Polská pohraniční stráž objednává další dvě L 410, doplní dvojici dodanou před čtyřmi lety

Turbolet L 410 UVP-E20 polské pohraniční stráže. Zdroj: Facebook.com - Straż GranicznaTurbolet L 410 UVP-E20 polské pohraniční stráže. Zdroj: Facebook.com - Straż Graniczna

Letadla mají disponovat širokou paletou různých monitorovacích a komunikačních systémů ke střežení hranic Polska a Evropské unie.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Salome

Pane Pražák,mohl by jste mi říci,kde nové NG léta běžné u klientů?

Pražák

V Senegalu, první dvě NG tam už jsou, další dvě budou teprve dodány.
Ostatně psal o tom i tento portál, viz zde:
https://zdopravy.cz/velka-africka-zakazka-z-kunovic-odletely-prvni-l-410-ng-pro-air-senegal-199525/
A další půjdou do Indonésie.

Robert

V Senegalu (ani nikde jinde u zákazníků) L 410 NG nelítají dosud. Dodané první dvě letos byly po přeletu hned od AI zakonzervovány (nemají tam prozatím personál kdo by s nimi mohl lítat, údržbu, atd.

dds

Chápe někdo proč to nekupují přímo od výrobce, protože ta cena je šíleně napálená pochybuji, že přístroje budou stát jako další tři L-410

Pražák

Protože to letadlo samotné je na tom to méně důležité, důležité jsou systémy,,které nese. I ta letadla z minulé dodávky odletěla z Kunovic do Německa kde byly teprv instalovány ty výše zmíněné systémy. A to právě dělá ta německá firma, která je součástí konsorcia.

Tonda Sehnal

NG ještě nemá hotovou certifikaci? 🤔

Pražák

Samozřejmě, že má. Dokonce jsou první NG už v běžném provozu u klientů. E-20 je levnější než NG, SG už dva stroje má, takže pochopitelně nechtěla dále drobit už tak bohatou flotilu a zvyšovat tak provozní náklady. A na Balt jim E-20 bohatě stačí.

Robert

Už těch blábolů nechte, prosím.

Robert

Má, EASA už od prosince roku 2017, a od ledna 2018 od FAA. 🙂

Jaaa

A že nepoužívají vlastní PZL M28 (An-28)?

frank

Oni jeden provozují , v tendru na první dva stroje před pár lety původně vyhrál PZL na L 410 , ale pak to poláci nějak přepočítali na letové náklady a … koupili 410

Pražák

To bylo jinak, ty letadla platila EU a Poláci to celkem brutálně zmanipulovali, aby vyhrál M28. Když na to EU přišla, tak museli původní tendr zrušit a vyhlásit nový, který pak vyhrálo polsko-německé konsorcium s L 410 UVP-E20

mikvok

To by mě zajímalo, jaké výhody PL hraniční stráž vidí v použití letadla s posádkou oproti UAV (dronu), že se rozhodli jít touto cestou. V dnešní době mně to připadá jako krok zpět. UAVs mají větší výdrž a posádka sedí v (relativním) bezpečí na zemi. Viz např. incident L410 s ruským Su35 nad černým mořem loni.

https://www.reuters.com/world/europe/polish-plane-eu-border-patrol-narrowly-avoids-collision-with-russian-jet-2023-05-07/

Avoda

„Letadla mají disponovat širokou paletou různých monitorovacích a komunikačních systémů.“

Odpověď je podle mne v této větě.

frank

Určitě i flexibilita. Dron by se asi sám jen tak nepřelétl z hlavní baltské základny třeba do Rumunska , viz link incidentu , a pokud by měl takové parametry tak jeho cena by byla možná na úrovni 410ky ? 🙂 Navíc možnost převozu materiálu, osob ( kolik přepraví 15-20 lidí ?) , řekl bych také poměrně snadná změna výstroje a vybavení pro sledování formou kontejnerů, při zarušení dálkové obsluhy letadlo na rozdíl od dronu asi pořád plní misi atd …

Vlastik

Pří požadavku na minimálně 6 hod vzduchu by pri 300km/h uletěl 1800km, ale udávaný dolet je cca 1400 km, takže si myslim že budou ve trupu přídavné nádrže a pak už tam nebude misto pro tolik lidi.

frank

Není tomu tak, od roku 2015 se sériově vyrábí verze s vytrvalostí 9 hodin , ty nádrže nejsou přídavné ale prostě mají skoro dvakrát větší kapacitu…

Vlastik

Dík za info.

dds

Bude tam přídavná nádrž v trupu viz fotky předchozích dvou E20 dohledatelné na internetu, větší dolet má jen NG

Frantisek

Cena … navic nikdo zatim takhle velky dron s obdobnymi funkcemi nenabizi.

