Polsko investuje miliardy zlotých do katovických tratí, vznikne trojice nových nádraží
Polská rychlíková lokomotiva v barvách dopravce PKP INTERCITY. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.cz
Slezský region čekají investice do železniční infrastruktury na obou stranách hranice. V plánech jsou opravy nádraží, zastávek i vysokorychlostní tratě.
Tušíte někdo, k čemu slouží ta nadbytečná serpentina u Zebrzydowic? Skoro to vypadá, jako kdyby jim zbyly nejake koleje navic, tak to vyresili takhle 🙂
Řekl bych, že nádraží vzniklo po roce 1920 jako hraniční stanice, spolu s tratěmi do Těšína a Jastrzebie Zdroje. Asi kvůli jejich zaústění se trať překládala. Původní vedení je vidět zde: https://mapy.cz/s/rereselodo
Je potřeba uplně překopat Chalupki. A to včetně personálu.🙏🤣
První v pořadí jsou Zebrzydowice, po dokončení Petrovic. Tam je infrastruktura opravdu v katastrofálním stavu. Chalupki jsou oproti tomu naprosto v pohodě, až na občasný uhnilý sloup, nebo chvilkovou dvacítku přes vexly.
Tam bych začal odjezdovou tabulí – nevím jestli tam za poslední 2 roky nepřibyla, ale na stanici kde staví mezistátní vlaky včetně dálkových je to tristní, přijet tam a nevědět jaké má co zpoždění a co už ujelo. Personál tam evidentně je, ale venku není vidět. Přijel jsem osobákem z Racibórze a měl navazovat další vlak Katowice – Bohumín. Výpravčí zahlásil, že souprava kterou jsem přijel odjede směr Katowice, nic víc, o mém přípoji ani slovo. Tabule nikde a zeptat se nebylo koho. Nakonec to časem přijelo, ale měl jsem v plánu po 20 minutách vyrazit pěšky přes Odru do… Číst vice »
Ten problém s přípojem je vyřešen. V polském jr už není a nejezdí. V českém je. Obdobně i vlak do Těšína.
Má někdo odkaz na konkrétní plány, jak by to mělo vypadat? Oceňuji článek, ale je docela stručný.
Nejlépe je to vidět asi tady, je tam mapka, ale jen z území Katovic – https://katowice24.info/nowe-przystanki-wiadukty-i-wiecej-torow-jest-przetarg-na-kolejowa-inwestycje-w-katowicach-wizualizacje/
Nic lepšího k nalezení není. Když ti Poláci pořád jenom něco staví, ale udělat krásné vizualizace a mapky jako má Správa železnic, to ne. 🙂
Ve zkratce. V úseku Będzin – Katowice Piotrowice budou 2 koleje pro dálkovou a 2 pro příměstskou dopravu. Vzniknou 4 nové zastávky v Katovicích a 1 v Sosnovci. Všechny stanice na trase budou modernizovány. Bude to taková S-Bahn. Něco podobného právě vzniká i v Krakově.
To je hodně velkorysá modernizace.
Díky. Nějak z toho textu ale vypadl úsek Piotrowice (mimo) – Tychy (mimo) – tam už je hotovo, nebo jde jen o nesoulad názvů a skutečných začátků/konců staveb?
4koleje mají být až za konečné zhlaví stanice Tychy do rozvětvení na železniční trať do Berouna a do Bílska, jenomže v Petrovicích je problém s pozemkami, tak třeba proto jej vyjmuli z modernizace (loni byl revitalizován do rychlosti 140km/h).
Nevím co je lepší, jestli stavět, nebo mít hezké vizualizace =) =) =)
Mimo téma-nevíte někdo kdy začnou jezdit osobáky Český Těšín-Cieszyn a Bohumín-Katowice?
Krajský úřad v Katovicích pořád čeká na uzavření nové smlouvy o zajištění a spolufinancování veřejné přepravy cestujících v příhraničních oblastech. Teda se letos asi provoz nevrátí.
