Polanský: Železnice trpí katastrofálním zpožděním moderního zabezpečení

Nedovolená jízda Západního expresu u Ejpovic. Foto: Radek ŠafránekNedovolená jízda Západního expresu u Ejpovic. Foto: Radek Šafránek

Místopředseda sněmovního podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský (Piráti) komentuje sérii mimořádných událostí na kolejích. Podle něj česká železnice kriticky zaostává

119 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Čtu si příspěvky a nestačím se divit, jak složitě se dá přemýšlet a pracovat. Opravdu není možné, při zachování bezpečnosti a spolehlivosti provozu, celou tuto technologii zjednodušit? Viděl jsem reportáž z trati Mnichov – Berlín, kde je uvdeno, že při rychlostech, které se tam provozují, jsou veškerá návěstidla a signalizace zbytečné, protože strojvedoucí nemá šanci je postřehnout. Spoléhá se pouze na automatiku. ETCS má řešit, pokud jsem správně pochopil standard a jednotnost, takže jakákoliv národní specifika by měla odpadnout a stavět a upravovat tratě podle těchto standardů. Je jedno, zda HW vyrobí Siemens, nebo AŽD, podstatné je, že je vzájemně… Číst vice »

Anonym

Naopak si myslím, že až na pár tratí, kde by byla modernizace potřeba máme zab zař až nesmyslně kupředu, viz CDP. Na lokálkách nemám problém zachovat elektromechaniky s trochu modernější telefonikou přes PC.

Jan

To možno skôr práve naopak, na lokálke, potácajúcej sa niekde na hrane ekonomickej efektivity, treba, aby tie zariadenia obsluhovalo minimum ľudí. Nie tam vymýšľať „trochu modernější telefoniku přes PC“.

Jiří 2

Ale vybudování moderního zařízení je pro lokálku finančně likvidační…

Jan

Od toho sú tu rôzne fondy a grantové programy, aby nebolo.

Anonym

Ale také jde o nějaké zachování hodnoty. Promiň, ale mít všude europerony s dálkovinou, to je prostě strašně konvenční řešení… Viz Posázaví.

Jan

Ak v jednej stanici zredukujem obsadenie z 3 systemizovaných miest (1 výpravca a 2 signalisti/výhybkári) na 0,25 miesta výpravcu a 0,33 miesta staničného dozorcu, ušetrím mesačne kľudne pol milióna Kč. Ak tam za 50 miliónov Kč namontujem moderné ZZ, mám to len na výplatách za 8 rokov naspäť. Životnosť zariadenia je pritom >20 rokov. Naviac nemusím riešiť také veci ako že mi na tom nikto nepredĺži preukaz spôsobilosti, že na to nie sú ND (už ich nemá kto vyrábať, používajú sa v podstate výhradne výzisky z nahradzovaných ZZ), a netreba tam špekulovať nad výlukami dopravnej služby, klasického to prípadu šetrenia,… Číst vice »

Jan

Nehovoriac o tom, že to nie je len o šetrení. Dnes je nutné tu a tam urobiť nejakú DOZ len pre to, aby sa naopak nejakí ľudia mohli presunúť inam, lebo sú šialené podstavy.

Anonym

Ale asi stále souhlasíš s tím, že není žádoucí mít všude europerony. Mě se to opravdu nelíbí. Ještě jsou elektromechaniky na koridorech a my už jsme sprasili dálkovinou tak krásnou trať… Zvláštní, že u tebe na Slovensku výpravčí prakticky nevymyzeli a třeba v Polsku mají ješté ve velkém i závoráře…

Vbb

Že se europeron nelíbí nějakému anonymovi není vůbec směroplatné. Počkej, až tě budou bolet kolena a budeš muset šplhat do vysokopodlažního vozu z úrovně TK.
Zprasit trať dálkovinou? Pokud chceš dobrovolně přispívat na mzdy ve stanici U tří volů, kde jednou za dvě hodiny projede šukafon, tak na to založ nějakou sbírku, ale nenuť to platit všechny ostatní.
A ti závoráři jsou nejlepší bod. Dělají úplně stejné kulové jako ten výpravčí výše, ale když u toho náhodou usnou, tak vlak vjede na otevřený přejezd a sešrotuje třeba autobus. To se opravdu vyplatí.

