Polský premiér nařídil státnímu dopravci PKP Intercity zlevnit

Nová jednotka Stadler Flirt pro PKP Intercity. Foto: PKP IntercityNová jednotka Stadler Flirt pro PKP Intercity. Foto: PKP Intercity

Vláda hledá zdroje dalších dotací pro dopravce.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
G-man

Že jsou ceny jízdného u monopolního dopravce nepřípustně vysoké? Co takhle zkusit dalšího dopravce, pane premiére? Třeba se potom ukáže reálnější cena . . .

Okoloidúci

Len nech sa nepozerajú na Slovensko kde sme vynašli oficiálnu schému ako beztrestne dotovať ZSSK cez dopravu “zadarmo”.

zdeněk

zlevnit,to je správné řešení,aby lidi jezdili vlakama je ekologické.ale musí na to mít a ne jako teď,že si to může málokdo dovolit.ale to je fialovi a těm dalším mocipánům jedno.hlavně ,když kradou,po nás potopa.a ten novej,lampasáckej špicl bude to samé.

noerf

Zatímco letecká doprava i dálkové autobusy jsou relativně plné a vydělávají. Dotované železnice je dle politiků drahá, i když zpravidla má podobné ceny.
Je otázka diskuze, jestli budou vlaky sociální služba pro bezdomovce a lidi s nižší životní úrovní a nebo zda-li je účel železnice kvalitní standard, který si cestující rád zaplatí, což znamená i otevření železnice v Evropě a vymetení tzv. národních zájmů, které omezují rozvoj železnice v Evropě.

Dan

Tak už i Polsko. Německo zavedlo měsíční síťovou jízdenku za pár drobných a my půjdeme při rekordním schodku cestou snížení spotřební daně na paliva, která jsou v přepočtu k průměrné mzdě prakticky nejlevnější v historii.

Vlakem s kolem

Jenže u nás ty dálkové vlaky tak drahé nejsou a k tomu u nás jezdí vlaky skoro všude, kam jezdily i před 33 lety. Záleží tedy co chcete, ja raději tu širší obslužnost než levnější jízdné.

Dan

Nevím no, třeba namátkově zítra Wroclaw – Gdansk, cca 500km, IC za 88PLN = 450Kč po zdražení, obdobná trasa u nás, třeba Cheb – Brno za 600-700Kč.

Vlakem s kolem

Není to nějaké akční jízdné? Já v Polsku znam spise trasy 100km za 300 v přepočtu. Jinak pořád tu máte skutečnost, že u nás stále jezdi pravidelně vlaky i po tak pomalých tratích jako je Dobříš, nebo můžete jet vlakem po trati jako Blatná Nepomuk. Nebo z Ledečka do Uhlirskych Janovic.

Pezos

Ne, v Polsku mají prudce degresivní tarif. Proto jsou jízdenky na dlouhé vzdálenosti poměrně levné, ale na krátké vzdálenosti zas hodně drahé.

Dan

Ale i na kratší vzdálenosti nejsou IC vlaky v Polsku dražší než u nás. Třeba Krakow – Katowice, 79km, nejvyšší cena 30PLN = 150Kč, to je srovnatelná cena jako u nás. Ale v Polsku se dají najít na zítra některé časy i skoro za polovinu, to u nás ne.

Mojmír

Ono je to taky tím, že v Polsku jezdí v dálkovce vlaků obecně málo a jsou přeplněné, tudíž sice jedete za cca 450 Kč, ale v TLK klidně v 8 v kupé, nebo na stojáka, protože vlak je vyprodán, děkuji nechci.
To je kompenzace ze to levnější jízdné, že vlak musí prostě nasardnikovat.
Jen pro srovnání na jedné z nejdůležitějších relací v Polsku Warsawa – Katowice zítra pojede 17 přímých vlaků.
Na relaci Praha – České Budějovice, která se rozhodně v našich podmínkách nedá srovnávat s Katowicema, jich zítra bude 25.

Mojmír

A ještě bych dodal, že v Polsku v TLK jsou kupé po 8 stále zcela běžné a to i na hlavních relacích, u nás se objevuje na pár R linkách třetího významu..

Dan

Tak znova, uváděl jsem ceny pro vlaky IC, tam jezdí například Stadler Flirt, jednotky od Pesy, případně modernizované vozy, žádných 8 míst v kupé. Zmiňované vlaky TLK postupně mizí, jsou nahrazovány vlaky IC a v neposlední řadě je cena vlaků TLK ještě o přibližně třetinu nižší, než ceny co jsem uváděl.

Mojmír

Nemyslím si, že TLK mizí, protože zajišťují pomalejší vrstvu než IC se zastavením v městech, kde IC nestaví a prostě těch 8 místných kupé, tam na počet vlaků oproti nám jezdí strašně moc. A zrovna s IC (EC) vrstvou tam mám poměrně čerstvou zkušenost z loňska, kdy se EC Báthory s příjezdem v pondělí večer do Wasrzawi v Katovicích naplnilo po střechu, tak že lidé stáli na chodbičkách, protože to v povinně místenkovaném vlaku nikdo neřešil. Sice jsme měli místenky, ale je mi líto, aby byl vlak, který do hlavního města jede v pondělí večer (nebyl žádný svátek nic), mi… Číst vice »

Karel IV.

Vzhledem k tomu, že to vztahujete na přítomnost a budoucnost, tak si vás dovolím korigovat pouze na jedno palivo a to naftu. U benzínu to bylo jen dočasně na 4 měsíce během loňského léta a tedy už dávno neplatí.

A ohledně nejlevnější v historii v přepočtu ke k.s. doplním, že před necelými 3 lety na začátku covidové krize (jaro 2020) na zde poslední dobou častěji propíraném řetězci čerpacích stanic stál benzín pouhých 21,90 Kč.

Dan

Ano, za covidu to byla anomálie, ale dlouhodobý trend je zcela jasný. Že se jedná v současné době pouze o naftu máte samozřejmě pravdu, to ale nic nemění na skutečnosti, že se za podpory politiků stále více rozevírají cenové nůžky mezi veřejnou a individuální dopravou ve prospěch individuální dopravy se všemi jejími negativy. A to nejen z hlediska pohonných hmot, ale i například dotovaným parkováním.
Asi si budeme muset počkat až do roku 2027, kdy by se měly emisní povolenky začít vztahovat i na paliva.

Martin Hroch

Počkat, ona levnější nafta neovlivní tu dotovanou veřejnou autobusovou dopravu? Oni mají autobusy nějaké speciální palivo?

Dan

Cena paliva je v nákladech na veřejnou dopravu minoritní položka.

Mojmír

Při rekordním schodku ale nemůžeme jít ani cestou zlevňování jízdného.

Dan

Pokud bychom nesnižovali už tak léta nevalorizovanou spotřební daň z nafty, tak bych to pochopil.

Peeetr

U ceny nafty je pro malé Česko klíčová konkurence sousedních států, jinak by dálkoví dopravci u nás taky nemuseli platit tu vysokou daň vůbec.