Polsko představilo varianty VRT Ostrava – Katovice. Plány směřují k letišti pro 45 milionů cestujících
Navrhovaná vedení tratí mezi Katovicemi a hranicí s Českou republikou narážejí na nevoli místních samospráv.
Navrhovaná vedení tratí mezi Katovicemi a hranicí s Českou republikou narážejí na nevoli místních samospráv.
Ale udělají tam občas jednokolejné vložky na 100, že jo? S tím že to kdyžtak půjde „rychle dodělat“ 🙂
Klidně by si v rámci výstavby VRT tu Ostravu mohli nechat. Až někam po Bohumín.
Je úsměvné, jak se i po třiceti letech spousta lidí dívá na Poláky a na vše polské z obrovským despektem. A čím jsou dál od polských hranic, tím mají názor odtrženější od reality. Čas se probudit, ať nejste za ještě většího hňupa.
Já proti Polákům vůbec nic nemám, naopak tam jezdím velmi rád. Jen by se tam prostě ten půlmilion kovanejch ostravskejch bolševiků, díky kterejm máme (namátkou) na Hradě to co tam máme, rozpustil a nedělal by problémy celé zemi. A samozřejmě bych za to Polákům vyplatil nějakou kompenzaci, nebo jim aspoň dovoli dál těžit v Turowě.
Těžit v Turowě jim nikdo nezakazuje, jen musí dbát na sousedy, když chtějí těžit na hranici.
jsou daleko před náma,hlavně v dálnicích a kvalitě jídla
Dnes se státy posuzují podle úrovně školství a vědy, a high technologies. To je rozhodující.
Polsko má zákonitě více dálnic protože je cca 6 x větší než ČR, takže musí mít 6 x více dálnic.
Stačí se podívat na DPH/obyv. PPP a zjistíte, že Polsko je proti nám v podstatě docela zaostalá země. V podstatě takto se nediskutuje, že se ostatní nazývají hňupy.
ano, od státní hranice, přes Ostravu, až po Bohumín. Tohle prostě geograficky dává největší smysl…
Nějak takhle: https://mapy.cz/s/nofukojone
A co vám provedli? Baník porazil Spartu?
Vizte výše.
A fotbal na mne netahejte, pokut to není FC St. Pauli.
(pokud, samozřejmě)
Myslím, že takhle by to dávalo větší smysl: https://1url.cz/XKOmB
Ono by všem těm lidem bylo daleko líp bez cypů z Prahy
Letiště Katowice má budoucnost,letiště Ostrava,to se moc nechytá
Letiste Ostrava má budoucnost v nákladní dopravě. Jakou niku su najde letiště Katowice po dokončení prime VRT na nové varšavské letiště?
Jako že by se letadlem vozilo uhlí a ingoty?
Z Katowic jistě někdo rád poletí do Splitu, Burgasu nebo někam na přestup. Na to se nepotřebujete harcovat sotva dvojstovkou po CMK někam k Varšavě.
Možná když místní vynaleznou nějaký telefon razowity.
Mezinárodní letiště Leoše Janáčka a mezinárodní letiště Brno-Tuřany mají před sebou velkou budoucnost jako kuriosity na poštovních známkách. Skvělý rozvoj provozu jim ale neprorokuji.
Stačí se podívat na letiště České Budějovice
To je úvaha lidi. Chtějí bydlet,ale nechtějí cestovat.
Doteď nechápu, proč se Česko dobrovolně vzdává jednoho z hlavních benefitů vrt – propojení s leteckou dopravou. Neříkám, že se má pod Prahou jezdit 200+, ale neměla by chybět možnost projet městem až na letiště. Každý přestup navíc je na škodu, ještě de facto s nutným přeběhem na jiné nádraží to prostě spoustu lidí odradí od tohoto způsobu dopravy. Možná jsou polské plány megalomanské, ale tvoří ucelený celek a nabízí synergii toho nejlepšího.
