Dopravci Železnice Železniční průmysl

Polský motorák pro GWTR vyrazil na okruh, cestující sveze až příští rok

Motorová jednotka Kolzam SA109 při technicko-bezpečnostní zkoušce v Ševětíně. Foto: Petr Špetlák
Motorová jednotka Kolzam SA109 při technicko-bezpečnostní zkoušce v Ševětíně. Foto: Petr Špetlák
Dopravce chce ještě jezdit několik týdnů bez cestujících, aby vychytal případné závady.

Společnost GW Train Regio posouvá své plány s nasazením motorové jednotky Kolzam SA109 do pravidelného provozu. Polský motorák začne vozit cestující zřejmě v prvním čtvrtletí příštího roku.

Pokračujeme ještě se zkušebním provozem bez cestujících. Vůz byl dlouho odstaven, proto ještě potřebujeme vychytat drobné závady, které se objevují,“ vysvětlil předseda představenstva GW Train Regio Peter Bosáček. Dvě motorové jednotky si firma přivezla před dvěma lety z Polska, získala již průkaz způsobilosti pro provoz na české železnici.

Jednotka se objevila dnes i na železničním zkušebním okruhu ve Velimi. Důvodem bylo měření vodící síly. Díky tomu by měla být zařazena jednotka do nižšího stupně takzvané přechodnosti (stupeň vyhovění stanoveným podmínkám, čím nižší, tím lze s drážním vozidlem jezdit na více tratích).

Jednotky pro pošumavské lokálky

Podle Bosáčka je jisté, že se příští rok objeví jednotky v provozu na pošumavských tratích, kde GW Train Regio jezdí čtvrtým rokem. Obě jednotky čekají ještě úpravy interiéru a lakování do barev dopravce.

Jednotky jezdily v Polsku u dopravce Koleje Śląskie, od kterých je GW Train Regio koupil ve veřejné soutěži. Jedna z jednotek je z roku 2012 (SA109-011), druhá z roku 2004 (SA109-005). I v Polsku jsou tyto jednotky víceméně unikátem: bylo jich vyrobeno pouze jedenáct.
Každá z jednotek sestává ze dvou napevno spřažených motorových vozů s jedním hnacím a jedním běžným jednonápravovým otočným podvozkem. Pohon motorové jednotky zajišťují dva spalovací motory RÁBA D10UTSLL, každý o nejvyšším výkonu 190 kW. Přenos výkonu je zajišťován hydrodynamickou převodovkou VOITH Diwa 864.3 známou například z Regionovy, reverzace směru je obstarána nápravovou převodovkou TKKR-16-200.

Svojí velikostí jsou podobné českým regionovám, i když mají méně míst k sezení: 73. Jezdí ale rychleji, schválené jsou na stokilometrovou rychlost. Nástup do motorové jednotky je zajištěn na každé straně párem dvoukřídlých dveří do nízkopodlažního prostoru, samozřejmostí je bezbariérová toaleta s uzavřeným oběhem v nízkopodlažní části jednoho z motorových vozů. Vozidlo je rovněž vybaveno prostorem pro přepravu jízdních kol. Celkem jich vyrobili jen jedenáct kusů.

Nová vozidla dostala v Česku řadové označení 817. Jednotky vyráběla nejprve společnost Kolzam, ta později zkrachovala, pak výrobu převzala společnost Fablok.

82 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honnzok

Doplním trochu chybku v článku…

Převodovka v Regionově je hydromechanická…. Tj. kombinace měniče a klasické mechaniky s ozubenými kolečky….

joska

Zlatý časy ,kdy si každý stát vyráběl pro svou potřebu diesly i elektriky ,nebylo dohadování (daleko v menší míře) schvalování do provozu. Pokrok v rozvoji Škodě Plzeň zatrhla násilně tunelářská Klausova klika. Dnes každý bláhově myslí ,že dopravci z velkých zemí EU nám budou vycházet vstříc a ještě si „dovolíme“ jezdit po jejich tratích a nedej bože s našimi stroji. Ne naše normy ,ale normy EU nám nikdy nedovolí být rovnoprávnými uživateli tratí alespoň v sousedních zemí směrem na západ.

753.301

2 atypy, takže to snad jedině zdarma, kde je záruka nějakého pozdější servisu?

Ares

Jako od výrobce? A jak to dělají se stroji, kde už výrobce dávno neexistuje?

Leinad

Třeba se koupí větší série a když za pár let začnou první kusy končit, tak se z nich berou díly do dalších.

Jiří Kocurek

2 atypy? Tak takových strojů po ČR jezdí či jezdilo. Když ve Zlíně dokážou postavit repliku meziválěčné Bugatky, tak dovedou vyrobit skoro cokoliv. A co natom, že Bugatti už zase existuje. Ty díly stejně nesedí.

