Dopravci Železnice Železniční průmysl

Polská motorová jednotka prošla úspěšně testy v Česku, cestující sveze do konce roku

Motorová jednotka Kolzam SA109 při technicko-bezpečnostní zkoušce v Ševětíně. Foto: Petr Špetlák
Motorová jednotka Kolzam SA109 při technicko-bezpečnostní zkoušce v Ševětíně. Foto: Petr Špetlák
GW Train Regio zatím neví, na kterou trať přesně jednotky nasadí, mluví se o pošumavských lokálkách.

První polská motorová jednotka Kolzam SA109 včera úspěšně prošla technicko-bezpečnostní zkoušku a v nejbližších týdnech začne vozit cestující pod řadovým označením 817. Společnost GW Train Regio tak po dvou letech završila svoji snahu získat nepříliš rozšířené motorové jednotky na české koleje.

Zbývá požádat o vydání průkazu způsobilosti drážního vozidla,“ řekl člen představenstva GW Train Regio Petr Špetlák. Zkouška, která proběhla mezi Ševětínem a Veselím nad Lužnicí při rychlosti 110 kilometrů za hodinu podle něj neodhalila žádné problémy. „Pro české lokálky půjde o dobré vozidlo,“ řekl Špetlák.

Dopravce připravuje ke zkoušce i druhou jednotku, kterou si před dvěma lety z Polska přivezl. Obě jednotky, nyní v modro-bílém laku, pravděpodobně čeká i proměna do barev GW Train Regio, tedy zelené a oranžové. Obě jednotky čekají ještě úpravy interiéru. „Rádi bychom s nimi vyjeli do pravidelného provozu co nejdříve,“ řekl Špetlák. Z hlediska provozního nasazení vozidel se zatím mluví o pošumavském provozním souboru.

Rychlejší než regionovy

Jednotky jezdily v Polsku u dopravce Koleje Śląskie, od kterých je GW Train Regio koupil ve veřejné soutěži. Jedna z jednotek je z roku 2012 (SA109-011), druhá z roku 2004 (SA109-005). I v Polsku jsou tyto jednotky víceméně unikátem: bylo jich vyrobeno pouze jedenáct.

Každá z jednotek sestává ze dvou napevno spřažených motorových vozů s jedním hnacím a jedním běžným jednonápravovým otočným podvozkem. Pohon motorové jednotky zajišťují dva spalovací motory RÁBA D10UTSLL, každý o nejvyšším výkonu 190 kW. Přenos výkonu je zajišťován hydrodynamickou převodovkou VOITH Diwa 864.3 známou například z Regionovy, reverzace směru je obstarána nápravovou převodovkou TKKR-16-200.

Svojí velikostí jsou podobné českým regionovám, i když mají méně míst k sezení: 73. Jezdí ale rychleji, schválené jsou na stokilometrovou rychlost. Nástup do motorové jednotky je zajištěn na každé straně párem dvoukřídlých dveří do nízkopodlažního prostoru, samozřejmostí je bezbariérová toaleta s uzavřeným oběhem v nízkopodlažní části jednoho z motorových vozů. Vozidlo je rovněž vybaveno prostorem pro přepravu jízdních kol. Celkem jich vyrobili jen jedenáct kusů.

Nová vozidla dostanou v Česku řadové označení 817. Jednotky vyráběla nejprve společnost Kolzam, ta později zkrachovala, pak výrobu převzala společnost Fablok.

112 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Stanislava

Prosím vlak trutnov- lubavka už nebude jezdit?

joska

Čím více typů české dráhy nakoupí ,tím si více zadělá problémů s náhradními díly ,servisních dílen ,které byli zrušeny, s technickým vybavením a stát je nechal rozkrást ..Cožpak není snaha dát práci českým výrobcům ,zřejmě je ministerstvo dopravy prolezlé zkorumpovanými úředníky, kteří blokují české firmy

Vašek

Vy jste tu nečetl o lok 380, jak se jí chtějí ČD zbavit? Tak dopadla snaha dát práci zlatým českým ručičkám.

