Polské dráhy vrací po intervenci premiéra ceny jízdenek na úroveň před zdražením
Jednotka Stadler Flirt v provedení pro PKP Intercity. Foto: Stadler
Dopravce zdražení vysvětluje velkým růstem nákladů, teď mu část pokryje stát.
No vida, už i v tom Polsku mění názory. Ale u nás se bude doprava po železnici nechutně zdražovat a už nyní je neskutečně drahá a lidi odrazuje – jen třeba ta absurdita 10 km za 31 Kč apod. A to ještě chtějí sahat na slevy, namísto toho, aby je naopak rozšířily a udělaly lákavé a logické pro různé skupiny obyvatel. Takže v podstatě nadále podpora silniční dopravy (tam kupodivu ty ceny a náklady nějak opět nestoupají, ale spíš i klesají v rozporu s fakty) a likvidace železniční. To by bylo, aby s tím lidi konečně nepřestali jezdit, zejména na… Číst vice »
Standardní cena pro Varšava-Krakov je ~1000 Kč – a to je kratší trasa než Ostrava-Praha.
Ano, jsou i levnější vlaky, ale většinou – ve slabých hodinách, velmi pomalé (většina levných vlaků jede více než 4 hodiny a průměrná rychlost je kolem 70km/h) a 100% vyprodané.
V Česku netušíte, kolik dlužíte konkurenci, kolik peněz vám zbývá v kapse.
Jj, potvrzuji. A třeba u EC nejsou schopni ani přidat vnitro vozy, když je pak dál našlapaný po střechu, tak jako u nás v Bohumíně.
Poláci (resp. PKP) mají problém naprosto nedostatečné nabídky spojů i přes silnou poptávku. Polsko je poslední země ve střední Evropě kde se nejezdí v taktu, ale systémem náhodných výstřelů.
Tamní ANO (PiS) přihodilo dáreček před podzimními volbami a šotouši se můžou udiskutovat…
Stadler Flirt je moc přijemná jednotka. Jel jsem tím nekolikrát v Polsku do Zakopaneho. Neco takoveho by se hodilo třeba na Pha-HB-Brno.
Doporučuji všem, co kritizují zdejší poměry, aby se podívali, kolik že ty konkrétní jízdenky v Polsku stojí.
Beru zpět, od března budou jízdenky PKP IC na většině tras levnější než u srovnatelných tras u nás.
U nás se řeší, jestli není asociální po 10 letech zdražit dálniční známku. Že jízdné dle TR10 skokově zdražilo o 15% politiky vůbec nezajímá. Když se podíváme na ceny Vázaných jízdenek, tak je reálné zdražení ještě vyšší, to nemluvím o kumulativním zdražení za těch 10 let.
Uvědomte si prosím, než něco takového napíšete, že motoristé si všechny náklady na jízdu platí sami, cca 75% jízdy vlaku je už tak dotováno z daní a u některých skupin obyvatel ještě mnohem víc. Vlakem sám a docela často jezdím, ale nejde prostě neustále navyšovat podíl dotované složky a 15% bylo pořád pod inflaci.
Jo a u vázaných jízdenek musíte srovnávat s rokem 2010, před příchodem RJ, ne před10 let, tam už to je spíš jen kosmetické zdražení.
Motoristé si ani omylem náklady sami neplatí. Platí možná tak třetinu, zbytek platí stát, kraje, obce.
Stát nic neplatí. Platí to občané.
To je z mého pohledu totéž. Rozhodně to motoristé platí jen z minimální části.
Jako vždy, tedy i ti, kteří ji nepoužívají nebo kteří jsou i jejími dopady postiženi a nemají odvolání, natož odškodnění!
Na to jste přišel jak prosím, nějaký výpočet kromě výkřiku do tmy by nebyl? Jen na spotřební dani + DPH z PHM stát vybere ročně 110 mld, na mýtu+známce 20 mld, pak jsou tu další menší položky, DPH 21% při nákupu auta a všech služeb k němu (autoservisy, pneuservisy), různé kolky (za přepis aut, výdej řidičáku STK), parkovací poplatky a nesmíme zapomínat, kolik pracovních míst u nás autoprůmysl vytváří a z jejich odvodů má stát další miliardy+miliardy na DPPO (Škoda je největší daňový poplatník v zemi cca 4,5 mld). Takže ne motoristům opravdu nikdo nic nedotuje. Naproti tomu cestující ve… Číst vice »
a co u nás funguje? levnější cesta platí max pro jednoho, ve dvou je to kolikrát na hraně a pro více lidí je levnější auto a to nepočítám náklady na auto jen spotřebu phm, ta je totiž nižší i než jízdenka pro jednoho, vyjímku tvoří pár akčních jizdenek, ale na běžné cestování je vlak bohužel luxus, ač mám vlaky rád, jezdím už výhradně autem, protože to vyjde levněji, což je bohužel chyba a tu dotovanou složku to naopak bude zvyšovat
:-))))
Pobavil jste mne.