753.301

Ano, takových atypů jezdilo… 470, 169 a jiné lokomotivy. A důvod proč se to neudrželo byl právě ten s ND, protože jsou to vozidla na VHD, nikoliv muzejní provoz.

Miriam

Proč musí každý polský vlak vypadat, jakože šilhá? 😀 (vtip, nechytat za slovo, díky)

Martin V.

Kdyby na jedné straně prohodili červené a bílé světlo, tak by to vypadalo, že se kouká na stranu. 🙂

Vlastimil Kocurek

Či-li vyřazené jednotky z Polska, kupujeme v ČR. To je zlý sen. GWT jsou tedy úplní zoufalci, firma co tady dotáhne šrot z celé Evropy a později možná i z Indie. Kéž by zkrachovali. Využívají toho, že kraje to objednají. Jak jsou řízené kraje není tajemstvím.

Vlastimil Kocurek

Jihočeský kraj je v objednávání úplně mimo, proto se s nimi spolčil.
Doufám, že do budoucnosti zde přijde nějaký konkurent, který všechny ty dnešní outsidery vytlačí pryč i s těmi jejich bizarními jednotkami.

ros

Konkurant muže prijít hned,ale někdo ho musí zaplatit,což cestující nechce.Ten raději jede levně,aby nechodil do práce jenom proto,aby si zaplatil cestu.

Dusanh

Samozřejmě, že přijde. Ty jednotky budou mít značku Scania, Iveco nebo Solaris. Určitě se ještě dočkáte 😉

Pája

Nebo taky SOR

Dusanh

Jasně, holt neznám z hlavy všechny značky autobusů homologovaných v Evropě…

Dusanh

A že jich tu bude jezdit 😀

vjkm

Sor by mohl začít vyrábět nějaký szynobus.

Třicátáprvní Béé

To víte, žijeme v kocourkově.

-TR-

V Indii se používá jiný rozchod: 1676 mm, takže tato vozidla nejsou kompatibilní.

Jaaa

Ano, jediné naše štěstí.

Blacklist

není asi až takový problém upravit podvozek na normální rozchod.

Petr Šimral

Ale úprava kastle do středoevropského jízdního profilu bude přece jen o trošku složitější 🙂

ABC

musí se před úzkým místem porádně rozjet….

Leinad

Indické vlaky jsou širší nebo co je za problém?

Jiří Kocurek

Tak se může vzít ojetý šrot odjinud, třeba Acela z USA.

Kalanis

Tak to chci vidět, jak do ní někdo cpe ETCS a vůbec jí předělává na evropské normy a zvvyklosti.

Od lesa

Ten Maňas co jde po té silnici slouží jako balast při zátěžových zkouškách?

Obyvatel zlínského pralesa

Na vzhled to sice nejezdi, ale vypada to dost skarede, tak snad to nater GWTR zachrani 😀

Pražák

No hezké to dvakrát není, ale ve srovnání s Regionovou je to ještě krasavice.

Vašek

Nebyl na Šumavských lokálkách častý problém s převodovkou Regionov při rozjezdu?

SP45-116

Ja bym je widział na Sędziszowie zamiast 810/816 od GWTR. Chyba, że straciły dopuszczenie na Polskę.

Vojtěch

Dlaczego na czeskim portalu piszesz po polsku?
Proč píšeš polsky na českém portálu?

Pitrys

Žádný problém, piš klidně polsky.

Modré zábradlí

To se nesmí?

Kalanis

Ne vždy je chuť to luštit.

DJ TRAIN

na liecenie komplexov sluzi lekar, nie portal.., nie sme v roku 1938 a podobne nemyslis?.. mier s tebou a nech pise kludne polsky

SP45-116

Dlaczego nie? Słowianin Słowianina nie zrozumie?

Jaaa

Ne, chce to hodně cviku.

Jiří Kocurek

Vstávat a cvičit!

Tom

Polština je skvělá. 😀 A kdo má momentálně relevantnější zkušenosti s tou jednotkou než Polák? 🙂

Pražák

Nie, „Słowianie” się nie rozumieją. Z kilku powodów.
1) Nie ma Słowian jako podmiotu kulturowego lub politycznego. Istnieją tylko języki słowiańskie, które są dalej podzielone na południowe, wschodnie i zachodnie.
2) Pisownia polska i czeska są bardzo różne, grupy spółgłosek takie jak sz, cz itp. Opuściliśmy kilka wieków temu. Więc Czesi niewiele wiedzą o tym, jak czytać polski tekst i na odwrót jest jeszcze gorzej.
3) Wiele polskich słów wygląda bardzo podobnie do czeskich, ale ich znaczenie jest zupełnie inne.
Dlatego polecam używanie dzisiejszego „lingua franca”, czyli języka angielskiego.