Vbb

Kde v článku vidíte sousloví „České dráhy“?

leviathan

Jedenáct vyrobených kusů? No to je „skvělá“ zpráva z hlediska údržby, oprav a ND.

Pražák

A Vás to trápí proč? To je věc dopravce, aby si zvážil všechna pro a proti. A tady se jim to zřejmě vyplatí.

Marcel Pánek

Jsem proti liberalizaci osobní dopravy. V našich podmínkách to není možné. Definitivně ne. Lituji že národní dopravce neměl silného lídra, který by byl schopen vytvořit udržitelný, financovatelny koncept. Soukromý dopravce jen na vlastní riziko. Nelze soutěžit balíčky tratí. Hovadina až na půdu. Nedá se to zaplatit. Síť nejde rozdělovat. V konečném součtu se neušetří nic. Že to dělají jinde, neznamená, že to musíme taky. To nejsou moje šotouší názory, ale čistě ekonomické.

Pražák

Totální nesmysl, přineslo by to jediné, zákazníci (kraje a stát) by museli modrým zaplatit cokoliv by si řekli, tlak na zlepšování či efektivitu by se rovnal 0. Prostě odborářský smrádek, ale teploučko a „klid na práci“. Naopak liberalizace je žádoucí, nutí i „modré“ něco dělat, jinak časem nebudou. Navíc dokazuje, že důležitá je infrastruktura a o tu se musí stát starat. To kdo po ní jezdí je už jen sekundární záležitost. Za pár let tu klidně ČD v současné podobě nemusí být a nic se nestane.

Marcel Pánek

Dobře vedený modrý, je lepší. Ten „smradecek a klid na práci“ najdete u všech nových dopravců. Navíc je to neřízené riziko. Státní, dobrý modrý, komerční žlutý. Ostatní sbohem.

Pražák

Až na to, že dobře vedený není a ani nikdy nebyl. Nikdo z jich zrůdy nedělá, je to přirozený lidský postoj, když nemusím, tak proč bych se snažil. Což je přesně to o co Vám jde.
Co mají odbory společného s vlakem s 500 cestujícími?
Strategická je infrastruktura a ta je zůstane státní, barva vagónů i dopravce je zcela irelevantní. Stejně tak jako je zcela jedno jedno zda si stát na ZDO najme Frantu nebo Pepu.
Vliv zajistí smlouva a vlastnictví infrastruktury, nikoliv házení mých daní do bezedné díry jakým Vámi adorovaný model ala ČSD bezesporu je.

mik

Opet spatna uvaha i dvema je treba vytvorit konkurenci nejen na lukrativnich tratich

Marcel Pánek

Modří jsou profíci. Potřebují jen vedení. A zpátky motivaci. Nedělejte z nich zrůdy. 🙂

joska

Souhlasím, ale nejdříve se musí ministerstvo dopravy zbavit úředníků náchylných na korupci a přijímat odborníky v pravém slova smyslu s přehledem všech struktur dopravy a zredukovat výrobu vozového parku do zaběhnutých firem a finančně podpořit. Jak je možné ,že vozové jednotky elektr. i motorové vyráběné pro ČSD 70-80 letech sloužily do nedávna na našich tratích. Je ostudou našeho státu plného odborníků na všechno ,že nemá žádnou koncepci a neustále vytlouká klín klínem.

Marcel Pánek

Právě tady jsou odbory zcela na místě. Nejsou to odbory z dob Anděla na horách. Pokud táhnete vlak s pětisty cestujícími, tak sakra odbory potřebujete. Jinak by jste měl strach vůbec vyjet.

Marcel Pánek

Už vlastně pojem liberalizace je úplně mimo. V tomto odvětví není v podstatě nic liberální. Je to strategické odvětví. Vidina 2mld za deset let pro dopravce na cca 200km je jen taková návnada. Defakto je trať blokována. Jako by jste nasypal do krmelce. Už se jen bude žrát. Nemáte pak už jako stát vliv. A stát musí mít vliv. Třeba za tři roky na liberální trati nikdo jezdit nebude. Obsazenost 10 cestujících na spoji. Normálně by jste spoj zrušil. Takhle ho máte předplacený na deset let a rušte smlouvu.?