Polsko stavi ten komunikacni system vcetne noveho letiste. V cesku je nove mezinarodni letiste vzhledem k hustote osidleni a jinym konfliktum prakticky nepredstavitelne a ted jde o to, kdyby se podobny uzel delal z letiste v ruzyni, jak by vypadal pomer mezi naklady a prinosy vzhledem k jeho umisteni, zvlast kdyz CR ma skoro o 30 milionu obyvatel min, vzdalenosti jsou obvykle mensi a navic lide z podstatne casti statu to maji bliz nebo srovnatelne daleko k jinym velkym mezinarodnim letistim. Praha sice je vyznamny letiste, ale narozdil od varsavy tam ten potencial pro letiste prvni kategorie uplne nevidim.
Navíc slusnslusnezinarodni letiště už většina obyvatel ČR má, ať už VIE, MUC nebo BBI. Regionální letiště v Praze vlastně slouží obyvatelům blízkého okolí pro cesty na dovolenou a to je tak vše. …
Biju Patnaik Airport (IATA: BBI) je v Indii…
Zjevně myslí BER. V letadlech se vyzná asi jako já 😀
Už nejsou Berlín Brandenburg International, jak to bylo kdysi v planu? Nebo jsou ještě pořád SXF? BER byl totiž geneticky kód pro všechna berlínska letiště. ….
Tipl bych si, že IATA kód BBI nikdy nemělo, podobně jako ruzyně nikdy neměla kód LVH 😛
BBI byl pracovní název. Současně s otevřením letiště došlo k uzavření Tegelu a Schoenefeldu. A kód letiště je BER. Není třeba generický kód, neb tam žádné jiné letiště není v provozu.
„Regionální letiště v Praze vlastně slouží obyvatelům blízkého okolí“ – přesně tak, a to blízké okolí jsou Čechy.
jen ať staví, ať je co zdaňovat 🙂
Šlo by to: Libavá, Doupov… bývalé vojenské újezdy, sanace tankové střelnice. Problém je, že i ty České Budějovice jsou proti tomu pupek světa.
No ještě kdybyste řekl Milovice, tak ještě, ale Libavá, Doupov…
Milovice jsem vynechal záměrně. Už proti Všejanské železniční spojce se zvedl odpor. Takže proti letišti velikosti toho mnichovského by se zvedl taky.
O Milovicích se jako o cargo letišti uvažovalo hned po odchodu spřátelených armád. Ale okolí bylo proti a později zde byly (jsou) nejasné zájmy a vlastníci.
tak velké dopravní letiště v doupovských horách bych docela chtěl vidět…
ale napojení konkurence schopnou kolejovou dopravou aka doupovská železnice by tam bylo, ne že ne….
Stroje jsou. Zatím těží hnědé uhlí 😛
S tím hnědým uhlím: možná by nakonec byly ideálním místem pro případnou stavbu nového letiště, pokud by bylo třeba, bývalé povrchové uhelné doly. Jsou to obrovské plochy bez osídlení, které vyžadují rekultivaci, v okolí obvykle je i potřebnå infrastruktura včetně dálnic a železnic, do Ústí i Mostu se plánuje VRT. Mělo by to jen dvě podstatné nevýhody: z větší části naší republiky je to trochu z ruky a pak jistou část místního obyvatelstva.
Však na modernizaované trati Brno – Přerov, která bude součástí sitě VRT, má být zastávka Brno – letiště Tuřany 😉
Super příspěvek 😆
Tuřany se rozlítají nejlíp s VRT
Možná se po zprovoznění VRT Tuřany ukážou jako dobré záložní letiště, když v Praze nepůjde přistát kvůli mlze 😉
Letiště Pardubice
Nevzdává. S možností projet některými VR vlaky až na letiště se počítá – s těmi co v Praze končí. Ale budovat pro lepší napojení na letiště pod Prahou celé rozsáhlé VRT nádraží nemá smysl.
Jestli žijete v omylu, že kvůli cestě na letiště je nutné přeběhnout z Hlaváku na Masaryčku, tak zjevně koncepci VRT neznáte a jste ve vleku nějaké Šípovské propagandy. 🙂
Palce dolů beru jako počítadlo lidí, co neví, kam budou zajíždět VR vlaky z Ostravy v hodinovém intervalu.
Na ONJ? 😁
Na letiště a pak půjdou chcípnout do Kladna.