Ty malinkaté částky, o nichž píšete, opravdu ani náhodou nepokryjí náklady na automobilovou dopravu. Nevidím žádný důvod, proč předkládat jakékoli výpočty. To má v hlavě srovnaný každý, kdo se o problematiku zajímá.
Úplně jste například zapomenul na drastické a trvalé ničení životního prostředí, spojené s auty (samozřejmě i s elektroauty), úplně také zapomínáte na mrtvé a zraněné na silnicích.
Píšete o nákladech, ale výpočet nepředložíte, tak nic, jsou to jen výkřiky do tmy. Čekal jsem třeba, kolik jednoltivé kraje zaplatí za údržbu a výstavbu silnic II., III. třídy, atd., když tvrdíte, že je to víc než se vybere, takhle je vidět, že kecáte.
Mmch, to vám nevadí, že už se nevybírá mýto na D1 mezi Prahou a Průhonicemi a stát přišel o 73 mil. Kč ročně? Že řešíte jen dálniční známku.
A taky ty lidi, kteří v autoprůmyslu pracují byste zaměstnal kde?
Ta firma, u níž pracuji, také vyrábí pro autopůmysl. Všichni tam víme, že toto dříve nebo později skončí a všichni v to doufáme. Práce je všude dost i bez výroby aut a elektroaut a pracovat pro průmysl bez budoucnosti asi moc moudré není.
Tak na tom je spíš divné, že pracujete v oboru, který chcete sám zlikvidovat…
To máte pravdu. Jen si ve svém věku už moc vybírat nemohu.
Ale však náklady na stavbu silnic jsou jen část nákladů, které automobilová doprava má. Pak jsou tám náklady ztracené příležitosti např. za parkoviště apod., náklady na léčení následků automobilových nehod, náklady na zisk, který nevytvořili osoby předčasně auty usmrcené atp, snížení hodnoty nemovitostí u rušných průtahů. A samožřejmě, na druhé straně jsou zisky, které automobilová doprava přináší. Poslední dobou se objevuje víc studií, ve kterých výpočty vycházejí pro automobilovou dopravu nepříznivě. Ale jsou to studie odpůrců automobilové dopravy, zastánci automobilové dopravy podobně kvalitně zpracované výpočty zatím nějak nezpracovávají. Buď jim to přijde zbytečné, nebo se bojí, jak by to vyšlo.… Číst vice »
Víte, kolik schází lidí na práci v této zemi? A kolik se musí sem vozit lidí z ciziny, aby tu pracovali? Jde třeba o zemědělství, potravinářství, průmysl, služby, ale i třeba železnici, zdravotnictví…..A jinak, než budete psát ty ekonomické nesmysly, tak si nejdřív vy sám najděte a nastudujte věci kolem dopravy a její ekonomiky. Evidentně o tom moc nevíte, ale hlavně vědět asi nechcete. Kolik např. stojí zdravotní dopady na lidi z této dopravy, kolik stojí léčba a třeba invalidita lidí z dopravních nehod? To jsou ročně desítky miliard a jde to z této dopravy snad do zdravotnictví??? Ale i… Číst vice »
PS: tady vám příjmy / náklady na silnice rozebrali, doporučuji:
https://autobible.euro.cz/clanky/patrali-jsme-jak-se-financuji-silnice-v-cesku-desitky-miliard-od-ridicu-zmizi-v-jinych-kapitolach-rozpoctu/
Sice tam nejsou ostatní kraje, ale ty mají menší rozpočet než Praha, takže v součtu náklady nebudou zdaleka tolik, kolik se vybralo.