Šrot jako šrot

Už jste skončil? Nebo máme očekávat ještě pokračujicí monolog?

Marcel Pánek

To je váš problém 🙂. Já vám odborníkům jen dávám příležitost mě poučit. Zde si svobodně, v mém volném čase píšu své názory. Je to super. Neskončil jsem ani náhodou. Klidně se vyjádřete. 🙂

Marcel Pánek

Pane Šrote jako Šrot 🙂

Marcel Pánek

Regiojet mě docela zklamal. Myslel jsem že na dotované tratě nevleze. Asi se už poučili na Slovensku. Jsou dobří na to aby se podbizeli.

Marcel Pánek

Klidně mi tykej 🙂 jednomu říkáš ty, zoufalci Kocurkovi , mě vykáš?🙂 O nic nejde. Já to zkousnu. Nejsem odborník, jen jsem strávil na nádraží v Kutné Hoře dětství a ptal jsem se proč se tam pořád mění mašinky? Jestli ta jedna je už unavená a musí ji vystřídat druhá? 🙂 ♥️

ABC

Normálně by jste spoj zrušil a nepotřebné zaměstnance ČD poslal na pracák a jejich odbory tomu budou v klidu přihlížet že jo. No tak určitě.

leviathan

Vše je o způsobu řízení a o řídících osobách.

Pražák

Zatím mě uplynulých cca 100 let přesvědčilo, že ČD/ČSD jsou výjimka, která potvrzuje pravidlo.

leviathan

Osobně s Vámi, Marceli, v mnohém souhlasím. Nicméně v současném korupčním elitářském systému nelze řešit drobné opravy, ale zgruntu jej změnit. Pak budou i kritéria na národní dopravce na úrovni těch, díky nimž nás všechny budou těšit jimi poskytované služby.

mik

Prave vstupem konkurence byly CD prinuceny zacit zlepsovat sluzby , polske vagony i soukromy prepravce muze byt v prihranicnich oblastech prinosem CD neinvestuji do nelukrativnich trati a uroven cestovani tam uz neodpovida dnesni dobe

karel

Škoda že jste nepřidali více fotek

Bertik

Proc u nas musi na kazde trati jezdit jina souprava. V se prase nevyzna, doprdeleprace

Pražák

A proč Vás to trápí? To je věc dopravce spočítat si zda se to vyplatí (tady asi ano), normálnímu cestujícímu je to zcela jedno.

Vlastimil Kocurek

Cestujícímu není vůbec nic jedno, existuje navíc asociativní myšlení, že když cestující vidí tento muzejní kousek, v podvědomí i vědomě se to rozvíií jako že tam asi nebude klimatizace, uspokojující WC, etc. Sledoval na nádraží jednoho cizince jak přímo bojoval s tím, nastoupit do takového podobného vlaku, nebo ne, nakonec nenastoupil.

Vlastimil Kocurek

GW Train Regio to jsou zoufalci. M8mty nejhorší zkušenosti.

Ares

Zoufalec budeš ty. A většina cestujících nerozezná ani jakým vlakem má jet, jestli mají správnou jízdenku, nebo že je veze jiný dopravce, typ vlaku už je nad rozlišovací schopnosti naprosté většiny národa.

Vlastimil Kocurek

Ale o tom právě píšu, že cestující si neotevře manuál s vlaky a dopravci, prostě co vidí, to vidí.

Šrot jako šrot

Jestli nejsi zoufalec ty, ještě k tomu modrej.

