Polsko zakáže ruským letadlům využití vzdušného prostoru, Česko řeší to samé

A350-900 pro Aeroflot. Foto: AirbusA350-900 pro Aeroflot. Foto: Airbus

Zákaz využívání polského vzdušného prostoru výrazně zkomplikuje ruským dopravcům lety na západ.

75 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
král j

A co karlovarské mezinárodní letiště? To je na linkách z Ruska závislé.

Apex

Ale, tak to už třetí rok ne… Propad poptávky z východu trval od roku 2014, přes covid se nelétalo vůbec. Teď to jen znamená, že to bude pokračovat.

Anonymus

Tak hlavne obycejni turisti z ruska uz od doby covidu vubec nedostavaji viza. Ti se sem nedostanou tak jako tak a ted uz vubec ne.

Miloš

Do Varů už toho moc nelétá ani normálně!Brno,Ostrava,tam Rusák létal

Miloš

Má to udělat celá Evropa,Polák nemůže Rusa ani cítit!!

Gwann

prosím smažte, je to reakce na již smazaný příspěvek.

Gwann

a vy zase bijete černochy. obvyklá bolševická úhybná taktika.

Jakub hritz

Natyto plný si vzpomeňte,až politice do Asie, půjdete pesly

PilsenTom

Ono se s Emirates z Prahy do Singapuru s přestupem v Dubaji lítají přes Rusko? Aha tak jo no

Pražák

Ten jazyk ve kterém jste napsal ten svůj výplod je nějaký dialekt severoasijštiny? Protože česky to není zcela určitě.

Otakar

Neberte ho vážně, vždyť se neumí ani správně podepsat. Co chtít po trollovi, který neumí napsat správně ani své jméno.

Gwann

co to tu blábolíte?

Luboš Beneš

Prostě jsem ruský troll

Jiří Kocurek

Tady měl někdo těžkou směnu a platili ho v naturáliích. Aspoň doufám, snad to nebyly denaturálie…

Anonymus

A co jako? V dnesni dobe turismus snad v hlave nemas. Naky cestovani do Asie… Valku mame par set kilometru od hranic…

Pražák

Srbsko se chovala jak nyní Severní Asie, chtělo vytvořit „velké Srbsko“, Putler chce obnovit ruské impérium.

Pavel

Srbové by si měli sáhnout do svědomí a ne pyskovat na druhé.

PilsenTom

ČR uzavírá vzdušný prostor pro všechny rusácké aerolinky. Paráda! Ať si do Francie lítají třeba přes Egypt

Miloš

Poláci to samé celý vzdušný prostor

Pražák

Teď to MD vyhlásilo, týká se to všech ruských dopravců. Jedině správně.

pzag

A kolik letů BA to ovlivní?

Air Traveller

zas tak malo to neni. dopad to bude mit prakticky na vsechny lety letajici do destinaci cca od jihovychodni azie az na dalny vychod.

Air Traveller

na planes uz to spocitali … na dnesek bylo planovano ruskym vzdusnym prostorem 70 letu.

pzag

Nějak si nedokážu představit, že by BA měla denně přes Rusko 70 letů. Tam mají nějaké ISB, SIN, DEL, BOM, MAA. Nevím, jak je na tom BKK, jestli to teď litá, asi není ani KUL. Určitě nejsou Číny, Korea a ani Japonsko. Tohle nedá 70 letů denně ani omylem. Pak mívají ještě snad Moskvu, nevím kterou, ale to jsou zase, dva lety navíc.

Venca

No, Oceánie a Asie. S AF jsem takhle přes RF letěl i na Reunion. Nevím proč, takto do obráceného L letají. Nejsem takový fanda. Dokonce na sever letí i Emirates, kdy z letí do NY, taky přes RF. Zažil jsem takových počinů dost.

Apex

Nemyslím, že EK létá na východní pobřeží USA přes RF. Standardně tak ale létají na západní pobřeží, LAX, SFO…

Luděk Štěkala

Jakkoli s tím opatřením souhlasím, zajímalo by mě, jak se tohle vynucuje. Normálně bych to bral za hloupý dotaz, ale u Ruska jeden nikdy neví… Co když do Polska (nebo sem) prostě provokativně vlétne civilní letoun z Ruska? Chápu, vzlétnou gripeny (u Poláků spíš F-15), ale co dál? Letadlo nereaguje a letí dál. Opravdu je sestřelíme? Ptám se prostě jen proto, aby z nás Rusové neměli legraci (tedy ještě větší než už mají).

pzag

Tak u normálního provozu vám v tom případě neschválí letový plán a nepřidělí sloty. Takže budeme humánní a nesestřelíme je. Někde nakonec přistanou bez povolení, jakoby nouzák kvůli ztrátě spojení, dejme tomu, lidi se dostanou ven. A letadlo už určitě neodletí zpátky.

