Policie začala řešit požár jednotky Arrivy jako obecné ohrožení
Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky v plamenech. Zdroj: HZS Libereckého kraje
Pro Arrivu jde o několikátý případ, kdy k jednotce museli vyjet hasiči.
Pro Arrivu jde o několikátý případ, kdy k jednotce museli vyjet hasiči.
Nevíte zda v Německu taky docházelo k zahoření?
Tohle je třeba řešit. Teď hned. To, že už těchto jednotek tolik shořelo není náhodou. Zatím to vše proběhlo naštěstí bez žádné újmy na zdraví a životech. Co by se však dělo, kdyby to blaflo v tunelu ?
Nic. Zastaví mimo tunel. Ne nadarmo mají moderní stroje překlenutí ZB a ne nadarmo máme staničníky v těchto místech s povinným překlenutím. Zastavit s hořícím vlakem v tunelu nebo na mostě je ta nejhorší varianta. Zas tak dlouhé tunely nemáme, aby došlo k tak rychlému rozhoření, že by to pohltilo celou soupravu.
Ejpovice?
Před lety s tím klumprem zkoušeli vyjet do Kořenova a nevyjeli, skončili v Polubném. Kořenovský tunel má skoro kilometr a stoupání 58 promile. Kdyby to zahořelo tam při cestě nahoru tak nevim, snad jen couvat zpět.
Je legrační koukat na reakce modrých hlav, které se většinou točí jen kolem tvrzení, že je 845 německý šrot. Není to pravda, v Německu jezdily 845 tři dekády bez větších potíží. Po rekonstrukci skýtají větší pohodlí, než jakýkoli motorák, který kdy byl vyroben v Česku.
Problém pravděpodobně spočívá v údržbě a obsluze a zde je opravdu na místě řešit obecné ohrožení z nedbalosti. Pokud bude následkem zjištění, že cena nemůže být většinovým, či dokonce jediným kritériem při volbě dopravce, pak to bude jedině dobře, i pokud to povede ke zdražení jízdného.
Sám používáš argumentačních faulů, tak prosím nikoho nedehonestuj. Chápu, že ti někdo šlape na hračku, ale takto ne.
A v tom druhém odstavci nemáš pravdu. Cena může být jediným kritériem, pokud jsou ostatní parametry tvrdě zakotveny v požadavcích a tvrdě se vyžadují. Umí to třeba ROPID.
U nás na venkově se říká „Levně kůpené, dvakrát placené“.
Proto je potřeba důkladně promyslet „záruční podmínky“. On si pak dodavatel nekvalitních služeb rozmyslí, zda se příště hlásit do výběrového řízení.
To je právě ten problém, že to jezdilo tři dekády v Německu. Druhý problém je, že u nás jezdí jednomotorová verze, která je absolutně nevhodná na kopcovitou trať. Tohle se sice stalo na „rovině“, ale pointa je, že ten motor dostává dost zabrat a tím pádem potřebuje větší údržbu. Abych citoval mého známého, strojvedoucího DB “ Vy tam s těma šrotama fakt jezdíte?“.
Vlak s rostečí mezi sedačkami, že si je třu o spolucestujícího s okanama jak v 810, jo to je samozřejmě pohodlnější, než cokoliv co s u nás vyrobilo, zlatý 843 nebo Dm12 vedle toho..
843 je mnohem lepší
Minimálně tam šlo otevřít všechna okna oproti těmto šrotům
Budeš se divit, až to někoho uGRILLuje. Pryč s tou mrchou dožilou z kolejí českých !!!
845 jsou střepy.. v roce 2024 na kolejích nemá co dělat. Nízkopodlažní to není ,smrdí to z venku jak vejtraska po smrti.
jo,lidi furt řvali,že chtěj soukromníky,ČD jim nebyly dost dobrý,tak tady to maj!mají co chtěli!
Nestátní dopravci vystrelili ČD tam, kde jsou dneska (v tom pozitivním)
Ale ani ony nejsou bez chyb. Zkrátka, v některých případech uvolnění výkonů umožňuje redukovat zastaralý park, případně novější uplatníte někde jinde, kde nadělá parádu.
