Policie zasahovala v ČD Cargu, zřejmě kvůli smlouvám na vagóny. Přišli si jen pro dokumenty, žádný zátah, tvrdí firma

CD Cargo Poland. Autor: ČD CargoCD Cargo Poland. Autor: ČD Cargo

Příslušníci Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahovala v sídle státem vlastněného železničního dopravce ČD Cargo, uvedl dnes Týdeník Hrot. Policie

Příslušníci Národní centrály proti organizovanému zločinu zasahovala v sídle státem vlastněného železničního dopravce ČD Cargo, uvedl dnes Týdeník Hrot. Policie nikoho nezadržela.

Podle Radiožurnálu policisté z budovy odnášejí dokumenty a na místě vyslýchají zaměstnance, přítomen není nikdo z představenstva, pouze výkonný ředitel Tomáš Tóth. „Přišlo asi devět příslušníků policie v civilu. Sedí v zasedačce, vyžadují dokumenty a vyslýchají zaměstnance,“ popsal Radiožurnál.

Důvodem zásahu je s největší pravděpodobností kontrakt za prodej a následný pronájem nákladních vozů od slovenské firmy SMK slovenského podnikatele Ivana Petríčka.

Na prodej upozornil server Seznam Zprávy. Podle ČD Cargo jde o kampaň společnosti Rail Invest, která se dostala na černou listinu dodavatelů dopravce a nesmí se hlásit do zakázek. Státní dopravce vydal nedávno rozsáhlé prohlášení, ve kterém vysvětluje argumenty, proč jde o zcela běžnou transakci.

ČD Cargo ve svém prohlášení uvedla, že neproběhl žádný policejní zásah. „Národní centrále pro vyšetřování organizovaného zločinu byla pouze předána další část dokumentů týkajících se pronájmu nákladních vozů,“ uvedla firma.

 

Vyjádření ČD Cargo:

Policie ČR dnes navštívila sídlo společnosti ČD Cargo, aby prověřila oprávněnost trestního oznámení podaného zhrzeným dodavatelem.

„Chápeme, že policie musí prověřit každé trestní oznámení, i ta, která slouží jen jako nástroj konkurenčního boje. S policií plně spolupracujeme a jsme přesvědčeni, že transakci shledá jako korektní a výhodnou pro společnost tak, jako to předtím již potvrdil interní audit,“ řekl Ing. Tomáš Tóth, výkonný ředitel společnosti ČD Cargo, a.s.

V minulých letech omezoval podnikání ČD Cargo nedostatek vagónů, společnost proto hledala nejefektivnější způsob jejich získání. Zcela nové vagóny jsou drahé a dodávka trvá příliš dlouho.

ČD Cargo proto prodala 500 starých vagónů neschopných provozu firmě SMK patřící do významného středoevropského koncernu Budamar. Ta ze starých vagónů využije rám a postaví vagóny nové. Vyměněná jsou kola, podvozek i skříň vagónu. Výhodou tohoto postupu je zhodnocení starých částí a výrazné zrychlení dodávky. Tyto vagóny, které mají po modernizaci životnost 30 let, si pak společnost ČD Cargo pronajímá s právem následného odkupu. Jedná se tedy o obdobu operativního leasingu aut.

Tento postup je technicky standardní a v minulosti několikrát využitý. Novinkou pro ČD Cargo je leasingové uspořádání transakce, které však pomáhá rozložit finanční zátěž do delšího období. I to však je u jiných společností zcela standardní a běžně používaný postup.

Transakci napadá pouze společnost Rail Invest, která si v minulosti navykla být dominantním dodavatelem ČD Cargo. SMK/Budamar však nabídla výrazně výhodnější podmínky: pronajímá společnosti ČD Cargo modernizované vagóny za 13 Euro na den, zatímco Rail Invest nabízel několik let staré vagóny za 15-18 Eur, což je téměř o třetinu vyšší cena.

Tagy ČD Cargo Rail Invest
27 komentářů