Polský motorák pro GWTR vyrazil na okruh, cestující sveze až příští rok
Dopravce chce ještě jezdit několik týdnů bez cestujících, aby vychytal případné závady.
Společnost GW Train Regio posouvá své plány s nasazením motorové jednotky Kolzam SA109 do pravidelného provozu. Polský motorák začne vozit cestující zřejmě v prvním čtvrtletí příštího roku.
„Pokračujeme ještě se zkušebním provozem bez cestujících. Vůz byl dlouho odstaven, proto ještě potřebujeme vychytat drobné závady, které se objevují,“ vysvětlil předseda představenstva GW Train Regio Peter Bosáček. Dvě motorové jednotky si firma přivezla před dvěma lety z Polska, získala již průkaz způsobilosti pro provoz na české železnici.
Jednotka se objevila dnes i na železničním zkušebním okruhu ve Velimi. Důvodem bylo měření vodící síly. Díky tomu by měla být zařazena jednotka do nižšího stupně takzvané přechodnosti (stupeň vyhovění stanoveným podmínkám, čím nižší, tím lze s drážním vozidlem jezdit na více tratích).
Jednotky pro pošumavské lokálky
Podle Bosáčka je jisté, že se příští rok objeví jednotky v provozu na pošumavských tratích, kde GW Train Regio jezdí čtvrtým rokem. Obě jednotky čekají ještě úpravy interiéru a lakování do barev dopravce.
Jednotky jezdily v Polsku u dopravce Koleje Śląskie, od kterých je GW Train Regio koupil ve veřejné soutěži. Jedna z jednotek je z roku 2012 (SA109-011), druhá z roku 2004 (SA109-005). I v Polsku jsou tyto jednotky víceméně unikátem: bylo jich vyrobeno pouze jedenáct.
Každá z jednotek sestává ze dvou napevno spřažených motorových vozů s jedním hnacím a jedním běžným jednonápravovým otočným podvozkem. Pohon motorové jednotky zajišťují dva spalovací motory RÁBA D10UTSLL, každý o nejvyšším výkonu 190 kW. Přenos výkonu je zajišťován hydrodynamickou převodovkou VOITH Diwa 864.3 známou například z Regionovy, reverzace směru je obstarána nápravovou převodovkou TKKR-16-200.
Svojí velikostí jsou podobné českým regionovám, i když mají méně míst k sezení: 73. Jezdí ale rychleji, schválené jsou na stokilometrovou rychlost. Nástup do motorové jednotky je zajištěn na každé straně párem dvoukřídlých dveří do nízkopodlažního prostoru, samozřejmostí je bezbariérová toaleta s uzavřeným oběhem v nízkopodlažní části jednoho z motorových vozů. Vozidlo je rovněž vybaveno prostorem pro přepravu jízdních kol. Celkem jich vyrobili jen jedenáct kusů.
Nová vozidla dostala v Česku řadové označení 817. Jednotky vyráběla nejprve společnost Kolzam, ta později zkrachovala, pak výrobu převzala společnost Fablok.