Myslíte že by bez nestátních dopravců se ČD nikam neposunuly? Myslím si že spíš nestátní dopravci rohýbali tento neschopný stát cokoliv zaplatit – předtím ČD v podstatě museli dotovat osobní dopravu ze své nákladní (90. Léta)
Konkurence je naprosto v pořádku. Je motorem pokroku. Ale chápu, že se to někomu, kdo měl až dosud klídek a pohodičku nelíbí…
Místo toho barča z roku 1966 se dvěma, nebo 854 z roku 1968. To byl ten ten rodinný poklad ČD. Ale sliby o 832, to ano.
854 není z 68
Dobrý vtip. Tyhle vlaky se k Arrivě dostaly kdypak? Když byla státní. Nebo odkdy že je DB soukromý podnik?
no zkrátka je to něco jinýho než naše zvyklosti,němci byli vysazený na hydrauliku,motor pod podlahou,každý den se to honí na dlouhých štrekách,notabene stoupání a do toho ještě to vedro.
Taky to v Německu mohlo mít před 30 lety výrazně lepší údržbu ve smyslu profylaxe různých spojů a hadic, utírání nakapaných nánosů atd.
Jaké důsledky má neschopnost československého průmyslu od roku 1974 vyrobit čtyřnápravový motorový vůz. Je rok 2024 a pořád je to problém. Možná by jezdily ještě dneska. Samozřejmě ne ty původní s upravenou skříní od M296.
Spíš neschopnost ČD si po roce 1990 něco koupit.
Vyrobeno to bylo, pro finské dráhy.
čd nemají 842/3? Ještěže jich nebylo pořízeno více..dyť oboje bylo zastaralé (koncepčně) už když to lezlo z továrny..
V tehdejší situaci se vzrůstající politickou averzí vůči železniční dopravě jako takové, jejíž důsledky jsou zjevné dodnes, nebylo bohužel moc reálné cokoli zlepšovat. Navíc motorové vozy s vysokou podlahou už teď ani nechceme…
842 r. 1993-4
Proto ČD přezbrojujou na lišky. Ideální nejsou, ale popsaný problém konečně řeší.
No, limeta je zajímavý stroj… Dva roky zpátky jsem se vracel z výletu do Č. Ráje 845kou Turnov – Vysočany. Venku 25° C a Arriva nemá klimatizaci… No a aby si to limeta vykompenzovala, začala topit… Okénko samozřejmě otevřený, ale nic moc to nevyvětralo… (Ten tichý oddíl je s otevřeným okénkem takový… „hlučný…“ ) No a šla kolem průvodčí (mimo to, že naše Oneticket místenka byla na místě kde už něčí místenka byla…) a že je tu fakt horko a ať si otevřeme oddílové dveře… A pak se paní průvodčí vrátila a že strojvedoucí vlezl pod vlak a vytrhal kabely… Číst vice »
Jenom kdyby někdo myslel že… Tak ne
Teplá má tady znamenat teplotu fyzickou (uvnitř vlaku, v motoru, uvnitř hořícího vlaku…), nikoli narážky na ten či onen gender / pohlaví…
Rod. 🙂 (By byl platný český překlad. Kdysi bylo v jedné písni užito sousloví „toulavý rod“, tento význam by celkem sedl.)
Také jsem jel nedávno Arrivou, a oni neklimatizují, protože šetří náklady … takže průvodčí prostě prošel a otevřel okýnka …
Anofertí ministerstvo si klimatizaci neobjednalo. Měnit to během platnosti smlouvy prakticky nejde – ozvali by se konkurenti, kteří v rozstřelu byli dražší, protože kalkulovali s klimatizací.
Arriva by mohla na vlastní triko dávat něco navíc (smlouva je netto = jízné ve prospěch dopravce) ale nechce se ji.
Zase to jejich desiro někdy klimatizuje jak lednička …
co stát objednal, to dostal, tak proč nevyšetřuje pčr stát, za to, co objednal? Ať stát objedná podle standardů krajů, ty alespon neobjednávají dobytčáky.
stát si objednal požáry?
Kdo ví, třeba ve standardech neměli napsáno, že riziko samovznícení musí být nižší než malé.
