Polské pendolino míří do pravidelného provozu v Česku, zatím dočasně
Mimořádnost polského Pendolina ve Studénce. Foto: Drážní inspekce

Plán zatím počítá s nasazením na pár spojů napříč celou republikou.

Plán zatím počítá s nasazením na pár spojů napříč celou republikou.
Polská pendolina jsou novější, než česká v druhé třídě ale nabízejí méně prostoru: uspořádání sedaček je 2+2, v Česku 2+1.
Bud tam mate navic „nez“ a „ale“, nebo vam tam chybi carka za „ceska“ a pak misto „mene“ ma byt „vice“…
Nedaba ta veta takhle smysl.
„Součástí kontraktu byla dodávka 20 vlaků na 250 km/h, výstavba technického zázemí ve Varšavě a údržba na 17 let.“
Dalo by se odhadnout, kolik stálo to zázemí?
Čekal jsem, že to pendolino nasadí na spoje z Prahy do WAW. Tohle je zajímavé.
Trojměstský expres Gdyně – Zdice 😀
výborně, takže když se zadaří, zajedeme s rodinou polským ne/klopidlem z Plzně do Mariánek a zpět….na IDPK šalinkartu…
ať se děcka baví
aspoň nemusíme k testu meníčka WARSu přejet až na druhý konec republiky
Přejme si, aby jim to vyšlo a průšvih ve Studénce zůstal posledním.
Dobrá zpráva! Jsem si říkal, že to netestují u nás jen tak z plezíru.
Možná jsem jediný, ale jezdím rád Pendolinem právě kvůli naklápění. Je to prostě příjemné ..
Nikdy jsem v ničem neměl problém, ani na lodi, ani mi nevadí dlouhá jízda proti směru jízdy, ale z naklápění Pendolína se mi dělá kapku blbě. Naštěstí ne moc.
Přesně tak.. nikde se mi nedělá blbě a ve vlaku ani náhodou, ale v Pendolinu při naklápění maličko jo.
Nekteri lidi jsou proste citlivejsi.
K tomuto efektu prispiva i spatna geometrie koleje.
„České dráhy ani PKP Intercity oficiálně informaci nepotvrdily ani nevyvrátily, redakci Zdopravy.cz plán potvrdilo několik na sobě nezávislých zdrojů u dopravců i správce infrastruktury.“
Můžeme se na chvilku pozastavit a ocenit tuto kvalitní novinařinu? Jsem rád, že někdo něco takového řeší i v tomto odvětví a koho to zajímá, může to jednoduše sledovat.
Proč? Jde jen o vyrovnávku výkonů? Přijde mi, že s dodávkou comfortjetů by u ČD neměl být zrovna nedostatek souprav.
Čekal bych, že spíš chtějí ověřit, zda-li by byl o takový produkt (penodlíno se sedačkami v konfiguraci 2+2) zájem na trase Praha-Ostrava. Pokud se ukáže, že cestujcím ta konfigurace nevadí, očekával bych nasazení na spoje Praha – Ostrava – Varšava, případně Vídeň – Ostrava – Varšava.
Dávno je pryč doba, kdy bylo pendolino jediným moderním vlakem na této trase. Posledních deset let lidi jezdí pendolinem kvůli rychlosti a předvídatelnosti produktu, spíš než kvůli samotné jednotce.
Pokud se naplní railjet, tak zcela v pohodě i ED 250. K definitivnímu schválení typu ale stejně potřebují najezdit něco s cestujícími, tak proč to nezkusit v komerčním provozu?
Já to myslel spíš tak, že pendolíno je relativně užší než railjet nebo i konvenční vlak, a při poměrně velké konkurenci na trati bych si dovedl představit, že pokud to lidem nebude pohodlné, přesedlají na konkurenci
No, v poloprázdném vlaku by to moc problém nebyl, ale jestli má taky užší skříň tak při naplnění blízkém 100% by to mělo být těsnější než vozy s „klasickou“ skříní (protože ta má trochu větší šířku) i „naše“ pendolíno (protože to má míň míst vedle sebe v řadě)…
Pokud mi něco vadí na polském pendolinu, tak je to neexistující infosystém, na obrazovkách nad hlavou se zobrazují jen a pouze reklamy, což nechápu, že to PKP IC za 10 let na svém prémiovém produktu nedokázalo vyřešit…
Proč by jim měla vadit víc než v Comfortjetu?
Neznám reálné míry, alu přijde mi, že vnitřní šířka polského pendolina je menší, než u rj/cj, ale zas větší, než u českého pendolina.
Mě by taky zajímalo, proč. Proč tento údajně prémiový vlak Poláci nevyužijí v Polsku? Cestující tím nechtějí jezdit?
Za provoz kazdeho vozu i lokomotivy v cizine se plati penezi nebo protivykonem, coz je ekonomicky zajimavejsi nez vnitro-provoz.
Z pohledu cestujícího je to plně srovnatelné s railjetem, ale asi na tom budou poněkud tratit JLV.