Jan

Je to žiadúce.Zaistenie bezbariérového nástupu by mala byť priorita železníc. Inak to nie sú „europeróny“ ale štandardizované peróny SUDOP T 🙂

Áno, nevymizli, a potom sa ešte aj na hlavnom koridore (BA – Štúrovo) komplikuje doprava výlukami dopravnej služby, rušením výhybní (trať Bratislava – Zvolen) a tak ďalej. S tým marazmom, čo je na ŽSR sa naozaj netreba chcieť porovnávať. Odtiaľ radšej čím skôr preč.

A poľských závorárov tiež radšej nekomentovať. Potom vznikajú také krásne videá, ako ide vlak cez otvorené závory…

SauberDPP

Na kolka zahraničních CDP jste byl?

Radovan Komínek

Názor pana Polanského beru jako první oponentní stup k danému tématu zabezpečovacího zařízení od roku 1989. Pokud se mýlím, budu rád za informaci. Téma je hodně závažné a doufám, že se objeví více diskutujících z oboru, kteří se nebudou bát uvést svoje jméno. Účast pana Chrdleho svědčí o závažnosti tématu. Musíme si přiznat, že po 25 letech modernizací koridorů nás osobní i nákladní doprava mezi Rakouskem a Německem objíždí, a to po delších trasách. Nutno je tedy přiznat si chyby, otevřít a řešit problémy a ne se jako dosud tvářit, že se nic neděje.

náhodný kolemjdoucí

No už vidím ten ETCS na lokálkách. Fírové píšou, že ten problém je jinde, a asi mají pravdu. Jenže Pirát je z definice samozvaný expert na všechno – a pokud to aspoň trochu zavání počítačem, tak to přece musíme mít, hlavně abychom nebyli sto let za opicema. A řešení by mohlo být jednoduché, leč nepopulární – stanovit takové podmínky směn strojvedoucích, aby mohli celou šichtu vést v bdělém stavu. Sice by za těch podmínek při současném počtu strojvedoucích nešlo obsloužit všechny spoje – no tak by jich dobrá čtvrtina neodjela a konečně by bylo ve veřejném zájmu počet fírů navýšit.… Číst vice »

Jan

ETCS je podmienkou nutnou (nie postačujúcou) na samořiditelný vlak.

trnka

Kdo je?ondrejpolansky.cz Dopravní expert!

rušňovodič Peter

Ak môžem parafrázovať titulok článku, tak u nás na Slovensku na koridorovej trati moderné zabezpečenie máme a naša železničná sieť trpí ešte viac, poneváč sme úplne rezignovali na národný zabezpečovač a súčasne nevybavili vozidlá mobilnou časťou ETCS. Takže doposiaľ nemodernizovaný hlavný ťah z Kútov do Nových Zámkov je zabezpečený lepšie ako draho modernizovaný koridor, ak berieme do úvahy status quo v zabezpečení väčšej časti vozidlového parku na Slovensku. Pán poslanec by si mal niektoré veci ozrejmiť, skôr ako niečo vypustí do médií.

Anonym

No Slovensko je s železnicí ještě v mnohem větší dupě než my…

Jiří

Pro regionální tratě je vyvinut poměrně levný systém,tzv. radioblok.Ten nedovolí bez povolení ani posun.Jen MD ČR trvá na zavádění drahého ETCS L2 a SŽDC zakázalo zlepšit bezpečnost na regionálních tratích pomocí radiobloku.Vedeme debaty bez toho,že by si MDČR uvědomilo,ža zakopaný pes je u nich.

Juraj

Souhlasím, mimo hlavní tahy ETCS nikdy nebude, protože tam nikdy ekonomicky nevyjde.

T.H.

Takže místo jednoho systému budeme mít dva (tři, … prostě kolik těch zázračnejch hrnců bude AŽD potřebovat prodat). Skvělý nápad.

Dominik

Mimo hlavní tahy je to blbost, jak řekl Juraj ekonomicky si řeknou, že je blbost na takovou trať dávat něco tak drahého. Nebo jestli chcete jednotný systém tak všude dáme LS, ten možná ekonomicky vyjde.

Apollo17

LS nic nezabezpečuje,jen ukazuje barvičky.V tom Brně by také nic neukazoval,protože po 3 minutách na staniční koleji kod červené přestane kodovat.Je to dobrá pomůcka,není to zabezpečovač.

