Dopravci Mimořádné události Železnice Železniční průmysl

Polovina jihočeských Panterů je mimo provoz, návrat k normálu potrvá měsíce

Vlaky na nádraží v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

České dráhy se musejí na jihu Čech vypořádat s výpadkem elektrických jednotek RegioPanter (řada 650). Mimo provoz jsou dva ze čtyř jihočeských Panterů. Jeden prochází opravou u Škody Transportation, osud druhého, který byl před několika dny poničen při nehodě na přejezdu, se řeší.

RegioPantery obsluhují v Jihočeském kraji relaci Strakonice – České Budějovice – České Velenice. „Jako záložní jsou nasazeny soupravy sestavené z klasických osobních vozů pro regionální spoje vedené elektrickou lokomotivou,“ uvedla mluvčí ČD Vanda Rajnochová. Konkrétně jde o lokomotivy řady 210 nebo 242.

Jeden z RegioPanterů by se měl vrátit do provozu zhruba za dva týdny. Výrobce u něj provádí garanční opravu po opravě vyvazovací. „V současné době je vyvázán trakční kontejner ze střechy vozidla,“ doplnila Rajnochová.

Složitější je situace u jednotky, která byla koncem června poškozena při nehodě na přejezdu u obce Nedabyle. Při nehodě došlo k rozsáhlému poškození hliníkové skříně vlaku. „O způsobu opravy bude teprve rozhodnuto po zjištění celkového poškození,“ sdělila mluvčí. I v nejpříznivějším případě však bude podle ní trvat oprava skříně řádově několik měsíců.

Vlak, který havaroval, jel na trase České Velenice – České Budějovice. Drážní inspekce předběžně škodu na vlaku odhadla na 2,5 milionu korun, skutečný rozsah poškození se ale nyní zkoumá. Střet nepřežil řidič auta, ve vlaku nebyl nikdo zraněn.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zdravý sluch

ceske drahy v praxi

medical_examiner

Škodovky v praxi!…

Radim

Řidiči v praxi. Škoda proti Škodě a taková velká škoda.

Budvar Mike

Ba ne, přátelé. Jihočeský kraj v praxi…

Bob

Nebylo by vhodné dávat zakázky na provozování dopravy jen větším dopravcům se solidním zázemím? Pokud zakázku dostane takovýto malý dopravce, který má jen čtyři soupravy, tak dvě nabourá a je v háji. Nebo nás tu někdo vodí za nos?

Erik

A který dopravce je u nás větší než ČD. Prosím vás přestaňte lemtat ten chlast.

Urban Transport Lover

Tak aspoň že ten řidič – deb-l – to má za sebou a je od nej definitivně klid – už nebude v provozu ohrožovat ostatní…
Vím že je to tvrdé – ale upřimné.
takových rozhodně škoda není!

Jiří Kocurek

Budiž vám přáno to, co přejete jiným: Smrt za chybu za volantem/řidítky.

Dalibor

některé chyby se holt nevyplatí. Tady zemřel onen chybující…Třeba v Černobylu nebo ve Studénce přežili ti chybující a zemřelo mnoho jiných kteří se snažili řešit následky chyb, případě jen byli v blbý čas na blbým místě.

žlutý klandr

Zdá se, že ty hliníkové skříně nejsou zas až taková výhra, když je oprava po mechanickém poškození tak náročná.

Dalibor

nejsou/jsou. jsou lehklé tuhé (sendvič/voština) nicméně pokud se deformuje jejich geometrie, která právě dělá ony mechanické blastnosti, je problém.

Jiří Šrámek

…k titulku… aneb jak se dá krásně kouzlit se slovy.
Kdyby bylo napsáno, že „nejezdí žádná souprava, vyjma dvou posledních funkčních“, znělo by to krutě. Kdyby ale titulek zněl, že „jezdí naprosto všechny soupravy, kromě pouhopouhých dvou nefunkčních“, čtenář by zaplesal nad spolehlivostí vozového parku. No a něco mezi tím by bylo, kdyby bylo napsáno, že „jezdí víceméně každá druhá souprava“. A pravda je přitom tak prostá, dvě ze čtyř nejezdí.

Martin

To je jako kdyby napsali, že soupravy jezdí poloprázdné, a ony přitom jezdí z poloviny plné 🙂

None

Přilákal mě titulek, čekal jsem desítky nefunkčních vlaků..