Tak samozřejmě, že na auto serveru vám budou tvrdit, že motoristi platí všechno… vždyť to jsou jejich čtenáři. Vtipný je už ten začátek “ od řidičů osobních a nákladních aut“ – reálně většinu podílu na výběru spotřební daně má nafta nákladních aut, což platíme všichni v cenách zboží, případně zahraniční zákazíci. Mýto také platí jen nákladní auta. Výběr z benzínu je zhruba kolem 30 miliard, což už jsou v kontextu státního rozpočtu drobné. Dále, článek je z roku 2020, výběr spotřební daně s inflací kupodivu nestoupá, ale nominálně ještě klesá, protože se snížila sazba právě na tu naftu, loni i… Číst vice »
Neříkám, že bych tam věřil všemu, ale ty čísla se dají ověřit a sedí, byť teda nechápu za co v Praze utratí 4 mld, když se každý druhý most v Praze rozpadá. Možná bysme se ještě dověděli, že z toho Piráti financují cyklostezky, které s autami nemají nic společného.
Podstatné je, že náklady na provoz, údržbu a výstavbu silnic a dálnic jsou v součtu nižší než kolik zaplatí motoristé na daních z provozu a údržby aut.
hehe, jak jste tu moji odpověď úplně minul a napsal „podstatné“ znovu 😀
Myslím, že spoustu zbytečných dálnic a radiál ve městech nakonec zastaví právě nedostatek peněz, když se pravicovým motoristům nechce platit daně. U nás v městské části taky plánují nějakou silnici už asi deset let… naštěstí nejsou peníze.
To je právě vyvráceno, že motoristé daně neplatí, ale jestli myslíte, že je okruh zbytečný..
V Praze je především zbytečná nová filharmonie, ze 3 mld a na tu z nějakého neznámého důvodu prachy jsou. Přitom to není nic, co by stát měl dotovat, je to prostě zábava úzké skupiny lidí a nevidim nejmenší důvod jim vstupenky dotovat ze svých daní.
na filharmonii prachy taky nejsou a nebudou, to dopadne jak ta knihovna svého času. Jednou mne pobavilo, že jediný zastánce filharmonie, radlické radiály a spousty dalších hloupostí byl OSVČ, který na daních nezaplatil skoro nic.
nenapadlo Vás, že právě proto, aby se rozšířila ta úzká skupina lidí?
To už jste mohl rovnou připojit článek z Blesku nebo z Parlamentních listů.
Tak připojte vy článek, který to seriózně vyvrací? Ve smyslu, kolik jde z toho a toho rozpočtu, atd.
Ono o ty rozpočty a čísla vůbec nejde. Jde o externí náklady (tedy tejména ekologie a lidské zdraví).
Ty bohužel nejsou započítané a zpoplatněné u žádného druhu dopravy a to je velká chyba. Řítíme se do slepé uličky, ze které už se nikdy nevyhrabeme my ani naši potomci.
Těch prací bylo a je dost – musíte hledat a chtít hledat. Nikdo to za vás dělat nebude.
Těch výpočtů bylo víc než dost, hledejte je, i v odborné literatuře, pracích VŠ, v zahraničních podkladech apod. (mimochodem už z 8O. let i z počátku 90. let) – nyní se o tom nějak moc přestalo mluvit a a jak MD, tak třeba MŽP, MZd a další dělají mrtvé brouky a není ani ochota oficiálně zadat tyto výpočty, aby bylo o čem diskutovat. proč asi??!! Ty skutečné náklady jdou ročně do stovek miliard, takže, to , co uvádíte je naprosto nedostačující k úhradě nákladů a škod.
Ničení životního prostředí si hradí kde a jak?
Spotřební daní.
Asi je to nedostatečné, auto vytlačuje přírodu všude, kam se podíváme. co přenecháme dětem?
Co přenecháme dětem? Petra Davida.
Ano, je moudré zabývat se diskutérem, téma je podružnou záležitostí!
Hmm, auto s Euro 6 strašně moc ničí životní prostředí, ale prázdná 810 v poli, která nesplňuje normu absolutně žádnou je vzor ekologie. Tohle bych radši neotvíral, mohlo by se zjistit že emise z leckteré lokálky jsou vyšší než ze souběžné silnice třetí třídy.
Klasická ukázka srovnávání nesrovnatelného. Srovnat půlstoletí staré vozidlo s novým, to tady máme často.
Navíc, já se vůbec nebavím o emisích, ale o záboru životního prostoru automobilovým provozem, o betonu, kvůli kterému letí voda z krajiny, ubývání orné půdy…. To je problém individuální dopravy, problém o kterém se v podstatě ani nemluví.
Je mi líto, taková je u nás realita, po silnici vedle té 810 žádná Š120 po silnici nejede.
