Polské pendolino míří do pravidelného provozu v Česku, zatím dočasně
Mimořádnost polského Pendolina ve Studénce. Foto: Drážní inspekce

Plán zatím počítá s nasazením na pár spojů napříč celou republikou.
Plán zatím počítá s nasazením na pár spojů napříč celou republikou.
Přejme si, aby jim to vyšlo a průšvih ve Studénce zůstal posledním.
Dobrá zpráva! Jsem si říkal, že to netestují u nás jen tak z plezíru.
„České dráhy ani PKP Intercity oficiálně informaci nepotvrdily ani nevyvrátily, redakci Zdopravy.cz plán potvrdilo několik na sobě nezávislých zdrojů u dopravců i správce infrastruktury.“
Můžeme se na chvilku pozastavit a ocenit tuto kvalitní novinařinu? Jsem rád, že někdo něco takového řeší i v tomto odvětví a koho to zajímá, může to jednoduše sledovat.
Proč? Jde jen o vyrovnávku výkonů? Přijde mi, že s dodávkou comfortjetů by u ČD neměl být zrovna nedostatek souprav.
Čekal bych, že spíš chtějí ověřit, zda-li by byl o takový produkt (penodlíno se sedačkami v konfiguraci 2+2) zájem na trase Praha-Ostrava. Pokud se ukáže, že cestujcím ta konfigurace nevadí, očekával bych nasazení na spoje Praha – Ostrava – Varšava, případně Vídeň – Ostrava – Varšava.
Dávno je pryč doba, kdy bylo pendolino jediným moderním vlakem na této trase. Posledních deset let lidi jezdí pendolinem kvůli rychlosti a předvídatelnosti produktu, spíš než kvůli samotné jednotce.
Pokud se naplní railjet, tak zcela v pohodě i ED 250. K definitivnímu schválení typu ale stejně potřebují najezdit něco s cestujícími, tak proč to nezkusit v komerčním provozu?
Já to myslel spíš tak, že pendolíno je relativně užší než railjet nebo i konvenční vlak, a při poměrně velké konkurenci na trati bych si dovedl představit, že pokud to lidem nebude pohodlné, přesedlají na konkurenci
Pokud mi něco vadí na polském pendolinu, tak je to neexistující infosystém, na obrazovkách nad hlavou se zobrazují jen a pouze reklamy, což nechápu, že to PKP IC za 10 let na svém prémiovém produktu nedokázalo vyřešit…
Z pohledu cestujícího je to plně srovnatelné s railjetem, ale asi na tom budou poněkud tratit JLV.
No, sice polské Pendolino má oproti tomu českému uspořádání sedadel 2+2, nicméně i když i v rámci výkonu služby jezdím často Pendolinem českým, okusil jsem nejednou to polské, a musím říci, že místo se nedá srovnávat, a to právě naopak – polské Pendolino mi přijde o hodně více prostornější, o dost více místa na nohy, vyšší (možná jen opticky), ale zkrátka o dost prostornější. V českém Pendolinu jsem slyšel pár názorů známých, že se cítí dokonce stísněně, a musím říci, že i tento názor chápu.. 🙂
Já v českém pendolinu preferuji druhou třídu, kde je většina sedaček v airline uspořádání, narozdíl od jedničky, kde jsou sedačky uspořádány vesměs klasicky proti sobě. V první třídě si si nohy pořádně nenatáhnu ani já, ani protisedící cestujcí. Zajmalo by mě, jestli stejné uspořádání měly tyto vlaky i před nedávnou reknostrukcí, nebo zda-li to bylo původně uspořádané jinak.
„Polská pendolina jsou novější, než česká v druhé třídě ale nabízejí méně prostoru: uspořádání sedaček je 2+2, v Česku 2+1.“ To je pro mě zásadní hendikep. Pendolino má pro mě největší výhodu v tom, že si můžu rezervovat samostatné sedadlo. Samotná úspora času v řádu jednotek minut v poměru k výrazně vyššímu jízdnému je mi celkem ukradená.