Zrovna minulý čtvrtek shořel v Benešově n. Pl. poslední provozní původní Brejlovec 753 301-1, ještě s torzem Pegasu. Opravovat se prý nebude a čeká ho šrot. Nějaký ohnivý ten sever…
Tak když se člověk zamyslí,jsou to samé kopce. A když šlapete do kopce, tak se taky trošku zahřejete…
A kolik roku měl původní brejlovec oproti šrotu 845?a kilometrů odjezdeno?nákladní vlak?versus rychchlik s lidmi?já vidím rozdil
Tam byl problem nekde jinde…Treba ho koupi nejaky spolek. Strojova cast by snad mela byt v poradku. Je to legenda, takovy konec si nezaslouží.
jo ale že je stanoviště v háji,to není důležité.upřímnou soustrast tomu kdo by znovu musel tahat kabeláž
To už nekoupí, čeká ho rozřezání. Ohořelá je i strojovna a celkem nebyl v kdovíjakém stavu.
jo,jízda s utaženou klikou…
A také to byla 301
Trošku offtopic, ale měl bych dotaz. Klimatizací jsou osazené u Arrivy stále jenom čtyři jednotky? Jel jsme nedávno v parném dni úsek Praha – Beroun a bylo to nesnesitelné, pouze malá vyklápěcí okénka, minimální výměna vzduchu…
No hlavě já už párkrát jel i s těmi klimatizovanými, ale ani jedou jsem nezažil, že by fungovala. Ikdyž v týhle konkrétní Limetě/Mrkvi bylo už asi opravdu příliš horko 😅
ano 4 a další nebudou a často ani klimatizovaná neklimatizuje, ale když to běží (slyšet to je tak na půl kilometru), tak je to uvnitř fajn
Marně pátrám v paměti, které jiné jednotky, než tyto od arrivy, za poslední roky hořely…
Stadler, i Regionova.
Regionov jezdí\jezdilo přes 200 kusů, kolik jich shořelo? Stadlerů bylo něco přes 30, co vím tak shořeli dva… Kolik má Arriva těch limet? A kolik jich už shořelo?…
Stadler shořel i v Německu a ne jeden, to že o tom nevíte, nebo se to nepíše, neznamená že se to neděje. Kolik shořelo 628 v Německu? A kolik se jich vyrobilo. No tak…
no kolik jich shořelo v německu? mě by to zajímalo, jestli to je problém jen arrivy neb to bylo už dříve..ono tam může hrát roli i dlouhodobé odstavení a pak se tam prostě vypeče letitý bordel
a až začnou jezdit ty vraky co přijdou do nymburka!resp jestli se vůbec rozjezdí
Ale tak otázka nezněla, že?
Požár regionovy si nějak nepamatuji.Zato je pravda, že ty německé krámy hoří i ČD.
Regina shořela po střetu s traktorem..
Jedná Regina shořela po střetu s traktorem.
Muzejní M262
Už bylo na čase, cca 7 požáru této německé jednotky (známých z médií, a to co se do médií nedostalo, jako třeba menší zahoření může být podstatně více) motorové části nebo podvozku opravdu není ojedinělá závada… Může se jednat třeba o výrobní vadu která se projevila až třeba teď z důvodu nasazování na výkony na tratích kde jsou sklonové poměry opravdu velké oproti výkonům kde jezdili v Německu, lze totiž dohledat že nikde v Německu na tak velkém převýšení nejezdili v pravidelném provozu a ani nejezdí. A nebo se jedná o systematicky zanedbávanou údržbu nebo nesprávně prováděnou oproti postupům stanovených… Číst vice »
Kde lze dohledat, na jakých tratích s jakým „převýšením“ tyto soupravy jezdily v Německu?
Stačí si zadat DB 628 do Wiki a přejít na německou verzi, tam je vše podstatné jak si to zjistit
Kde se tam nachází výčet tratí, na nichž v Německu jezdily?
V sekci Geschichte je myslim celkem jasne, ze pro „steigungsreiche“ trate (Harz, podhuri Alp atd.) byly urcene dvoumotorove verze 628.0 a 628.9. Ve zbytku Nemecka pak jezdily ty jednomotorove 628.1, 628.2 a 628.4
S tím, že těch dvoumotorovýc bylo 17+2, a těch jednomotorových 450. Při povědomí o geomorfologii „západního Německa“ by mě vážně zajímalo, na kterých rovinatých tratích se těch 450 souprav uplatnilo.