Y.K.

Ó laciného, haha. Barvičky, chytřejší živák, vyžadující souvislé kódavané kolejové obvody (zejména na zhlavích lahůdkové), stále neschopný zabránit projetí návěstidla, namísto sem tam balízy, nekompatibilní s moderními pohony. To by jistě byla výhra (silniční dopravy).

Martin Chovanec

No pokud se nepletu, tak Radioblok je v podstatě primitivní zařízení, které ani není napojeno na zabezpečovač vlaku (pletu se?), takže se dá v podstatě nainstalovat jako aplikace do mobilu (kdyby k tomu AŽD udělala interface na straně zabezpečovače tratě)… Ne?

Michal

A jak ta mobilní aplikace vypustí vzduchové potrubí? Už se dělá DAKO brzdič na bluetooth?

Martin Chovanec

A jak to dělá ten Radioblok?

Jiří Podolský

Vozidlová část radiobloku v případě nesouhlasu s pohybem vozidla (je jedno,zda jde o jízdu vlaku či posun)zastaví vlak vypuštěním vzduchu z průběžné brzdy.A dispečer dává souhlas pro pohyb vozidel přes GSM(je jedno, zda GSM_P či GSM R)a řídící ústředna má stejnou logiku,jako klasické elektronické zabezpečovací zařízení 3.kategorie.Takže je to bezpečné a hlavně levné.

Vbb

Pletete se. Radioblok je jakýsi vlakový zabezpečovač a má vlastní ventil nouzové brzdy. Na mobil to naistalovat nelze, naopak na traťovinu to nějak navázané je (či spíš to tu traťovinu samo obsahuje).

Tady na Moravě

ETCS L2 potřebuje nejen drahé vybevní na straně trati ale hlavně drahé vybavení na straně vozidla. Na regionálních tratích s osobní dopravou reprezentovanou pár šukafony a nákladkou takřka žádnou NIKDY nebude nikdo investovat do vybavení vozidla ETCS L2. Naopak, je typické, že vozy na takové trati se málokdy podívají jinam, je to pro nich výhradní domovská trať. Nevidím problém v tom, když budeme mít víc zabezpečovačů (ETCS a radioblok), když přechodnost vozů z jedné trati na druhou je minimální. A ty, co ten přechod budou vyžadovat, tak se holt vybaví oběma. Je to jak s elektrikou a nezávislou trakcí. Střídavina… Číst vice »

jan

Já si myslím, že je nutné, aby ČR zvládla ETCS. O koridory strach nemám. Bude to sice ještě trvat, jsou sice přecpané. Budou problémy, ale tam je alespoň nějaký plán a výhled. Co je podle mě problém je ta Evropská nerovnost zemí, jejich problémů a zcela nevhodné evropské normy a nařízení pro ČR mimo koridory. Navíc ještě nějaký papežský výklad. Německo, Švýcarsko jsou ve zcela jiné situaci. Němci mají mají PZB na 99,x procentech. Je chytrý. Takže, když to časem možná vymění za ETCS… pohoda. Nemusí spěchat. Ale u nás mimo koridory není nic. A to je podle mě ta… Číst vice »

Zdenek Chrdle

Dobrý den. K článku mohu napsat jen to, že se informace v něj uvedené nezakládají na pravdě a nebo jsou velmi silně vytrženy ze souvislostí. Myslím, že jsem na přednáškách a presentacích při různých příležitostech uváděl informace, týkající se specifik implementace ETCS na naší železniční síti, respektive na železniční infrastruktuře. V 90. letech ještě Evropa nevěděla co nám ERTMS přinese a jaké budou složitosti při implementaci tohoto systému na železniční sítě evropských zemí. Pokládám si např. otázku, kdo bude na systému ETCS jezdit pokud nebudou včas vybavena vozidla resp. jejich dostatečný počet. To vše musí být pro plné fungování ETCS… Číst vice »

Alexandr Mikulka

Pane Chrdle, musím vstoupit do diskuse a zásadním způsobem Vám oponovat. Jednotný EVROPSKÝ zabezpečovač nemá co mít nějaká obskurní národní specifika. Ten zabezpečovač už ledaskde relativně bezproblémově funguje a tudíž by měl být i s chlupama převzat pro ČR. Problémem je právě násilná implementace různých národních specifik ve snaze zajistit podíl na vejvaru i pro „národního zabezpečováka“. V propagandě a sebepropagandě jste fakt dobrý ale to můžete zkoušet třeba v té sněmovně a ne mezi fachmany.