Z Ostravy do Katowic by se ta trať mohla zmodernizovat, jezdí se tam rychlostí jak na lokálce. je to vzdálenost cca 90km a cesta trvá EC 2 hodiny, z Katowic do Warszawy je 300km a jede se necelé 3 hodiny. Pokud teda jako včera není zpoždění 380min. a v Bohumíně nejde sehnat strojvedoucí, který by s vlakem dojel do Břeclavy. Přiště asi poletím tím letadlem. 🙂
Protože teď všechno jezdí pomalejší trasou přes Rybnik. Uzel Czechowice-Dziedzice prochází modernizací. Příští rok má být hotovo.
Stejně jako u nás se dělá žst. Petrovice u Karviné – Dětmarovice.
Tam už je v podstatě hotovo jen se bude pokračovat s rekonstrukcí od Katowic po Tychy a od Chybia po Zebrzydowice, takže stejně nebude mít moc cenu tam cpát dálkovou dopravu.
Akorát trať do Chaloupek byla modernizována v minulých letech jak přes Mikulov tak i Tychy. Je to jen jednokolejka tak proto 83km bezmála 1,5hodiny, vyskytuje se tam několik problémů: hodně křížení, intensivní provoz osobních vlaků ve špičce (stejnou tratí do Ratiboře a Chaloupek mezi stanicema Rybník a Ořeší dokonce i v 15min. rozestupech, 30min. pro každý směr a to jen osobáky pak k tomu je třeba připočítat náklady a rychlíky). Hlavní mezinárodní trať vede přes Žibřidovice, ta je ale v přestavbě včetně uzlu Čechovice Dz. a žst. Č.Dz. mezi zhlavími, lokálek do Visly a Českého Těšína a vybavením jednak koridoru,… Číst vice »
Děkuji za kvalitní info(první 4 odstavce).
Nyní už jen můžeme doufat, že se to podaří jako celek.
Osobně bych si tipnul v výhru PL.
Něco jako dálnice Brno-Wien, na jedné straně splněno, na té druhé ani bagr.
Dálnice není splněno ani na jedné straně a je otázka, jestli na té druhé někdy bude
Článek je o Katowicku a dálnice je z onou stran. Dokonce dvě a třetí kousek za hranicí na Slovensku.
Splněno je na rakouské straně.
Předložte důkaz, pokud si myslíte že lžu.
V opačném případě jen mlžíte a šíříte polopravdy/dezinformace
Pořádné dopravní spojení Ostravska s Polskem bychom neměli podcenit. Polsko za posledních 30 let naprosto neuvěřitelně ekonomicky vyrostlo a patrně ještě poroste.
Momentálně je 7,5 % našeho zahraničního obchodu s Polskem, což je více než čtvrtina toho, co „uděláme“ s Německem. Klidně to jednoho dne může být i polovina, nejenom čtvrtina.
Polsko určitě má potenciál, ale ta současná politika tam…
Jestli se na něčem shodnou i tamní roznenáviděné strany, tak je to to, že Polsko musí bohatnout i nadále. Myslím si, že to tak i zůstane, ať už příští volby vyhraje kdokoliv. Nějaké takové ty myšlenky typu „degrowth“ se tam zatím moc nechytily.
To já nemyslel, já myslel to jak tam tamní zpátečnická vládní strana koncentruje stále víc moci, včetně toho že se jim reálně povedlo zbořit jeden z pilířů demokracie – nezávislé soudnictví. Přál bych Polákům aby si konečmě zvolili něco lepšího, ale bojim se že to neklapne.
To ano, to nikdo nepopírá. Ale když budu ďáblův advokát, ona jim tato vláda minimálně svým voličům skutečně dává to co chtějí. Polsko se prostě posouvá a vidí to všichni. Jasně, východ, zapadlé části u Zamosci, Lublinu nic moc. Ale vláda i tam masivně investuje. Jo, mně je jejich vláda taky silně proti srsti. Ale jejich investice do infrastruktury, projekt Centralny port komunikacyjny… To je prostě na jiném levelu. A jdou si za tím. I na tom Katowicku přístí rok prostě začnou. Za to u nás se uzel Ostrava bude oddalovat jak dlouho (nezačne se imho dřív jak 2030).