Pražák

Tyhle polské jednotky vypadají jako muzeální kousky? To bych pak docela rád slyšel co by ten Váš hypotetický cizinec (osobně by mě velmi zajímalo kolik cizinců z civilizovaných zemí ročně se na českých lokálkách vůbec objeví) když by měl nastoupit do „prověřeného a moderního vozidla“ řady 810 či jedné z jeho reinkarnací, samozřejmě v najbrtu. Protože já si vždy když do tohoto vozidla mám nastoupit připadám jak v nějakém bolševickém filmu že začátku 70. let. A to jsem tu doma. Jinak bych, po přečtení Vašeho příspěvku, řekl, že jste to dnes s tou oslavou v depu přehnali, protože tohle se… Číst vice »

švestka

Jednotka z roku 2

švestka

Jednotka z roku 2002 je muzejní kousek? A co potom 98% vozového parku ČD, vyrobeného dávno předtím?

Šrot jako šrot

Mám dojem, že jedna je z roku 2005 a druhá 2012.

Vlastimil Kocurek

je to pořád dokola, cestující neví, kdy to bylo vyrobeno. prostě nemá ten manuál. Mně se takový design prostě nelíbí, nemusíme mít na to stejný názor.

Šrot jako šrot

Vám se to nelíbí, protože to není v najbrtu, toť celé.

Jirka498

Když už tak přenos výkonu je hydromechanický. Hydrodynamický měnič je použit pouze místo spojky pro rozjezd. Od druhého stupně jsou vyšší stupně pouze „blokované“, tzn. měnič je přemostěn a přenos je čistě mechanický.

Osoba odborně nezpůsobilá

Běžně se u 2M70, VOITH Diwa aj. označuje tento přenos za hydrodynamický (jde o znak dynamiky ve srovnání s hydrostatem). Pravda je taková, že se jedná o kombinovaný, hydrodynamický a mechanický přenos.

Jeden fíra

Ne, běžně se u 810 a 814 řekne přenos hydromechanický s hydrodynamickým měničem, přenos hydrodynamický má pouze 854. A hydrostat ( přenos hydrostatický ) bych do toho vůbec netahal, ten jen pohání vrtule chlazení

Já, kdo jiný

a hašišbednu.

Štěpán

Sice nevím, jak vypadá (nebo bude vypadat) interiér, ale pokud by to jezdilo na Šumavě místo nějakých regiosprinterů, tak by to bylo fajn :). Škoda, že budou jen dvě.

Jakub

Ten interiér je v současnosti ve stylu takové příměstské tramvaje. Žádné podhlavníky, tvrdá sedadla a průsvitné přepážky.
Co do designu je to o 100 let dál oproti 810 ale raději bych komplexní reko v Parsu alespoň ve stylu Regiosprinterů… a to už je co říct.

Jakub

Ano, z tohoto odkazu jsem také těžil. 🙂

rtep

Regiosprinter je sice hezký na pohled, ale extrémně nepohodlný pro cestující. Sedět v tom krámu déle, než 10 minut, to je trest. Z tohoto pohledu je 810, 814 a 816 luxusem.

ABC

lavici v šukafou (i její reinkarnace) trumfne máloco

švestka

Ale v šukafonu platí režijka!

Miloš

Vy jste z těch „reřijek“ opravdu na švestku.

rtep

Kolik panáků vypálené švestky dáte za den? Dvacet, třicet? To by tak odpovídalo….

Šrot jako šrot

Kdyby dráhy vlastnily sprintery, tak byste skákal blahem, že? Viz. když Jančura měl koupit 646, tak hrozný šroty, ale jak to koupily dráhy, tak všichni skáčou blahem.

Pe.tr

Koupily a většina stojí v kopřivách . Asi jezdíme v lepším .

Šrot jako šrot

Já vím, že koupily, od té doby jsem neslyšel ani nikde nečetl, že je to šrot.

švestka

Zakoupením jakéhokoliv vozidla společností ČD se ze šrotu stává moderní vozidlo!

rtep

GW Tramvejn ten šrot bohužel vlastní, což je pro Šumavu neštěstí. Nejsem zdaleka sám, kdo se tady cestě vlakem už raději vyhýbá.