Máte pravdu, o plánech vrt na letiště jsem dosud neslyšel (opět bingo, kromě Šípova nátlaku). Budu rád, když mě vyvedete z omylu s nějakým odkazem, uvažovaným diagramem spojení, nebo podobným. Trať z letiště bude ústit na Masarykovo nádraží, terminálem vrt bude Hlavní nádraží. Tyto dvě nádraží nejsou propojené a tím pádem mi není jasné, jak by měl tento systém při stávajících možnostech pražského uzlu fungovat.
Trať na letiště předem má končit na Masaryčce, trať na letiště zadem („zaokruhování“) má zas jiné pokračování – do Kladna nebo Semmeringem a Smícháčem na Hlavák. Než se postaví VRT, bude na Semmeringu dávno 25 kV~.
Pro malůvku netřeba chodit daleko – strana 5, červený Ex:
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2021/09/VRT_Provozni_koncept.pdf
Ona je i v tom Polsku otázka, zda se jim ta verze „letiště jako středobod“ bude líbit i poté, co si „osahají“, že příslušné zastavení (a popř. také závlek) na nějaké kratší relaci bude znamenat třeba 10 % navýšení cestovní doby pro 90 % cestujících…
Tak podobna vec se ale da rict i o mnoha dalsich zastavkach.
Jenže zastávky lze projíždět.
Napojení VRT na letiště je určitě vhodné a do budoucna by se mělo realizovat. Na druhou stranu mi však Váš post připadá (a opravte mě, pokud se mýlím), že byste to prioritizoval před současně plánovaným spojením příměstské železnice do Kladna a s tím nemohu souhlasit (jsem si celkem jistý, že tento projekt využíje řádově větší množství lidí, protože většina lidí (včetně turistů) stejně z letiště míří do Prahy a pro ně je možnost přestupu na metro na Hradčanské, Vltavské či výstup na Masaryčce stejně výhodnější). Navíc napojení současné tratě přes Bubny na hlavní nádraží není technicky možné bez zbourání půlky… Číst vice »
No Poláci toho v komunikacích za posl.10 let dokázali více než my, jen mě překvapuje ten plán na nové letiště u Varšavy, před časem fungl nové letiště postavili u Varšavy někde u Modlina a byl to krok vedle, něco se tam nepovedlo a nesplnilo to ta očekávání.
ty jejich luxusní dálnice
Když se divám na tu mapy neni těch zástavek mezi Ostravou Katowice mi hodně?
Taky jsem si říkal, vypadá to, že tam plánují víc vrstev obsluhy – asi podobně jako Brno – Přerov:
https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,cpk-jest-przetarg-na-studium-dla-budowy-linii-kolejowej-z-katowic-przez-jastrzebie-do-ostrawy,wia5-2-4113.html
Tady jsou mapky v lepším rozlišení:
https://www.slaskibiznes.pl/wiadomosci,szybka-kolej-katowice-ostrawa-cpk-udostepnil-szczegolowe-mapy-wariantow-linii-kolejowej,wia5-2-5822.html
Zda se, ze Polsko ma nejakou vetsi, ucelenejsi vizi. A ze je relativne schopne za ni jit. VRT, nove letiste, rychlost rozvoje dalnicni site, o ktere si my tady musime nechat zdat. Skoda, ze u nas jsou zrejme jine zajmy nez dlouhodoba vize.
Tak běžný Poláci si asi vážej svého státu a snažej se míň krást, zlepšovat si žití.. Proč ne. Zde to pořád ještě nechápeme, že jsme se mohli bez rozkrádání státu mohli mít dávno podobně jako v Německu (i výplatama).
Tím to rozhodně není. U nich se krade stejně jako u nás. Ale maji svůj sen o silném Polsku a za peníze EU si ho pomalu staví. U nás opravdu žádná taková vize není, a když už, tak naopak, všechno uchovat jako ve skanzenu. Koneckonců zdejší debaty jsou taky z 90% o tom, proč něco nejde, a ne o tom, jak to udělat.
tak jeden ze zazracnych duvodu rychlych staveb v polsku je jeste horsi ochrana prirody a dalsich dotcenych zajmu nez u nas.