No, sice polské Pendolino má oproti tomu českému uspořádání sedadel 2+2, nicméně i když i v rámci výkonu služby jezdím často Pendolinem českým, okusil jsem nejednou to polské, a musím říci, že místo se nedá srovnávat, a to právě naopak – polské Pendolino mi přijde o hodně více prostornější, o dost více místa na nohy, vyšší (možná jen opticky), ale zkrátka o dost prostornější. V českém Pendolinu jsem slyšel pár názorů známých, že se cítí dokonce stísněně, a musím říci, že i tento názor chápu.. 🙂
Já v českém pendolinu preferuji druhou třídu, kde je většina sedaček v airline uspořádání, narozdíl od jedničky, kde jsou sedačky uspořádány vesměs klasicky proti sobě. V první třídě si si nohy pořádně nenatáhnu ani já, ani protisedící cestujcí. Zajmalo by mě, jestli stejné uspořádání měly tyto vlaky i před nedávnou reknostrukcí, nebo zda-li to bylo původně uspořádané jinak.
Ano, uspořádání sedaček bylo stejné.
Bylo i nebylo. Původně byl i vůz č.1, který má letecké uspořádání, první třídou. Po rekonstrukci se z něj stala druhá třída. Tedy původně byla v pendolinu i jednička s leteckým uspořádáním (vůz č.1), po rekonstrukci zbyl jen vůz se sezením na čtyřkách (vůz č.2).
Uspořádání sedaček bylo stejné. I ve voze č. 1. Co se změnilo je pouze design těchto sedaček, odpovídající nynější 2. třídě. Pokud ale otázka zněla na „uspořádání“, tak to se skutečně nezměnilo. Sedačky jsou tam, kde byly i před rekonstrukcí.
Taky jsem se divil nedávno, že v 1. třídě je to hrozné uspořádání po čtyřech proti sobě. A po dlouhé době jsem se projel 2. třídou a to sám jako v autobuse.
„Polská pendolina jsou novější, než česká v druhé třídě ale nabízejí méně prostoru: uspořádání sedaček je 2+2, v Česku 2+1.“ To je pro mě zásadní hendikep. Pendolino má pro mě největší výhodu v tom, že si můžu rezervovat samostatné sedadlo. Samotná úspora času v řádu jednotek minut v poměru k výrazně vyššímu jízdnému je mi celkem ukradená.
Chápu, ale nebude to jediný spoj na trase, takže si vyberete, co vám bude vyhovovat.
Však to v tom Polskem můžete také, ale v první třídě.
Otázka je jestli „méně prostoru“ znamená opravdu méně prostoru na sedícího cestujícího, nebo jen užší uličku, která zase tak podstatná není. Je pravda, že ČD Pendolina jsou dost možná jediná, která nemají 2+2 ve dvojce. Ale souhlasím že samostatné sedačky bere někdo jako výhodu.
Na tom spoji měl jezdit rj/CJ, takže je to úplně to stejné…
Stejné to není, Pendolino má kvůli naklápění užší skříň. I to polské bez naklápění.
ED 250 (ETR 370) ma skrin identickou s klopidly ETR 600 / 610 / SBB RABe 503 / CRH5A. Puvodni plan PKP byl nakup soupravy i s klpenim, ale kvuli nakladum na udrzbu si ho nechali degradovat na „neklopidlo“.
Není to vůbec tak hororové jak popisujete. Naopak je interier velice útulný
Jsem přesvědčený, že hodně cestujících vnímá samostatná sedadla jako největší přednost pendolina a jejich absenci bude vnímat jako zhoršení služeb. Akorát že, že žádné jiné soupravy je ve 2.třídě nenabízí, takže přejít není kam. Z pohledu běžných cestujících, kteří nebudou vědět, že budou dva druhy pendolin, to ale zhorší předvídatelnost služeb Českých drah.
Četl jsem někde na polském webu, že by se mělo jednat o konec ledna + únor. Souprava by měla ráno přijet do Bohumína z Bielska a večer tam zase odjet. Servis by měl zajišťovat WARS.
Zároveň by PKP IC mělo ještě letos vypsat výběrko na soupravy na 320/350 km/h, takže jsem zvědavý, kdo se přihlásí a jak to dopadne.
„Jednotky označované také jako pendolino (i když jde o nesprávný název, protože polská verze neumožnuje naklápění)“ – Čo je to za nezmysel? Klopiť síce neklopia ale sú úplne oficiálne súčasťou radu New Pendolino od
Ano, konkrétně je Pendolino obchodní název a výrobcem registrovaná značka produktu, takže je to správně. A je pravda, že po světě už těch neklopících Pendolin jezdí více než klopících.
pendolino je hlavně italsky kyvadlo, tak proto asi tohle upozornění, ale zároveň to je i obchodní značka
Úplně doslova je to kyvadélko, nezdrobnělé kyvadlo je pendolo 🙂
Pendolino se jmenují kvůli dvoum věcem. Jednak kvůli klopení, jednak že je to vratná jednotka, tedy jezdí sem-tam sem-tam. To druhé platí stále.