Luděk Štěkala

To jsem si myslel. Ale řekněme, že třeba Němci pro ně vzdušný prostor neuzavřou (koneckonců nemusí to být Němci, může to být třeba nějaká Kuba, Venezuela nebo něco podobného v Africe, kam jde z Ruska bez mezipřistání doletět), nedopadne to náhodou tak, že ve střední Evropě je doprovodí stíhačky, oni nám zamávají, a pak si vesele přistanou tam, kam původně letěli? (A zítra znovu…)

pzag

To už se ale bavíme o naprosté politické katastrofě, kdy by Němci nejenomže nechali Rusy porušovat celoevropská pravidla, ale ještě by jim to aktivně umožnovali a podporovali. Na tohle už nedokážu odpovědět. Ale ano, takhle je to možné.

Pražák

Pokud navzdory zákazu ŘLP vlétne do zakázané zóny, vzlétnou stíhačky a budou se ho snažit přistát, pokud nebude reagovat na volání, lze použít výstražnou palbu a případně i ostrou palbu. Bylo by to naprosto legální.

mlokXCM

Letadlo s civilisty by tady nikdo (naštěstí) kvůli tomu nesestřelil. To, že je taková metodika zásahu, je věc jiná.

Caracas

A jak víte, že to letadlo veze civilisty a ne něco úplně jiného? Případně civilisty a něco jiného? Nedovedu si představit, že by velení armády, a to je věc armády, nechalo letadlo letět a proletět…

🗺️ Petr

Výborně. Bylo by fajn, kdyby se přidalo třeba Švédsko a další země, kterými při cestách na západ Aeroflot musí proletět.

PilsenTom

nejlépe odstřihnout rusko od vzdušného prostoru Evropy

Miloš

Nepouštet Rusa nikam

Zdeněk

No jo, to zní sice hezky, ale když bude ruské letadlo zákaz ignorovat, stejně tak když bude ignorovat příkazy vojenských letadel, která k němu vzlétnou, co potom? Jak píše o pár řádku výše diskutující Luděk Štěkala: opravdu je sestřelíme?

Gwann

ano, může to být provokace. ale chtěl bych vidět ten stát, který jim po přistání ještě povolí odlet. v tu chvíli je na stejném seznamu jako rusko.

🗺️ Petr

Kdyžtak mě prosím opravte, já si to u dopravních letadel představuju tak, že v případě porušení daná společnost:
1. Může být zařazena na EU ban list.
2. Vyloučena z IATA, tedy mj nebude v rezervačních systémech.
3. Výrobci letadel a leasingovky budou mít zákaz s ní obchodovat.

2 a 3 jde obejít, ale může to znamenat konec na západních trzích.

Gwann

a hlavně a především, bude mít ban na náhradní díly. takže velmi rychle dolétá.

letadel jiných „značek“ než Airbus a Boeing je v dopravním letectví minimum (u větších letadel, nemluvím o cessnách aj.)

🗺️ Petr

Dobrý poznatek, na to jsem zapomněl. Teoreticky mohou přesedlat na ruská (podpořit domácí průmysl) Irkut a čínská letadla Comac. Tato letadla vlastní v podstatě jen domácí společnosti.

Apex

Členství v IATA nebylo a není podmínkou toho, aby mohl dopravce být v rezervačních systémech. Pokud ale vím, tak SU fungovalo na Sabre. To by mohl být větší problém. Pokud jde o leasing letadel, otázka stojí tak, zda je někdo schopen zakázat např. čínským leasingovým společnostem, aby jim prokázaly své služby…
Ale tohle je tak jako tak akademická debata, protože jak je zatím vidět, ani státy EU se nejsou schopné dohodnout na společném postupu. Bohužel, bližší košile než kabát… Co si budeme povídat, vidíme, jak se k tomu staví náš západní soused…

Anonymus

Presmne tak, mohlo by se jim stopnout vyuzivat mrzinarodni systemy a hlavne ti cestujici by se nedostali ven z letiste. Supem zase zpatky

M19

Donutí se přistát, nebo se sestřelí. Opravdu, i když si mnozí namlouvají, že neexistuje situace za které by k tomu došlo.

Vojta

Přistát se nechá. Už se mu pak ale nedovolí odletět zpět.

PilsenTom

tohle měla udělat celá EU. Izolovat ruské barbary

svojsin

Snad ČR nebude otálet, docela mě včera a dnes zklamalo Německo….

PilsenTom

Německo by pro levný plyn prodalo půlku Evropy a Maďaři jsou ruské podrž tašky. Každopádně i my jako ČR toho můžeme sami hodně udělat

Miroslav Zikmund

Vzdát se všeho, co je spojeného s Ruskem, počínaje používáním plynu, v němž může být ruská složka, EE v níž může být podíl EE vyrobený z ruského jaderného paliva, nepoužívat silniční vozidla, která používají PHM vyrobené z ruské ropy nebo ropného mixu ….