Dnešní pokrok záeží na investicích do vědy a školství, ne do silnic. To že se konečně na Katowicku něco děje, je jaksi imanentní, protože je to 5 milionová aglomerace. my tady takové aglomerace nemáme, nepotřebujme se s nimi v ničem měřit.
Ano, poláci ve školství udělali velké reformy, které se už začínají odrážet v mezinárodních srovnáních. Tam, kde se my propadáme. Tady jde ale o určité poměrové srovnání, každýmu je jasný, že 1:1 takové aglomerace nemáme. Ale i ti vědci z těch Katowic, by se rádi dostali třeba do té Prahy pod 3 hodiny a zvládli se tam otočit za den. Takže jsme zase u té infrastruktury. Nikdo neříká ať tupě lijem asfalt a sváříme kolejnice. Tak jak jste to očividně pochopil.
Nevím, proč by se měli vědci z Katowic dostat za tři hodiny do Prahy. Něco jiného je z Oxfordu, M.I.T, Boston, Harvard Boston, a U Columbia NYC. To jsou vhodní partneři.
Jestli má být to „něco lepšího“ Tuskova Koalicja Obywatelska, tak to naštěstí fakt nehrozí, aby se vrátila k moci. Většina Poláků netrpí ztrátou paměti a nezapomněla, jak zle za Tuska bylo.
V Polsce je hlavní to, že Poláci drží při sobě za všech okolností. Vzájemně se jenom žrát a likvidovat každého, kdo je úspěšný, jak to umí Češi, to u nich nenajdete.
Zas jeden, co má floskule z novin za neochvějnou pravdu, ale v životě v Polsku nebyl.
To je jejich věc, rozhodli voliči a o tom demokracie je. Nebo by se ve všech státech měly zrušit volby a vedení do států dosazovat z Bruselu a USA? Jim se taky nemusí naše politika líbit…
Jo u nás jsme si komouše taky v roce 1948 zvolili sami. Jenže systém musí být nastaven tak, aby takovéhle urvání vší moci nebylo možné. Nezávislé soudnictví je důležité. U nás to bylo vidět jak soudy rušily vládě proticovidová opatření jako nedůvodná. V Polsku by se to stát dnes už nemohlo, tam si vláda dosadí svoje vlastní soudce kteří budou rozhodovat jak se vládě hodí.
ale stalo, i v Polsku soudy několikrát zrušily proticovidová opatření anebo zamítly ohodnocení vlivu na životní prostředí pro důl Turov po 2026roce.
vláda nedosazuje soudce, takhlectak to nefunguje, rozhoduje jen o podobě disciplinární komory (v třetině) v kárném řízení soudců. Prostě se podílí na výběru v 33proc. členů soudcovské kárné komory a právě z nezrušení té komory obviňuje EU Polsko. Dřív před změnou v Polsku fungovaly tzv. soudcovské samosprávy (stejně jako na Slovensku) zodpovědné za kárná řízení soudců, pak ale Polsko změnilo kárný systém na český model a EU zápasí o navrácení modelu samospráv. Celá ta kauza se nevztahuje na obecní, okresní a nejvyšší soudy, ale na druhotný kárný soudcovský systém (komory pro soudce).
disciplinární kárná komora byla ustavena kvůli obrovské korupci, uplácání a protěžování v soudnictví a nemožnosti právních postihů vůči soudcům (překážka v podobě soudcovských samospráv, které stůj co stůj chránily své zkorumpované členy před postihem státního zástupce). Ty bokovky a peníze šly do mld. Eur. a soudy skoro vůbec transparentně nefungovaly.
I když by to byla vůle skoro všech voličů? Jak v tomto případě chcete „urvání vší moci“ zabránit? Podotýkám demokratickým způsobem.
Souhlas, ale o to urgentněji bychom se měli zaměřit na spojení Ostravska s ČR. Např. spojení Brno-Ostrava je velká ostuda.
