kmax

Polské pendolino míří do pravidelného provozu v Česku, zatím dočasně

Mimořádnost polského Pendolina ve Studénce. Foto: Drážní inspekceMimořádnost polského Pendolina ve Studénce. Foto: Drážní inspekce

Plán zatím počítá s nasazením na pár spojů napříč celou republikou.

69 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Polská pendolina jsou novější, než česká v druhé třídě ale nabízejí méně prostoru: uspořádání sedaček je 2+2, v Česku 2+1.

Bud tam mate navic „nez“ a „ale“, nebo vam tam chybi carka za „ceska“ a pak misto „mene“ ma byt „vice“…
Nedaba ta veta takhle smysl.

tarten

„Součástí kontraktu byla dodávka 20 vlaků na 250 km/h, výstavba technického zázemí ve Varšavě a údržba na 17 let.“

Dalo by se odhadnout, kolik stálo to zázemí?

petr0003

Čekal jsem, že to pendolino nasadí na spoje z Prahy do WAW. Tohle je zajímavé.

Petr

Trojměstský expres Gdyně – Zdice 😀

marek hudec

výborně, takže když se zadaří, zajedeme s rodinou polským ne/klopidlem z Plzně do Mariánek a zpět….na IDPK šalinkartu…
ať se děcka baví
aspoň nemusíme k testu meníčka WARSu přejet až na druhý konec republiky

N.N.

Přejme si, aby jim to vyšlo a průšvih ve Studénce zůstal posledním.

vagonář

Dobrá zpráva! Jsem si říkal, že to netestují u nás jen tak z plezíru.

Tomáš

Možná jsem jediný, ale jezdím rád Pendolinem právě kvůli naklápění. Je to prostě příjemné ..

Jerry

Nikdy jsem v ničem neměl problém, ani na lodi, ani mi nevadí dlouhá jízda proti směru jízdy, ale z naklápění Pendolína se mi dělá kapku blbě. Naštěstí ne moc.

jako

Přesně tak.. nikde se mi nedělá blbě a ve vlaku ani náhodou, ale v Pendolinu při naklápění maličko jo.

Addams

Nekteri lidi jsou proste citlivejsi.
K tomuto efektu prispiva i spatna geometrie koleje.

Štěpán S.

„České dráhy ani PKP Intercity oficiálně informaci nepotvrdily ani nevyvrátily, redakci Zdopravy.cz plán potvrdilo několik na sobě nezávislých zdrojů u dopravců i správce infrastruktury.“

Můžeme se na chvilku pozastavit a ocenit tuto kvalitní novinařinu? Jsem rád, že někdo něco takového řeší i v tomto odvětví a koho to zajímá, může to jednoduše sledovat.

Jan

Proč? Jde jen o vyrovnávku výkonů? Přijde mi, že s dodávkou comfortjetů by u ČD neměl být zrovna nedostatek souprav.

vlachjan

Čekal bych, že spíš chtějí ověřit, zda-li by byl o takový produkt (penodlíno se sedačkami v konfiguraci 2+2) zájem na trase Praha-Ostrava. Pokud se ukáže, že cestujcím ta konfigurace nevadí, očekával bych nasazení na spoje Praha – Ostrava – Varšava, případně Vídeň – Ostrava – Varšava.

Juraj

Dávno je pryč doba, kdy bylo pendolino jediným moderním vlakem na této trase. Posledních deset let lidi jezdí pendolinem kvůli rychlosti a předvídatelnosti produktu, spíš než kvůli samotné jednotce.

