Polský LOT čeká výrazný nárůst kapacity letadel. Známe první detaily k novým A220

V letadlech se již nepočítá s vyhrazenou byznys třídou.
Příchod nedávno objednaných Airbusů A220 bude pro leteckou společnost LOT Polish Airlines znamenat výrazný nárůst kapacity letadel. Nové stroje nahradí u polského dopravce stárnoucí embraery.
V současnosti pojmou nejmenší letadla LOTu, Embraery E170, maximálně 72 cestujících. S příchodem Airbusů A220-100 vzroste kapacita letounů na stejné trasy na 125 cestujících. Píše o tom web Fly4free.pl.
Airbusů A220-100 si LOT závazně objednal 20. Pro stejné množství se rozhodl i s většími Airbusy A220-300. Na dalších 24 letadel navíc bude mít opci. Počty se však ještě mohou upravovat.
Airbusy A220-300 v barvách polského národního dopravce mají pojmout 149 cestujících. Ve stejné konfiguraci letouny provozují například české Smartwings.
Pro srovnání, dosud nejvyšší kapacita letounů pro krátké a střední tratě LOTu, pokud nebudeme brát v potaz Boeingy 737 MAX, je 136 pasažérů. Tolik se jich vejde do trojice nových Embraerů E195-E2.
Mluvčí LOT Polish Airlines Krzysztof Moczulski v rozhovoru pro web Fly4free.pl uvedl, že Airbusy A220 si LOT objednal v konfiguraci jedné cestovní třídy a známém uspořádání sedadel 2+3.
S dedikovanou byznys třídou aerolinka nepočítá. Na krátkých a středních trasách obsluhovaných A220 ji tak přestane nabízet. Produkt však postupně ruší i na spojích obsluhovaných Boeingy 737 MAX 8.
Sedadla mají pocházet z polského závodu firmy Recaro. Půjde o typ R2, který váží méně než 10 kg, nabízí šestisměrně nastavitelnou opěrku hlavy či držák na tablet. Každý cestující bude mít k dispozici napájecí port USB-C o nadstandardním výkonu 60 W. LOT zároveň slíbil palubní wi-fi.
Nový barevný koncept kabiny – s tmavším odstínem modré doplněným měděnou a jantarovou – sjednotí regionální airbusy s renovovanými dreamlinery a salónky ve Varšavě či Chicagu.
Díky doletu až 6 700 km mohou A220 létat výrazně dál než stávající embraery. Podle šéfa LOT Michała Fijoła se dopravce dívá hlavně na rozšíření sítě ve Střední Asii a na silnější charterový segment.
„A220, které začnou přicházet od roku 2027, otevírají LOTu nové možnosti růstu a připravují nás na roli hlavního dopravce ve střední Evropě,“ shrnul sebevědomě Fijoł při podpisu kontraktu na nedávném aerosalonu v Paříži. Dodávky letadel potrvají čtyři roky.
Polského národního dopravce čeká kvůli plánované stavbě megaletiště CPK ještě akvizice dalších širokotrupých strojů, které se přidají k současné flotile dreamlinerů. Podle dřívějších informací bude LOT potřebovat asi 30 širokotrupých letadel. Dvě už má jistá, půjde o Boeingy 787-8 Dreamliner z druhé ruky. Smlouva byla podepsána v březnu, dodávku letadel dopravce očekává už v příštím roce.