Tak mohly být na kdejaké lokálce, obdobně jak naše regionovy…
Jistě, jezdily na spoustě tratí po celém (západním) Německu. A mě zajímá, kde se dá dohledat, jak tvrdí Janko, že „nikde v Německu nejezdily na takovém převýšení“ jako teď v ČR. Dle mě je to blbost, ale když se to prý dá dohledat??
Wiki je dost stručná. Existuje tato publikace: https://www.verlagshaus24.com/ej_die_628_familie_digital-208_07266/ Možná je na mirknig.
Zajímavé jsou ty klesající počty cestujících. Hrozný dopravce, jeden z těch horších.
Spíš než hrozný dopravce jen jiný dopravce (než ČD) – protože pokud někdo potřebuje použít při své cestě ještě i služeb jakéhokoli dalšího dopravce, je pro běžné cestující nejednotné tarifní odbavení asi stále ještě přílišná komplikace: dokud byl dopravce jediný, bylo to vše (informace i odbavení) snazší.
Ono tady vůbec nejde o problém „jiného dopravce“, ale o to, jaký má jeden z dopravců vozový park a jak se o něj stará.
Nulová garance přestupů, nejednotný tarif, neochota ARR platit kartou…atd. Vozový park je další kapitola.
Tady bych se zastal. Jezdím celkem pravidelně Teplice-Liberec a na pripoje se čeká. Krušnohory čekají na Arrivu i obráceně, v Liberci se čeká na lokálky a obráceně (samozřejmě s ohledem na interval).
Ale o tom nerozhoduje Arriva
Kde se dají najít tato čísla?
Minimálně na MD, jinak stačí sledovat a srovnávat roky zpět. Možná někdo zaregistroval, že dříve 843+2×054 a dnes stačí solo jednotka. Odpolední spoj jen 39 lidí…
Aha, takže čísla nemáš.
845 na R14A a R14B jezdí běžně zdvojené. Každopádně data nemáte. Jediné veřejně dostupný údaj ověřený auditorem ukazuje růst.
No běžně zdvojené v celé trase platí u R14A obvykle pouze v sezóně (neplatí pro první a poslední pár) a dále pro úsek Jaroměř-Pardubice, pokud mají k dispozici jednotky, mimo sezónu v úseku Jaroměř-Liberec jezdí hned několik párů vlaků běžně jen s jednou jednotkou.
Neplatí.
vy jako Liberečák byste měl ten provoz i občas vidět, ačkoliv už se jezdí zdvojeně častěji, než tomu bylo v prvních cca letech provozu, stejně narazit na solo není zas takový problém..třeba takový páteční 1068 v solu je super zážítek..
Jezdím ARR z Liberce směr Děčín, příležitostně. Někdy koncem května jsem jel v sobotu ráno z Liberce do Č. Lípy. Jelo sólo, nacpané po okraj. Ptal jsem se průvodčího, proč nejede dvojče a bylo mi řečeno, cituji, „dvojčata jsou objednána pouze na páteční a nedělní špičku, jinak ne“. Teď během prázdnin, pokud si dobře vybavuji, jelo dvojče i v úterý odpoledne. Takže moje zkušenost spíše odpovídá tomu, co píše Zdeněk.
Jezdí zdvojené běžně, ale ne vždy. Zjevně i podle obsazenosti různých spojů, i podle toho, jak jim to kdy vyjde. Obsazenost velmi různá.
14B jezdi zdvojene jen nektere spoje pres vikendy a pak nektere spoje v pracovni dny v lete
Zdvojené na papíře a ve faktuře – protože ve skutečnosti z Liberce na Ústí i na Pardubice jezdí jednoduše často, a to i nyní v létě (to častěji na Ústí).
Není výjimka, že se cestou z Liberce veze zadní zamčená a trhá se v Turnově pro linku na Prahu.
A zdroj dat?
Jezdím tím z Děčína do České Lípy celkem pravidelně a ještě jsem zdvojeným nejel. Pro úplnost nutno dodat, že jsem ho zdvojený jednou viděl, bylo to večer a obsazenost mizivá.