Pokud se naplní railjet, tak zcela v pohodě i ED 250. K definitivnímu schválení typu ale stejně potřebují najezdit něco s cestujícími, tak proč to nezkusit v komerčním provozu?

vlachjan

Já to myslel spíš tak, že pendolíno je relativně užší než railjet nebo i konvenční vlak, a při poměrně velké konkurenci na trati bych si dovedl představit, že pokud to lidem nebude pohodlné, přesedlají na konkurenci

SYN

No, v poloprázdném vlaku by to moc problém nebyl, ale jestli má taky užší skříň tak při naplnění blízkém 100% by to mělo být těsnější než vozy s „klasickou“ skříní (protože ta má trochu větší šířku) i „naše“ pendolíno (protože to má míň míst vedle sebe v řadě)…

KrizeVychodniSpolecnosti

Pokud mi něco vadí na polském pendolinu, tak je to neexistující infosystém, na obrazovkách nad hlavou se zobrazují jen a pouze reklamy, což nechápu, že to PKP IC za 10 let na svém prémiovém produktu nedokázalo vyřešit…

Daniel Jablonecký

Proč by jim měla vadit víc než v Comfortjetu?

tarten

Neznám reálné míry, alu přijde mi, že vnitřní šířka polského pendolina je menší, než u rj/cj, ale zas větší, než u českého pendolina.

Zelinář

Mě by taky zajímalo, proč. Proč tento údajně prémiový vlak Poláci nevyužijí v Polsku? Cestující tím nechtějí jezdit?

Addams

Za provoz kazdeho vozu i lokomotivy v cizine se plati penezi nebo protivykonem, coz je ekonomicky zajimavejsi nez vnitro-provoz.

Pavel

Z pohledu cestujícího je to plně srovnatelné s railjetem, ale asi na tom budou poněkud tratit JLV.

SMMS

No, sice polské Pendolino má oproti tomu českému uspořádání sedadel 2+2, nicméně i když i v rámci výkonu služby jezdím často Pendolinem českým, okusil jsem nejednou to polské, a musím říci, že místo se nedá srovnávat, a to právě naopak – polské Pendolino mi přijde o hodně více prostornější, o dost více místa na nohy, vyšší (možná jen opticky), ale zkrátka o dost prostornější. V českém Pendolinu jsem slyšel pár názorů známých, že se cítí dokonce stísněně, a musím říci, že i tento názor chápu.. 🙂

vlachjan

Já v českém pendolinu preferuji druhou třídu, kde je většina sedaček v airline uspořádání, narozdíl od jedničky, kde jsou sedačky uspořádány vesměs klasicky proti sobě. V první třídě si si nohy pořádně nenatáhnu ani já, ani protisedící cestujcí. Zajmalo by mě, jestli stejné uspořádání měly tyto vlaky i před nedávnou reknostrukcí, nebo zda-li to bylo původně uspořádané jinak.

Daniel Jablonecký

Ano, uspořádání sedaček bylo stejné.

Adam

Bylo i nebylo. Původně byl i vůz č.1, který má letecké uspořádání, první třídou. Po rekonstrukci se z něj stala druhá třída. Tedy původně byla v pendolinu i jednička s leteckým uspořádáním (vůz č.1), po rekonstrukci zbyl jen vůz se sezením na čtyřkách (vůz č.2).

Daniel Jablonecký

Uspořádání sedaček bylo stejné. I ve voze č. 1. Co se změnilo je pouze design těchto sedaček, odpovídající nynější 2. třídě. Pokud ale otázka zněla na „uspořádání“, tak to se skutečně nezměnilo. Sedačky jsou tam, kde byly i před rekonstrukcí.

jako

Taky jsem se divil nedávno, že v 1. třídě je to hrozné uspořádání po čtyřech proti sobě. A po dlouhé době jsem se projel 2. třídou a to sám jako v autobuse.

Sangrail

„Polská pendolina jsou novější, než česká v druhé třídě ale nabízejí méně prostoru: uspořádání sedaček je 2+2, v Česku 2+1.“ To je pro mě zásadní hendikep. Pendolino má pro mě největší výhodu v tom, že si můžu rezervovat samostatné sedadlo. Samotná úspora času v řádu jednotek minut v poměru k výrazně vyššímu jízdnému je mi celkem ukradená.

Daniel Jablonecký

Chápu, ale nebude to jediný spoj na trase, takže si vyberete, co vám bude vyhovovat.

