Dopravci Železnice

Polské motorové jednotky čeká poslední zkouška pro provoz v Česku

Jednotka 817 při přepravě k technicko-bezpečnostní zkoušce. Foto: Stanislav Hrubeš
Jednotka 817 při přepravě k technicko-bezpečnostní zkoušce. Foto: Stanislav Hrubeš
Polská nízkopodlažní jednotka bude mít v Česku označení 817, vyrobilo se jí jen jedenáct kusů.

Na české koleje míří do provozu polské motorové jednotky, které jsou raritou i v samotném Polsku. Společnost GW Train Regio získala od Drážního úřadu potřebné povolení pro provoz motorových jednotek Kolzam SA109. V sobotu zbývá poslední krok: provedení technicko-bezpečnostní zkoušky.

Jde o motorové jednotky, které GW Train získala před necelými dvěma lety v Polsku ve veřejné soutěži Koleje Śląskie. I když se už nevyrábí, jde o relativně nové stroje: jeden je z roku 2012, druhý z roku 2005.

Zkouška by měla proběhnout v sobotu v úseku mezi Českými Budějovicemi a Veselím nad Lužnicí. Podmínkou je rychlost vyšší než maximální schválená 100 km/h.

Nová vozidla dostanou v Česku řadové označení jako 817. Jednotky vyráběla nejprve společnost Kolzam, ta později zkrachovala, pak výrobu převzala společnost Fablok. Svojí velikostí jsou podobné českým regionovám, i když mají méně míst k sezení: 73. Jezdí ale rychleji, schválené jsou na stokilometrovou rychlost. Mají bezbariérové WC. Celkem jich vyrobili jen jedenáct kusů. Vozidla jsou nízkopodlažní.

Další detaily k plánům dopravce s těmito jednotkami včetně výsledku zkoušek přineseme o víkendu.

Motorová jednotka SA109. Foto: acek Chiżyński [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons
Motorová jednotka SA109. Foto: acek Chiżyński [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html) or CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)], from Wikimedia Commons
Odebírat
Upozornit na
guest
81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pavel Šticha

Parní lokomotivy by nestačili???

Vašek

Ta nová jednotka, to je ta na obrázku úplně vlevo, že jó?

Obyvatel zlínského pralesa

Ja uz fakt nevim. Tady je tolik ojetin a porad nejake pribyvaji. To jsme na tom fakt tak spatne, ze musime kupovat toto? Jasne, soukromy dopravce, ktery nema moc penez, ale prijde mi to posledni dobou docela pres caru.

malej-jarda

Pokud budou objednavatelé tlačit na co nejnižší cenu, tak se nic nového nekoupí. Kdo by to zaplatil?

Juraj

✔ Nízkopodlažné
✔ Fajn dynamické vlastnosti
✔ Modernejšie než veľká časť DMU v okolí
✔ Prijateľná cena

V čom presne je problém?

Robert

Jedná se o jednu z nejméně spolehlivých jednotek vyrobených v Evropě a to je ten hlavni důvod proč se jich v Polsku téměř zadarmo zbavují i když nejsou až tak staré.

jirka

cokoli lepšího než regiomouse sem!

Vlk

Tak z polska bych tak něco asi bral….jako u autobusů Solaris…..když je to nové, tak všichni žasnou a po roce by se toho nejraději každý zbavil……

4918

Solaris je docela kvalitni autobus rozhodne lepsi nez české iveco

Milos

Spíš než české SOR. Iveco Urbanway či crossway za něco aspoň stojí

Petr

Tak nic horšího jak SOR se snad v současnosti nevyrábí.

Pitrys

Starší SORy nemusím, ale poslední včetně el. verze už jsou o něčem jiném.

Petr

Opět někomu uvíznou penízky v kapse za vynikající obchod ojetin původně odkázané do šrotu.A O O O TOM TO JE

Ares

To zas bude nějakej odborník, ten by to do šrotu klidně poslal.

jarda V.

Myslím že na nějaký přískoky na šumavských lokálkách bohatě stačí.

