Policie za pololetí zvážila 8453 nákladních aut, čtvrtina byla přetížená

Pravěpodobně přetížený kamion se dřevem, jehož řidič odmítl vážení a zaplatil pokutu 100 tisíc korun. Foto: Policie ČRPravěpodobně přetížený kamion se dřevem, jehož řidič odmítl vážení a zaplatil pokutu 100 tisíc korun. Foto: Policie ČR

Vozidlo, které překročí své hmotnostní limity, mění své jízdní vlastnosti a v určitých případech se může začít chovat neovladatelně.

56 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
michalglogr

„Pokut bylo méně než přestupků, protože policie v některých případech přestupek řeší přímo s provozovatelem“ Co má znamenat tato věta?

frank

průměru tedy 46 zvážených vozidel v celé ČR za jeden den…

David Peca

Jde o trapné plácnutí do vody, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Pro uživatele překladače google použiju pravý výraz: korupce.

Luke

Vážit by se určitě mělo víc, hafo kamionů je přetížených a dopravci jsou s prominutím kurvy.

Jen prosím, nepodléhejte zkreslení – přetížená byla 1/4 vážených kamionů, a policie je nevybírá náhodně (policisté třeba častěji zastavují kamióny se dřevem). Není tedy samozřejmé, že by byla přetížená 1/4 všech náklaďáků

Martin Verner

Nikoli čtvrtina kamionů. Čtvrtina vážených nákladních vozidel.
Kolik z nich bylo skutečně kamionů a kolik třeba dodávek, to by byl celkem zajímavý údaj.

Daniel

Podpora kamionové dopravy: Dopravci mohou jezdit přetížení, a (skoro) beztrestně ničit silnice, které jim dotuje stát z daní občanů. Beztrestně mohou jezdit v blízkosti domů. Neplatí za použití silnic nižších tříd, neplatí emisní povolenky (mohou otravovat vzduch dle libosti), víří prach, který zhoršuje zdraví občanů. Ucpávají silnice a ještě někteří kvičí, jak společnost pořádá hon na chudáčky kamiony.

Martin Verner

Jen trochu na pravou míru: jízda v blízkosti domů není volba dopravců, ti si nevybírají, kudy ty silnice vedou; a emisní povolenky nemají nic společného s „otravováním vzduchu“.
A jinak – co stát nařídí, to dostane….

Leinad

No vybírají nevybirají, statistiku nemám 😀 ale občas se někdo vyhýbá mýtu. Samozřejmě často je nakládka či vykládka mimo areál na dálnici.

Jan

Danieli, Vy si myslíte, že kamiony jezdí pro zábavu, jen tak? Pokud jde o placení, na spotřební dani z nafty má stát ročně vybere desítky miliard, na mýtě se vybere kolem 17 miliard, myslíte, že to je malé daňové zatížení, když vezmeme do úvahy, že se to nutně musí promítnout do cen prodejců nebo dalších zpracovatelů materiálu, který jim kamiony přivezly? Jinak řečeno, dražší nafta výrazně přispívá k vyšší inflaci, ta se týká nás všech. Kromě toho, když se v ČR zdraží nafta, některé přepravy přeberou cizinci ze států s levnější naftou, případně Češi budou tankovat v levnějších státech.

Daniel

Jen 17 miliard? V bohatém Švýcarsku je to min. dvojnásobek. Zase čecháčky někdo okrádá, bere na hůl a tváří se u toho jak strašně moc platí. Možná by pak bylo i na opravu dvojek a trojek.

Jan

Podstata mého příspěvku byla, že kamiony nejezdí pro zábavu, a cena jejich služby se promítne do ceny prakticky veškerého zboží. Jinak řečeno, dopravce je jen výběrčí daní pro stát, čím dražší mýto, tím vyšší cena zboží na pultech. Naprostá většina mýta se vybere na dálnicích, takže i tvrzení o nějakým objíždění je ničím nepodložené. Myslím, že jako občané, spotřebitelé, platíme prostřednictvím i kamionů dost peněz na to, aby stát silnice udržoval v lepším stavu. Jenže ona ta spotřební daň z minerálních olejů se z 90% utratí jinde než na silnicích. Protože pokud by ne, tak stát vybere ročně ze silnic… Číst vice »

Daniel

Jenže stát jsme my občané. Co si uděláme, máme. Stát není nějaká umělá inteligence.
Ty kamiony vozí i materiál do fabrik, jídlo vozí minimum kamionů. Jak prosím kláda do Rakouska, nebo plechy do Škodovky zdraží lidem jídlo na pultech v případě, že kamion zaplatí vyšší mýtné?

Jirka

Aby za chvíli někoho nenapadlo nějak vážit i nákladní vlaky 😀

Daniel

Myslím, že vlaky mají přísnější předpisy ohledně hmotnosti.

