzdalenost neni hrozna, daleko horsi je to na Palmovce, kde jsou 60m zastavky na odjezdu a velke polomery oblouku koleji, tudiz na prestup je to kolikrat i 250m, kdyz prijedete ze Zizkova na zastavku smer Libensky zamek a… Číst vice »
Z druhé strany úseku pak dosavadní výlukovou linku 34 od soboty nahradí linky 6 a 14.
Nejezdi z druhe strany 39??
Ale chapu to tak, ze se uz nemluvi o Vaclavskem nam., ale o Senovaznem ci Masarykove nadr., kde 34 supluje 6 a 14 na Libenaku a v Holesovicich.
Druhou stranou bych ale chapal tu trat na vaclavaku…
Tak se nám po delší době zase rozrůstá nový povrch náměstí, to je super. Co už tak super není je skutečnost, že na navazujích úsecích Jindřišské a Vodičkovi došlo při renovaci kolejí k uvedení do původního stavu a prostor se nevydláždil stejným způsobem. Ty zkostnatělost Prahy je v těchto případech až k pláči…
No jo, nová dlažba je přesně po hranici Václavského náměstí. Taky jsem na to nedávno koukal… A to můžeme být ještě rádi, že se tam tuhle alespoň o něco rovnější a hladší dlažbu podařilo do projektu doplnit, protože ten projekt na rekonstrukci Václavského náměstí je už snad taky asi 20 let starý…
A prý to ani ještě není ta úplně ideální dlažba, Praha prý umí ještě nějakou o chlup lepší…
Ano, ta dlažba je opravdu dobrá. Vypadá pěkně, dobře se po ní chodí (ženy z podpatky můžou vyprávět), dobře se po ní jezdí na kole a když po ní jezdí auta, tak je mnohem tišší. Ale údajně se nelíbí památkářům.
Ty extra vysoké sloupy uprostřed náměstí zastiňující výhled na muzeum jsou zlo. A to se mi normálně sloupy a troleje líbí. Ale tohle vyvolá určitě zbytečně argumenty proti tramvajím. :/
Kdo ví jestli to šlo udělat jinak, to ať se vyjádří nějaký odborník přes troleje, co je ale nejvtipnější je to, že se nepodařilo ty dva sloupy umístit přímo za sebe ale jsou zhruba o půl metru od sebe z osy náměstí. Tak když už to tam musí být, mohlo to být za sebou s ne zbytečně vedle sebe, když se na to kouká ze spodní části.
Spis je prekvapujici to, co je na nich zaveseno, prevesu spousta, ale funkcni je jen jeden zaves na jedne troleji…
Asi priprava na odbocku…
Jinak v tom miste je vacl. nam. nesymetricke, proto jsou od sebe…
Není to náhodou jenom provizorium? V dokumentaci snad nejsou.
Tím spíš je podivné, proč je potřeba je zasazovat po 10-15 metrech, to by vzládli s polovičním množstvím. Možná je problém s podchodem, mají jen nízké založení? Ale je fakt, že sloupy veřejného osvětlení dole po rekonstrukci vypadají jinak a předpokládám, že stejné se použijí pro troleje i nahoře.
není je to změna stavebníka, ale pokud vím už se to řeší aby tam daly ty co byli navržené. Někdo chtěl jen ušetřit
V souvislosti s dnešní tragickou nehodou nehodou na Žižkově.. Opravdu je správný trend rozšiřovat tramvajovou síť v centru a širším centru Prahy? Brzdná dráha nezatížené tramvaje při 50 km/h je 42 metrů, pro srovnání u auta je to 13 metrů (bez reakční doby). Zatímco u aut je neustálý tlak na snižování rychlosti ke 30 km/h s argumentem na snížení nehodovosti, tak u tramvají s násobnou brzdnou dráhou nikdo bezpečnost provozu neřeší a tramvaje si vesele v ulicích sviští víc než padesátkou. Nedávno se stala podobná nehoda jako dnes v Jindřišské. Že byly děti nepozorné a mohly si za to samy,… Číst vice »
Já bych zrušil metro. Vždyť pořád někdo padá.
