umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Elektrobusy Nová mobilita

Polsko se stalo největším dodavatelem elektrických autobusů v EU, Češi jsou třetí

Osmnáctimetrové elektrobusy Solaris Urbino. Pramen: Solaris
Osmnáctimetrové elektrobusy Solaris Urbino. Pramen: Solaris
Největším výrobcem je Solaris, který dosud získal objednávky na více než 1 000 elektrických vozidel

Polsko se navzdory covidové nákaze stalo největším vývozcem elektrobusů v Evropské unii. Vyplývá to z analýzy Polského ekonomického institutu (PIE), informují polská média.

Export elektrických autobusů z Polska se za prvních 10 měsíců roku 2020 na trhu EU podílel 46 procenty, následují Belgie (36 pct.), Česká republika (7 pct.), Německo (4 pct.) a Nizozemsko (méně než 2 pct.).

Podle odborníků z Polského ekonomického institutu není elektromobilita jen dočasným trendem. Trh vozidel poháněných alternativními pohony je podle nich naopak odolnější vůči pandemii Covid-19 než trh vozidel s klasickými spalovacími motory.  Poptávka po vozidlech bez emisí totiž souvisí s politikou EU, díky čemuž lze očekávat další vzestup zájmu dopravců.  Agentura Bloomberg pak předpovídá, že podíl elektrických vozidel na celosvětovém vozovém parku městských autobusů dosáhne do roku 2025 47 procent. Spolu s tím se však očekává rostoucí popularita vodíkových autobusů.

Polsko se přitom stalo v posledních letech v oblasti elektrobusů velmocí. V současné době jsou v Polsku tři společnosti, které elektrické autobusy vyrábějí. Jde o společnost Solaris v Bolechowě poblíž Poznaně (Solaris Urbino Electric), Volvo ve Vratislavi (Volvo 7900 Electric) a MAN Truck & Bus ve Starachowicích (MAN Lion’s City E).

Největším výrobcem je Solaris, který dosud získal objednávky na více než 1 000 elektrických vozidel. Odborníci PIE s odvoláním na údaje Hlavního statistického úřadu (GUS) uvádějí, že v období od ledna do listopadu 2020 polští výrobci dodali zahraničním zákazníkům elektrobusy v hodnotě 213,4 milionu eur (cca 5,5 mld. Kč), což znamená nárůst o téměř 51 procent ve srovnání s rokem 2019.

Daniel Štraub

Odebírat
Upozornit na
guest
41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Dorota

Je docela úsměvné, že jedna malá část zeměkoule se snaží vše elektrizovat, třídit odpady s ekonomickými dopady na obyvatelstvo tam žijící a druhá půlka zeměkoule na to vše prdí hodně z vysoka a zahnojuje vzduch, prostředí, oceány jen to sviští.

JÁÁ

polák neskládá autobus ani trolejbusy . Pouze Španělská firma vlastnící majoritní podíl akcií Solarisu vyrábí karosérii solaris. Podvozek je Neoplán. Trolejbusy kompletní vybaví a smontuje firma ŠKODA – PLZEN -TRANSPORTATION. Také elektro busy vybaví zařízením firma z Plzně. Autobusy naftové solaris používají opět podvozek Neoplán a motory i převodovka DAF. Zase nic polského. Polák je mezinárodní lhář. U poláka stačí jen to, že se výrobek cizích firem u nich doma poskládá dohromady a křičí do světa , to všechno naše. Bohužel hovno.

Vojtěch

Neoplan neexituje už spouste let. Solaris IV generace ne zaklada se na technickych řešení Neoplanů (ty jsou dnes naprosto zastarale). Převodovka není DAF, je ZF. Motory jsou DAF a Cummins. ZF ma tovarný taky v Polsku. Nejsme Severní Korea a dovážíme něco ze zahraničí.

Martin

…no, co na to rict… ale tak to proste je, zisk a slavu inkasuje konecny dodavatel, jako subdodavatel jste jen tlacen k nizsim cenam, rychlejsi a levnejsi vyrobe…

CR je prevazne subdodavatelskou eknomikou, proto se nikam vyrazne neposouva… nejsme sice uz montovnou, tedy castecne, ale porad jeste ne konecnymi vyrobci a dodavateli, az na nektere pripady…

Je to stejne jako se drevem, pokacime stromy, drevo vyvezeme do polska a pak si kupujeme polsky nabytek…

Martin

Ale asi bych zacal vice pocitat i parcialni trolejbusy, nejen elektrobusy… jinak se tento trh vyrazne rychle rozviji, a nemel by nam ujet vlak…

Kernteriér

A konkrétní čísla českých výrobců by nebyla?

noerf

Sor vyrobí ročně cca 50 elektrobusů, celkem přes 600 autobusů. Iveco ve Vyském Mýtě vyrobí přes 4500 autobusů, počet elektrobusů neuvádí. Solaris vyrobí ročně tuším okolo 2000 autobusů.

