Polská Pesa dokončuje první lokomotivu na vodík
Pesa novou lokomotivu představí poprvé letos v září, jezdit bude v rafinerii.
Polská společnost Pesa Bydgoscz letos na podzim představí svoji první lokomotivu na vodík. Jezdit bude v rafinérii společnosti PKN Orlen ve městě Plock, kde ji bude provozovat dceřiná firma Orlen Koltrans.
Pesa zveřejnila první detaily o lokomotivě na konferenci minulý týden. Stroj vyrůstá na podvozku starší diesel-elektrické lokomotivy SM42. Vybavena bude čtyřmi asynchronními motory, každý s výkonem 180 kW. K pohonu využije kombinace palivových článků a baterií. Palivové články mají výkon 85 kW, jsou od kanadské společnosti Ballard. Lokomotiva má zvládnout jízdu s vlakem o hmotnosti 3 200 tun. Lokomotiva bude mít zásobníky na 175 kilogramů vodíku, které budou mít dva palivové články, baterie umožní dobíjení při brzdění rekuperací.
Lokomotiva má být navíc připravena pro budoucí provoz bez strojvedoucích a možnost autonomního řízení.
Podle Pesy je lokomotiva už ze 70 % hotová a představí ji poprvé na veletrhu Trako v Gdaňsku. Pesa už dříve uvedla, že vyvíjí jednotku s vodíkovým pohonem i pro osobní dopravu.