To je trochu hyperbola… U metra se jedná především o skokany. Navíc linka D má mít stěny na nástupišti, které se mají časem rozšířit i na ostatní stávající linky. Otázka zněla, proč přidáváme do frekventovaných míst v centru povrchovou kolejovou dopravu, která může jezdit 50 km/h s takto dlouhou brzdou dráhou?
Na Václavském náměstí budou mít tramvaje rychlost 30 km/h, to je hlavně potřeba říci.
A ty tramvaje budou po tom Václaváku jezdit 50 km/h? Nebo kde v širším centru přidáváme nové tratě s touto rychlostí?
Nové 52T údajně zvládnou až 80 km/h…
Na což musí mít svůj oddělený tramvajový pás třeba jako v Modřanech.
Na Václaváku, jasně. 😛
To by byla docela divočina 😀
Přiznám se, že jsem chtěl jen trochu vyděsit ty, kteří tady plaší kvůli rychlosti tramvají.
(u aut by to asi nikoho nenapadlo a ty přitom mají maximální rychlost ještě mnohem vyšší)
V centru se jezdí i dnes skoro krokem, na Václaváku to bylo 20, je kolem pěší zóna. Lidí tam chodí násobně víc než na horním Žižkově a masová invalidita se nekoná. Kromě toho v Praze jezdí ještě více autobusů a ty mohou 50 i více na hlavních silnicích. A taky to kolemjdoucí přežívají.
Ano, rozšiřovat tramvajovou síť je správný trend, protože je to pro danou oblast nejefektivnější i nejbezpečnější způsob dopravy. I když budou tramvaje jezdit 50 a auta 30, pořád budou tramvaje bezpečnější.
Jak může být něco bezpečnější s trojnásobnou brzdnou dráhou při stejné rychlosti?
Frekvence pohybu, hluk dopravního prostředku, předvídatelná dráha, výrazně nižší riziko, že by byl řidič tramvaje pod vlivem?
Plus ještě viditelnost toho vozidla (třeba přes zaparkovaná auta), vzdálenost od chodníku (jak kde), zkušenost řidičů, chování chodců kteří si myslí že auto jim dá vždy přednost…
„chování chodců kteří si myslí“ … že tramvaj je auto a má jim dát přenost. Vždyť ji řídí řidič!
Protože to převeze daleko víc lidí, takže na převoz stejného počtu lidí stačí daleko méně cest. Dále proto, že to jezdí daleko předvídatelněji, podstatně více dodržuje pravidla a řídí to v průměru lepší řidiči.
To sjou kecy, lepší řidiči 😀 😀
Ale chodce nepustí, někdy ne ani v pěší zóně.
V pěší zóně mají chodci přednost před tramvají?
tramvaj má přednost, i chodci musí dát přednost tramvaji
No právě. Ale pokud jsou nekde auta, tak se přes přechod dostanu. Pokud tramvaj, musím čekat.
No tak pár vteřin počkáte, na rozdíl od aut ty tramvaje tak hustě za sebou nejezdí (a když, tak jedou za sebou nejvýše 2, protože víc se jich do zastávek nevejde)
Když tam je tramvaj, počkáte, až přejede, a jdete za ní. Když tam jezdí auta, počkáte, až přejedou všichni řidiči, kteří mají pravidla na háku, a přejdete za nimi. Rozdíl je v tom, že ta tramvaj tam jede jenom jednou za pár minut, šňůra aut je na mnoha místech nepřetržitá.