Ano, ideální by bylo to zkombinovat.
Přesně. Tak, jak se rozvíjí třeba polské podbeskydí, je neuvěřitelné. Co se železnice týká, letos tam bude dokončeno 52km tratí, kousek za hranicí, údolím „špindlů“.
Fotky : https://kolejcieszyn.pl/index.php?s=rew
Polsko je proti nám zaostalý stát, který má mizerné indexy prosperity, a stejně tak velmi nízký HDP na obyv. My se potřebujeme orientovat na západ. Víte, záleží hlavně na tom, co dovážíme. Prozatím hlavně prací gely a podobné zboží, a ještě k tomu ve velmi špatné kvalitě, potraviny často nevyhovují hygienickým normám.
Spíše si myslím, že nevěříte naší ekonomice, ale ta podle expertů EU má velmi dobrý základ k rozvoji.
Budují na rychlost 230 Km/h u nás 160 max a nasazují soupravy Polské produkce Pesa a Newag.Leo chjce jezdit Kraków
Odpověď českým fenoménem jménem tříkolejná trať.. :-/
Začínáme ztrácet dech i ve srovnání s Polskem a to se investují rekordní peníze. Kde je chyba?
Někdo nás oba mínusuje za to, že jsme si dovolili pochválit Poláky 🙂
Míň byrokracie, v tom to je. Některé věci se zlepšily už i u nás (s.r.o. založíte za týden a ne za tři měsíce), ale co se stavebního práva týče, v celosvětových srovnáních jsme v poslední čtvrtině států a za námi je hlavně ta Afrika.
Mno stavební zákon byl jeden rok novelizován dokonce 4x. Možná bude problém v tomhle, měl by se novelizovat častěji.
Třeba 1x týdně? 😉
Minimálně!
Tak, když se člověk v posteli otočí z jednoho boku na druhý, taky může říci, že je to pohyb.
Ale stejně se se skutečným sportovcem rovnat nemůže 🙂
Stačí vzít i v potaz kolik polských obchodů je jen v ČR: Pepco, Reserved, Croop, Mohito, Sinsay, House Brand, Baumaxx, HalfPrice, CCC atd. Do. toho těch potravin kolik se tady prodá. A ty peníze jdou kam? Do Polska…
Můj mínus je za obecné odsuzování tříkolejek.
Tak tu jsem já zrovna obecně neodsuzoval, je X míst, kde by byla lepší než stávající stav…
Ono je to spíše o tom, aby mohli jezdit nákladní vlaky za konkurenceschopnou dobu, bylo by lepší stavět rovnou čtyrkolejné tratě s příslušnými kolejemi mimo bez nástupišť pro dálkové vlaky.
Lepší jistě, ale ne vždy to jde (peníze, prostor apod). A za určitých okolností je tříkolejka opravdu o hodně lepší, než dvoukolejka. Bohužel třeba na dnešní 011 k vyšší propustnosti chybí některé spojky.
Spojky jsou vůbec náš velký hřích.
Já teď bydlím v Řeži, a tady je 9 km mezistaniční úsek Libčice – Roztoky. Při každé výluce oheň na střeše a provozní chaos.
A to se plánovaly spojky mezi Úholičkami a Řeží, které by ten úsek rozpůlily, ale před dvaceti lety se muselo šetřit a dodnes se nikdo nerozhoupal, aby to napravil.
To je jiná věc, nepřipravenost na mimořádnosti. Za Komárka to byla dokonce oficiální doktrína SŽDC. 🙁 Já myslel více spojek pro pravdidelný provoz (nebo rychlejších).
Chyba je jednoznačně v nás, Češích. Nebo i tam vedou nesmiřitelné diskuse jak rušit železnice?
to, o cem u nas senilni drazni duchodci vedou plamenne diskuse, je v polsku 25 let mimo provoz – a nejen bez dopravy, ale i zarostle stromy nebo vytrhane.
opet jste ukazal, jak jste mimo realitu.
Ty diskuse se vedou teď, nikoli před 25 lety, takže nevím, kdo je mimo realitu.