Erny92

Proti těmto jednotkám nic nemám ale přijde mi, že když se chce někdo zbavit nepotřebných vozidel, tak se nakonec dostanou do ČR.

Kubrt

V Rumunsku je ojetin mnohem víc;-)

Erny92

Tak jsme před Rumunskem 😀

rtep

Jak v čem. Třeba silnice jsou v Rumunsku lepší.

Flinta

Jak které.

Alexandr Mikulka

Co to meleš?

rtep

Melu to, co jsem sám zažil. Zatímco u nás peníze na obnovu jdou do kapes především politikům, v Rumunsku jdou především na obnovu.

Luboš Beneš

No tak to je dost nadsázka, ačkoli pokrok tam učinili veliký-kontrolováno osobně.Ty okresky máme o 2 díry lepší….

Ondřej Raška

A kde budou jezdit?

Jadris

Kdyby to koupil ten „správný“ dopravce, to by bylo slávy..

Džamel

Jsou jenom dvě, navíc schválené pro Polsko, tudíž si myslím, že půjdou do Trutnova.

Tom

Věřil bych tomu. Trať do Svobody doslova přitahuje protypy a unikáty. 😀 😀

Džamel

Nejlepší stejně byla ta 704 + 010 (správně 910), to byl opravdu unikát, na to dodnes pamatuji…

Růža

Trutnov- Svoboda, jaká je tam maximálka?

Ares

Do 60 km/h

Růža

Takže ta rychlost se zde nevyužije. Škoda.

Džamel

Já si myslím, že půjdou sem, protože Královec a dále se dost často mluví o Walbrzychu z Meziměstí… Červíček na kraji je šotouš dostatečnej, tudíž proto s to myslím…

rtep

Tak doufejme, že to nebude taková hrůza, jako 654.

rtep

Odhadl bych, že ten, kdo mi za můj názor dal mínus, viděl šrot 654 pouze zvenku a v životě v něm neseděl déle, než 5 minut…

Jenda-71

Číselné řady 817 až 819 měli zachovat pro další variace 810 😀

Martin

Myslím, že to není nutné …. 810 už je něco jako trademark 😄. Řešil bych bych to jako software … např jako Android 10, tak 810_10.xyz😄

BND 30

Dobře ty !

Jiří 3

815 je stále volné číslo.

Džamel

815 je Uerdingen…

Ostravák

volné je už jen 818 a 819

Jan

Jsou podobné regionovám, ale nové. V tom musí být nějaký háček, protože všude čtu, že takový malý a lehký motorák jako 810/Regionova se už dnes vyrobit nedá kvůli TSI. Jakou to má spotřebu, na kolik to vyjde?

Kubrt

Vozidlo vyráběné v letech 2003-2012 je nové?

Avlaky

A taky se už nevyrábí

Kubrt

Ano, vozidlo vyráběné v letech 2003-2012 se v roce 2020 skutecne nevyrábí.

Jarda

ale licence na výrobu existuje 🙂

MPE

Jedná se o jednotky Regiovan, které ve velmi malém množství (celekm 13ks) vyrobila nejdříve vagonka Kolzam a poté Fablok (obě už mmch neexistují). Nechvalně „prosluly“ svou extrémně vysokou poruchovostí, v podstatě u všech provozovatelů víc stály než jezdily. Problémem byl především nepříliš výkonný a navíc nevhodně zamontovaný motor Rába (z autobusu Ikarus), který trpěl přehříváním. Poláci se jich doslova za pár šupů (tuším, že se tu psalo necelé 2mil./ks) jistě velmi rádi zbavili. TSI samozřejmě nesplňují, neb v době vzniku nebylo potřeba řešit. Spotřeba bude asi +- stejná jako u Regín. Nevím, jestli je u GWTR neremotorizovali, porotože pokud ne,… Číst vice »

dopravák

Co je, prosím, na trati na Královec (předpokládám, že myslíte z Trutnova) „horského“?