Castecne mate pravdu, kdyz se napr v Kanade stavi nova tramvajova linka dela se to vcetne bezpecnostnich opatreni tak, aby k podobnym situacim v podstate nemohlo dochazet. Napr kdyz tramvaj krizuje silnici, jsou tam zavory. Soucasne neexistuje aby tramvaj projizdela mistem kudy chodi chodci. V Praze se na jakoukoliv bezpecnost kasle. Krom toho-byl jsem sam svedkem, jak to ridic tramvaje naopak pred prechodem pro chodce jeste poradne rozjel a zacal jak hlupak zvonit na babicky, ktere dochazely pres prechod, kdyz jim uprostred blikla cervena. Vse jsem samozrejme nahlasil na DPP a po provereni cele situace byl ridicovi vymeren kazensky trest.… Číst vice »
Kdybyste chápal, jak fungují semafory, možná byste si vymyslel něco věrohodnějšího. Červená na semaforu zakazuje vstup/vjezd do křižovatky/silnice. Logicky neznamená, že se máte z prostředka přechodu či křižovatky teleportovat pryč – protože to nejde. Takže cyklus semaforů je nastaven tak, že když padne červená, chodec, který do silnice vstoupil těsně před tím, nebo auto, které do křižovatky vjelo těsně před tím, překoná silnici/křižovatku a teprve pak se rozsvítí zelená (nebo volno pro tramvaje) v kolizním směru. Není to zas tak složité – stačí si uvědomit že červená se může rozsvítit kdykoli, a když jste v tu chvíli na přechodu nebo… Číst vice »
Presne jak pisete. A i presto se pan tramvajak rozjel :))). Zjistilo se, ze na semaforu pro tramvaj byly asi spatne nastavene intervaly. Ale to, ze pan tramvajak stejne jel, to je vec druha.
A treba v Amsterdamu je uplne normalni, ze tramvaj jezdi uprostred pesi zony a nikdo ji tam neskace, protoze proste vidi, kudy pojede.
Spíš se tak plouží 🙂, ale na některých místech je to tam celkem úzké, což Václavák není
Na podobné případy poukazuji. Vůbec nechápu stav, kdy to řidič tramvaje schválně rozjede přes 50 km/h (respektive může vůbec takto rychle jet) před rizikovým místem – například křižovatka Svatovítská x Wuchterlova/Kafkova. Takových nebezpečných míst je po Praze několik. Jak bude vypadat přejezd magistrály u Muzea? Bude tam stejný režim, jako je na I. P. Pavlova? Tramvaj se rychle rozjede z Vinohradské dolů na Václavák v krátkém intervalu a před ní budou davy přecházet z kraje náměstí do jeho středu?
Pravděpodobně trpíte nějakou formou makrofobie, bylo by dobré s tím přestat otravovat životy ostatních a zodpovědně si zajít k lékaři.
Zajeďte si do Brna, tady jezdí tramvaje skrz celé cetrum už desítky let a nikoho nepřejeli. Jedině, že by rozdíl byl v tom, že to nejsou tramvaje ale šaliny 🙂
Ty seš vážně tragéd.🤦♂️
Eh, šéfe? Víte, že ten tříbarevný semafor tramvaje neřídí?
Že tramvaje se nerozjíždějí na zelenou?
Ehm sefe, vis ze jsem vubec o tramvajovem semaforu nemluvil? Nevim proc tady neco zpochybnovat kdyz ho DPP usvedcil jako vinika.
V Kanadě taky jezdí tramvaje jednou za tři čtvrtě hodiny až hodinu…
A v té Kanadě budují nějaké nové tramvajové linky (streetcar) nebo spíš ten severoamerický light rail?
Dnešní nehoda na Žižkově se stala v Hartigově, kde má tramvaj samostatný pás (BKV panely) a nejedná se o sdílený prostor s chodci. Stalo se to nejspíš při přebíhání kvůli nepozornosti, což není nic specifického pro tramvaje. Tímto stylem bychom museli zakázat veškerá úrovňová přecházení čehokoli.
Druhá věc je, že na Václaváku nikdo nepředpokládá jízdu tramvají 50 km/h. Prostě se přizpůsobí pěší zóně úplně stejně jako na Náměstí Republiky, nebo na Masarykově v Brně, nebo v Denisově v Olomouci.
Mluvím tu snad o zakazování? Pouze upozorňuji na jiný přístup k bezpečnosti automobilové a tramvajové dopravy z pohledu brzdné dráhy. Proč nikdo nenavrhuje plošné snížení rychlosti tramvají na 30 km/h na stávající infrastruktuře mimo úseky se samostatným tělesem?
A tak kdyby se zavedla 30, tak tramvaje by tomu samozřejmě byly přizpůsobeny ne?
