LOT 3a leaderboard

Polská Pesa dokončuje první lokomotivu na vodík

Nová vodíková lokomotiva od Pesy. Foto: PesaNová vodíková lokomotiva od Pesy. Foto: Pesa

Pesa novou lokomotivu představí poprvé letos v září, jezdit bude v rafinerii.

Zpět na článek
60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

rafinérka to zaplatí odpustkama z emisí… Není nad „čistý“ provoz…

Milda

Až potká polský kamion na přejezdu tak to bude pecka.

Jiří Kocurek

On je problém v předpisech. Pak člověk mylně očekává, že přejezdy se chovají v EU všude stejně. Jenže v PL a CZ je to jinak, v Německu je to jinak… Každá dráha má svůj předpis na přejezdy a svoje značky na přejezdy. Tohle se EU sjednotit nepodařilo.

https://goo.gl/maps/dC6uHf5QYzVcfzZZ8

bohyn

To je sice pravda, ale zrovna tento odkazovany prejezd je dost zoufale zabezpeceny a primo si rika o blizke setkani kamionu a vlaku.

zdeva

V článku jako obvykle chybí zmínka kde se vezme tem vodík. Obecně se vyrábí z ropy a nebo elektrolýzou vody.

Greta

Když bude jezdit v rafinerii tak je celkem jasné, že půjde o vodík z rafinerie. Kdybyste měl o petrochemii nějaké ponětí, tak byste věděl, jak se tam vodík vyrábí a k čemu slouží.

zdeva

Nejsem chemik,rad se necham poucit..

Karel_x

Drtivá většina vodíku se vyrábí parním reformingem uhlovodíků, nejčastěji zemního plynu. Elektrolýzou se vyrábí jen několik %, a z toho většina jako vedlejší produkt při výrobě chemikálií, tuším NaOH apod. Z obnovitelných zdrojů tak 1%. Nečekaně velká část energie je potřeba na stlačení, vodík není možné při normálním tlaku zkapalnět chlazením jako LPG nebo NG (musel by se extrémně schladit na nějakých 20K).

LLL

H2 se vyrábí nejčastěji z plynu. A v rafinerce tomu nebude jinak, čili žádný eko-zázrak se nekoná.

Ondřej

v rafineriích vzniká vodík i jako odpadní produkt. Otázka je, v jaké čistotě, ale pokud jej budou spotřebovávat přímo v místě výroby, tak to může být výhodné opravdu.

Karel_x

Jste si jistý? Vodík je potřeba při izomeraci, hydrokraku, hydrogenaci… takže přebytky vodíku v rafinérkách nebývají, i když nějaká mašinka v tom nehraje žádnou roli. Máte pravdu v tom, že do palivových článků potřebujeme hodně čistý H2, takže vyčištění a stlačení bude docela drahé a těžko se někomu provoz ekonomicky vyplatí. Výhodné to může být jedině tehdy, pokud to bude vyrábět dotace.

Jarda

už i PESA předběhla Škodu….to vypovídá o tom, jak se posunuje a nebo spíš neposunuje vývoj nových pohonných jednotek v nízkoemisní dopravě. Smutné

Kubrt

Škoda není firma velikosti a síly Siemense, aby se snažila pokrývat celé portofolio drážních vozidel; je rozumné se zaměřit na pár segmentů a těm se věnovat. U Škody jsou to dnes EMU a tramvaje, za pár let to může být trochu jinak, ale honit najednou 10 zajíců nejde. Ostatně ani ten Siemens dnes nemá v portfoliu vše. PESA se před pár lety snažila mít obrovský záběr a dopadlo to zestátněním jako poslední formou záchrany firmy.

Ondros

Ono to trochu vypovídá i o celkovém směřování dané země. Poláci chytli příležitost za pačesy a dobře vědí, že v současné době, kdy nastává soumrak spalovacích motorů, se budou znovu rozdávat karty. Státní PESA tak vyvíjí vodíkové lokomotivy, státní automobilka Izera chystá vstoupit na trh elektromobilů a koncern LG staví v obci Kobierzyce poblíž Vratislavi za 76,5 miliardy korun jednu z největších evropských továren na výrobu Li-Ion baterií do elektromobilů. A co my v ČR?

Chronosphere

Izera a ostatně i ta “ vodíková“ lokomotiva není nic jiného než propaganda vládnoucí PiS.
V Polsku nastává soumrak uhlí,což bude mít dalekosáhlé sociální dopady,a tohle je vějička na voliče,že vláda něco dělá. Jsem zvědav na využití v praxi,a kolik tahle vyfintěná padesátiletá rumunská kraksna bude mít následovníků.

Kubrt

SM42 je Fablok, nikoliv rumunský výrobek.

Jiří Kocurek

A taky Ford. Vyrábí dodávky, zatímco ta druhá Škodovka nikoliv. Měli by dostat stranický úkol a v Plzni začít znova vyrábět děla.

Siemens opustil výrobu mobilních telefonů.

Raddie

Takže vlastně taková pojízdná vodíková bomba? 💣

Jarda

kdyby to tak bylo, tak by s tím Němci, Dánové a Britové nejezdili….budoucnost je ve vodíku

Jiří Kocurek

Ne, vodíková bomba opravdu nespaluje vodík s kyslíkem. Navíc se v ní používá tritium, nikoliv obyčejný vodík.

vjkm

Kdo chce být machr, má brzdit rekuperací elektrolyzér a vracet vodík do nádrže.

Vojtíšek

První cena za ošklivost. Jinak jím s tím držím palce.

Apten

Právě ten design se mi líbí. Nejsou to 3kostky na rámu.