Kernteriér

Mě zajímaly čistě ty elektrobusy, počty autobusů mi známy jsou. Díky aspoň za SOR.

nevim

Zkusil jsem projít ty polské zdroje na odkazu, všude mají procenta, v twetu co je v článku mají, že ty vyjmenované země dodaly autobusy za nějakých 460 mil. EUR za 11 měsíců. A že Solaris je největší v Polsku a udělali přes 1000.

PvvS

Cokoliv je lepší jak maringotka na baterku zvaná SOR ..

Peeetr

Asi těžko, když právě SOR zajistil Česku třetí místo v celé EU.

Jackub

To o kvalitě výrobku nic nevypovídá…

Honza

Paradoxní je, že Polsko je zároveň největším znečišťovatelem ovzduší na kW vyrobené elektrické energie 🤷

Greta

Proč paradox, oni ty elektrobusy vyvážejí. V Česku se také vyrobí přes milion nových aut ročně a přitom průměrný Čech jezdí v 15 let starém vraku.

Vojtěch

80٪ elektřiny mame z uhli, bohužel.

Radovan

Ty jsi Polák? V Polsku to odpovídá v ČR je ten poměr jiný. (menší)

Vojtěch

Ano, jsem Polák. Mame taký největšího „vyrobce“ CO2 v Europě – elektrarna Bełchatów. Vyrabi 20% elektřiny v Polsku.

Martin

Tak to jo, pac Polsko ma vyjimku ohledne znecisteni ovzdusi, ale i tak bude muset zacit tento problem resit…

Vojtěch

Samozřejmě, řešime to. V piřipravě je výběr umístění první jaderne elektrarny (v hře jsou: Baltské pobřeží a pravě Bełchatów).

Jackub

Oxid uhličitý ovzduší neznečišťuje! Stejně, jako ho neznečišťuje kyslík, dusík, nebo vodní pára. Všechny tyto plyny jsou přirozenou součástí atmosféry. Na rozdíl od člověkem vyrobených sloučenin, vypouštěných do ovzduší. Ty atmosféru zněčišťují – např. oxidy dusíku, síry, atd.

Greta

Nesmysl Vojtěchu, ČR vyrábí z uhlí 45pct elektřiny.

Vojtěch

Psal jsem o Polsku 🙂

Peeetr

To žádný paradox není, Čína taky exportuje nejvíc solárních panelů na světě i kvůli svému uhlí.

JÁÁ

Polsko je a bylo vždy největším problémem pro všechny. .

Raddie

Omyl, to si pletete s Německem.

Xaver

Omyl, to si pleteš se svojí bábou.

Vojtěch

Jó! Jsme vždy problem pro Němce a Rusy. Zdravim s Polska a omlouvam se za působení problemů.

Xaver

Ano, především pro Mexičany a Filipínce.

Jindra

Takže Polsko je největší výrobce elektrobusů s elektrovýzbrojí od různých dodavatelů…

Jakub

Výrobcem nebo montovnou?

JÁÁ

zahraniční montovnou. Majitel je ze Španělska.

X 1

CAF je majitelem Solarisu ani ne dva roky.
Původní majitelé byli z Polska.
Polsko je zahraniční montovnou, stejně jako Česko.
Elektrobusy Škoda Perun (kastle Solaris) do celkového počtu elektrických Solarisů není započítáno.
Počítají se elektrobusy, které jsou v dané zemi zkompletovány.

Zrzek

Záleží vždycky podle jakého výpočtového modelu se počítá.

Vojtěch

Ano, spolupracujeme také s českými společnostmi. Jsme všechní v EU.

JÁÁ

eu neexistuje. Jen na papíře. Jako RVHP. TO STEJNÉ .

Xaver

TO ÚPLNĚ JINÉ.

JÁÁ

Ano, ano pravda. Škoda Plzen -TRANSPORTATION vybavuje holé karoserie solaris naší elektro výzbrojí a vznikne trolejbus. Autobus na baterie opět v režiji Škoda -PLZEN. Naftové autobusy solaris používají motory i převodovky DAF. Opět nic polského. Podvozek pro všechny modely solaris je podvozek NEOPLÁN. Nic polského. jen LŽI, LŽI a NEPRAVDY. Majoritní vlastník akcií solaris je ŠPANĚLSKO !! V polsku jen otrocká práce za pár grošů!!

Travegoist

A terazky mi povedztě, Kefalín, čo vy si predstavujetě pod takým slovom „převodovky DAF“ a „podvozek NEOPLÁN“ u moderního městského vozu?

Vojtěch

Už jsem to někde četl: „Prostě Polsko. To můžete akorat milovat nebo nenávidět“. Vy jste ten druhý?

X 1

Klid Vojtěchu.
Pan “JAA” si dnes pouze nevzal medikamenty.
🙂

Baraba

jjj obrovský komplex….