Policie vyslechla strojvedoucí havarovaného vlaku z Hustopečí. V lokomotivě jeli dva
Odstraňování následků nehody v Hustopečích nad Bečvou. Foto: Správa železnic

Hasiči stále provzdušňují nejvíce ohrožené jezero ležící v bezprostřední blízkosti tratě.
Zajímalo by mě, co ti dva dělali v kabině. Měli by být první kdo odstraňuje tyto následky přímo v Hustopečích. Vlaky nejezdí, cesta do Olomouce trvá tři hodiny, nehledě na to, že v Hranicích nejsou přípoje. Je to katastrofa a jsem zvědavá jaké tresty dostanou.
A fakt si jste jistá, že jsou viníky?
Co například porucha zabezpečovacího zařízení nebo například sabotáž?
Oboje jste vy sám v několika diskuzních fórech jednoznačně vyloučil. Vy sám.
Nikoliv. Nikdy jsem nenapsal, že považuji za zabezpečovací zařízení za stoprocentně funkční, nicméně poruchu považuji za málo pravděpodobnou. Totéž se sabotáží, nicméně technicky si jí představit dovedu.
To slyším rád, že sabotáž už není určena k posměchu davem.
Podle mých informací oba strojvedoucí měli přes 60 let, takže pro toho zacvikanta mohl být dost náročný přechod ze šestikoláka na moderní lokomotivu, takže že přehlídl tu past v Hustopečích se vůbec nedivím. Instruktor mu mohl něco vysvětlovat a přehlídnutí bylo na světě i z jeho strany. Můžeme se bavit o tom, jestli je ideální zácvik na vlaku s benzenem, ale pokud tam Odos nic jiného nevozil, tak asi jiná možnost nebyla. A pokud v tom způsobu návěstění v Hustopečích má opravdu prsty Federace strojvůdců, tak její vedení ukázalo svou nekompetentnost a mají na svědomí tuto nehodu. Předtím už tam… Číst vice »
Tady mohl i zafungovat fakt, že strojvedoucí spíš musí hlídat Mirel, než aby Mirel hlídá jeho. Takže strojvedoucí ze zvyku v Hustopečích očekávají mezikruží na Mirelu a sledují víc Mirel než předvěst.
Tak tohle opravdu nechápu. Jak mám hlídat Mirela? Já mám spíš zkušenost, že hlídám ETCS víc než Mirel. A Mirel neovlivní návěst na předzvěsti, jelikož zobrazuje výstrahu a na výstrahu se jede jak? Tak jako by na dalším návěstidle bylo „STŮJ“. Tak jak si nejsem jistý, co tam je, tak jedu tak, abych zastavil. Připadá mi to stejný alibismus, jako před časem umístění návěstidel v Poříčanech. Když nemáš piřádné seznání trati, tak ho nepodepisuj! Tečka. Ale tím nechci házet vinu na strojvedoucí. Opravdu mohla být porucha zabzař, ale to ukáže vyšetřování.
Nebylo to vyslechnutí strojvedoucích zbytečně brzo?
U soudu jejich výpověď bude asi nejméně relevantní, protože budou patrně jedni z obviněných. A jako takový u soudu ani vypovídat nemusí.
To víte jak?
Sice to nevím, ale vypadá to na překročení rychlosti.
Překročení rychlosti tam zcela evidentně bylo, to již přiznala i Drážní inspekce. Nicméně není zatím známo, proč k němu došlo.
Ano, ale to automaticky neznamená že za to může strojvedoucí.
Protože takhle funguje policejní vyšetřování podle trestního řádu … důležité jsou technické stopy, vyjádření znalců…ne výpověď řidičů/firy. Teda vlastně se výjimkou přiznání.
Zatímco svědek je u soudu pod přísahou a je povinen mluvit pravdu, obžalovaný má pravo lhát.
Já se ptám jak ví že budou obvinění? Vyšetření ještě není uzavřené a není jasné kdo to celé zavinil.
Teda ale nechtěl bych být v kůži ani toho fíry, ani toho instruktora, musí to být pro ně strašný psycho.
Co ti dva v kabině před nehodou dělali. Můžeme jen domýšlet. Rozptylovali se a nevěnovali se řízení. Strojvůdce půjčil řízení tomu druhému apod.