Bože proč zpomalovat tramvaje? Že mají delší brzdnou dráhu chytří lidé vědí. Chytří rodiče to učí své děti, že musí být obezřetné, když se pohybují v blízkosti tramvaje. Tramvaj má ve většině případů přednost, podporuje je v tom preference, samostatné tramvajové pásy někdy i schválně vyvýšené a toto vše dělá z tramvaje velice plynulý a rychlý dopravní prostředek. Myslím si, že tam kde se o potenciálním nebezpečí ví , tam je rychlost dávno snížena.
Bohužel existují i NEchytří rodiče… tam spíš platí : radši položím život, než aby mi ujela tramvaj, protože další jede až za 2 minuty.
Protože všichni ostatní jsou na rozdíl od vás při smyslech.
Pak si jen dopočítejte, kolik souprav navíc by muselo vyjet, aby se při delší jízdní době udržel stejný inetrval…. na to by nebyly ani vozy ani řidiči, obojí chybí už teď. Navíc by město město stálo stovky milionů. A nebo by musely být delší intervaly. Pomalejší MHD by naopak některé odvedla zase do aut, průměrná cestovní rychlost je cca 19 km/h. Některá omezení rychlosti na 30 km/h v centru se týkají i tramvají, v pěší a obytné zóně 20 km/h, navíc ji často omezují limity v ostrých obloucích a kolejových křižovatkách. Rozhodně neplatí, že tramvaj může po městě lítat 50… Číst vice »
Argumentujete tu Brnem… V Brně nechtěl dát nikdo razítko pro přechod před zastávkou Konopná ve Svatopetrské mezi sídlištěm a poštou. V Brně dali zábradlí na Mendlovo náměstí pro usměrňování přestupu mezi tramvají a trolejbusem. Nikdo nedokázal kvůli bezpečnosti zrušit zábradlí před Hlavákem. Na Plotní jsou protihlukové stěny… Jak bude vypadat v Praze přechod na Václaváku u výlezu z metra u Bývalého Domu potravin, který je taky před budoucí zastávkou? Doposud měli pěší na přechodu přednost. Nyní budou dávat přednost tramvaji, která jim vyjede obloukem z Vinohradské a bude viditelná možná tak na vzdálenost 30 metrů. Myslím, že zrovna v tomto… Číst vice »
Navrhuji zrušit lidí a nebude tam mít kdo padat. Nebo zrušíme auta. Ne zrušíme vrtulníky.
Ta holka co přišla o nohu , tak si za to z 90% může sama svou nepozorností. Na uších sluchátka, oči nalepené na mobilu – to je kombinace, která přímo volá po průseru. Nebo druhá možnost je že za koncem jedné tramvaje vběhla přímo před druhou. Nic jiného mě nenapadá.
Pokud myslíte tu v Jindřišské, tak ta neměla ani sluchátka, ani mobil. Kolega se rozjel od sloupku v Jindřišské směr Václavák, proti němu přijížděla tramvaj z Václaváku, pak už jen za sebou slyšel ten rachot…. obě holky sestry i s matkou byly vlevo na protější straně ( záběr z kamery cca 5 vteřin před nehodou)
Tramvaj na Chmelnici se rozjížděla ze zastávky z centra… stačí chvíli pozorovat, co jsou lidi schopní všechno spáchat za přestupky v dané křižovatce. A nejde jen o děti, často vidím i rodiče, kteří své děti doslova vláčí přes silnici na červenou k tramvaji, přitom frekvence spojů je v průměru 2 minuty.
Podobné situace, které popisujete, vidím
prakticky každý den. Místní šotoušská úderka se tu může umínusovat, když jsem si dovolil upozornit na nebezpečnou brzdnou dráhu tramvaje, které jezdí v ulicích Prahy i přes 50 km/h.
ve městě se nikde přes 50 nejezdí, platí obecné omezení na 50 km/h, pokud není dodatkovou tabulkou tramvaj vyjmuta z omezení rychlosti (např Biskupcova-Nákladové nádraží), tak pro ni platí i omezení pro auta. Vyšší rychlosti jsou jen někde na okrajích označené šedým rychlostníkem např. 60, 65, jeden pokusný úsek 70 je v Modřanech, existuje jeden vůz 14T, který je upraven na tuto rychlost.
Tak si tu rychlost někdy zkuste třeba pomocí navigace v mobilu změřit, budete překvapený. Nic to nemění na tom, že těch 50 je na kolejové vozidlo ve smíšeným provozu hodně.
