Policie vyslechla strojvedoucí havarovaného vlaku z Hustopečí. V lokomotivě jeli dva

Odstraňování následků nehody v Hustopečích nad Bečvou. Foto: Správa železnicOdstraňování následků nehody v Hustopečích nad Bečvou. Foto: Správa železnic

Hasiči stále provzdušňují nejvíce ohrožené jezero ležící v bezprostřední blízkosti tratě.

150 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
synergo

Je zajímavé, jak v diskuzích na tomhle webu je každý kamioňák na přejezdu hned prakticky ukřižován, ale pro strojvedoucí se vymýšlí různé exotické závady, diverze, zásahy UFO nebo Federace, takže skoro určitě nejspíš nikdy za nic nemůžou.

Karel

Kamion na silnici-včetně přejezdů- jezdí podle rozhledu. Základem jsou morálně volní vlastnosti řidiče. Jen on rozhoduje kam,jakou rychlostí pojede. Na železnici je to jinak-vlaky jezdí po předem připravených jízdních cestách, o které se starají jiní lidé, než strojvedoucí. I ti, včetně jim sloužícího zařízení, mohou dělat chyby

Amper77

… nářky strojvůdce…

v

Jenže tady byli 2 fírové a oba se spletli?
Anebo je to tak, Že spodní žlutá zakrytá izolepou, opakovač na mašině vypnutý a jde o druhé Vrbětice? = záměr?
Už máme více podobných akcí za sebou = důkazy buď nikdy = shořely, nebo někdy v budoucnu

Pavel Svatoš

To na to, že tam byli dva přišli hodně brzo, protože tato informace zazněla hned ze začátku. Vůbec se mi celkový přístup nelíbí. Vím o čem mluvím, byl jsem strojvedoucím 39 let. Když byla nehoda, tak se to řešilo, ale postupem času jak začali soukromníci, tak už inspekce nemohla řešit vše hned. Nemohli trestat, vše hlásit zaměstnavateli, takže je v tom pěkný guláš a zaměstnavatel si to řeší po svém. Jsem velice rád, že jsem už odešel do penze, Ke konci už to kolikrát byla vyloženě buzerace a co slyším od těch co jezdí, je to stále horší.

hariprasad

Jeli tam dva a oba to přehlédli?

Roman

Nebo s tím nemohli nic udělat, jenom se schovat a čekat co se stane.

Jirka P

Ano, naprosto běžně. V Poříčanech naposled byli taky dva.

Leinad

Můžou dva v kabině kecat o holkách a spoléhat se na sebe navzájem? Nebylo kdysi v předpisech, že při víc lidech každý čte návěst nahlas?

Berkolda

Opakovat si návěsti bylo naprosto samozřejmé. Zavedení jednomužné obsluhy byla největší hloupost. Každá tímto způsobem zapříčiněná nehoda nadělá víc škody než by byl plat všech spolupřítomných tzv. mechaniků na stroji.

MZa

Jo, tak určitě budete mít dost peněz toho druhého chlapa zaplatit.

tiburon

Přečetl jsem si celou diskusi a mám divný pocit, že taková ta cedule (co si pamatuju snad i z Jilemnice na výjezdu od zauhlovacího výtahu) „Nespouštěj oči z trati“ se už příliš nectí:-(

Pavel Skládaný

Ani nemůže. Už se připravuje instalace nové verze cedule s nápisem, „nespouštěj oči z pěti obrazovek“.

Brumla

No to máš pravdu. Teď je kredo nespoustej oči z tabletu tam všechno máš. Takže většinu času se kouká na tablet. Protože to tak všichni chtějí. Jízdní řád. Poměry na tratí. Neznáš moc koukej na tablet on ri to řekne. Brzdenka. Prostě vše. Když něco nevíš koukni do tabletu. A pak když něco nefunguje. Nejde tablet nevědí co dělat.

Richmond

Počkal bych na závěrečnou zprávu, bez toho to je co by kdyby. Ale když už se tady vehementně baví lidi o strojvedoucím. Nejhorší věc na železnici je si něco myslet! Pokud nevím, konám dle nejzávažnějšího možného. Udivuje mě, kolik jezdících jedinců tohle vůbec nedělá a něco si myslí (viz mezikruží, jo ono tam vlastně bude asi něco jako 80/100 atd.). Tpč proberte se a honem rychle.

V. K.

Skoro v každém zaměstnání platí, že „myslet znamená h*ovno vědět“. Spolu s „tak se to dělalo vždycky“ z toho jsou ty největší průšvihy.