Dominik

Naopak národní specifika jsou nutná, jelikož každá země má trochu jiná pravidla na železnici.

hank

„…každá země má trochu jiná pravidla na železnici.“
Chyba. A nejvyšší čas začít ji řešit.

Jan

Tá snaha je tu už 50 rokov. Márna.

Petr Hroník

Vážený pane Mikulko, národní specifika neberte prosím na lehkou váhu. Ten zabezpečovač je sice „evropský“, jak správně píšete, ale každá národní infrastruktura je trochu jiná. Pokud správce infrastruktury společně s dodavatelem využije to, co mu evropská technická specifikace (TSI) dovoluje, je to naprosto legitimní. Může to ale přinášet problémy mimo jiné z důvodu nerespektování pravidel TSI na straně výrobce mobilní jednotky ETCS umístěné na vozidle. Uvedu příklady: 1. V české republice se používá několik rychlostních profilů odvozených od nedostatku převýšení. Všechny tyto rychlostní profily jsou deklarované ve směrnicích TSI, dá se tedy logicky předpokládat, že tyto profily budou naprogramovány v… Číst vice »

Petr Šimral

Vy jste četl můj materiál předaný Drážnímu úřadu?
Bod 1: rozdíl rychlostí o 5 – 10 km/h neznamená žádné bezpečnostní riziko, již vůbec ne fatální… (v traťovém úseku Rájec – Blansko je rozdíl 20 km/h (120 – 140), trať je ale rovná jako když střelí).
Bod 2: Stahovačky a vypínačky dnes nejsou na hnací vozidlo přenášeny a na Slovensku byly přenášeny i na vámi zmíněné „specificky česky nekompatibilní vozidlo“ 🙂 A to již v roce 2011.

Národní specifikace jednotného zabezpečovače je cesta do pekel a čím dříve to pidizemička Česká republika pochopí, tím lépe…

Jan

To je ale úplné nepochopenie ETCS. ETCS má dve rozhrania – k vozidlu a k infraštruktúre. Európskosť toho vlakového zabezpečovača spočíva v tom, že rozhranie k vozidlu je jednotné. Takže fírovi a dopravcovi sa prezentuje nejaká jednotná sada funkcí, ktoré potláča čo najviac národných špecifík (preto sa tam nepracuje s návesťami apod.). Nič viac. Aby to fungovalo, je nutné to ETCS na druhej strane na tom rozhraní k infraštruktúre nejak napasovať na národné špecifiká tak, aby sa nič nezmenilo. Takže keď to vezmete aj „s chlupama“ z krajiny, kde to „relativně bezproblémově“ funguje, zistíte, že u nás to nefunguje… Inak… Číst vice »

Dušan

Čemu říkáte národní specifika ? ETCS nemůžete jen tak převzít ve smyslu koupě housky na krámě, protože vždycky máte odlišně řešenou infrastrukturu, např. na síti SŽDC s.o. máme automatický blok s permisivní (= podmíněnou) návěstí Stůj, kdežto jinde mají samostatné předvěsti a oddílová návěstidla s absolutním významem návěsti Stůj, proto taky na trati SŽDC RBC realizuje funkčně přechod z módu úplného dohledu do módu jízda podle rozhledu, aby strojvedoucí mohl tu permisivní Stůj projet a pokračovat omezenou rychlostí za toto návěstidlo – to v jiných zemích nemáte, pokud je Stůj absolutní, tak výpravčí/dispečer na takovém návěstidle může dát maximálně přivolávací… Číst vice »

Petr Šimral

Dušane! Nečti, ale mysli.

Díky Petr

Alexandr Mikulka

Dušanův výklad myšlení ale je „nadřu se to ještě víc zpaměti“ .

Y.K.

Doufám není oficiální postoj panující u SŽDC.

jan

Tak já tomu moc nerozumím, ale já ty národní specifika chápu jako daň za to, že se to instaluje na starou nesjednocenou traťovou část. Jak říkají dodavatelé. Instalace ETCS na novou trať je hračka. Na starou to tak jednoduché není.

noerf

Zdeněk Chrdle: Většina významných dopravců, které jezdí na koridorech má lokomotivy ci jednotky s ETCS, takže tam bych problém neviděl.