MPE

Zeby treba skoro dvousetmetrove prevyseni na 15 km do Bernartic (a nasledne zase vyklesani bezmala 100m do Kralovce) a maximalni sklon 36 promile? Tak jasne, Semmeringbahn to neni, ale taky to neni rovina.Nehlede na polskou stranu (predpokladam, ze jednotky byly primarne kupovany z duvodu zajizdeni do stanice Sedzislaw), tam je ten sklon rekl bych jeste vetsi. Uz ted, kdyz tam jezdi 810, tak misty jde motor „na krev“. Tohle ma sice 2×190 kW, ale taky je to tezsi. A pri znamych problemech s prehrivanim tech motoru to IMHO v tomhle terenu asi nebude se spolehlivosti zadna hitparada…

MPE

A pokud by to melo obsluhovat i relace typu Adrspach-Mezimesti-Walbrzych, tak tam jsou na polske strane sklony jeste brutalnejsi…

MPE

A jeste k tomu pricteme neexistujici servisni podporu jiz neexistujicich vyrobcu a na pruser je zadelano…

Ares

Ten vlak je sestaven z dílů výrobců, kteří stále existují, to je podstatné.

X 1

Alstom taky existuje a jak bylo drahé sehnat, vyrobit specifické díly?
Moooc drahé.

Prádelník

Návoz šrotu v přímém přenosu pokračuje.

Indian

Tak už zbývá dovézt jen něco z východu…

Jiří Kocurek
Jiří Kocurek

A taky se nesmí zapomenou na Sergeje, žeáno.

a8n

Které ji nedovezly ani nikdy nevlastnily

Indian

Měl jsem na mysli nějakou ojetinu… Tohle byl zánovní kousek 😀

Kalanis

Zase něco od Metrovagonmaše nebo něčeho podobného?

Roman

15 let starý vlak není šrot ani omylem, většina vlaků má životnost 40 let

Greta

Ano, vzhledem k tomu, že průměrný věk silničních vozidel v ČR dosáhl cca 19 let, jsou 15 letá vozidla zánovní, i kdyby jezdila na silnici.

švestka

Přesně tak! Co budou dělat chudáci z ČD, když jim obsadili číslo 817, jak teď budou označovat další bastlení šrotů 810? Vždyť už 811 museli obsadit po druhé pro dva různé šroty!

BND 30

Bude se muset psát za číslo římská číslice, to chvíli vydrží.

Mašinka

uz skoro neni co bastlit

noerf

Až budou patnáctileté jednotky patřit k tomu nejstaršímu, tak to bude dobré. Bohužel se jedná o výrazné omlazení v rámci dopravců v ČR.

Zdrasa

Řekl bych, že málokterý stát má takové finance, aby mohl mít nejstarší jednotky patnáctileté. Ono se to tu málo ví, ale i na západě běžně jezdí 35 let staré vlaky (SNCF třeba až nedávno ukončila provoz tzv. Corail vozů, jejichž výroba začala 1975). Rozdíl je v tom, že naše vozy a jednotky z 80. let měly a často furt mají úplně jiný komfort, než ty ze západu byť ze stejné doby. Již zmíněné Corail třeba měli od začátku klimatizaci. Jejich současníky jsou pak naše béčka…

4918

Nebo treba rakouská Bmz 61 s zalamovacima dveřma maji rok výroby 1969

Jiří Kocurek

Motorák vyrobený v roce 2012? Ne!

Oběhy si rozvracet nenecháme. Zlatá 854 rekonstruovaná v roce 1997 let dříve a vyrobená 1968!

a8n

Uvážíme-li, že se jim v Polsku přezdívá kolzłom, platí to v tomto případě doslova.

UBolt958

Oni mají všech 11ks??

Kubrt

Ne, proč?

Avlaky

Jen 2

Tom

Říkal jsem si, kam se poděly. Dlouho o nich nebyla zmínka, tak jsem pak zvědavý na reakce cestujících…

Avlaky

Proč nemají žlutý polep?

Kubrt

Proč by ho měly mít?

Avlaky

Tak protože je asi tak koupili pochybuju že ta modrá co je na nich je lak (buď strhnou všechen polep nebo žádný)

Kubrt

Pořád nechápu.

MartinS.

Nekoupili je od KD, ale od KSL, takže jsou v barvách KSL.

ABC

Dobře oni!