Pavel Skládaný

Podobnost této nehody s nehodou ve stanici Elsterwerda 20.listopadu 1997 je až překvapivá a ukazuje, jak se historie dokáže opakovat. Zde šlo o nákladní vlak s benzínem sestávající ze 17 cisternových vozů, který vjel do odbočky rychlostí 90 km/h namísto 40. Elektrická lokomotiva 155 103 to rovněž zázrakem projela, ovšem vlak se utrhnul, 15 vozů ze 17 vykolejilo. Další události byly dramatičtější – první vůz explodoval, dva vagóny vymrštěny až na střechu staniční budovy a automobily před nádražím přeparkovány na druhou stranu. Příčina ovšem banální a známá hned – strojvedoucí při úvrati v Berlíně-Grünau zapomněl otevřít kohouty a vozmistr dělající… Číst vice »

Leinad

Jak se dělá částečná zkouška brzdy, kde byl zavřený kohout? Myslel jsem že se zkouší právě to, co se spřahovalo (zadám brzdu na mašině, kouknu že brzdí nově připojený vůz, odbrzdím mašinu kouknu že je vůz odbržděn)

Pavel Skládaný

Pravda, tenhle moment patrně nebyl v celé věci podstatný. Podstatné bylo, že strojvedoucí pravděpodobně převzal návěst „brzda v pořádku“, kterou ale vozmistr dával jinému vlaku, neb v jednom okamžiku běhal okolo více vlaků současně a došlo ke zmatku.

jan

Spíše se jednoduchá zkouška brzdy odbyla jen na papíře.

Pavel Svatoš

V dnešní době je zkouška brzdy kolikrát fraška. Vyprávěl mi jeden bývalí kolega co odešel k soukromníkovi, Jak dělal brzdu po tom co zapřáhl vlak za hranicema v Německu. Napumpoval vzduch do potrubí, zabrzdil a šel dělat brzdu, vrátil se odbrzdil a šel znovu zkusit, zdali to odbrzdilo. To je na kriminál a nic se neděje. Vyplývá to ztoho, že spoustu profesí buď zrušili a nebo značně snížili stavy a naopak spostu poviností naložili právě na strojvedoucí a ten kolikráte neví co dříve. Hlavně že kanceláře praskají ve švech.

Petr Šimral

Pokud jsi ten Pavel Svatoš, kterého znám, pak Tě zdravím.

Tento postup německý předpis umožňuje.

MZa

Co je na kriminál? Že si dělá strojvedoucí UZB sám?

VaPch

Víc než 2 měsíce po MU ? Bože, kde to žijeme…

Premek

Když už nic jinýho, tak mají právo nevypovídat…

Vašek H.

Bezprostředně po MU (v řádu prvních dnů) vám prakticky nikdo vypovídat nebude, naopak si skoro každý sežene právníka a nechá si připravit obhajobu, což samozřejmě všechno zdrží.

Petr Šimral

A kde jste byla dne 10.10.2022? Taky to byl vlak s benzenem, jen naštěstí cisterny nepraskly… https://di.gov.cz/files/uploads/Zpravy/MU/DI_Poricany_221010.pdf

A bylo to o kousek těžší.

Pavel Svatoš

Pan Šimral by si měl zamést před vlastním prahem.

Petr Šimral

Zkuste to pane Svatoši trošku rozvést. Třeba se dozvím něco, co mi je utajeno.

Petra

Zajímalo by mě, co ti dva dělali v kabině. Měli by být první kdo odstraňuje tyto následky přímo v Hustopečích. Vlaky nejezdí, cesta do Olomouce trvá tři hodiny, nehledě na to, že v Hranicích nejsou přípoje. Je to katastrofa a jsem zvědavá jaké tresty dostanou.

Petr Šimral

A fakt si jste jistá, že jsou viníky?
Co například porucha zabezpečovacího zařízení nebo například sabotáž?

Petr Šimral

Nikoliv. Nikdy jsem nenapsal, že považuji za zabezpečovací zařízení za stoprocentně funkční, nicméně poruchu považuji za málo pravděpodobnou. Totéž se sabotáží, nicméně technicky si jí představit dovedu.

Sáček

To slyším rád, že sabotáž už není určena k posměchu davem.

Denis Klimeš

Jet 90 do zatáčky můžou jen tupá hovada

Sycek

A to si představte, že do některých zatáček se jezdí i 160.

