Polský stavební obr míří do Česka, zajímají ho železniční zakázky
Budimex má za sebou podání nabídek do prvních soutěží Správy železnic.
Trh veřejných zakázek na stavby, modernizace a opravy tratí v Česku se může dočkat větší konkurence než dosud. Desítky miliard korun, které ročně prostaví Správa železnic, začaly zajímat jednu z největších polských stavebních firem: Budimex.
Společnost Budimex své plány na vstupu do segmentu železničních staveb v Česku oznámila v tiskové zprávě. V ní uvedla, že má zájem například o stavbu vysokorychlostních tratí či opravu důležitých pražských mostů.
„Naším cílem je být jednou z klíčových firem v Česku a stát se zde stabilní a konkurenceschopnou společností. K místnímu trhu přistupujeme s velkým respektem. Nejdůležitější jsou z naší perspektivy lidé. Proto chceme vybudovat mezinárodní tým, který bude stavbu společně realizovat a řídit,“ popisuje Rafał Zahuta, projektový manažer společnosti Budimex.
Firma již podala nabídky do několika soutěží, zajímají ji další zakázky. „Jde kupříkladu o výstavbu vysokorychlostních drah, dostavbu úseků v rámci TEN-T či železniční spojení centra Prahy s Letištěm Václava Havla. Velmi působivý je i návrh nového dopravního terminálu na Smíchově. Svoji pozornost věnujeme rovněž plánovaným rekonstrukcím pražských viaduktů,“ vyjmenovává Zahuta.
Budimex má reference hlavně z Polska. Aktuálně například pracuje na rekonstrukci strategického železničního nádraží Warszawa Zachodnia (Varšava-Západ). Dokončuje rovněž modernizaci železničního uzlu u přístavu Gdyně či stavbu trati Czechowice-Dziedzice nacházejícího se pouze pár kilometrů od českých hranic. V minulosti se podílel i na modernizaci tratě mezi Katovicemi, Varšavou a Gdyní.
Letos otevření pobočky
Kromě Polska působí firma s více než padesátiletou historií i na německém a slovenském trhu. Právě na Slovensku získal Budimex v minulém roce zakázku na vybudování významné dálniční křižovatky poblíž Bratislavy v hodnotě více než 2,5 miliardy korun. O realizaci stěžejních silničních projektů projevil zájem i v České republice. „V oblasti silničních komunikací jsou naše ambice stejné jako na železnici. Jinými slovy, jsme připraveni být součástí těch nejambicióznějších projektů, které jsou v plánu,“ doplňuje Zahuta.
V loňském roce Budimex zřídil svou kancelář v Praze a nyní připravuje otevření české pobočky. Rovněž pokračuje v intenzivním nabírání nových pracovníků. Zájem má prioritně o úsekové stavbyvedoucí silniční a železniční infrastruktury, hlavní stavbyvedoucí či rozpočtáře staveb.
Mohla by tak skončit situace, kdy většina soutěží u Správy železnic končí smlouvou na vyšší cenu, než byla odhadovaná. U Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je situace opačná, většina velkých tendrů končí nižší cenou oproti odhadu. V případě Správy železnic je situace s vysokými cenami způsobena hlavně nižší konkurencí, zejména u dodávek některých částí staveb, například zabezpečovacím zařízení. O příliš drahých zakázkách u Správy železnic se mluví roky, reálně ale vedení organizace ani ministerstva dopravy dlouhodobý systémový problém neřeší.