Erik

Tak je třeba pořádného nadpisu. Bohužel článek o ničem. Také jsem čekal desítky stojících vlaků.

Laik

Titulek bulvární, celý článek zbytečný.

Hans

Ten článek není zbytečně, naopak poukazuje na hlavní problém u ČD. U žádné zakázky nejsou prachy na pořízení rezervního vozu nebo soupravy, protože se musí utrácet za pochybné rekonstrukce u spřátelené firmy a půlmilionové platy manažerům. Tak, jako v tomto případě se stejně na Pardubicku budou zrenovované Honeckery nahrazovat při poruchách původně komunistickými, na Liberecku regiospidery a na Ostravsku ještě nedodane 811 starými chcipaky810 a tak bych mohl pokračovat dál. Vývrcholenim bylo použití kozenkovych béček na expresu Opavan. Takže nic nového, stále totéž téma. Vyřeší to jen hrozba likvidačních pokut ve smlouvách objednatelů!!!

vagonář

Bodejť, jsou přece prázdniny 🙂

Sally

Ten článek je žvást jak Brno 😀 Že nejezdí dva Panteři? No a co? Většinou je to ještě horší a jezdí jen jeden, stalo se, že nejel ani jeden. A teď z toho budeme dělat aféru? Sůrovi začíná okurková sezóna 😀

Aabbb

Bohužel máte pravdu, na jihu skoro nikdy nejezdí všechny čtyři a často minimálně v minulých letech jezdil přesně jeden.

Tomariero

Za poslední 2 roky už jezdili alespoň 3ks s tím že ten 4 měl nějaké plánované stupeň údržby, ale je fakt že tak do roku 2017 to byla fakt katastrofa a dost často jezdil jen jeden. Tam je vidět že jihočeské 650 jsou prototypy protože ty plzeňské jezdí naprosto bez problémů.

Kubrt

Děčínské a hradecké pantery, pocházející ze stejné série jako budějovické, jsou provozně mnohem úspěšnější, takže to nebude jen tím, že jsou první.

Jiří Šrámek

Nejnespolehlivější jsou ty liberecké. Ten nejezdí soustavně ani jeden.

Broge

V Jihlavě dokonce ještě ani nevyjely 🙂

Od lesa

Přesně tak, tuhle jsem se tím chtěl svézt z Liberce do Kořenova a houby. Prej za to ale nemůže Škodovka, ale Rusáci. Prej v Kořenově ukradli trolej.

Vít Jůza

Ale ty dráty z Kořenova nebyly směrem do Liberce, ale na druhou stranu.

Jiří 24

To teda ne, Olomoucké jsou nejméně spolehlivé, jsou to prototypy prototypů.

Jiří Šrámek

Nepochopil jste.

Paja

Pak se nabízí otázka čím to je. Jestli tím, že to nejsou stejné stroje (640 vs 650) nebo tím kdo a kde je udržuje.

Georg

souhlas, tento stav je naopak v podstate standardni…

Vlastimil Kocurek

Spojení podniků ČD a Škoda to je neštěstí samo, těžko hledat druhou takovou dvoji. Design studia Descent akademického sochaře Jiřího Španihela se mi také nelíbí, ale to není podstatné.

Ludva

Nové jednotky pro RJ do UK, alespoň podle obrázků, vypadají téměř shodně. Ty se vám také nebudou líbit 🙂 ?

Jirka

Když vypadne v Moravskoslezském kraji jeden panter, tak jsou na polovině, protože tam jsou pouze dva.

Radek

…takže oprava jedné potrvá měsíce, druhá se vrátí za chvíli.

Ludva

Ano je to banalita o které se píše. Ono je třeba ještě trochu vyzvednout ten kolosální úspěch RJ s Chorvatskem. I když podíváme-li se na to čistě pragmaticky, to byl vlastně tak trochu propadák. Tak se jako kontrast nafoukne takováto, v dnešní době bohužel častá banální věc. To, že dojde k poškození při střetu na přejezdu, je dnes až moc časté. Ale jako kontrast geniality jednoho a neschopnosti druhého se to hodí.