El Barto

A víte určitě, že do té odbočky vjeli tak rychle úmyslně? Co když si chybně mysleli, že mají postavenou cestu do rovna?

diem72

Ale strojvedoucí si nemá nic myslet … zaměstnavatel ho tam platí, aby KOUKAL a podle shlédnutého konal. A takto to od profesionálů očekáváme všichni … vždyť vozí i nás a jezdí s „nákladem“ kolem nás.
Já vím … rutina je sviňa (bez ironie) … ono tam před tím x-krát při žlutém mezikruží byla ta „100“ do „rovna“ …
Mohlo být hůř …bohudík je škoda jen hmotná

El Barto

Já s tím souhlasím, ale jen jsem chtěl říct, že strojvedoucí nejspíš nejel do odbočky úmyslně „jak tupé hovado“ rychleji, než měl. Spíš si myslím, že šlo o nedbalost, kterou jsem ale nechtěl a nechci omlouvat.

Novotny32@email.cz

Hmotná? Zdravotní následky vzniklé z tohoto jedu budou…

Berkolda

Strojvedoucí si nemá a nesmí nic chybně myslet. Musí se řídit tím, co vidí na návěstidle. Předmětem šetření musí být, co na tom návěstidle opravdu bylo. Zvláště, když tam byli dva.

Otakar

Zatáčka je na silnici, na železnici je oblouk.

Amper77

… do oblouku a z oblouku 30 km/h…. 🙂

Tessy

Víte o tom, že na dráze zatáčky nejsou??

Berkolda

Na dráze nejsou zatáčky, ale oblouky. A jen tupé hovado to takto může napsat. Jsou výměny (výhybky) i pro projetí 90 km/h, proto existuje tzv. rychlostní návěštění. Předpis D1. Ale to je na Vás už asi moc.

Amper77

byl bych opatrný s tím titulováním a nezaměňoval oblouk a odbočku

Jozo_cz

A to Vám možná uniklo, že svobodník Kouba v zatáčce dokonce nastupoval. A taky to průvodčí těžce rozdýchaval.

Pavel Svatoš

Petře, já si to teda myslím. Těch nehod jsem zažil dosti a někdy to hlava vůbec nebrala.

Petr Šimral

Já jsem opatrný. Mě se nechce úplně věřit, že se dvojice zkušených fírů nechala takto nachytat. Já samozřejmě vím, že jiné důvody mohou hrát třeba tak 0,01%, nicméně zatím jsem nezaznamenal zprávu, že zabezpečovací zařízení bylo zcela bezchybně v pořádku…

Amper77

žertéři…

Vid

Podle mých informací oba strojvedoucí měli přes 60 let, takže pro toho zacvikanta mohl být dost náročný přechod ze šestikoláka na moderní lokomotivu, takže že přehlídl tu past v Hustopečích se vůbec nedivím. Instruktor mu mohl něco vysvětlovat a přehlídnutí bylo na světě i z jeho strany. Můžeme se bavit o tom, jestli je ideální zácvik na vlaku s benzenem, ale pokud tam Odos nic jiného nevozil, tak asi jiná možnost nebyla. A pokud v tom způsobu návěstění v Hustopečích má opravdu prsty Federace strojvůdců, tak její vedení ukázalo svou nekompetentnost a mají na svědomí tuto nehodu. Předtím už tam… Číst vice »

Vid

Tady mohl i zafungovat fakt, že strojvedoucí spíš musí hlídat Mirel, než aby Mirel hlídá jeho. Takže strojvedoucí ze zvyku v Hustopečích očekávají mezikruží na Mirelu a sledují víc Mirel než předvěst.

Roman G.

Tak tohle opravdu nechápu. Jak mám hlídat Mirela? Já mám spíš zkušenost, že hlídám ETCS víc než Mirel. A Mirel neovlivní návěst na předzvěsti, jelikož zobrazuje výstrahu a na výstrahu se jede jak? Tak jako by na dalším návěstidle bylo „STŮJ“. Tak jak si nejsem jistý, co tam je, tak jedu tak, abych zastavil. Připadá mi to stejný alibismus, jako před časem umístění návěstidel v Poříčanech. Když nemáš piřádné seznání trati, tak ho nepodepisuj! Tečka. Ale tím nechci házet vinu na strojvedoucí. Opravdu mohla být porucha zabzař, ale to ukáže vyšetřování.

Radim Škopec

Proč hlídáš ETCS? Dokud neudělá žádný zvuk, není třeba na něj koukat…

Roman G.