Dušan

Jasně, má je vybavené, ale tam je potřeba prokázat tzv. testy kompatibility, že vozidlová část a traťová část spolu spolehlivě komunikují a tady je problém různých verzí traťové části a pak pochopitelně ceny těch testů – pro jeden typ mobilky na vozidle, který se aktuálně pohybuje kolem 500 000,- Kč na jeden provedený test. Takže pokud chcete jezdit z Kolína do Břeclavi, tak musíte se testovat na verzi 1.0, jenže z Břeclavi do Petrovic u Karviné nebo Přerov – Česká Třebová už musíte mít opět testy, tentokrát na verzi 1.1. A pokud bude chtít jet v budoucnu z Drážďan do… Číst vice »

Petr Šimral

Testy kompatibility nejsou podle evropské legislativy povinné…

Dušan

Řekl by laik…..

Y.K.

Ale neřekl to laik. 😀

Petr Šimral

Není pravda. První tři dopravci (podle vlakových kilometrů) jsou ETCS vybaveni –> skoro vůbec – ČD, ČDC, AWT. Teprve pak to procentuálně je lepší, ale na počty jednotek taky žádná zázrak –> MTR, RJ, UNIDO, RCA, LEO.

Pokud je mi známo, jediným dopravcem, kde je vybavenost 100% je RCA.

Zkušební jízdy pod ETCS zatím dokázali vykonat dopravci ČDC a MTR.

Videa ze zkušebních jízd u MTR pod ETCS najdete na mém kanálu na Youtoube. Byly pořízeny prostřednictvím techniků AŽD.

noerf

Petr Šimral: Pokud se budeme bavit o koridorových tratích (nebo tratě, které jsou stavěny na rychlosti vyšší než 120 km/hod), tak si myslím, že by se s tím dopravci dokázali popasovat. U lokálek si nemyslím, že je ETCS nutné.

Y.K.

Popravdě v tomto jsem silně rozpolcen. ETCS je na lokálky poměrně drahá stranda, na druhou stranu mít jednotný systém by v budoucnu mělo fascinující kouzlo a lecos by to zjednodušilo a zlevnilo. Když už na vozidlech budou ty ETCS mobilky, že, tak proč nemít třeba zjednodušenou instalaci ETCS LC.

Dušan

Nemusíme chodit daleko, Švýcar, Ital a Němec si už svoje ETCS LC dávno nainstalovali, jen je tady zásadní problém, že na to nemá SŽDC koule, aby tady instalovalo něco, co už funguje ve Švvýcarsku, Itálii nebo Německu.

Dušan

Jo, jenže je vybavit a vybavit…jedna věc je dát fyzicky na mašinu a zaizolovat a vozit to jako mrtvou zátěž s tím, že to někdy oživíš a vypapíruješ a druhá pak mít plně funkční zařízení, které má papíry alias průkaz způsobilosti UTZ od DÚ – to především. A kolik takových mobilek tady je ? Schválně si zkus vlézt na pronajatej Vectron ČD v osobní dopravě a tam si tu mobilku zapni:-)))))))

Petr Tříska

Mohl by mi tady někdo říct, kolik je vlastně v ČR lokomotiv s aktivním ETCS (ve zkušebním provozu či plně homologován)??

Radek

Z dnešního vyjádření SŽDC:
Nepříznivý trend nehodovosti na železnici není způsoben nedostatečným zabezpečením v podobě technických prvků infrastruktury nebo změnou předpisových ustanovení, ale ve většině případů je zapříčiněn provozní a technologickou nekázní osob podílejících se na vedení drážních vozidel.

Raději bez komentáře.

Dominik

Co je natom špatně? Většina nehod vznikne vinnou fírů a tedy tím, že něco zanedbali.

Prokop

Řekl bych, že i tady je systémová chyba – řidiči tiráků musí mít povinné přestávky, jinak jim hrozí drakonické pokuty. Ale u nás? Fírů je nedostatek, ale nikdo nekontroluje, jak jezdí a jak odpočívají 🙁

Lektor

A hlavně nikdo nekontroluje co dělají při vedení lokomotivy. Projeté návěstidlo či najetí při posunu není nic jiného než nevěnování se řízení.