David

Tak! Oczywiście. 👍

Xaver

Tak třeba já polštině moc nerozumím.

Jiří Kocurek

Dovolím si německý nápis: Warum nicht?

Pražák

Z największym prawdopodobieństwem nie, biorąc pod uwagę, że oba będą działać (jeśli GWTR zdoła rozwiązać opisane w artykule usterki) na Szumawie, prawdopodobnie już ich nie zobaczysz w Polsce.

Vlastimil Kocurek

Co říkal ?? Že v Polsku už ten krám nemůže jezdit ??

SP45-116

No właśnie nie wiem, czy w Polsce może, czy nie może jeździć (tak zwane dopuszczenie).

Hon

A co krámy, které koupily dráhy? Ty osle? Ty jsi zralý na přes držku

Ares

No ty jsi jantar, to se nevidí..

Honza

Koukám, že dle některých v diskusi to u nich funguje nějak takto: Čekám na vlak, potřebují do práce, přijíždí tato nová jednotka GWTR, řeknu si hnus, tím nejedu, otočí se a do práce nejdou. Nejde o to jak ta souprava vypadá, ale jde o to aby cestujícího převezla z bodu A do bodu B.

švestka

Njn, když ČD koupily o polovinu starší RS1 bylo tu chrochtání jaká je to modernizace, toto zánovní vozidlo má holt špatnou barvu, logo a musí se tam kupovat jízdenka.

Nikdo

Zase diskuse o režijce ?

Paddy

Švestka nic jiného neumí…

Leinad

A o stáří RS1 kupovaném ČD.

Pražák

Není to v najbrtu, to je asi pro drážní nostalgiky ten největší problém.

Nikdo

Od kdy Najbrt je nějakou nostalgií ?

Pražák

Od té doby co si ho vybrala matka dráha?

Vlastimil Kocurek

Primitivní přístup. Než GWTR tak raději si koupit auto. To je firma ubožáků.

Karl vB.

Perfektní rada pro děti, studenty a příjmově slabší skupiny obyvatel.

Bmo

Hnus

Pražák

Proč? Je to v podstatě Regionova, ale vypadá o něco lépe.

Miloš

No vizuálně je Regionova mnohem hezčí

Pražák

No vidíte a já bych řekl, že je to přesně naopak.

XX

Já bych řekl, že ani jedno vozidlo není zvláště povedené, mimochodem úvodní foto je přímým porovnáním (regína v barvách gwtr stojí hned za tím).

Vlastimil Kocurek

Regionova vypadá odporně a toto jen o něco odporně méně.

Gwann

jsem zvědav na svezení touhle polskou reginou…

Pražák

Horší to nebude, tedy co se pohodlí týče. Otázka je co spolehlivost, ale to snad odchytají na okruhu.

Gwann

právě tu pohodlnost bych chtěl vyzkoušet…spolehlivost je pro mne španělská vesnice, nejsem strojar

hirem16

Na šumavských lokálkách to bude hrozný. Leda nejaky osobáky na Kájov. Do Prachatic nebo Vimperka bych se s tím bál.

Pražák

Proč? S šukafonem, nebo nějakým jeho derivátem byste se nebál?

dizgrafyq

S modrým by se nebál. Ale v takovém zeleno-oranžovém by se mu rozklepaly půlky. Všechno je to o barvě.

Karl vB.

To je jednoduché řešení – tak s tím nejezdi a neotravuj.

Vlastimil Kocurek

Souhlas, je jsem tím, ale kapacitně vlak nestačil.

Bpee

Jel jsem tím v roce 2014 a skutečně to polská Regionova je. Neurazí, ale ani nenadchne. 🙂

Kaja

Hnus

švestka

Instrukce z ROH?

Josef Král

Je to hezký vlak. Je potěšitelné, že v Polsku umí dělat nejen nerozbitné skleničky. Objeví se i na jižní Moravě?

Tom

Kdy se dozvíme, s čím bude GWT jezdit na Trutnovsku? Nepořídí GWT GTW v Německu? 😀

Tztrainz

Trutnov – Teplice to vypadá na ty jejich 810/816 které se uvolní ze Svobody. Do Polska zřejmě budou jezdit polské SA134 co tam jezdí poslední dva roky (ve spolupráci s KD)

kix

na Adršpach jezdit s 810/816? v letní sezóně to není moc reálný..i když v současný situaci..

Juraj

Letos tam v létě točila žlutá regina, modrá regina a sólo 810.
Pokud by GWTR občas zdvojil, kapacitně to vyjde nastejno, jen ta nízkopodlažnost bude chybět – teď by se jim hodila ta experimentální 813.1 🙂

Avlaky

Nemůžu říct že se mylíte