František

Předpis váha a kontrola těch vagónů!

Petr Šimral

To se zcela běžně děje. Váží jak Správa železnic, tak i ostatní provozovatelé drah a váhy mají i někteří vlečkaři, třeba my.

Jan Kužílek

Je to běžný problém vlaku s dřevem. Zákazník řekne kolik to váží a dopravče zařiď se. Jediné co nás zachraňuje je kvalita strojů značky Siemens. Jestli někdo myslí že Eas s kupou dle nakládací směrnice má 26,3t dřeva v nákladu tak je velký najivka.

Roman

Na vlečce běžně vážíme nákladní vlaky 🙂

Jiří Kocurek

A těm 3/4, kteří se pokutě vyhnuli… neměli jim přeměřit tlak, teplotu, svítivost, troubivost, obsah alkoholu* i viskozitu motorového oleje? Něco by se našlo, když se takhle vyhýbají pokutě za přeložení.

*) v nemrznoucí směsi do ostřikovačů

Pezos

Lékárnička, nezapomeňte na lékárničku, jestli není prošlá!

František

No u toho paliveho dříví a nebo nějakých sypkých produktů bych asi i chápal, že řidič úplně neví koliku toho naloží. U zboží na paletách ví naprosto přesně kolik toho bude.

Permonik

U dřeva i sypkých hmot existuji tabulky, normy podle kterých se to da dost přesně určit, odchylka +- 100kg. Bral bych že tam bude v případě že naklad před naložením zmoknul a važit o něco více. Případně bude více nehomogení.

A je to maximalní přípustná hmotnost a ne že tam bude o nějakých 10 tun více apod.

Leinad

Jsou auta s váhou, při přetížení můžou řvát nebo blikat kontrolky. Jsou i areály, které mají váhu na úrovni brány, takže lze zjistit kolik má naložené auto celkem.
A výrazné přetížení (ne mírné překročení limitů) pozná řidič i tím že se auto propadne(pérování) a má jiné jízdní vlastnosti.

Přemysl.

Propadne se maximálně osobák. Kamiony jsou z velké většiny na vzduchu.
V lese areály s váhou nejsou a když auto nestojí na rovině, zkresluji i váhy na autě. Klidně o dvě tuny.
Řídit se tím, že vám auto změnilo jízdní vlastnosti je pozdě. Už jste na silnici a není kde odložit.

janvagala

Váhy v pískování, lomech atd už jsou. Dále váhu má i samotná souprava v čím dál větším množství.

Otakar

Na mě tyto články působí jako hon na kamiony. Přitom v článku se píše o nákladních vozidlech, což jsou i dodávky. A je veřejným tajemstvím, že dodávky, aby to na mezinárodní dopravu vycházelo, tak musí jezdit přeložené. Existence tohoto typu přepravy je založená na porušování, protože jinak se to nemůže oproti kamionu vyplatit.

Proto nejde o 1/4 kamionů, ale nákladních vozidel, mezi nimiž budou kamiony v menšině. Dále pokud vybírají vozidla ke kontrolnímu vážení a 1/4 je přetížená, tak mají kontrolní složky zhruba jen 25% úspěšnost odhadu.

Radim

Nemělo by se jich zvážit 8453 za den, aby to mělo nějaký efekt?

František

Nové stavěné dálniční úseky by měli mít na nájezdech dynamickou váhu

trafopajka

to byste chtěl, nebo to tak skutečně má být? nevím, ptám se, bylo by to fajn

Jan T.

Hlavně jestli jsou funkční a používají se, když už se tam instalují.

Luboš Beneš

A mohl bych vidět pokutu z dynamické váhy?

Radim

Tak to je super. A na těch „starých“ nájezdech by se to mělo postupně dodělávat, pro jistotu

Kamui

Nechápu, proč je možnost se z vážení vykoupit pokutou (byť 100 kKč). To by mělo fungovat tak, že pokud řidič odmítne, tak mu policajt má říct, ať teda zavolá do firmy a ti ať pošlou někoho, kdo na tu váhu najede, ale v každém případě se vozidlo včetně nákladu nehne z místa, dokud nebude zváženo.

M19

Čtěte pozorně až dokonce a třeba pochopíte… 😉
https://www.policie.cz/clanek/odmitl-kontrolni-vazeni.aspx

Otakar

Přesně tak, po zaplacení 100 tisícové kauce neznamená, že může pokračovat v jízdě dál. Takové vozidlo bez převážení neodjede z placu.

Lukáš F.

Jak může policie zakázat další jízdu, když řidič odmítne vážení, a tak policie nemá důkaz, že by vozidlo bylo přetížené?