V tom souhlas. Poláci na ekologii kašlou, my jsme zase druhý extrém, kdy kvůli neexistujícímu křečkovi se roky odsouvá stavba dálnice apod.
Oba extrémy jsou špatně.
Přesně tak, Polsko má vizi, kterou sdílí i jinak nesmiřitelní nepřátelé (PIS vs. OP, ultrakonzervativci vs. obyvatelé velkých měst) a tomu se pak podřizuje spousta věcí. Tady měl mainstream naposledy vizi o vstupu do EU a NATO. Posledních 15 let je to spíš takové plácání ze dne na den, takže chybí tah na branku. Poláci jsou si také mnohem více vědomi, kam patří a to i přes problematické vztahy současné vlády s evropským mainstreamem.
Anebo pochopili, že když lidem něco dají, spíš nad tím kradnutím přimhouří oko. Opačný extrém je Slovensko, kde na to minulá vláda taky dojela.
tak polská státostrana PiS je snad ještě horší sekta než ANO…a její akce ohledně utrácení peněz za nesmysly (ovšem do správných kapes) jsou rovněž vypečené….
jen mají prostě jiné zákony a preference. míň chrání jednotlivý zájem. a tipnul bych, že mají na venkově mnohde nižší hustotu obyvatelstva a méně problematický reliéf.
v cem je ceska vize vrt site neucelena?
V tom, že se až donedávna naprosto zadrha na studiích, plánech, malůvkách apod., ale reálně se pro možnost výstavby neudělalo nic.
Posledních pár let se konečně hnuly ledy, aspoň trochu.
To nemá s neuceleností představy nic společného.
V ČR se hlavně tak 10-15 let strávilo vpravdě vyčerpávající zákopovou válkou o to, aby to ten „stát“ začal oficiálně vůbec chtít (v pozdějších fázích pak proti různým názorům typu aby to nebylo „zbytečně rychlé“ nebo naopak „nenapojovat nic mimo největší města“). Od té doby, co se – mj. díky pokročilé generační výměně – tohle podařilo vyhrát, tak se naopak maká intenzivně a „jede to“ rychlostí značně nadstandardní. Snad to vydrží. *) Bohužel za cenu nějakých kompromisů typu že Liberec se neřeší a o čemkoliv západně od Berouna se nesmí nikdo ani jen zmínit (byť zde je to celkem pochopitelné,… Číst vice »
Co chcete řešit v Liberci? To je město velikosti, že taková neřeší ani Poláci, pokud nejsou na hlavní trase někam dál.
Zkuste to postavit bez plánu.
To máte pravdu. Na druhou stranu Agrofertu se dařilo jako nikdy předtím – to byla skutečná priorita č. 1 minulé vlády.
A víte, že je mi to šumák? Pokud někdo maká pro společnost a je to vidět, vůbec mi nevadí, že si při tom taky pomůže.
Takže tunelování státu je vlastně vpohodě? .. cože?
VRT – Treba.. nezahrnuje pomerne vyznamnou Plzen a spojeni do SRN timto smerem, chybi napojeni na letiste, nerozumim odbocce na Most.
Ale podstna jsou slova „sirsi vize“ – tedy nejen VRT, ale celkove propojeni ruznych druhu dopravy. O stavu budovani dalnic v CR asi nema smysl moc mluvit.
Vize VRT právě různé druhy dopravy propojuje, proto ty různé terminály jako Praha východ.
S Plzní vás musím opravit. Nezahrnuje ji vize VRT končící rokem 2050.
Tohle není o dlouhodobé vizi, ale především o schopnosti efektivně připravovat stavby.
v konecnem dusledku ano.
a mimochodem, clanek je taky o planech v polsku, takze se divim, ze je nekdo povazuje za hotove…
Vždyť u nás dlouhodobá vize je. D35 dostavíme za 10 let a do 20 ten zbytek
A tahle vize je tady už posledních 40 let.
Poláci jsou hlavně obchodníci, a když vidí, že jim někdo dává peníze (EU), tak si za ně něco rozumného rychle postaví. Nahrává jim samozřejmě i zákony, které umožnuji stavět aniž by pozemky byly vykoupeny. Co nového na železnici se u nás vlastně z OP Doprava postavilo?