Těch věcí je tam zpousta. Jen pro příklad uvolňovací rychlost před návěstí stůj, na každé koleji je to jinak, v případě tripu pokud pořádně nesleduji monitor, tak nevím proč k němu došlo (samozřejmě v některých případech), při vjezdu do stanice bokem s dlouhým vlakem sleduji metry abych byl bez problémů za námezníkem atd. A to nezmiňuji to, že při jakémkoliv omezení rychlosti pár kilometrů přede mnou to neindikuje, na kolik to omezení bude. A když mám u sebe strojvediucího ve výcviku, tak na něho je těch informací tak moc, že nestačí sledovat trať a pořád kouká na monitor.

hbf

Výstrahu na opakovači vidíte, když se blížíte k návéstidlu, na němž je cokoliv, mezi výstrahou a očekávej 100. Pokud tam je očekávej rychlost X, tak se vám po minutí takového návěstidla na opakovači rozsvítí mezikruží, takže s jistotou víte, že u dalšího návěstidla nemusíte zastavit. A tady už chybí jen krůček k tomu, abyste si popletl očekávej X za očekávej Y a projel kolem toho dalšího návěstidla rychleji, než se po vás chtělo. Dost tomu napomáhá, že se množí stanice, kde se jezdí na mezikruží ve všech případech, takže se tím ztrácí „upozorňovací potenciál“ toho mezikruží. Ještě nepříjemnější je, že… Číst vice »

diem72

Důležité je vštěpovat si, že mám jet podle návěst na trati a připravovat se na to podle předvěsti … ne podle barvičkovače, ten je z tohoto hlediska pouze indikativní

Leinad

Při jízdě podle barvičkovače brát to nejhorší. Červená = stůj, mezikruží = 40. Není kam spěchat.

diem72

Potíž v tomto konkrétním případě byla a je v tom, že barvičkovač ukazoval to stejné jako stokrát předtím … žluté mezikruží … a stokrát to v těch Hustopečích takto opakovalo (návěstní opakovač) návěst „100 km/h“ … a volno….

Konyas

Já bych se být vámi opravdu nevyjadřoval k tématům o kterých nevím ani tužku. Strojvedoucí je pravděpodobně domníval, že může 100km/h. Na to, aby se někdo spletl nebo přehlédl nepotřebuje být pod parou.

Karel

Velký systémový problém je v tom, že fakt, že vjezdová (i cestová) návěstidla neurčují směr, ale rychlost. A mnoho strojvedoucích tohle nerespektuje.

Leinad

Taky existuje vyloučení kolizních cest. Přes stanici bez odvratů se snižuje rychlost přímo, i když při srážce by bylo jedno že „ten co měl volno“ jel 100 místo 160.

Zlámalík

S ohleden na to, že lokomotiva nemá volant, bych to viděl jako logické.
Jenže rychlost má být návěstěna jasně a ne zmatečně.

Karel

S největší pravděpodobností bylo návěstění správné. Z největší pravděpodobností zaměnili strojvedoucí rychlostní návěst za směrovou, která se používala před mnoha léty a vypadala jinak

Pohádkár

Úplně stejně se takhle jezdí v Kralupech, kde na odjezdu směr Libčice můžeš jet rovně po svojí na 80 a něco a nebo do boku na 40? a něco. Na vjezdu se zamyslíš, čekáš že je jako vždycky postaveno do rovna, zelenej proužek vidíš až na poslední chvíli a průser je na světě.

Pavel Skládaný

Ano, návěstění přímé jízdy dvousvětlovou návěstí a likvidace bezpečnostní pojistky (do přímé i do odbočky svítí žluté mezikruží) je z psychologického hlediska prasečina a z pohledu teorie pravděpodobnosti časovaná bombička. Jestli se to bude v této podobě provozovat dál, je další průsšvih jen otázkou času.

Kolvrat

Proč tady omlouváte stav, kdy strojvedoucí nejedná podle reálného stavu informace na dvou návěstidlech za sebou, která mu jasně říkají opakovaně 40ka? Uvědomujete si vůbec, jakou medvědí službu děláte strojvedoucím? Veřejně přiznáváte, obhajujete stav, že strojvedoucí se nedívá na návěstidla a řídí vlak dle 4 malých rýže informativních diod na přístrojovce. Uvědomujete si, že většina strojvedoucích má v tomto jasno, že to byla chyba. Akorát, že tito „soudní“ strojvedoucí nechodí zde do diskuze mluvit nesmysly o „pasti“. Přitom stovka do příma vznikla právě na popud zástupce strojvedoucích. Kult obhajoby strojvedoucího za každých podmínek je skoro dnešní nemoc. Ještě, že většina… Číst vice »

Vid

Strojvedoucí samozřejmě nejspíš udělali chybu. Ale to se chcete spokojit s tímto konstatováním a počkat, až tam vyletí další vlak? Co jsem mluvil s kolegy, kteří tam jezdili, tak to všichni vnímají jako past. Hned po nehodě bylo všem jasné, co se tam asi stalo. Ten zástupce strojvedoucích, který to požadoval, je úplně mimo. Pokud více strojvedoucích udělá stejnou chybu, tak je to systémový probém a měl by se řešit a ne to ukončit konstatováním, že strojvedoucí chyboval. Dvě projetí do odbočky vyšší rychlostí jsou zaznamenané a k několika dalším nebylo daleko, ale k tomu se asi veřejně nikdo nepřizná.