Šrot jako šrot

Nebylo mi odpovězeno na mou zprávu, ale chápu Váš modrý pohled na svět.

rtep

Nevím, co je to modrý pohled na svět. Píši jen o tom, že jsem už postarší osoba a na nesmyslně vysokých a tvrdých židlích v 654 je pro mne utrpení jet víc, než 10 minut.
Na nicneříkající otázku nemám důvod odpovídat. Tedy lépe – ano, dráhy ten šrot koupily. Dráhy jsou pro mne samozřejmě i GW Train. Pokud vy to vnímáte jinak, tak to je váš problém.

švestka

Normálním lidem je to jedno a režisti jedou na dovolenou jinam, tam kde v 810 ještě platí režijky!

Jézeďák

co to má společnýho s režijkama ????????????????????????

Pražák

Hodně, největšími a téměř jedinými odpůrci liberalizace jsou právě držitelé režijek. Normálním cestujícím (tedy těm co platí jízdné) je barva vlaku a jeho provozovatel zcela ukradená.

Jézeďák

Aha, to by mě nenapadlo. A co ti cestující co si třeba ze Zlína do Tanvaldu musejí kupovat 4x jízdenku, ti jsou s liberalizací opravdu spokojení. O zmatcích ani nemluvě, ale to si každý časem zvykne a pak zase vymyslíme něco nového. Třeba okresní nebo ještě lépe obecní jízdné.

Pražák

Od prosince bude JST, ještě nějaký problém? Navíc železnici v drtivé většině používají lidé jezdící stále jednu a tutéž trasu (práce, škola, nákup, doktor), nikoliv šotouši mající potřebu jezdit Mostu přes Jindřichův Hradec do Mikulova.

rtep

Tak zrovna vy asi dost těžko můžete posoudit, kdo je normální.
Nejsem železničář a z těch, koho znám, jezdí vlakem na dovolenou tak sotva jedno procento.

Pavel

Ja teda zase zacal jezdit Cici-Prachy. Je mi 40 a do sukafonu splham odmalicka. Proto kdykoliv jsem musel jet vlakem, predpokladal jsem bidu a opruz v 810. Od startu GW se rad svezu a auto necham doma.

rtep

To vám závidím. Já od časů toho pro mne nepohodlného a hlučného šrotu raději jezdím autobusem nebo cestu vzdám.

Šrot jako šrot

Můžete si koupit kolo a jezdit na něm, alespoň budete dělat něco pro své zdraví. Než tady u každého postu psát, jak vzdáváte své cesty nebo jezdíte autobusem. Myslím, že už to všichni ví, tak to nemusíte stále psát dokola. Ale chápu, na nic víc se nezmůžete, tak píšete alespoň tohle. 🙂 😀

rtep

:-)))
No to se opravdu nebojte, pro své zdraví toho dělám dost. Samozřejmě nic nezmohu proti provozování těch zoufalých motoráků. Ale aspoň se k tomu vyjádřím, třeba i často. Když je mi z něčeho na zvracení, tak jen proto nebudu mlčet.

Kubiqcz

Vypadá to zajímavě. Mohli by to nasadit na Vrbenku (trať 313) namísto 810 a druhý jako záložní, tam jsou potřeba jen dvě vozidla.
Tady je na videu ve Vodňanech: https://youtu.be/BcIDcVjiUgk

pozorovatel

Tam by určitě ta slušná konstrukční rychlost byla dokonale využitá …

sch

V Polsku jezdí v každém regionu jeden nebo dva kusy, to je neekonomické provozovat. Myslím, ze GW train je plánuje zkupovat za půl darma a v poctu 8-10 kusů už to pro ně může být zajímavé. Pokud tedy mají ty jednotky již vychytané mouchy a budou spolehlivé.
A český cestujícísi užijeddalší vozidlo s jednonapravovými podvozky…
A pozor ta nízkopodlažní část je 575mm nad kolejnicí, takže bude schod. Jo a obchodní název je RegioVan, nezní to moc sexy.

sch

Tak jsem si nějak popletl ty výšky nástupiště, samozřejmě schod
tam nebude…

Frantisek

Aspoň mají dvě hnané nápravy, když nic jiného.

