Polské pendolino míří do pravidelného provozu v Česku, zatím dočasně

Mimořádnost polského Pendolina ve Studénce. Foto: Drážní inspekceMimořádnost polského Pendolina ve Studénce. Foto: Drážní inspekce

Plán zatím počítá s nasazením na pár spojů napříč celou republikou.

Polský státní dopravce PKP Intercity se dohodl s Českými drahami na nasazení jednotek ED 250 od Alstomu do pravidelné dopravy v Česku. Během prvního čtvrtletí bude jezdit na jednom páru spojů SuperCity mezi Ostravou a Prahou. Pokud se provoz osvědčí, mělo by začít jezdit dlouhodoběji v mezinárodní dopravě.

České dráhy ani PKP Intercity oficiálně informaci nepotvrdily ani nevyvrátily, redakci Zdopravy.cz plán potvrdilo několik na sobě nezávislých zdrojů u dopravců i správce infrastruktury.

Jednotky označované také jako pendolino (i když jde o nesprávný název, protože polská verze neumožnuje naklápění) mají jezdit na spojích 512 a 515, tedy v 6.58 z Bohumína až do Františkových Lázní a odpoledne zpět. V návrhu jízdního řádu je tato souprava plánována s railjetem, na několik měsíců ji má zajistit ale polská jednotka.

Polské pendolino začalo tento týden s testy na české železniční síti, během kterých došlo i k mimořádné události. Oba státní dopravci řeší i nasazení jednotky ED 250 od grafikonu 2026/27 na další spoje, konkrétně Praha – Přemyšl.

Mluvčí PKP Intercity Maciej Dutkiewicz na přímý dotaz o nasazení jednotky na vnitrostátní spoje neodpověděl konkrétně. „Další testování a zkušební provoz na české železniční infrastruktuře je plánován na první čtvrtletí roku 2026,“ uvedl Dutkiewicz.

Polská pendolina jsou novější, než česká v druhé třídě ale nabízejí méně prostoru: uspořádání sedaček je 2+2, v Česku 2+1. Sedmivozová jednotka tak nabízí přes 400 míst k sezení. PKP Intercity podepsaly smlouvu na dodávku pendolin v květnu 2011. Hodnota zakázky činila 665 milionů eur. Součástí kontraktu byla dodávka 20 vlaků na 250 km/h, výstavba technického zázemí ve Varšavě a údržba na 17 let.

Prokletá Studénka. Polské Pendolino na testech v Česku zastavilo koridor

Tagy České dráhy ED250 pkp intercity
34 komentářů