Kolvrat

Nechť si to strojvedoucí vyřeší se svým zástupcem, který to požadoval, ať si vyperou prádlo doma a nikoliv na veřejnosti.
Že nedošlo k řešení po jejich linii spíše ukazuje na nefunkčnost systému někde jinde.

původní_gp

To není omluva, obhajoba ani medvědí služba. To je normální postup: jednou se to stalo, a vedlo to k hromadě, tak se předpokládá, že se to může stát podruhý a hledá se technické nebo organizační opatření, aby se to znovu nestalo.

Pavel Skládaný

Díky, Vy jste to pochopil naprosto precizně. Kdybychom přijali alternativní názor, přijímáme jistotu, že dříve nebo později se podobná nehoda zopakuje.

Pavel Skládaný

Který zástupce strojvedoucích, to, prosím, navrhnul? Nic mu neudělám, jen si s ním půjdu vlídně popovídat a rád si vyslechnu jeho argumenty (a poskytnu i naše z pohledu bezpečnostního auditora a dopravního psychologa).

Vid

Tady jste mezi slušnými lidmi, tak se asi žádné jméno nedozvíme. 🙂 Ale také by mě to zajímalo.

diem72

Jen připomenu, že přehlédnout museli dvakrát … ještě předvěst …

Haan

Anebo se třeba nemuseli přehlédnout vůbec nic-takže následující úvaha: na předvěsti Výstraha-viděli ji, na vjezdu Stůj. Ihned po minutí předvěsti postaven vjezd na 40 a Volno-na návěstním opakovači svítí žluté mezikruží, které oznamuje dvousvětlovou návěst na vjezdu-zajímavé je, jakou rychlost si po minutí předvěsti nastavili na Mirelu a proč. Na základě rutiny to žluté mezikruží vyhodnotili nesprávně s tím, že je na vjezdu „zase „100 a něco“, aniž na ten vjezd viděli. Když se přiblížili k vjezdu, viděli návěst 40 a Volno. Na reakci snížit rychlost z necelých 100 na nařízenou rychlost 40 bylo již pozdě. Zásadní chybou zřejmě bylo… Číst vice »

v.sp

> Předtím už tam proletělo EC větší rychlostí do odbočky a mezi čtyřma očima se více strojvedoucích přiznalo, že předvěst přehlédli,
To je přesně problém bezpečnostní kultury na dráze. Že se lidé bojí přiznat chybu, protože by byli potrestání. I když by to vedlo k odstranění nebezpečných míst a snad i předešlo pozdější nehodě.

numo

V leteckej branzi existuje pristup „ked sa sam iniciativne priznas, aj ked sa nic nestalo, nemozes byt za to potrestany“. Ostatne aj v nasej firme mame internu povinnost hlasit „skoro-nehody“ a tiez to nie je kvoli potrestaniu. Naozaj nerozumiem, preco to nie je univerzalne…

Pavel Skládaný

U DB Regio je tohle dokonce vyzdvihovanou součástí firemní bezpečnostní kultury. Smyslem je shromažďovat funkční podněty ke zlepšení bezpečnosti a vyvarování se dalších chyb.

Amper77

Jj, správně popsáno. Jen bych upozornil na dvě věci:
– nikdy se nedozvíme, kolikrát to návěštění zafungovalo jak tvůrci zamýšleli a osobní tam nevletěl na výhybky 155 km/h s lidma;
– jj, i panter zvládl stovku do odbočky ale vzhledem k tomu, že se jedná o chybu strojvedoucího, tak žádná hlášenka nebyla sepsána a člověk to slyší jen mezi 4 očima, jenže systém pak má minimální šanci udělat nápravu.

Pavel Skládaný

Kdyby osobní s lidma vletěl do přímé na návěst „Volno“ zmíněnou rychlostí, nestalo by se vůbec nic.

