Policie vyslechla strojvedoucí havarovaného vlaku z Hustopečí. V lokomotivě jeli dva

Hasiči stále provzdušňují nejvíce ohrožené jezero ležící v bezprostřední blízkosti tratě.
Policisté již kvůli nehodě cisteren s toxickým benzenem v Hustopečích nad Bečvou vyslechla strojvůdce i instruktora, kteří v osudnou chvíli byli v kabině lokomotivy jedoucího vlaku. Žádné obvinění však zatím nepadlo, řekl dnes novinářům krajský policejní ředitel Tomáš Landsfeld.
Provoz na trati dosud nebyl obnoven. Probíhá sanace, po které bude následovat obnova železničního spodku i svršku.
Případ policie nadále prověřuje pro podezření z poškození a ohrožení životního prostředí z nedbalosti a kvůli podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Spis dozoruje přerovské státní zastupitelství. Je to poprvé, co oficiálně od vyšetřovatelů zazněla informace o dvou strojvedoucích v lokomotivě při nehodě.
„V tuto chvíli dáváme dohromady všechny informace, které k tomu máme a které průběžně zjišťujeme, co se týče soupravy, vagonů – je to mozaika, kterou nyní skládáme. Dohled nad tím má okresní státní zastupitelství, se kterým tyto věci vyšetřovatel konzultuje. Čekáme také na předběžné zprávy od znalce a Drážní inspekce,“ řekl Landsfeld.
„V okamžiku, kdy bude důvodné podezření, že některá osoba naplnila skutkovou podstatu některého trestného činu, pro který je zahájeno trestní stíhání, tak nepochybně budeme konat. V tuto chvíli tomu tak není a já nejsem schopen říci nějaké konkrétní datum,“ uvedl krajský policejní ředitel.
Krásné hodnoty
V Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku zatím pokračují likvidační a sanační práce. Hasiči stále provzdušňují nejvíce ohrožené jezero ležící v bezprostřední blízkosti tratě.
„Již několik týdnů se nám to drží na krásných hodnotách, aktuálně jsme na padesátině hygienické normy a to pouze u dvou či tří vzorků, všechny ostatní jsou pod hranicí detekce,“ řekl novinářům krajský ředitel hasičů Karel Kolářík.
U Hustopečí vznikl benzenový bazén, odsávat se bude i za provozu. Ministr řekl, kdy se vrátí vlaky
Doplnil, že hasiči dnes začali pracovat na odstraňování materiálu ležícího pod kolejovým svrškem. „Až bude odstraněn tento makadam, bude se odstraňovat struska, je na to zpracován projekt. Tyto činnosti provádí technika Záchranného útvaru Hlučín, práce budou probíhat za přísných bezpečnostních opatření. Makadam, který podle analýz není kontaminovaný, bude použit opět v tomto území v další fázi prací,“ uvedl Kolářík.
Kontaminovaná struska bude uložena vedle kolejiště a bude překryta speciálními rohožemi. „Tato část prací byla vyjmuta z celkového sanačního projektu a v tuto chvíli se tyto práce rozjíždějí tak, aby se co nejvíce urychlily činnosti ke znovuzprovoznění tratě,“ dodal Kolářík.
Podle olomouckého hejtmana Ladislava Oklešťka (ANO) se na místě nadále odebírají vzorky, aby se zjistila případná kontaminace okolí. Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský v lokalitě naposledy odebral vzorky produktů z polí nacházejících se v okolí Hustopečí nad Bečvou.
„Výsledky by měly být známy tento týden,“ doplnil hejtman. Každý týden se také odebírají vzorky z vody z vytipovaných studní, podle hejtmana nebyl dosud nalezen žádný vzorek, který by nevyhovoval normám. Hodnoty benzenu jsou zde výrazně podlimitní, dodal Okleštěk.