„Můžeme jen domýšlet.“ A tímto bych to utnul. V tuto chvíli, kdy prakticky není nic zveřejněno, jsou všechno jen spekulace.
Takže rok budeme čekat, v tu dobu se většině lidem z paměti vytratí detaily, už to nebude ani zajímat. Pak po dalším roce rozsudek, odvolání, druhý opačný rozsudek. Další teorie jak to vlastně bylo.
Zkrátím to, bavit se o tom vůbec nemůžem a nedá se o tom bavit, protože nikdo už nikdy nic vědět nebude na 100%.
Ale samozřejmě že se o tom můžeme bavit. Ale nevím, komu nebo čemu to pomůže, když budeme střílet od boku všechny možnosti, které mohly nastat.
Zkuste ještě nějaké varianty, je to zábavné.
Tak já začnu: koukali z okna.
Ještě si mohli dělat legraci z toho, že ten vlak má 4x menší pojištění odpovědnosti než ADR kamion…
Doložte povinnost výše pojištění kamiónu podle ADR. Já jsem totiž nic takového nikde neobjevil…
To řekl kdo?
A nebo oknem? Dopředu 😉
Co je na tom zábavného?
Nebyl respektován přenos kódu na stanoviště, nebyly respektovány informace na dvou světelných návěstidlech.
Nebo máte jinou variantu, méně „zábavnou“, která umí vysvětlit uvedené skutkové děje?
A to víš přesně jak, že nebyl respektován přenos kódu na stanoviště? Máš výsledek znaleckého zkoumání zabezpečovacího zařízení? Máš výsledek znaleckého zkoumání soupravy, že neměla poruchu na brzdách?
Z toho, co zveřejnila Drážní inspekce a i z polohy trosek můžeme klidně poruchu brzd nebo technickou závadu na vozech vyloučit.
Přenos kódu respektován byl. Pro jízdu přímým i odbočným směrem je totiž v tomto případě stejný.
Hlavně autor toho komentáře.
„Nebyl respektován přenos kódu na stanoviště…“
Chcete tím říct, že nerespektovali mezikruží a místo toho se chovali jako by tam svítilo mezikruží?
Vám to dává smysl? Mě tedy ne.
Možná jen zrovna svačili rohlíky s vlašákem.
Nebo se dohadovali, kdo má větší ……tamto a vlak je vtu chvíli nezajímal. To je také rozptylování, nebo ne,
špatně jsem to zařadil, chtěl jsem to dát k výzvě pana Jerryho.
Proč by půjčoval cvičákovi? Maximálně se bavili. Což není omluva.
Fira kociruje a cvičnej dohlíží
Vždyť to píšu.
Patrně o tom víte úplně prd, tak raději mlčte
Cenzor, pozor… Pohov dědo, vem si prášek. Váha argumentu je dána tím, že napsal prd, děti, tím vyhrál.
Dobrá rada není cenzura, chlapče.
Půjčil? Když tam jel fira a cvičnej?
Tak si prosímtě nedomýšlejm padají z tebe kraviny… Logicky, když jeden byl instruktor, tak tomu druhému půjčil řízení.
Tak je vidět, že si tady plete mnoho lidí pojmy a dojmy. Strojvedoucí – instruktor nikomu nic nepůjčuje a už vůbec ne řízení. Tohle není autoškola. Pokud je se strojvedoucím na stanovišti, tak provádí kontrolní činnost a samotný strojvedoucí zodpovídá za jízdu a vedení vlaku.
To jako podle tebe nesmí instruktor převzít řízení?
Instruktor převzít řízení může, ale musí se zapsat do knihy k tomu určené. Pak by za všechno zodpovídal on
Vše šlo dle předpisů 🙂 A pak dle předpisů vykolejili. A dle předpisů velká havárie, proč.
Proč vytrháváš z kontextu 1 větu, která má na konci apod.
Sám nediskutuješ. Jen čekáš kdo co napíše a pyšně hodnotíš ostatní. No…
(Ne)děkuji Čechům za ukázku, jak se při řešení problému vždy upnou na jednu věc, často i něco čistě jazykového nebo osobního. A nevyřeší nic. V kruhu chodí dokola, dokud šéf neřekne, co mají dělat. Proto je taky naše zem tam, kde je.