Amper77

To nevíme jistě, ale zřejmě ano.
Především jsem to psal kvůli druhému bodu a až teď vidím, že o tom už psal v.sp…

Jan Sova

To je palčivá otázka ? Co dělají strojvůdci v kabině lokomotivy ?
No snad nám to Petra objasní….

diem72

Myslíte rovnou jim nastolit nějaký trestanecký režim … (?) …
Bohudík v takové totalitě nežijeme. Případ bude prošetřen a viník/ci potrestán/i. Prostě standartní civilizované poměry.
Sice tady kolega Šimral napůl v nadsázce vyslovuje možnost sabotáže (ať už g jakémkoliv gardu), přesto s vysokou pravděpodobností můžeme jako výsledek očekávat neúmyslný vznik události, nedbalost – chcete-li …
Vite mily respondente … něco podobného se může stát každému …. jen samozřejmě vždy musíme usilovat o eliminaci takovýchto spektáklů.

percula

Nebylo to vyslechnutí strojvedoucích zbytečně brzo?

David

U soudu jejich výpověď bude asi nejméně relevantní, protože budou patrně jedni z obviněných. A jako takový u soudu ani vypovídat nemusí.

Roman

To víte jak?

Robert Pražák

Sice to nevím, ale vypadá to na překročení rychlosti.

Petr Šimral

Překročení rychlosti tam zcela evidentně bylo, to již přiznala i Drážní inspekce. Nicméně není zatím známo, proč k němu došlo.

Kolvrat

V dřívější době by tato jednoduchá nehoda měla již znám výsledek. Je to jednoduchý případ o 3-4 neznámých, které se dají jednoduše prošetřit.

Dříve byla povinnost do relativně krátké doby mít zápisy se zaměstnanci, stažené náležitosti z HDV a vlaku, zab. zař. Po pár týdnech komisionální prohlídka vozů, lokomotivy, kolejí. Železniční vyšetřování hotovo. Práce PČR bývá obvykle se zpožděním.

Petr Šimral

Však to je tak i dnes. Na zpracování Závěrečných zpráv provozovatele i dopravce jsou dva měsíce. Jenže tyto zprávy jsou neveřejné.
A tak musíme čekat (ano, i my, dopravci nezúčastnění na MU) na Závěrečnou zprávu DI ČR, která veřejná je. Nicméně trvá to dlouho (opět připomínám, že nejstarší neuzavřená MU je z dubna 2021 – Světec). A pokud by tam bylo nalezeno nějaké zásadní systémové selhání, tak si napřed budeme v klidu 4 roky jezdit a pak se najednou dozvíme, že je něco špatně a je potřeba to změnit…

Amper77

U jednoduché nehody by to možná byla pravda. U nehody, která skončí stoprocentně u soudu (spíše u více soudů) se škodou, jakou naše železnice myslím nepamatuje, bych jako vyšetřovatel měl zadokladovaného každého vrabce, co tam přeletěl přes koleje a děla bych to klidně dva roky.

Roman

Ano, ale to automaticky neznamená že za to může strojvedoucí.

David

Protože takhle funguje policejní vyšetřování podle trestního řádu … důležité jsou technické stopy, vyjádření znalců…ne výpověď řidičů/firy. Teda vlastně se výjimkou přiznání.

MKzB

Zatímco svědek je u soudu pod přísahou a je povinen mluvit pravdu, obžalovaný má pravo lhát.

Roman

Já se ptám jak ví že budou obvinění? Vyšetření ještě není uzavřené a není jasné kdo to celé zavinil.

Pavel

V přípravném řízení vypovídají všichni jako svědci, s poviností vypovídat pravdu. Není žádný obviněný! Teprve na základě vyšetřování, znaleckých posudků, atd. je některému ze svědků sděleno obvinění.

Kicruj

nicméně po přísahou vypovídáš až u soudu, ne u výslechu

Leinad

Po výslechu se jenom podepisuje protokol s výpovědí, pokuta za lež je trochu menší než u soudu.
Tak jako tak, není povinnost vypovídat proti sobě nebo osobě blízké.

diem72

Myslím že má pouze právo nevypovídat … lhát nikoliv …

původní_gp

Výpověď, jíž by přivodil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo blízké osobě, může odepřít každý, to je základní právo.
Obžalovaný může při své obhajobě lhát. Ono by ani nedávalo smysl, aby musel mluvit pravdu, když se může „vylhat“ z tvrdšího trestu než za křivou přísahu.

Mvek

To by mě taky zajímalo, jestli je aspoň vyslechla brzy po nehodě inspekce.
Ve vláknu zaznívá, že výpověď má minimální váhu, ale tak přes měsíc poté už vůbec nemá váhu.
A naopak přece výpověď může nasměrovat k dalším technickým stopám, nebo co ještě ověřit… Viz Stéblová. Kdyby se neřešila výpověď, nikdo by nikde nezkoumal, jestli mohli vidět zelené světlo, nebo ne (i když se to neprokázalo).