Petr Šimral

Pitomost pane kolego. Pokud je vše dnes postaveno pouze na správnosti úsudku strojvedoucího, zcela logicky musí vznikat chyby úplně stejně, jako je uděláte v autě. Hoďte kamenem, kdo nikdy v autě neprojel červenou nebo nepřekročil rychlost (a to i nevědomně, natož vědomně). Vědomé porušování předpisu se u železnice děje naprosto výjimečně!!!

Y.K.

Lidi prostě chybují, to je normální jev, lidská podstata. Ne každého chyby musí mít fatální následky, proto se nasazuje více lidí (posádky letadel) a stroje, které umí lidské chyby podchytit.

Dominik

A SŽDC nyní správně apelovala na dopravce, jelikož většina MU je především jejich vinnou. A odkazování se na údajnou obšírnost předpisů je jen výmluva, dotyční z nich složili zkoušku.

Jan

Aká bola nejaká posledná MU na konto nejakého predpisového špeku? Ja mám za to, že drvivá väčšina sa v poslednej dobe stala v pomerne jednoduchých staniciach, jednoduchých situáciách,…

Dominik

Žádná nehoda nevznikla vinnou předpisu, to jen neustále slyšíme zjednodušte ten či onen předpis (především D1). Ano naše předpisy jsou třeba o něco tlustší jak v jiných zemích, zase řeší více situací a také je to způsobeno množstvím různých typů návěstidel, apod..

Jan

Lenže aj keby sme z tých predpisov škrtli trebárs polku ustanovení, trúfam si povedať, že nezabránime ani jednej z udalostí, ktoré sa odohrali v poslednej dobe.

Dominik

Já to taky říkám, nejsem zastáncem „zeštíhlení“ přepisů, myslím si, že to rozhodně není potřeba.

Petr Šimral

Nenajdete ve svém zásobníku „vtipů“ ještě něco zábavnějšího?

Každopádně současná série nehod se neděje kvůli neznalosti předpisů.

Dominik

Pane poslanče vy nevíte co říkáte? V jednom článku si odporovat, tak je podle Vás hlavním viníkem lidský faktor nebo zabezpečovač? Samozřejmě lidský faktor, nehledejme viníka tam kde není (jinak dopadneme, jak při nehodě v Lyonu, kdy pochybil především strojvedoucí, ale výsledné vyšetření ukázalo na systém).
Bohužel ETCS je předražené, ale bohužel nám nic jiného nezbude, když svůj projekt jsme v 90.letech stopli, i když už byl částečně zkoušen.

Y.K.

Dominiku, nikdy není jen jeden viník. Pomineme vědomé zanedbání povinností, zůstává nám nepozornost a za nepozorností se může skrývat další kopec důvodů souvosejících s výkonem činnosti.

S tím krásným českým a zapomenutým projektem už prosím přestaňte. Z nostalgie železnici nevybudujete.

Dominik

Jenže vždy se musíme zaměřit na primárního viníka a tím je strojvedoucí, ano jsou zde podružné faktory, ale ty jsou jen doprovodné, nesmíme stavět zab. zař. na první místo, když je to jen podružný faktor. Za nepozorností se může skrývat další kopec činností souvisejících a někdy i bohužel nesouvisejících s výkonem služby. Nepozornost je krásné slovo, ještě ve spojení s výkonem služby, to je jako byste toho strojvedoucího omlouval, že projel stůj. I když nevím, co může být tak důležité při jízdě, že bych z důvodu nepozornosti projel stůj.

Y.K.

Ne! Letectví se na dnešní bezpečnostní úroveň dostalo právě tak, že analyzuje zejména celé řetězy příčin a řeší každou jednotlivou z nich. Ospovědnost se často přiřkne posádce (ve smyslu odpovědnosti za bezpečnost letu), protože jsou to oni, kdo měli vrchní autoritu, ale za iniciaci události často může například porucha systému, nejasná definice chování systému a to vše vyvolá celý řetězec událostí až do stavu, kdy to pilot nezvládne. Když zrušite řetězec problémů, omezíte situce, kdy toho na pilota může být tolik, že to nevzládne. Trestáním pilotů pravděpodobnost, že se dostanou do nezvládnutelné situace, nezmenšíte. Na dráze tento systém ještě vůbec… Číst vice »

Petr

Bohužel se snažíme o autonomní automobily, ale železnice, kde je méně variant (minimálně nám drží koleje směr vozidla), které mohou nastat, zůstává stranou. A nejde pouze o Českou republiku.

a8n

Jde o to, že autonomních vozidel ještě nikdo nezačal požadovat SIL4, na rozdíl od železnice.