David

Však to v tom Polskem můžete také, ale v první třídě.

Twix

Otázka je jestli „méně prostoru“ znamená opravdu méně prostoru na sedícího cestujícího, nebo jen užší uličku, která zase tak podstatná není. Je pravda, že ČD Pendolina jsou dost možná jediná, která nemají 2+2 ve dvojce. Ale souhlasím že samostatné sedačky bere někdo jako výhodu.

KrizeVychodniSpolecnosti

Na tom spoji měl jezdit rj/CJ, takže je to úplně to stejné…

Plecháč

Stejné to není, Pendolino má kvůli naklápění užší skříň. I to polské bez naklápění.

Addams

ED 250 (ETR 370) ma skrin identickou s klopidly ETR 600 / 610 / SBB RABe 503 / CRH5A. Puvodni plan PKP byl nakup soupravy i s klpenim, ale kvuli nakladum na udrzbu si ho nechali degradovat na „neklopidlo“.

Vena

Není to vůbec tak hororové jak popisujete. Naopak je interier velice útulný

lii

Jsem přesvědčený, že hodně cestujících vnímá samostatná sedadla jako největší přednost pendolina a jejich absenci bude vnímat jako zhoršení služeb. Akorát že, že žádné jiné soupravy je ve 2.třídě nenabízí, takže přejít není kam. Z pohledu běžných cestujících, kteří nebudou vědět, že budou dva druhy pendolin, to ale zhorší předvídatelnost služeb Českých drah.

KrizeVychodniSpolecnosti

Četl jsem někde na polském webu, že by se mělo jednat o konec ledna + únor. Souprava by měla ráno přijet do Bohumína z Bielska a večer tam zase odjet. Servis by měl zajišťovat WARS.

Zároveň by PKP IC mělo ještě letos vypsat výběrko na soupravy na 320/350 km/h, takže jsem zvědavý, kdo se přihlásí a jak to dopadne.

Samo

„Jednotky označované také jako pendolino (i když jde o nesprávný název, protože polská verze neumožnuje naklápění)“ – Čo je to za nezmysel? Klopiť síce neklopia ale sú úplne oficiálne súčasťou radu New Pendolino od

Twix

Ano, konkrétně je Pendolino obchodní název a výrobcem registrovaná značka produktu, takže je to správně. A je pravda, že po světě už těch neklopících Pendolin jezdí více než klopících.

Jarda

pendolino je hlavně italsky kyvadlo, tak proto asi tohle upozornění, ale zároveň to je i obchodní značka

Twix

Úplně doslova je to kyvadélko, nezdrobnělé kyvadlo je pendolo 🙂

tarten

Pendolino se jmenují kvůli dvoum věcem. Jednak kvůli klopení, jednak že je to vratná jednotka, tedy jezdí sem-tam sem-tam. To druhé platí stále.

Addams

Pendolino v italstine znamena to same jako Pendler v nemcine (uziva se i v cestine a slovenstine) = nekdo / neco casto „pendujici“ po nejake trase.

Chleba Nakup

Jezdím s tím rád. Třeba by časem mohl začít jezdit přímý spoj z Ostravska do Trojměstí.

Petr P

Tak tu troubu trochu rozhicujeme,co třeba spoj Gdynia-Fr. Lázně,komerční název“Od moře do lázní“?😉

Štěpán S.

Lázeňský expres? 😀

Twix

Na polské straně Expres Zdrojowy 🙂

Ondra

Lázeňský švihák.. pokud pojede rychle.. 🙂

Raf

Z Gdyni do Fr. Lazne to raczej przez Poznań i Wrocław. To nie jest trasa dla Pendolino 🙂

watslaw

Tak přímý spoj z Bohumína (to je taky Ostravsko) do Trojměstí přes léto už jezdí (akorát ne Pendolíno, ale béčka). Ale jinak samozřejmě, když to bude něco celoročního, kulturnějšího a možná i v jinou denní dobu, tím lépe.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

Ještě v GVD 23/24 jezdil Sobieski až do Gdyně. Teď už končí ve Varšavě

Kicruj

Ten byl super, jezdil jsem tím 3x nebo 4x ročně do Gdaňsku. Shodou okolností, co to zrušili jsem v Gdaňsku nebyl (ale obecně se přestupů nebojím, je to jen shoda okolností)

Jirka

Jupíííí, tak na to jsem hodně zvědavý. IC 515 jezdím pravidelně Praha-Olomouc. Na to se tedy dost těším.