SP45-116

Nie jeżdżą wszędzie. Zrobiono 11, od 001 do chyba 011. Co najmniej jeden zniszczony w wypadku z TIRem. Raczej trafienie na SA109 to fart.

Ketchup1970

Dięky . Bracie polski

TomT

Výborné vozidlo, proto jich bylo vyrobeno 11. Výborné vozidlo, proto se jich Polák zbavuje. Srovnávat s 814 nejde, těch nebylo vyrobeno jen 11. To je zase nějaký krmelec. Já být GWTR, tak zprovozním 169.001, ta byla jen jedna. Též by nebyla marná řada 730 od ČDC, těch taky moc není.

Jiří Kocurek

Výborné vozidlo, proto jich bylo vyrobeno 678+2 kusů. Počtem překonávají všechny generace ICE přinejmenším 2x. V Něměcku by to chtěli. Ale my jim to nedáme!

Marcel Pánek

Za mě nejpohodlnější motorky byli 🐊. Škoda že se nejde vrátit v čase. 🙂

Marcel Pánek

Čistě ekonomicky asi 810 vyhrála na celé čáře. Že se sere na koleje, myslím v téhle společnosti vůbec nevadí. Prostě ve stanici nelze 🚫. Škoda jen že mají jen dvě nápravy. 🙂

Vbb

730? 19 + 41 průmysl + 1 export.
Plus 12 ks T 419.0.

Zdá se vám to málo?

Označník

Čuchám tady Český les 🙄

Kubrt

Na to jich mají zatim málo. I když, vzhledem k ekonomickému vývoji, treba si v Plzni všimnou, že jediné co ma z „Českého lesa“ smysl jsou pendly do Tachova. Tam by kolzamy pocetne stacily.

-TR-

Turistický vlak Český les může jezdit především proto, že to vychází oběhově. Souprava od zkráceného R 1099, který jede v pracovní dny, v pátek skončí v Blatně a jede jako Sv do Plzně, buď večer, nebo ráno, podle toho, kdy je zrovna třeba. V sobotu se zajede do Bělé, a protože v neděli nejezdí první R 1081 z Mostu do Plzně, tak musí tam být připravené dvě jednotky, ta druhá přijede na sobotním 1093 z Mostu. V neděli pak jedna jede na 1080, druhá na 1082.

Ares

Myšlen byl spíš provozní soubor o stejném názvu.

-TR-

No jo, ale na něj bude třeba větší množství vozidel.

Označník

Správně, bude. Ale až za něco času. Kdo by sem zatím tahal více vozidel?

-TR-

Motoráků tohoto typu je celkem málo.

Označník

Na Český les jich je v Polsku docela dost. Ale je to samozřejmě jen spekulace, třeba to fakt zůstane ve dvou kusech jako posila pro Regiosprintery. Otázkou pak zůstává, co chce GWTR použít na ten Český les, když to mají tak hezky vypsané. Tohle se vyloženě nabízí.

Ares

Výběrko ještě není uzavřené myslím.

Označník

Přesně tak, tedy není důvod sem cokoliv dalšího tahat, naopak je třeba být připraven.

Stromca

Já čuchám Strakonice – Volary 😉

Bram

Pokud se jednotka osvědčí a bude možnost pořídit další kousky, tak by do toho GWTR měl jít. Alespoň by se zredukoval provoz řady 810 a do budoucna by bylo možné i navýšit počet vlaků mezi Českými Budějovicemi a Českým Krumlovem.

Miloš

K čemu bude na české železnici přínosem redukce řady 810 ?

švestka

Že ty smradlavé popelnice nebudou strašit na kolejích.

realista

O to dražší ovšem pak bude provoz. „Orchestrion“ sice není nízkopodlažní, ale pro těch několik cestujících na vedlejších tratích ještě dlouho postačí – dražší provoz tam nikdo objednávat nebude, takže ani žádná „náhrada šukafónů“ nebude potřebná.