Chápu, ale nebude to jediný spoj na trase, takže si vyberete, co vám bude vyhovovat.
Však to v tom Polskem můžete také, ale v první třídě.
Otázka je jestli „méně prostoru“ znamená opravdu méně prostoru na sedícího cestujícího, nebo jen užší uličku, která zase tak podstatná není. Je pravda, že ČD Pendolina jsou dost možná jediná, která nemají 2+2 ve dvojce. Ale souhlasím že samostatné sedačky bere někdo jako výhodu.
Na tom spoji měl jezdit rj/CJ, takže je to úplně to stejné…
Není to vůbec tak hororové jak popisujete. Naopak je interier velice útulný
Četl jsem někde na polském webu, že by se mělo jednat o konec ledna + únor. Souprava by měla ráno přijet do Bohumína z Bielska a večer tam zase odjet. Servis by měl zajišťovat WARS.
Zároveň by PKP IC mělo ještě letos vypsat výběrko na soupravy na 320/350 km/h, takže jsem zvědavý, kdo se přihlásí a jak to dopadne.
„Jednotky označované také jako pendolino (i když jde o nesprávný název, protože polská verze neumožnuje naklápění)“ – Čo je to za nezmysel? Klopiť síce neklopia ale sú úplne oficiálne súčasťou radu New Pendolino od
Ano, konkrétně je Pendolino obchodní název a výrobcem registrovaná značka produktu, takže je to správně. A je pravda, že po světě už těch neklopících Pendolin jezdí více než klopících.
pendolino je hlavně italsky kyvadlo, tak proto asi tohle upozornění, ale zároveň to je i obchodní značka
Jezdím s tím rád. Třeba by časem mohl začít jezdit přímý spoj z Ostravska do Trojměstí.
Tak tu troubu trochu rozhicujeme,co třeba spoj Gdynia-Fr. Lázně,komerční název“Od moře do lázní“?😉
Lázeňský expres? 😀
Na polské straně Expres Zdrojowy 🙂
Lázeňský švihák.. pokud pojede rychle.. 🙂
Z Gdyni do Fr. Lazne to raczej przez Poznań i Wrocław. To nie jest trasa dla Pendolino 🙂
Tak přímý spoj z Bohumína (to je taky Ostravsko) do Trojměstí přes léto už jezdí (akorát ne Pendolíno, ale béčka). Ale jinak samozřejmě, když to bude něco celoročního, kulturnějšího a možná i v jinou denní dobu, tím lépe.
Ještě v GVD 23/24 jezdil Sobieski až do Gdyně. Teď už končí ve Varšavě
Ten byl super, jezdil jsem tím 3x nebo 4x ročně do Gdaňsku. Shodou okolností, co to zrušili jsem v Gdaňsku nebyl (ale obecně se přestupů nebojím, je to jen shoda okolností)
Jupíííí, tak na to jsem hodně zvědavý. IC 515 jezdím pravidelně Praha-Olomouc. Na to se tedy dost těším.
Nooo, tak snad zase něco nepotká u nás, ve Studénce… Polské pendolino vs. polský kamion.
Když vy k nám Regiojet, tak my k vám Pendolino 😆
Hm, zajímavá informace pro mě. Je otázka, zda se pendolina ČD v dohledné době neobjeví pro schválení v Polsku, recipročně. Přišlo by mi to jako logičtější důvod plánované opravy nekompletní jednotky, než informace, že by s ním mohli vytvořit do Budějovic druhý pár. Navíc do Polska se chystá ve větší míře Regiojet i Leo.
Pendolina do ČB dávají větší smysl, protože snažit se teď konkurovat Polákům a českým soukromníkům na tratích do polska je pozdě. Navíc na to ČD těch Pendolin nemají dostatek – mít těch pár exemplářů rozfrcaných po celé republice (a okolí) mi nepřijde moc praktické.
Pendolina jsou navíc stará a ČD na mezinárodní spoje pravděpodobně budou chtít nasadit něco lepšího.
Určitě neobjeví, je jich málo.
Pendolinova linka Praha-Ostrava-Warszawa nezní špatně.