Policie za pololetí zvážila 8453 nákladních aut, čtvrtina byla přetížená
Vozidlo, které překročí své hmotnostní limity, mění své jízdní vlastnosti a v určitých případech se může začít chovat neovladatelně.
Za první pololetí letošního roku zvážila policie v ČR 8453 nákladních aut, přetížených jich bylo 2400, tedy více než 28 procent. Za loňské první pololetí policisté zvážili 8391 automobilů, přetížených bylo 2744 z nich. Meziročně tak mírně přibylo kontrol, počet přetížených vozidel se naopak snížil. Vyplývá to z policejních dat, která ČTK poskytla policejní mluvčí Hana Rubášová. Na pokutách na místě policisté za přetížená vozidla vybrali 11,7 milionu korun, loni téměř 14 milionů korun.
Českých aut policisté zvážili 3503, povolený váhový limit přesáhlo 1135 z nich. Nákladních aut dopravců z Evropské unie bylo na váze 4519, přetížení se zjistilo u 1225 z nich. Policisté v prvním pololetí také zvážili 431 aut z třetích zemí a zjistili 40 přetížených.
Policisté za první půlrok vystavili 2085 pokut na místě, meziročně téměř o 400 méně. Klesl také počet kaucí o 227 na 1038. Pokut bylo méně než přestupků, protože policie v některých případech přestupek řeší přímo s provozovatelem, například při přetížení náprav se sypkými materiály. Policisté je vystavili v hodnotě téměř 17,4 milionu korun, přibližně o pět milionů méně než v prvním pololetí loňského roku. Kauci mohou policisté udělit, pokud existuje reálná obava, že se přestupce bude vyhýbat správnímu řízení.
Přetížené kamiony na českých dálnicích způsobují jejich nadměrné opotřebení. Potenciálních problémů s přetíženými nákladními automobily je ale podle policie více. „Vozidlo, které překročí své hmotnostní limity, mění své jízdní vlastnosti a v určitých případech se může začít chovat neovladatelně. Dochází k prodloužení brzdné dráhy, sníží se ovladatelnost a vozidlo se v kolizních situacích stává velmi nebezpečné,“ řekla Rubášová.
Bezpečnost silničního provozu podle Rubášové při přetížení ohrožují zejména malé dodávky do 3,5 tuny. Problematické jsou podle ní také technické prohlídky vozidel. „První kontrole ve stanici STK se vozidla do 3,5 tuny podrobí až po čtyřech letech, kdy vozidla denně využívaná k obchodní přepravě mohou za rok najet i několik set tisíc kilometrů a jsou časem za hranicí životnosti,“ dodala Rubášová.
Podle Rubášové mohou řidiči na místě dostat pokutu ve výši až 15.000 korun a v případě odmítnutí kontroly až 100.000 korun. Přestupek provozovatele vozidla pak pokutuje obec s rozšířenou působností.
„Zákon o pozemních komunikacích umožňuje za přetížený kamion uložit pokutu 9000 korun za každou započatou tunu, která překračuje největší povolenou hmotnost vozidla nebo jízdní soupravy. Při překročení nejvyšší hmotnosti do půl tuny pokuta činí 5000 korun,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Jan Jakovljevič. Při splnění podmínek pro uložení kauce lze řidiči i provozovateli podle Rubášové uložit kauci v rozmezí 5000 až 50.000 korun.