Vendelín

Teda ale nechtěl bych být v kůži ani toho fíry, ani toho instruktora, musí to být pro ně strašný psycho.

Honza1

Přesně tak. Ano, pravděpodobně udělal fíra chybu, ale v době, kdy kdejaký čip za pár korun dokáže identifikovat polohu a rychlost? Je prostě špatně, když na takových tratích stále jezdíme prakticky na oko.

diem72

ETCS

Sáček

Co ti dva v kabině před nehodou dělali. Můžeme jen domýšlet. Rozptylovali se a nevěnovali se řízení. Strojvůdce půjčil řízení tomu druhému apod.

El Barto

„Můžeme jen domýšlet.“ A tímto bych to utnul. V tuto chvíli, kdy prakticky není nic zveřejněno, jsou všechno jen spekulace.

Sáček

Takže rok budeme čekat, v tu dobu se většině lidem z paměti vytratí detaily, už to nebude ani zajímat. Pak po dalším roce rozsudek, odvolání, druhý opačný rozsudek. Další teorie jak to vlastně bylo.
Zkrátím to, bavit se o tom vůbec nemůžem a nedá se o tom bavit, protože nikdo už nikdy nic vědět nebude na 100%.

El Barto

Ale samozřejmě že se o tom můžeme bavit. Ale nevím, komu nebo čemu to pomůže, když budeme střílet od boku všechny možnosti, které mohly nastat.

Jerry

Zkuste ještě nějaké varianty, je to zábavné.

Chleba Nakup

Tak já začnu: koukali z okna.

David

Ještě si mohli dělat legraci z toho, že ten vlak má 4x menší pojištění odpovědnosti než ADR kamion…

Petr Šimral

Doložte povinnost výše pojištění kamiónu podle ADR. Já jsem totiž nic takového nikde neobjevil…

***** Petr

Bez odpovídajícího krytí tě nikdo ani nenalozi. Dřív byl standart milion ,následně deset,dnes sto anebo místo pojistky bankovní záruka. Fakt je, že nevím zda podle nějakého zákona nebo jen podle zvyku, ale je to standartní podmínka v každé , i té nejjednodušší objednávce. A čas od času ji chce nekdo i při jednorázové robotě předložit. Mozna to má i nějakou souvislost z finanční způsobilosti. Zboží v milionove hodnotě se opravdu nepředává oproti podpisu a cestnemu slovu kdejakému joudovi

MilanFox

Mýlíte se… V kamionové dopravě je standardní pojistné krytí na poškozené zboží do 10 milionů Kč. Vše ostatní se řeší individuálně. Případné škody z případné havárie se řeší z povinného ručení vozidla. Žádné bankovní záruky.

***** Petr

Deset milionů je minimum a pojištění nákladu dodavas i k finanční způsobilosti. Navíc pri nehode na silnici při přepravě látky ohrožující životní prostředí se VZDY zahajuje , i když se následně ukončí, řízení na trestný čin nikoli přestupek a podle skutku i osob zúčastněných. Při vyssim krytí pojistky nákladů nebo nedostatecne finanční způsobilosti je bankovní záruka standart, samozřejmě taky placená . To se týká i karnetu.

jackbrno

To řekl kdo?

Petr

A nebo oknem? Dopředu 😉

Kolvrat

Co je na tom zábavného?

Nebyl respektován přenos kódu na stanoviště, nebyly respektovány informace na dvou světelných návěstidlech.

Nebo máte jinou variantu, méně „zábavnou“, která umí vysvětlit uvedené skutkové děje?

jackbrno

A to víš přesně jak, že nebyl respektován přenos kódu na stanoviště? Máš výsledek znaleckého zkoumání zabezpečovacího zařízení? Máš výsledek znaleckého zkoumání soupravy, že neměla poruchu na brzdách?

Petr Šimral

Z toho, co zveřejnila Drážní inspekce a i z polohy trosek můžeme klidně poruchu brzd nebo technickou závadu na vozech vyloučit.

Honza Český

A výsledek zkoumání zabezpečovacího zařízení.. Byla by „fakt náhoda“, aby špatně fungující Zabezpečovací zařízení nevadilo předešlým desítkám fírů, nebo by vlak musel jet po vlakové cestě, kterou letos dosud nikdo nejel..

Leinad

Už se tvrdí, že prý do toho před tím vletělo nějaké EC, které to ustálo, strojvedoucí se nepochlubil, takže se to nevyšetřilo.