Petr

Bohužel na dráze je jedna důležitá věc, která má větší chybovost než jedna chyba za 10000 let a to je člověk. Ona je analýza rizik, špatně chápána i v ostatním průmyslu, prostě nestačí, že někam narvu zařízení SIL, když nevezmu v potaz všechny rizika vstupující do procesu, který chci ošetřit.

Karel

Zase jeden, co do toho mluví a přitom neví jak to v provozu chodí. (-:

Vbb

Co chcete od piráta? Možná by nám ale mohl zasvěceně povědět, jak se přepadává španělská galeona 🙂

Y.K.

Zase tak špatný to není, když chápe co je to vlakový zabezpečovač.

Vbb

Podle mého to moc neví. Pro něj to je jen nějaký pojem, krabice, která by měla být na vlaku a vlak zastavit.
Ale je v ní software a ten by měl být podle pirátů „zadarmo ke stažení na internetu“. V tom bude ten problém – nikdo ho na ten internet nechce dát, musí se kupovat (kdo to kdy slyšel, platit za software!), a proto to má projekt zpoždění a je předražený.

Jan

Drístate kraviny. Ale keď už nič, existuje http://openetcs.org/

hank

No vida… A dokonce ten projekt financují vlády.

Y.K.

No a co? On nepotřebuje být odborník v zabezpečovací technice. Ministr zdravitnictví by také stěží našel slepé střevo. Důležité je, aby věděl kdo má jaké odpovědnosti, od toho má lidi na MD v SŽDC atp., aby mu to přetlumočili či si nechal poradit od nezávislého odborníka.

David

Pan poslanec je součástí pirátského týmu dopravy. Překvapivě v tomto týmu jsou lidé od dráhy, jak z provozu tak z administrativy. A opět (pro některé) překvapivě i aktivní strojvedoucí. Představa, že je to pro tenhle tým pouhá krabice, je úsměvná.

Ale na tuhle ignoraci, vysmívání a podceňování oponenta (prý španělská galera, haha) jsou Piráti již zvyklí. A co tak koukám, tohle téma-loď trefili naprosto přesně. Počet příspěvků v této diskusi je toho důkazem. Good job.

Vbb

Pokud pan poslanec tvrdí, že třeba ujetému vlaku na Vysočině by ETCS zabránilo, tak se nezlobte, ale to nesvědčí o jeho odbornosti (a to ještě nevíme, jestli v plné verzi jeho příspěvku třeba nezmiňoval i Havlíčkův Brod či Jihlavu). Taktéž tvrzení, že když se to zadá zahraničním firmám, tak vše půjde jako na drátkách. A nakonec by si měl zjistit, kdo dodává (resp. bude dodávat) mobilní části. Podle jeho názoru stačí tlesknout a zahraniční výrobci to do týdne zprovozní. Počet příspěvků nic neříká o kvalitě výchozího článku. Víte, jak si dříve mladí vědci „naháněli“ počty citací? Napsali nějakou kravinu, na… Číst vice »

David

Zajímavé jak si dokážete interpretovat text poslance Polanského ve svůj prospěch. A ještě zajímavější je, že jiní dokážou text a vyjádření pana Poslance pochopit naprosto odlišně než Vy. Vidím tedy chybu ve Vašem „přijímači“ a že to hlavní co Vaše názory v této věci formuje je pohrdání a namyšlenost.

https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/2751956-expert-proti-nehodam-na-zeleznici-pomuze-lepsi-zabezpeceni-ale-vzdy-bude-zalezet-na