Lektor

Ty jo to je článek o tom jak jedna jednotka smetla na přejezdu auto a druhá je na rutinní opravě……

Leden

NORMÁLEM bych klidně nazýval stav s polovinou neprovozních panterů – to je totiž u ČD v Budějovicích celkem typická situace 🙂

Gwann

Za ten přejezd ale určitě nemůžou…spíš mne zaujalo, že po elefantu tu máme zase hlinikovy vláček…přijde mi, že zkonstruovat něco za desítky milionů, co dost možná zničí střet s tou osobakem, není šťastné…

A garanční oprava taky zní jako problém výrobce tohoto klumpru….

Někdo by se měl zamyslet, zda má smysl pořizování takto miniaturních flotil na jednotlivé linky/ramena/provozni soubory. CD to vyřeší plechacem. Ale kdyby tohle byl samostatný soubor…Tak bus…

55p

Spíš by se kraje měly zamyslet nad tím, zda/kolik požadují záložních vozidel.

Václav

A nebylo by lépe mít záložní jednotky sdílené pro více krajů?

Ludva

To by samozřejmě bylo ideální a nejlevnější. To by si ale nesměl každý kraj hrát na vlastním písečku, každý si to dělat přísně po svém. vlaky dost často vyloženě nesmí být použity pro jiný kraj.

MartinS.

Když jsou nakupovány z nějakých regionálních dotačních peněz EU. Tam bývá problém s místním určením. Kdyby si ČD koupily záložní jednotku bez dotací, může jezdit kdekoliv.

Bob

Stačilo by za výpadky nastavit takové sankce, aby se dopravci prostě vyplatilo si zálohy co nejefektivnějším způsobem zajistit – kde a kolik, to ať si spočítá on.

Leinad

Který kraj zakazuje dopravcům držet zálohy?
Detaily typu ve vlaku je krajské info(schéma linek ids, tarif,…) by mohl řešit displej. Nebo při plánované odstávce snad není problém papír vytisknout/přendat.

Twix

Tak zrovna v tomhle je Jihočeský kraj celkem „za vodou“ (tedy teoreticky), postarali se o vytvoření dosti neefektivních oběhů kdy souprava více stojí než jede, hlavně aby vozidla uvolněná ze šumavských lokálek byla někde jinde v kraji nadále potřeba.

pony

To je ještě dost eufemismus, i ty pantery tráví víc času stáním ve Strakonicích než čímkoliv jiným.

Peeetr

Jo souhlas, ty drahé hliníkové choulostivky by neměli pouštět na tratě s nechráněnými přejezdy.

Jan Semela

Tak u nás jsou chráněná některá vzácná zvířata, nebo krajinné oblasti, ale přejezdy? Kde žijete, že bych se na ně zajel podívat. Pošlete mi prosím seznam tratí s chráněnými přejezdy.

Leinad

Udělat crashtesty (aspoň numerické modely) pro každý typ vozidla a podle toho stanovit maximálku. 😀
LEO už má v interních předpisech, že přes přejezd jede 80km/h.

Dalibor

to je daň za lehkost konstrukce

Stepan

Není to tak dlouho, jsem viděl rozhovor s opravářem sice tramvají. Ale vlastně je to skoro stejné. Popisoval jak je jednoduché opravovat vozidla s rámem, když se s něčím srazí. Prostě se navaří nová část rámu a za pár dní je vozidlo zpátky na kolejích. Navíc všechno zvládnou dílny.
Tady je situace vlastně stejná, jen se jedná o vlaky. Prostě T3 střet s autem nepošle na odpis skříně, tedy celé tramvaje.

Tom Matoo

Opravy rámů vozidel nejsou tak jednoduché jak jste popsal, ale bez pochyby jednodušší než oprava deformované skříně. Nevýhodou rámů je vyšší hmotnost.

Ondra

Složitější a dražší opravitelnost po násilném poškození je prostě daň za mnohem vyšší úroveň pasivní bezpečnosti a pevnosti skříně. T3 se sice dá ve většině případů celkem snadno opravit, ale stačí silnější střet s jinou tramvají, nebo nákladním autem a řidič je v lepším případě těžce zraněnej nebo v horším rovnou mrtvej.

Gwann

Ale poslat do šrotu tramvaj za 40mio po střetu s klumprem za sto tisíc, to je dost problém…

Kolik je vlastně nejnižší povinné ručení?

Jiří Kocurek

A teď si představte, že místo krumplu za 100.000 Kč to bude strom za 0 Kč. A majitel pozemku nemá žádné povinné ručení. Protože je to zlý soukr-kr-kr teda Lesy ČR.