Pražák

Otázka zní zda by v některých případech nebyl pro „těch několik cestujících“ více než postačující autobus. O tom, že by byl levnější není třeba pochybovat. Jinak souhlas, osobně se domnívám, že Covid a s ním spojený „zásek“ do veřejných rozpočtů ten proces (převedení dopravy z málo využívaných lokálních tratí do autobusů) jen urychlí.

Já, kdo jiný

Já naopak očekâvám další 811 a 816.

noerf

Kapacitně je to o něco větší než regiosprintery a navíc výrazně mladší. Takže hodně bezproblémových jízd.

Karl vB.

Mně na fotce zaujal ten krásný modrý moderní vagón našeho Národního dopravce…. 🙂

Kajman

No jo, tím my tady jezdíme. A máme z toho děsnou radost 🙁

Jerry

Asi to není žádný zázrak když toho vyrobili jen 11 kusů.srovnavat to s regionouvou nelze ,regionka je postavena na stare 810 .tyto polské motoráky byly prý dosti poruchové..prošly aspoň nějakou menší modernizaci?

Apten

Správné slovo „prý“.Nikdo žádné skušenosti, ale prý jsou špatné. Je tu spousta odborníků a věštcú.

Jerry

Mají málo najeto a zbavili se toho zadarmo ,takže žádný zázrak to nebude.zalezi i na dostupnosti náhradních dílů.

MPE

Stačí se podívat na internet, třeba polská wikipedie, ale těch článků se dá najít mnohem více. Ne nadarmo se tomu asi v Polsku přezdívá „Kolzlom“ (zlom znamená polsky šrot)…

pamětník

Poláci v historii nikdy žádné vlastní „kloudné“ motorové vozy ve větším počtu nebyli schopni vyrábět (občas jen kupovali od Ganze), i v relativně nové době (v nedávných desetiletích) to všechno byla spíše „kusová výroba na koleně“, která vycházela z toho, co viděli jinde, ale nemohli už beztrestně „okopírovat i s chlupama“ (na což navíc ani neměli sami své adekvátní součásti) – až v posledním přibližně desetiletí, když se už do toho vlažily západní firmy, které tam našly levnější pracovní sílu než u sebe doma, se to trochu změnilo – a ta „stodevítka“ patří typově právě ještě do toho staršího období… Číst vice »

švestka

Však, kdyby další vozidla koupili ČD bude to najednou zajímavá akvizice moderních vozidel.

Sova

„srovnavat to s regionouvou nelze“
Já bych to právě s Regionovou srovnával, protože tato jednotka je složená z vozů „s jedním hnacím a jedním běžným jednonápravovým otočným podvozkem“. Zajímalo by mě, jak to Kolzam zvládnul a jaké to má jízdní vlastnosti.

MPE

S tím otočným podvozkem je v článku chyba, obě nápravy jsou samozřejmě pevné, čili a la 810/010. Jediným rozdílem z hlediska uspořádání podvozku oproti regíně je, že je jednotka dvoumotorová (tj. jakoby jste spřáhnul dvě motorové části 814 zády k sobě). Chodové vlastnosti budou nejspíš velmi obdobné, čili žádný zázrak…

MPE

Existuje (a v počtu dvou kusů byla i vyrobena) jednovozová verze tohoto stroje, tj. v podstatě obdoba 810. Plánovaná třívozová jednotka už se do výroby nedostala.

Kubrt

To je pořád dokola: 810 a její klony nemají pevné nápravy, nýbrž jednonapravove podvozky. Kolzam jsem na vlastni oci nevidel, ale taky se unej píše A’…

MPE

No vidite, tak jste mi prave rozboural jednu zivotni jistotu…ja jsem opravdu zil v presvedceni, ze 810 ma dvojkoli k ramu nahulakana vicemene napevno, spatne jsem si rozklicoval to oznaceni. Diky za to. Jeste dotaz – pokud nekdo vu, jak velkou vychylku ten podvozek umoznuje?