Herold

§ 38c odst. 2 zákona o pozemních komunikacích: „Policista nebo celník přikáže řidiči jízdu na nejbližší vhodné místo k odstavení vozidla nebo jízdní soupravy a zakáže pokračování v jízdě rovněž v případě, že řidič odmítl podrobit vozidlo nebo jízdní soupravu nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení. Zákaz pokračování jízdy platí do doby provedení nízkorychlostního kontrolního vážení vozidla nebo jízdní soupravy, nejdéle však 48 hodin.“

Leinad

Takže odstavit auto na dva dny a pak může pokračovat.

Honza

Odmítnu fouknout na alkohol a taky mě nepustí…
Jako bych pil, čemu na tom nerozumíte? Jako presumpce neviny?
Aha, tak vinu vyloučíme přesným měřením.

Kebab

Už jsem několikrát četl, že řidič zaplatil těch 100 000 na místě v hotovosti, takže se jim to jednoznačně i tak vyplatí. Riziko chycení je zkrátka příliš malé. Buď tedy kauce musí být milion nebo i víc, aby se přetěžování nevyplatilo, nebo, a to by bylo lepší, vážit mnohem častěji, aby vzrostla pravděpodobnost zastavení přetíženého auta.

Jirka

Je treba instalovat mobilni vahy na hlavni vjezdy na ceske dalnice a automaticky rozesilat a vybirat pokuty. Do te doby je toto jen povestnou spickou ledovce.

PeS

ne vybírat, nepustit na území ČR

Jirka

Jak byste to chtel realizovat? Druha vec je ta, ze spousta z techto pretizenych kamionu vyjizdi z uzemi CR a svou prepravu na uzemi CR take konci.

watslaw

Pravděpodobně i většina.

Bohumil Pokorný

Nepustit z místa odstaveni do doby,než bude přebývající náklad přeložen.

Otakar

Však tak je to už i nyní. Jen nám chybí kontrolní stanoviště na hraničních přechodech, kde by každé takové vozidlo muselo přejet přes kontrolní váhu a pokud by neprošlo, nemohlo by pokračovat dál. Tuším v Maďarsku mají takové odpočívadla, kde kamion musí povinně sjet a projet vážením. Rovnou je tam i hlídka policie, která si takové vozidlo stáhne a zároveň hlídá, kdy by někdo nesjel na danou odpočívku a pokračoval dál po dálnici.

Pája

Ani to není záruka. Už kdysi hodně dávno přišli autodopravci z jedné nejmenované země s tím, že přes hranice vezl návěs tříosý tahač a za hranicí návěs převzal tahač dvouosý. Riziko se při průjezdu skrz celou dnešní ČR kupodivu natolik vyplácelo, že si relativně brzy „úsporami“ vydělali na další tahač.

Honza

Ano, v Maďarsku na poblíž hranic všude…
>7,5t odklon a váha, registrace o vážení a po zbytek HU máte klid.
Jak to dělají s vnitrostátní, to nevím.

watslaw

Mimo dálnice jsou ale ještě nebezpečnější, než na těch dálnicích.

Jirka

Obecne lze rict, ze pretizene kamiony jsou celkove v provozu nebezpecne, at uz se pohybuji kdekoliv. Je to pojizdna katastrofa, ktera ceka na spravny cas a misto.

Leinad

Taky záleží na typu přetížení.
Dodávka kvůli papírům prodaná jako 3.5t (ale ze stejné série jsou i silnější dodávky) versus opravdu přetížené auto.
To druhé pojede blbě. To první nemá certifikát ale ani moc důvodů nefungovat.

M19

To první nemá vzadu dvojmontáž, takže přetížení na nápravu tam je. A tedy i rizika. 😉

asdfasdfasdf

ta statistika sice evokuje, ale chybně, že čtvrtina nákladních aut na českých silnicích je přetížených, ale takhle by to fungovalo, jen kdyby policie vzorek testovaných aut vybrala skutečně náhodně, ale to si troufnu tvrdit nedělejí. Pokud pojede zjevně prázdné auto, tak ho k testování přetížení určtiě nevybereou…

Spíš ta statistika říká, že jen v cca čtvrtitě případů, bylo podezdření policie o přetížení správné, zatímco v zbylých cca 75% případů se policie netrefila a bylo to jen plýtvání času (as opotřebení váhy, jejíž životnost jistě není neomezená). Jinými slovy, ještě ten odhad potřebují torchu potrénovat.

Permonik

Tak ještě aby prázdny nakladák byl přetižený.

Vaha stojí zhruba 200 000,- .

Sněhulák

A stejně to bylo s těmi emisemi, jak tvrdili, že polovina nesplňuje. Nikdy není výběr náhodný, ale podle očekávaných problémů.

Otakar

Samozřejmě, že nestahují prázdná vozidla. U kláďáků ví, že pokud má naloženo nad určitou hranici, tak existuje poměrně vysoké riziko, že je přeložen a takového zastaví. To samé u dodávek.