Nového asi nic, ale udělalo se z toho hodně generálních oprav s přidanou hodnotou 🙂
Vize jsou dobré, pro začátek by mohli opravit Hrádek – Zittau, opravdu ostudný úsek.
to letiste je sci-fi. hned jak soucasna polska vlada padne, zrusi se to.
Nezruší. Oni si totiž uvědomují, že bez dobré dostupnosti nefunguje ekonomika. A proto si i drží LOT a podporují ho, bez ohledu na to, kdo zrovna vládne…
Pokud by nové letiště skutečně mělo dosáhnout 45 mil, nutně by muselo stáhnout značnou část provozu ze stávajících a fungujících letišť ve Varšavě, Gdaňsku, Wroclawi. S tím se pojí otázky: udělají to aerolinky dobrovolně, nebo je k tomu bude potřeba nějak přinutit? Je pro zákazníky v zemi velikosti Polska lepší mít jedno centrální megaletiště, nebo stávající Varšavu a „oblastní“ letiště rozložená v území.
Tak pokud to myslí vážně, tak asi takový plán mají. Ponechat dvě letiště je recept na průšvih, v nejhorším případě jako v Montrealu. A vzhledem k tomu, že chtějí profilovat LOT jako aerolinku umožňující i lety s přestupem ve Varšavě, tak nic jiného nepřipadá v úvahu. Staré letiště blízko u Varšavy by totiž stáhlo cestující, co mají cíl/start ve Varšavě, ale LOT by chtěl létat na to nové, kde bude moct mít dost kapacity pro navazující lety. Takže by musel oželet ty cílové cestující a to zase taky nechce. Koneckonců, takovou dvojici letišť mají i v Miláně a celkem efektivně… Číst vice »
Paříž má efektivne více než desetimilionovou aglomeraci a v takových dvojice nebo i víc letišť fungují dobře. Ať už je to Londýn, Moskva, Istanbul, Tokio, New York, Los Angeles a další. To naprosto nejde srovnávat s „malými“ aglomerace mi jako Milán nebo Varšava, tam je skutečného víc letišť smrtící pro vizi velkého hubu….
Tak zrovna u toho Tokia si vůbec nejsem jistý. Podstatná část cestujících Korean air jsou přes Soul tranzitující Japonci z menších japonských měst (menších na asijské poměry), pro které by použití tokijských letišť znamenalo nepříjemnou cestu mezi letišti.
Česká a polská „oblastní letiště“ jsou úplně jiná liga, z jasných důvodů, to bych úplně nesrovnával.
Katowicw,Wroclaw,Gdans
Dvojice letišť nejsou na závadu pokud z jednoho je point-to-point doprava. Naopak to může být přínos pro cestujícího.
No, myslím, že pro tu aerolinku to na závadu je. Takový příklad s point-to-point linkou, kde tohle dělení funguje, je Soul. To je tím, že z Gimpa je de facto jediná linka – na Jeju, a zároveň tu není potřeba nijak „doplňovat “ cestujícími, co přistáli na Inčchonu – takový trhák ten ostrov pro zahraniční návštěvníky není.
Zapomněl jsem dodat, že to je velmi netypická situace.
taky to na prvni pohled smrdi megalomanstvim…
na megalomanství není nic špatného, když dává lidem práci, ekonomický prospěch a do státní pokladny vybrané daně, za které lze pořídit např. dobrou ochranu přírody
Mnichov má nějakých 48 mil. osob za rok 2019. V rámci Německa je to menší letiště oproti Frankfurtu, to mělo přes 70 mil. cestujících.
Možná trochu přestřelili, ale megalomanie vypadá jinak.
Dnes se PLN prodává za 5,22.
Ono je to asi 5,35, ale je fakt, že před rokem a půl to bylo 6,00, takže 10 % dolů za rok a půl.
Ano, aktuálně 5,3614 PLN/CZ v 14:25.
Každopádně se to dnes opět dostalo pres historicky rekord, který byl 5,3635 10.1.
ČNB
…zaměří na obchod, business…
Obávám se, že slova obchod a business jsou synonyma.