Uvědomte si porsím co píšete, do každé vesnice stejně musí vést silnice, i když zakážete auta, jak se tam dostane záchranka, zásobování.
A když zakážete auta a silnice, jak si lidé zajedou nakoupit potraviny?
To bude podle vás v každé vesnici obchod s plným sortimentem jako v Globusu (protože pokud je na vesnici Coop, tak v něm zpravidla není výběr) a pečivo se bude čerstvé zavážet každý den nad ránem vlakem?
Tak 810 už jsou nějaký čas většinou zatlačeny do kouta, na obzoru jsou nové soupravy.
To, co píšete o nějakém zákazu a o sanitkách je jenom štěk, tedy to co jsem nikdy nepropagoval, do veřejné dopravy se sice dávají peníze, ale neefetivně a z nesprávných zdrojů.
Píšete koniny, až to bolí.
Tedy.
Nákladní tranzit patří na koleje a má být omastěný po vzoru Švýcarska. Tady vidím zdroj financí. Ať platí ten, kdo potřebuje potraviny, které putují stovky km!
Jenže ten motorák sveze pohodlně kolem 40 cestujících na cca ploše 40m2, zatímco to auto na ploše cca 10m2 max. 4 lidi, ale většinou jen jednoho. Takže pak je úvaha někde jinde a hlavním požadavkem musí být, aby ta železnice přilákala dost cestujících, aby vozidla byla vytížená, tratě měly stanice, kde je potřeba, aby k vlakům navazovaly autobusy apod.
Motoristé si z daleka náklady sami neplatí, můžete porovnat například jen náklady na dopravní cesty, potom máte parkování, opět většina nákladů nejde za mororisty. Kdyby se vyčíslily další přidružené náklady, například na léčení onemocnění vzniklé vlivem znečištění měst, léčení a pracovní neschopnosti zraněných při nehodách, tak už jste daleko za náklady na železniční dopravu.
Ani omylem.
Vycházel bych z toho, že v domácnosti, která má alespoň jeden automobil, žije přes 80% obyvatel Česka. Velká část menšiny, co ho nemá, jsou ekonomicky neaktivní důchodci a nizkopříjmové domácnosti. Asi bych si tedy netroufnul tvrdit, že tato menšina nějakým způsobem dotuje většinu nebo že by si sama ufinancovala vlaky a tramvaje.
Tady nejde o to, co komu kdo dluží, tady se už hraje o to, co zanecháme dětem. Další zadlužování nastupující generace.
Tak to podle Vás patřím snad do té menší části menšiny, která si auto s klidem může dovolit, ale nechce, neb raději ušetřené peníze za něj dám na delší dovolené a poznávání světa. Ale na druhou stranu znám spoustu důchodců, kteří auto mají a tvrdí, že to bez něj nejde…
Nejde o to co kdo komu dotuje, ale o celkový souhrn nákladů na daný druh dopravy. To že je v současnosti systém nastaven jak je je věc jiná a je je dost možné, že kdyby byl nastaven jinak, tak by rozhodování lidí jaký způsob dopravy zvolí bylo také jiné.
Vždycky jsem chtěl být minorita v minoritě 🙂
Dost se pletete. Kupodivu u mladších generací je znát odklon od aut a jejich vlastnictví. Naopak ti starší a i ti důchodci auta využívají už jen proto, že jim nic jiného nezbývá, když veřejná doprava je nefunkční a nepohodlná a ještě drahá.
Takže vlaky jezdí po lese a to tak, že pořád.
Motoristé, kamiony apod. si neplatí skoro nic – tedy vzhledem k nákladům a dopadům této dopravy.
To je premier, ktery dela co lid zada 🙂
To ten nas nezlevni brambory v Kauflandu 🙂
Dělá a mě by ještě zajímalo, kdo to bude platit, Polský premiér ze svého nebo ze stranické pokladničky?
Schodek Polského rozpočtu byl na naše skoro 500 mld. Kč, takže se to vezme na dluh, nebo PKP IC vytvoří ztrátu, pokud jim to stát nedoplatí.
No, překvapivě těch 500 miliard schodku je pro Poláky méně než 400 u nás. Je fakt, že Poláci dotují kde co, ale zas nemají tak nizké daně pro bohatší.
Ale oni se nezbavili čeho se dalo, jsou maximálně soběstační a to je chytré, zatímco u nás se dováží už pomalu vše a ještě se to obhajuje. A pak rose i ta zbytečná, škodlivá a drahá doprava.