Kamil

Nooo, tak snad zase něco nepotká u nás, ve Studénce… Polské pendolino vs. polský kamion.

Qaws

Už potkalo vexl…🤭

Jen

Když vy k nám Regiojet, tak my k vám Pendolino 😆

tarten

Přijde mi to jako win-win. 😉

Addams

V EU muze kazdy dopravce vsude (pokud ma technicky vyhovujici soupravy a nepoptava dotace).

MaPe

Hm, zajímavá informace pro mě. Je otázka, zda se pendolina ČD v dohledné době neobjeví pro schválení v Polsku, recipročně. Přišlo by mi to jako logičtější důvod plánované opravy nekompletní jednotky, než informace, že by s ním mohli vytvořit do Budějovic druhý pár. Navíc do Polska se chystá ve větší míře Regiojet i Leo.

Jméno

Pendolina do ČB dávají větší smysl, protože snažit se teď konkurovat Polákům a českým soukromníkům na tratích do polska je pozdě. Navíc na to ČD těch Pendolin nemají dostatek – mít těch pár exemplářů rozfrcaných po celé republice (a okolí) mi nepřijde moc praktické.

Pendolina jsou navíc stará a ČD na mezinárodní spoje pravděpodobně budou chtít nasadit něco lepšího.

Addams

Vlakova souprava neni jogurt – je dobra (pri spravne udrzbe) i po 20 letech.

TominoLopez

Určitě neobjeví, je jich málo.

MaPe

Já to spíš myslel tak, že jeden pár, když odvezou Poláci, tak večer prodloužit jeden z Bohumína do Polska není problém. A pokud by se opravilo to ze Studénky, tak by by bylo i na jeden obrat a lá Košičan, to jest přes den. Teoreticky by se to dalo nakreslit jako dva páry SC, s tím, že ty prodloužené do Polska by se v Ostravě „obratově“ potkávat, to jest mohlo by to jedno pendolino ve vnitrostátní oběhu nahradit. Příští rok je turnus 5 jednotek ze 6. Ale ano, je to spíš nepravděpodobné. Jen mi prijde zvláštní opravovat jednotku údajně kvůli… Číst vice »

Vena

Pendolinova linka Praha-Ostrava-Warszawa nezní špatně.

JirkaJJ

Pokud si dobře pamatuji, tak když se do českých Pendolin instalovalo ETCS, tak nebylo místo a došlo k odstranění narodních zabezpečovacích zařízení pro všechny okolní státy kromě Slovenska a psalo se, že se Pendolino (ř.680) už asi nikdy nepodívá nikam jinam do zahraničí než na Slovensko.

Tedy koukám na OpenRailwayMap a Poláci někde už mají ETCS a někde jej plánují, tak by to zase možné bylo, ale tedy nevím jak to je s ETCS, protože k mému údivu jsem se tady v minulosti dozvěděl, že ETCS v různých zemích není spolu kompatibilní… nevím, nejsem odborník a sám to dodnes nechápu…

TominoLopez

Polské SHP na Pendu nikdy nebylo, odstranilo se pouze PZB/LZB. Teoreticky by se pod ETCS mohlo podívat do Rakouska, ale provozní koncept s tím nejspíš nepočítá.

Addams

Za provoz kazdeho vozu i lokomotivy v cizine se plati penezi nebo protivykonem, coz je ekonomicky zajimavejsi nez vnitro-provoz.
Otazkou zustava, jestli PKP (stejne jako DB) neodmitne ETR 680 kvuli male kapacite.