Taky existuje pojem přiměřená rychlost a je potřeba rychlost přizpůsobit okolnostem. Jako řidič jsem na kolejích už přes 20 let a občas je to jak věštění, kdo a z které strany mi vběhne do cesty. S ohledem na tu brzdnou vzdálenost musím uhlídat mnohem delší úsek před sebou než když jedu autem. Vozy 15T drží záznam z tacha velmi dlouho, žádný řidič nebude dobrovolně platit pokuty, když mu ten záznam projede dopravní kontrola, ta odpustí překročení tak o 2 km/h. Ale řídí to jen lidi, a člověk je tvor chybující. Další rychlostní omezení má sama tramvaj, 14T podle poloměru oblouku,… Číst vice »
Ano, je to správný trend rozšiřovat tramvajovou síť. Auta to všechno neodvozí. Nebo chcete všude chodit pěšky? Pokud tramvaj někde jezdí víc než 50, tak je to prakticky výhradně někde na vlastním tělese a jestli i tam někdo do těch kolejí leze a nedává si pozor na to, že by se tam tramvaj mohla pohybovat, tak je prostě lama… Na přechodech jsou většinou i řidiči tramvají opatrnější. Ale chodci prostě ve střehu být musí. Prostě musí dávat pozor a prostě nemají přednost a musí se pořádně rozhlížet. Nevím jak to konkrétně bylo u té nehody na Jarově, to se nikde… Číst vice »
To mícháte několik věcí dohromady: – jo, je potřeba přidávat tramvaje a zrovna tuto trať tuplem. Je potřeba možnost objet přetíženou Ječnou a křižovatku Spálená/Lazarská. Tam když se teď něco stane, rozpadne se provoz v půlce města a jinudy než Václavákem to těžko vymyslíte. – jo, delší brzdná dráha je faktor, který zvyšuje nebezpečnost tramvají, ale pak je tu řada faktorů (zejména hustota a předvídatelnost jejich pohybu), které působí opačně. Celkově jsou na přepraveného člověka pro chodce daleko bezpečnější než auta. – v ulicích velmi málokde skutečně jezdí tramvaje 50. – jo, bylo by dobré v některých ulicích snížit rychlost… Číst vice »
Nevíte někdo, jaký typ výhybek se použije pro odbočku nahoru na Václavské náměstí a jestli to způsobí nějaké zpomalení i při jízdě rovně? Moc se v tom nevyznám, takže nepoužiju „správnou“ terminologii, ale vím, že na některých místech na pražské síti musí tramvaj u výhybky i přes jízdu rovně skoro zastavit (Vozovna Střešovice), někde zpomalit, a třeba při výjezdu z Hradčanské to obvykle dost profrčí. Jak to bude tady?
tam se stejně jezdí krokem
Zrovna u Vozovny Střešovice je rychlostní výhybka. Tady se jezdilo před opravou 20, rovně na výhybce se běžně jezdí 15. Ale pokud je uzamčená, tak by se mohlo jezdit víc, i když je ten rozdíl malý.
Je to pěší zóna, tak jo, tam by DPP mohl dát rychlostní výhybku.
Padesátková výhybka je třeba z Nábřeží Kapitána Jaroše doleva na Štefanikův Most, může 50 přes výhybku pokud dodrží 20 přes nasledující oblouk.
Proč je ta sjížděcí výhybka na první fotce umístěná oddáleně? To mi nedává smysl, pochopil bych to u rozjezdové.
Asi ji nechtěli dávat do oblouku.
Přesně tak. DPP to kdesi vysvětloval.
Ostatni jsou ale do oblouku… vc. te do Vodickovy ul.
Nejsou do oblouku, žádná z nich. Všechny výhybky jsou v jazycích rovném směru „v přímé“ a obloukový atyp není jediný v celé Praze. Maximálně je ten kus „v přímé“ vložen někde do/uprostřed oblouku, ovšem ne všude to z prostorových důvodů někam do toho oblouku vložit lze, proto se to řeší rozjezdovou/sjezdovou splítkou.
Aha, už chápu. Dík.
krásný příklad najdete ve smyčce Florenc