To je na více linkách kde si stát vybral pochybné dopravce provozujici šrotoidní soupravy
JJ, a není to jen případ Arrivy … když odjíždí rychlík ČD, Interpanter na Prahu z Brna, a pak za ním Regiojet … to je markatní rozdíl, ČD naleštěný, Regiojet neskutečně špinavý … Nejen Arriva, ale i Regiojet dnes provozují odpad na kolejích … Jedno se jim upřít ale nedá, měli markatní podíl na vzestupu vozového parku ČD …
A bylo to skutečně tohle, nebo stabilizace financování? V devadesátkách opravdu neměly ČD vůbec jisté, kolik dostanou další rok (díky expertům z ODS typu Říman apod.), takže jim nikdo žádný úvěr na nové vlaky nedal.
Jo, ten dnešní rychlík Svitava z Prahy, ze samých vozů B a 1* BDs + Bee místo první třídy, byl taky ukázka naleštěné kvality.
Dle mých propočtu, je to již pátý případ. Nebo je jich snad více?
A nevíte někdo nějaké info o tomto případu?
https://tydenikpolicie.cz/straznici-si-pri-kontrole-nadrazi-v-ceske-lipe-vsimli-pozaru-v-jednom-z-odstavenych-vlaku/
Tam se toho tolik nestalo, protože ráno souprava normálně odjela na svém vlaku
Tam se nestalo vůbec nic. V noci klesla teplota a spustil se bufik, který u těchto jednotek hoří. Mnoho povyku pro nic.
Díky za objasnění, trochu jsem si to myslel, že by to mohl být právě tento důvod.
Tak to je na žalobu za obecné vyděšení 😀
minimálně 7 od motoru už bylo a 1 zabržděný podvozek
A dnes došlo k zadýmení desira na S49
Tak hlavně aby to neskončilo „uzemněním“ celé řady.
Tak tenhle sen se mi asi bohužel nesplní. Aspoň by je to donutilo dotáhnout z Německa něco lepšího než tenhle šrot. Desira nebo další Stadlery GTW. Hlavně něco s klimou.
To není fyzicky možné. Ze dne na den uzemnit řadu by znamenalo dopravní kolaps kraje.
Ve chvíli, kdy by vyšetřování ukázalo, že je to konstrukční chyba stroje, tak k hromadnému odstavení může dojít a dopravče, poraď si. Jistě pamatujete odstavení 843 v jejich počátcích.
Ovšem nechci předjímat výsledek vyšetřování, pouze nepovažuju za nemožné, že by došlo k dostavení celé řady.
Je ale vcelku zvláštní, aby na konstrukční vadu nepřišli za celou dobu provozu v Německu, od výroby až do dneška.
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_628#Aktueller_Einsatz – ještě v roce 2023 na 12 linkách v Bavorsku a to není zrovna rovinaté.
Ne, já si nemyslím, že je to konstrukční vada. Ani nesdílím představu, že všech 450 vyrobených jednotek trávilo svůj německý život v rovinách Dolního Saska.
Fyzicky to možné je a kolaps dopravy DÚ nemusí zajímat. Stejně jako to nezajímá letecké autority v případě uzemění nějakého modelu letadla. Bezpečnost je přednější.
Dotáhnout z Německa jiné vlaky je fyzicky nemožné nejen ze dne na den, ale i v podstatně delším čase. Když jde o koupi vlaku, je to spíš na roky. Navíc si někteří asi nevšimli, že Arriva již není ani britská, ani německá, ale americká. Takže proč zrovna z Německa?
Protože když je v Evropě něco na prodej a dá se to u nás použít, tak to bude pocházet z Německa/Rakouska. Možná ještě Francie, ale ta spíš zásobuje Rumunsko.
Ale to DÚ nezajímá. Holt se nebude jezdit. Nebo si Arriva půjčí 810 od ČD. To je problém Arrivy.
To bych libereckému kraji přál, když dlouhodobě ignoruje nasazování těchto šrotů místo slibovaných Desir.
Kdepak – kraj u Arrivy objednává a platí osobáky z Liberece do Jaroměre a na těch jezdí Desira. V krajské objednávce se „zapalovače“ objevují jen z Tanvaldu do Ž.Brodu na vlacích v oběhu s R21.
tak se na ty Desira jeďte někdy podívat..poslední měsíce 845 tak ze 75%..když je v oběhu více jak jedno Desiro, tak už to je svátek
Bývají i na osobácích 030 … někdy prostě nějakým záskokem, pak u některých okrajových, někdy i zdvojené na některé spoje na základě požadavku kraje na větší kapacitu spoje.