O.K.

Oproti treba CZ-LOKO je to jako svezi vitr. Mne se to taky moc libi.

Jarda

nečekal jsem, že Poláci získají cenu dizajn ale spíš za užitnost

FRX

No akorát vodík z uhlovodíků nenì vůbec zelenej. A při výrobě z vody a následné spotřebě jsou prý ztræty 70 %…. Nebyla by lepšì lokoška na řepno – řepkový pohon ??

Jarda

to je možný ale ten pohon má být udržitelný, ne aby kvůli tomu ještě více zdražily potraviny

Jiří Kocurek

Jestli ten elektrolyzér bude zásobovat elektrárna na biomasu, která jede na kukuřici, tak potěš koště.

Laik

Je škaredá jak noc.

Cuba

Ale tady jsme v článku o lokomotivě, ne o tvojí staré…

Jiří Kocurek

Posunovačka v rafinerii, kde se s vodíkem pracuje ve velkém, vyrábí se ze zemního plynu přímo na místě. Z pohledu PR to dává smysl a ekonomicky to nebude až takový provar.

P_V

A kdyby ten plyn spalovala přímo, bude to ještě menší provar a menší emise CO2 (se započtením výroby toho vodíku).

M19

Na to jste přišel jak? Vodík se musí vyrobit vždy a při přímém spalování vodíku vzniká CO2 jak? A jak vzniká v palivovém článku?

Jiří Kocurek

Je-li zdrojem vodíku CH4, tak máme 2x H2 a zbyl jeden C, čili uhlík. Vodík jde do vozidla a kam se nám ztratil ten uhlík?

Ostatně žárovky žádný CO2 neprodukují, přesto jsou zakázané. Původní myšlenka toho zákazu zbyla ušetřit elektřinu a tím páde i nějaké ty emise CO2.

M19

To se děje při přímém spalování nebo v palivovém článku? Jak správně podotýkáte je to výroba vodíku a ten je třeba nějak vyrobit, takže je jedno zda se pak přímo spaluje či využije v palivovém článku, to vliv na produkci CO2 nemá. V rafinerii vzniká vodík při zpracování ropy za jiným účelem, je to vlastně odpad, probíhají jiné reakce, proto i bilance CO2 je jiná.

Lukáš F.

Ano, pokud ten vodík bude odpad z nějakého jiného procesu a nebude se cíleně vyrábět, pak to možná smysl dává. Otázkou ale je, jak čistý takový odpadní vodík je a jak energeticky náročným procesem musí projít, aby jej šlo využít v palivových článcích.

Kubrt

Vodík není odpad, v té rafinerii ho cíleně vyrábějí jako surovinu pro další výroby.

M19

V té rafinerii využívají vodík jako surovinu pro další využití, ale primárně vyrábějí z ropy jiné látky, ve své podstatě je to využití odpadní suroviny. Nikoliv naopak.

Kubrt

Ne. Ten vodík MUSÍ vyrábět, aby vyrobili své finální produkty, zejmena kapalna paliva.

M19

K frakční destilací?

LLL

ke hydrokraku

Pokud se chcete poučit doporučuji – http://www.petroleum.cz/mapa-stranek.aspx

M19

nepotřebuji, děkuji, zase při jiných druzích výrob z produktů vzniklých po destilaci ropy se zase vodík uvolňuje… například při reformování benzínů…http://www.petroleum.cz/zpracovani/zpracovani-ropy-24.aspx

PvvS

Minimálně by odpadlo brutální čištění vodíku pro palivový články, který je nutný.

M19

Nedopadlo, jistá minimální čistota je nutná i pro přímé spalování.

Kubrt

Vodík by přímo spalován nebyl, to byla řeč o zemním plynu (nebo jiném uhlovodikovem palivu), které je možné spálit nebo použít jako zdroj vodíku a „spálit“ (oxidovat v palivovém článku) až ten.

M19

CO2 že spalování plynu v autě nelze nijak využít, z výroby vodíku ano. Zase bilance CO2 vypadá jinak.

Jiří Kocurek

Ikdyž by se CO2 nalahvoval a prodával, furt to bude fosilní CO2, který tak vadí aktivistům.

M19

No, ona je to vstupní surovina pro některé chemické výroby…

Kontra

Už vidím jak to frčí s třemi 010 z Opavy na Hlučín 😀 😀

Jirka

Hej už vidím budoucí článek jak MSK objednal 10 lokomotiv s opcí na 50 🙂

Uuuu

Asi takové terno jako kdysi 714 na CNG, taky tam dlouho nepobyla protože přišli na to ze to je nevýhodné.

Apten

No právě o to šlo. Vyzkoušet, zda se to vyplatí.

Jiří Kocurek

A jezdí ještě pořád ve fabrice jako posunovací?

PvvS

Tenhle pohon do regionovy nenarvou 🙂 🙂

Jan Sova

v plánu je „upgrade“ Regín. Budou se tam montovat šlapadla, tj. emise CO2 půjdou dolů… Ve stanicích kde trať stoupá, bude přistupovat dráb s bičem, v klesání zase vystoupí….

Vbb

A šlapající budou mít zakázáno zhluboka dýchat, aby nedělali CO2 🙂

Xaver

Poláci jedou. Fandím jim.

NeodrážetNespouštět

To vypadá moc dobře. Jen doufám, že i výrobci u nás začnou řešit vodík.

Vbb

Je to ošklivé, připomíná mi to pokus Slováků o dyzajn čmeláka (stříbrný sršeň či jak to nazývali).

J. Zeman

Batman