Týká se i potravin …

Už jste tak učinil ?

Gwann

vás si za plyn, který jim ještě platíte, koupili?
co tohle je za lokajskou mentalitu.

Luboš Beneš

Ano, bude nás to bolet a plyn stát víc, ale jde to. Palivo do atomovek dodají jiní, s ropou též není problém. Problém je opravdu jen ten plyn.

Jiří Kocurek

Nechápu, proč vyhazovat nepoužité zásoby paliva v Temelíně. Prostě jen nekupovat další v Rusku, konkurence to dodat umí.

A Mendělejevovy tabulky chemických prvků bych se také nevzdával, dost dobře to nejde.

Luboš Beneš

No Německo je s Ruskem zadobře už od Molotova….že se nepoučí?

Miloš

Poláci je nemůžou ani cítit Rusáky,vyhostí všechny Ruské sportovce

Miloš

A Amsterdam a Frankfurt?Vídeň také?

Viktor Nárožný

Předpokládám, že pokud se na tom dohodne celá EU, že Rusové přijdou s recirprocitou. Což bude mít za následek, že se zkomplikují také lety mezi Západní Evropou a Asií.

dejf

V pohodě, letenka bude o litr až dva dražší a rusák zůstane v mordoru, za mě přijatelná cena…

Jiří Kocurek

Vypadá to, že BA létají z Londýna do Banglore vcelku bez komplikací: https://www.flightradar24.com/data/flights/ba119#2aecfc92

David

Já stále nemůžu pochopit, proč stále létá pravidelná linka Praha Moskva, to by už konečně měli také dočasně zakázat, minimálně by mohli to udělat Czech Airlines, dnes od nich jeden let, druhý je ruského Aeroflotu

Viktor Nárožný

Nezapomínejte na to, že v Rusku se nyní nachází stovky, možná i tisíce Čechů, kteří tam pracují. Je třeba mít k dispozici řešení, jak je dostávat domů.

David

Tak to je jasné ale dovolil bych cesty Čechů jen Rusko Česko, obráceně bez nároku na návrat.

V.N.

Ono to není tak jednoduché. Ti lidé tam třeba řídí místní pobočky českých firem. Když je nepustíte zpět, tak českému vlastníku může zkolabovat byznys…může přijít o svůj majetek… a díky tomu se může dostat do problémů i v Čechách…. Navíc… i u nás žijí Rusové, kteří by mohli mít potřebu se vrátit domů. Já nemám nic proti tomu, pokud se přestanou vydávat víza.. ale nějaké rušení letadel bych ponechal čistě na ekonomice. Nebudou cestující kvůli vízům , nebude linka.

L. T.

Take tomu nerozumim. Navic mi prijde ze strany CSA celkem riskantni do Ruska nejake letadlo vubec poslat. Vzdyt ani nemaji jistotu toho, zda si je tam nevezmou jako rukojmi. Samozrejme, ze se tak asi nestane, avsak nikdo nemuzeme vedet, jaky napad se v tom 168-centimetrovem tele zrodi.

Jiří Kocurek

No jaký… civilní letadlo přistane zcela normálně, když tu najednou zastaví na ranveji, z trupu vystřelí nafukovačky a z nouzových východů se vyvalí … tohle mají být turisté!?

Miroslav Zikmund

A proč by si mělo Rusko brát letadlo ČSA jako rukojmí ….

Pražák

Protože ten severoasijský odpad dělá daleko horší věci?

dizgrafyq

Je registrované v Česku, které je na seznamu nepřátelských států.

Žerty stranou. Opravdu chcete ve světle událostí posledních dní hledat v Rusku nějakou logiku a racionalitu, Hanzelko?!

PilsenTom

třeba proto že ruský loutkový stát bělorusku už civilní letadlo uneslo? Stačí myslet

L. T.

No protoze si treba Rusove usmysli, ze v ramci odplaty konfiskuji majetek ceskych subjektu. Cela tahle valka nedava logicky zadny smysl. Ale u Rusaku je zbytecne hledat logiku. Jeste nedavno jsem si rikal, ze napadnout Ukrajinu by bylo naproste blaznovstvi, avsak Rusove evidentne blazni jsou.

Gwann

a proč lžou, že je ukrajina chtěla napadnout a jsou tam u moci náckové? když prezident je žid

Luboš Beneš

Stokrát opakovaná lež se stává pravdou… kdo to sakra řekl….uvědomte si, že rusové mají přes 100 let omezené informační zdroje a masáž mozků.

Jiří Kocurek

Protože podle oficiální ruské doktríny jsou na světě jenom oni a fašísti. A možná nějaká Afrika.
Většina rusů jim to beztak nežere.

Petr

Jako fašistický stát by s tím rozhodně nemělo problém