Jiří Kocurek

Budou na toho drona díly i za 5, 10 let? Vývoj u nich jde strašně rychle dopředu a nikdo od nich nečeká nějakou delší provozní výdrž.
Samotné přístrojové vybavení se v L410 dá měnit podle potřeby, u drona tomu tak být nemusí. Navíc u L410 neřešíte nějaké utajené technologie, je to civilní stroj, dá se s ním sednout na téměř libovolném letišti.

SaulGoodman

To co píšete, platí možná pro nějaké malé drony, ale drony alespoň vzdáleně srovnatelné s L-410, samozřejmě jsou provozovány déle než 10 let, jsou na ně díly a lze na nich měnit vybavení. Takový Global Hawk měl první let 1998, zavedení do služby 2001, létá dosud. Velmi podobně Reaper, nebo Gray Eagle. Platí to ale i pro drony jiných kategorií, např. Bayraktar TB2 po téměř 10 letech také nemíří do důchodu, IAI Heron letos slaví dokonce 30 let od prvního letu. Pilotovaná letadla mají před sebou bezpochyby ještě hodně let služby i v této oblasti, mimo jiné proto, že někdy… Číst vice »

frank

Polsko zjevně ví co dělá, proč to dělá a hlavně koná , palec nahoru…

Avoda

Na takové věci je v Poslu shoda. Tamní proruské hlasy jsou marginálie na úrovni jednotek procent, v Česku to jsou procent desítky…

frank

v tom jsem celkem optimista, v Polsku pravděpodobně promile a nás nejspíše pár hodně hlučných procent . Stačí si vzpomenout, kolik lidí na internétu halasně podpořilo pana přítele Ruska Vyvadila s jeho celorepublikovou tisícihlavou demonstrací “ proti konvoji a sešlo se mu tam tehdy asi 20 možná 30 lidí ?

Jiří Kocurek

Psát něco na internet je jedna věc, jít na místo, tam se nechat vyfotit… pozná ho celá rodina, půl dědiny, kolegové v práci a v hospodě bude za troubelu. … a ještě si bude muset zaplatit cestu.

Nedivil bych se, kdyby část z těch přítomných byl placený kompars.

Dálnice

Bohuzel, je to tak. Chcimir, co ma v jedne kapse jezulatke a v druhe telefone na vsetky prezidente tady oslovi 30+% volicu a japonec 10+%…

mlokXCM

Desítky procent? To bych chtěl tedy vidět ty desítky procent.

SaulGoodman

No třeba 30 % to v různé intenzitě bude. 10 % SPD, 5-10 % dohromady různé obskurní strany od komunistů po Rajchla, no a nezanedbatelná část voličů ANO samozřejmě také, jinak by si Andrej tu svou „mírovou“ rétoriku odpustil.

J.K.

Já myslím, že Polský uvědomělý přístup k Rusku je dán masakrem v Katyni. To naše stovky zabitých politických vězňů a tisíce perzekuovaných asi nebyla dostatečná oběť na to, aby se zapsala do paměti národa.

Caracas

Katyně je pro Polsko – Ruské vztahy bezpochyby důležítá, ale zdaleka ne jediná tragická historická zkušenost. Vlastně celá historie polského státu je vzdorováním ruským imperiálním ambicím. Trojí dělení Polska, Kateřina Veliká, Alexandr I, Mikuláš I…, jedna krvavá historická zkušenost za druhou. Naše historická zkušenost s Ruskem je se zkušeností polskou objektivně i subjektivně naprosto nesouměřitelná.