Kéž by tak skončilo… tímhle cestovat je peklo. Bez ohledu na dopravce.
Bohužel to asi nehrozí. Co mám informace, tak požáry jsou hlavně kvůli prasklým naftovým trubkám. Je otázka, jestli si toho strojvedoucí nevšiml, nebo je někdo nutí i s takovou závadou dojet do místa, kde se to opraví. Měl by být cítit zápach nafty i v oddíle. Další kategorií jsou jízdy se zabržděnou střadačovou brzdou. Prý to tenhle krám umožňuje a strojvedoucího to na tento problém neupozorní. Hlavně když jedou 3 845, tak to není tak poznat, že je na jedné střadačová brzda zabržděna. Pak je tu ale otázka, jak dělal strojvedoucí zkoušku brzdy.
od brzd tyhle události nejsou..ale taky už se jim poštěstilo i tohle. Nafta v oddíle tam smrdí velmi často i splodiny
Arriva si zdá se neumí své jednotky udržovat. Mají i jiní dopravci s touto řadou takové problémy, nebo Arriva na údržbě těchto jednotek jednoduše šetří?
Co vím, tak GWTr provozuje také x 845 a nikdy žádné problémy nebyly. A třeba Moldava je přítom, myslím, taky dost do kopce.
Právě že já jezdím dost často linkou R25 od GW Trainu a problémy se soupravami si nepamatuji ani jednou.
Ale nafta je někdy cítit ve voze fest.
Dne 27.7. jsem seděl v rychlíku 1200, který uvízl nad Svorem, směr Jedlová. Průvodčí cestujícím přiznala, že se přehřívá motor a že čekáme než se ochladí. Trvalo to 3/4 hodiny, rozjezd se podařil na druhý pokus a pak jsme krokem na tu Jedlovou dojeli. Na můj dotaz na infolinku, jestli jsou tyto vlaky vhodné do tohoto terénu, Arriva neodpověděla, žádná omluva, nic.
Problém není terén, ale počasí. 845 prostě viditelně dlouhodobě nejsou vhodné parných letních dnů. Děje se to opakovaně každý rok, bez ohledu na tratě. Já jsem třeba takto s touto jednotkou jako cestující zahořel u Čakovic.
není to jen parný letní den..u sychrova to zahořelo v noci..tam víc jak 20 určitě nebylo..na Chřibšké to bylo dokonce v zimě na sněhu..
S GW trainem jsme nakonec po asi třičtvrtě hodině pokusů o další jízdu a neustálého telefonování strojvedoucího vyskakovali asi kilometr před Vimperkem do přilehlého sadu.
Postupnými požáry k modernizaci vozového parku…
Součástí vlakové čety by se měl stát dobrovolný hasič s kýblem písku…
Vy si děláte srandu, ale u žabotlamu fírové měli osvědčený postup, jak zvládnout požár hlavního vypínače, a mnohokrát ho použili. On ten krám šel totiž relativně jednoduše vyhodit ven jako celek a posypat. 😀
Což nejspíš zachránilo žabotlamům pověst. Kolika jednotkám to zachránilo „život“, že fíra uhasil hlavní vypínač a tak neshořely zcela, nevíte?
(Ne)Slavná je rovněž řada M262, naposledy před pár lety…
Tak to bych chtěl vidět, jak vyhazujou hořící hlavní vypínač z prostoru nad kompresorem.
Kéž by – často teď cestujeme s dětským kočákem, a to je v tomto vlaku úplná katastrofa.
Nejen že je to horší než nízkopodlažní vlaky, což každý čeká ale je to i mnohem horší než třeba Hydra nebo Rakev (a vůbec většina vysokopodlažních jednotek) – kombinace vysokých schodů, uzoučkých dveří a zatáčky s úzkým průjezdem tyčemi hned za nimi je za praštění konstruktéra.
Raději se vyhněte i řadě 810, ty byly taky zkonstruovány pro „bezdětné“.
Ano, ale na ty už v podstatě vůbec nenarážím (naposled jsem ji potkal na nějakém spoji v 6 ráno, kdy bych s dítětem rozhodně nejel)
Do / z 810 se leze krásně, zvládl jsem to i s chromou nohou na nízkém peronu. Rozhodně to není žebřík jako jiné řady.
Kdo chce zapálit, musí sám hořet 🤣🤣🤣