Mnohokrát raději našeho premiéra, než toho, který rozdává podle toho, jak lid píská. Uvědomte si, že někde na to musí vzít – vezme z daní, budou teď mít levnější vlaky, ale o dalších x let horší silnice, horší vše, co jinak hradí stát. Druhou možností je, že se vrátí k tištění peněz, vypadnou z volně směnitelného zlotéhoa a postupně se jejich hospodářství vrátí k bolševickému. Děkuji NECHCI, z toho důvodu mi vadí i naše „různé pomoci státu“ (např. stropované energie, ano, ať stát pomůže těm, co to potřebují, ale všem? Jen proto, aby se na nějakou dobu nesnížila jejich životní… Číst vice »
A jak vyberete ty, kteří to potřebují?
Ale k těm vlakům. Z Vašeho příspěvku vyplývá, že berete nízkou cenu jako sociální dávku, nikoli jako páku dostat lidi ze silnic na koleje a šetřit tak ŽP.
Tady ČD napálily pro InKartáře flexi a vázané jízdenky v řádu několika desítek procent nahoru, a to včetně okrajových, méně vytížených spojů, a nic 🙂 RJ taky jede ambiciózní cenovou politiku. Přesto jezdíme, chápeme situaci, počty cestujících dokonce někde i rostou. A pokud jedou vlaky v porovnání s dřívějškem tristně obsazené, je to více důsledek dlouhodobých „nekonečných“ výluk, neboť tady dobu omezení provozu či odklonů (a v důsledku toho možná i nevratně ztracené klienty) nikdo neřeší. Jenom aby veřejná železniční doprava nešla cestou zboží v hypermarketech, kde cenotvorba (přesněji marže) se vyvíjí mírně řečeno velice nemoudře tak, že určité druhy… Číst vice »
To nejsou nekonecne vyluky, ale bezne celorocni vyluky. Bez sance chytit (ne)pripoj. Ale makame, otvirame, zlepsujeme. Jak psal pan Svoboda napriklad tady:
Hlavní tepna přes Vysočinu se dočká modernizace.
Dva roky slouží havlíčkobrodská trať jako náhradní trasa pro všechny dálkové vlaky z Prahy do Brna. Část z nich se od července vrátí zpět na koridor. Trať tak čeká rozsáhlá modernizace za téměř 7 mld. Kč 👉 http://bit.ly/3Yl7WOp
Takze vydrzte, budem zase dal.
Tak jsem se díval, zítra na ráno pendolino do Ostravy s In25 za 445 Kč, v roce 2010 pendolino do Ostravy s In25 (nebo její obdobou, možná se to jmenovalo trochu odlišně) 483 Kč jízdenka a 200 Kč místenka na vlak SC. To je podle vás zdražení?
Pendolino do Ostravy je vyjímka bylo drahé i dřív a na trati je konkurence ,ale porovnejte ceny ostatních spojů třeba obyčejného rychlíku do Zábřehu nebo vlaku na kterékoliv jiné trati. Vázané jízdenky podražili o třetinu i více
V roce 2010 stál lístek s In25 do Ostravy na jakýkoliv vlak ČD 483 korun, k pendolinu k tomu byla ještě 200 Kč místenka.
Když se kouknu teď, tak EC 117, 145 nabízí s In25 375 Kč, dokonce i bez jakékoliv karty je to za 469 Kč.
Jo a dnes je místenka zdarma v roce 2010 stála myslím 86 Kč.
Ceny jsou stále nižší než byly.
trať do Ostravy je výjimkou, ale taky proto, že tenkrát na ni nebyly prakticky žádné dotace, s nástupem komerčního provozu začalo proplácení studentských slev a potom i důchodcovských, což samozřejmě umožňuje úspory z rozsahu a zlevňuje jízdu částečně všem. Pro ceny super, ale jako obvykle to musí někdo zaplatit z daní. Respektive spíš je to na dluh.
Všude jinde to jde, jen u nás ne… Mohly by ty slevy být aspoň u vlaků které jezdí méně obsazené, bylo by to přínosnější než je tupě rušit.
Hlas lidu, hlas boží…
Tohle je spíš hlas Kačera. Volby se blíží a i přes vládní kontrolu nad médii to na jasnou výhru nevypadá, tak se holt budou kupovat voliči rozdáváním státních peněz. Myslím, že tohle je jen začátek gejzíru populismu, který tam uvidíme.