Pendolino v italstine znamena to same jako Pendler v nemcine (uziva se i v cestine a slovenstine) = nekdo / neco casto „pendujici“ po nejake trase.
Jezdím s tím rád. Třeba by časem mohl začít jezdit přímý spoj z Ostravska do Trojměstí.
Tak tu troubu trochu rozhicujeme,co třeba spoj Gdynia-Fr. Lázně,komerční název“Od moře do lázní“?😉
Lázeňský expres? 😀
Na polské straně Expres Zdrojowy 🙂
Lázeňský švihák.. pokud pojede rychle.. 🙂
Z Gdyni do Fr. Lazne to raczej przez Poznań i Wrocław. To nie jest trasa dla Pendolino 🙂
Tak přímý spoj z Bohumína (to je taky Ostravsko) do Trojměstí přes léto už jezdí (akorát ne Pendolíno, ale béčka). Ale jinak samozřejmě, když to bude něco celoročního, kulturnějšího a možná i v jinou denní dobu, tím lépe.
Ještě v GVD 23/24 jezdil Sobieski až do Gdyně. Teď už končí ve Varšavě
Ten byl super, jezdil jsem tím 3x nebo 4x ročně do Gdaňsku. Shodou okolností, co to zrušili jsem v Gdaňsku nebyl (ale obecně se přestupů nebojím, je to jen shoda okolností)
Jupíííí, tak na to jsem hodně zvědavý. IC 515 jezdím pravidelně Praha-Olomouc. Na to se tedy dost těším.
Nooo, tak snad zase něco nepotká u nás, ve Studénce… Polské pendolino vs. polský kamion.
Už potkalo vexl…🤭
Když vy k nám Regiojet, tak my k vám Pendolino 😆
Přijde mi to jako win-win. 😉
V EU muze kazdy dopravce vsude (pokud ma technicky vyhovujici soupravy a nepoptava dotace).
Hm, zajímavá informace pro mě. Je otázka, zda se pendolina ČD v dohledné době neobjeví pro schválení v Polsku, recipročně. Přišlo by mi to jako logičtější důvod plánované opravy nekompletní jednotky, než informace, že by s ním mohli vytvořit do Budějovic druhý pár. Navíc do Polska se chystá ve větší míře Regiojet i Leo.
Pendolina do ČB dávají větší smysl, protože snažit se teď konkurovat Polákům a českým soukromníkům na tratích do polska je pozdě. Navíc na to ČD těch Pendolin nemají dostatek – mít těch pár exemplářů rozfrcaných po celé republice (a okolí) mi nepřijde moc praktické.
Pendolina jsou navíc stará a ČD na mezinárodní spoje pravděpodobně budou chtít nasadit něco lepšího.
Vlakova souprava neni jogurt – je dobra (pri spravne udrzbe) i po 20 letech.
Určitě neobjeví, je jich málo.
Já to spíš myslel tak, že jeden pár, když odvezou Poláci, tak večer prodloužit jeden z Bohumína do Polska není problém. A pokud by se opravilo to ze Studénky, tak by by bylo i na jeden obrat a lá Košičan, to jest přes den. Teoreticky by se to dalo nakreslit jako dva páry SC, s tím, že ty prodloužené do Polska by se v Ostravě „obratově“ potkávat, to jest mohlo by to jedno pendolino ve vnitrostátní oběhu nahradit. Příští rok je turnus 5 jednotek ze 6. Ale ano, je to spíš nepravděpodobné. Jen mi prijde zvláštní opravovat jednotku údajně kvůli… Číst vice »
Pendolinova linka Praha-Ostrava-Warszawa nezní špatně.
Pokud si dobře pamatuji, tak když se do českých Pendolin instalovalo ETCS, tak nebylo místo a došlo k odstranění narodních zabezpečovacích zařízení pro všechny okolní státy kromě Slovenska a psalo se, že se Pendolino (ř.680) už asi nikdy nepodívá nikam jinam do zahraničí než na Slovensko.
Tedy koukám na OpenRailwayMap a Poláci někde už mají ETCS a někde jej plánují, tak by to zase možné bylo, ale tedy nevím jak to je s ETCS, protože k mému údivu jsem se tady v minulosti dozvěděl, že ETCS v různých zemích není spolu kompatibilní… nevím, nejsem odborník a sám to dodnes nechápu…
Polské SHP na Pendu nikdy nebylo, odstranilo se pouze PZB/LZB. Teoreticky by se pod ETCS mohlo podívat do Rakouska, ale provozní koncept s tím nejspíš nepočítá.
Za provoz kazdeho vozu i lokomotivy v cizine se plati penezi nebo protivykonem, coz je ekonomicky zajimavejsi nez vnitro-provoz.
Otazkou zustava, jestli PKP (stejne jako DB) neodmitne ETR 680 kvuli male kapacite.