Amper77

ten den se tak jezdilo od rána – výluka ve městě

Pavel Skládaný

To máte jako s namrzlým chodníkem. Tisíc lidí tudy projde a nespadne, protože přizpůsobí jízdu stavu vozovky, tisícíprvní uklouzne, zraní se a „zaviní“ nehodu. A my mu řekneme, náledí za to nemůže, protože těch tisíc před tebou tam nespadlo a ještě mu dáme flastr. Pravda, náledí za to nemůže, ale může být „přispívajícím faktorem“ či „bezpečnostním rizikem“.

Petr Šimral

Přenos kódu respektován byl. Pro jízdu přímým i odbočným směrem je totiž v tomto případě stejný.

Jerry

Hlavně autor toho komentáře.

Konyas

„Nebyl respektován přenos kódu na stanoviště…“

Chcete tím říct, že nerespektovali mezikruží a místo toho se chovali jako by tam svítilo mezikruží?

Vám to dává smysl? Mě tedy ne.

Leinad

Samotné mezikruží bez další informace znamená „40.“ Měli něco, z čeho vyplývá víc?

Karel

Mezikruží znamená, že následující návěstidlo dovoluje jízdu omezenou rychlostí-od 40 do 100 výše.

Matěj

Možná jen zrovna svačili rohlíky s vlašákem.

vbb

Tady spíš s valašákem, ne? 🙂

Johannes

Nebo se dohadovali, kdo má větší ……tamto a vlak je vtu chvíli nezajímal. To je také rozptylování, nebo ne,

Johannes

špatně jsem to zařadil, chtěl jsem to dát k výzvě pana Jerryho.

Lukáš

Proč by půjčoval cvičákovi? Maximálně se bavili. Což není omluva.

Petr

Fira kociruje a cvičnej dohlíží

Lukáš

Vždyť to píšu.

Marty

Patrně o tom víte úplně prd, tak raději mlčte

Sáček

Cenzor, pozor… Pohov dědo, vem si prášek. Váha argumentu je dána tím, že napsal prd, děti, tím vyhrál.

Jerry

Dobrá rada není cenzura, chlapče.

Petr

Půjčil? Když tam jel fira a cvičnej?

Armando Andreoli

Teď už mohu, protože nikdo z tehdy zúčastněných nemusí mít obavy z postihu. S kolegou jsem se tehdy vracel z Bohumína do Prahy a ve Svinově k nám přistoupil nejmenovaný olomoucký kontrolor vozby. Také probíhala poměrně živá debata do okamžiku, kdy se před námi v rychlosti 150 km/h z ničeho nic objevil začátek pomalé (50km/h) zrovna v obvodu výhybek. S duněním jsme místo přeskákali a pak už bylo až do Olomouce na stanovišti ticho.
S pokorou na tuto příhodu vzpomínám pokaždé, když mi občas někde před pomalou “zwankne” PZB, nebo pípne ETCS..

jackbrno

Tak si prosímtě nedomýšlejm padají z tebe kraviny… Logicky, když jeden byl instruktor, tak tomu druhému půjčil řízení.

Tomáš

Tak je vidět, že si tady plete mnoho lidí pojmy a dojmy. Strojvedoucí – instruktor nikomu nic nepůjčuje a už vůbec ne řízení. Tohle není autoškola. Pokud je se strojvedoucím na stanovišti, tak provádí kontrolní činnost a samotný strojvedoucí zodpovídá za jízdu a vedení vlaku.

Jardásek

To jako podle tebe nesmí instruktor převzít řízení?

Marty

Instruktor převzít řízení může, ale musí se zapsat do knihy k tomu určené. Pak by za všechno zodpovídal on

Sáček

Vše šlo dle předpisů 🙂 A pak dle předpisů vykolejili. A dle předpisů velká havárie, proč.

Karel

Přítomnost na stanovišti a vysvětlení, čím je podmíněno převzetí řízení je popsána správně. O tom byl příspěvek.

Sáček

Proč vytrháváš z kontextu 1 větu, která má na konci apod.
Sám nediskutuješ. Jen čekáš kdo co napíše a pyšně hodnotíš ostatní. No…

Sáček

(Ne)děkuji Čechům za ukázku, jak se při řešení problému vždy upnou na jednu věc, často i něco čistě jazykového nebo osobního. A nevyřeší nic. V kruhu chodí dokola, dokud šéf neřekne, co mají dělat. Proto je taky naše zem tam, kde je.

diem72

Tady se nic opravdovsky „neřeší“ … je to zájmová a občas odborná diskuse, nic víc

diem72

Opakovaně se potvrdilo, že dva je moc