Vbb

Jak to interpretuji „ve svůj prospěch“? Jaký prospěch z toho mám já, že p. poslanec mluví o něčem, čemu buď nerozumí, anebo možná rozumí, ale neumí to správně podat? Odkazovaný článek – to je další podobný případ. Člověk z katedry logistiky a managementu, to už samo o sobě zní podezřele. Kdyby to byl člověk z nějaké katedry zabezpečovací techniky, tak by byl určitě „důvěryhodnější“. Konkrétně: ETCS je prý „Nadstavba klasického systému.“ Co prosím??? Viděl ten pán aspoň blokové schéma ETCS? Anebo: „Můžeme se inspirovat v zahraničí, tam to vyřešili ještě před zavedením moderních zabezpečovačů ETCS, třeba v .. Polsku,“ V… Číst vice »

Vbb

Pokud by pan ministr zdravotnictví mluvil rádoby zasvěceně o operaci slepého střeva a přitom říkal, že slepé střevo máme na hlavě, tak by to byl podobný případ. Rozdíl je jen ten, že kde má slepé střevo ví, nebo aspoň tuší, většina národa, a teda ihned odhalí, že tomu p. ministr nerozumí. Zato železničnímu zabezpečení rozumí málokdo, a tedy jednoduché a rychlé nalezení „viníka“ je tou většinou národa přijato s uspokojením, že ANO, bude už líp (na což nemá žádnou souvislost s tím, že to říkal pirát).

Kubrt

Úkolem poslance není rozumět všemu, třeba i železničnímu provozu. Je fajn, že pan poslanec se o věc zajímá, byť není odborník.

Dominik

Jak řekl jeden ministr: Já tomu rozumět nemusím, od toho mám poradce.
Jenže je v podvýboru pro dopravu a když se vyjadřuje k něčemu takovému, tak by asi měl mít trochu znalosti, než něco plácne.

Lektor

Tak to samozřejmě není jeho povinnost všemu rozumět, ale když něčemu nerozumím tak se k tomu nemám co vyjadřovat. Vyjadřuju se pouze k věcem kterým rozumím.

a8n

No a když už se přesto vyjadřuje, nemůže se divit, že bude u odborné veřejnosti za blbce.

Karel

Poslanec nemusí rozumět ničemu, pokud mlčí, ale když začne něco veřejně vyhlašovat, měl by o tom už vědět hodně.

trunda

Jestli ono to spíš nebude o lidech než o technologiích, jako vždy. Tvrdit, že se vlaky najednou z ničehož nic sráží proto, že chybí technologie, která donedávna neexistovala, mi trochu připomíná Koucourkovské mudrlanty.

michal

No jestli chceme bezpečnou železnici, tak to nemůže stát jen a pouze na lidském faktoru.

trunda

No to samozřejmě. Ale zabezpečovací zařízení existuje, nejezdí se podle košových návěstidel nebo s žezlem v ruce, železnice existuje a funguje už více jak 150 let. Tvrdit, že vše spasí nejmodernější technologie je opravdu výkřik do tmy. Příčiny stávajících nehod budou někde úplně jinde……….. jak už tu vícekrát zaznělo.

michal

Jaké zabezpečovací zařízení myslíte? Návěstní opakovač? A na kolika procentech sítě to kóduje?

michal

Bavím se tady o vlakovém zabezpečovači. Červená na návěstidle není zeď.

X 1

Červená není zeď.
Pokud je u té červené PZB 2000Hz magnet, tak se prakticky zdí stává.

Qěcy

Dobrý, jen nám vysvětlete, pane Polanský, jak dobře půjdou kusy od jiných dodavatelů vazbit na ostatní ZZ od AŽD? A jak docílíte rychlejší výstavby ETCS? A bez pitomych národních specifik?
A co dáte na regionalky? ETCS je za šílenou cenu, takže asi nějakou odnož Indusi, protoze to je opravdický zabezpečovač, narozdíl od rovnáku na vohejbak zvaný VNPN. A Indusi je u dvou sousedů.

Jan

Mňa by zaujímalo, kto mu to písal. Pretože prvým „dodávateľom“ ETCS (to je ten termín 2010) na ČD/SŽDC bolo Ansaldo STS (dnes Hitachi), nie AŽD Praha…

Indusi je šikovné zariadenie, bohužiaľ poplatné dobe a príliš závislé od okolitej infraštruktúry. Nasadenie Indusi na lokálnych tratiach a menej významných hlavných tratiach (jednokoľajných) by význam malo, ale bude mnoho miest, kde to bude vytvárať niečo podobné, alebo ešte horšie, ako keď prišiel Mirel.

Y.K.

Dodavatelem rozhodně je AŽD. Ansaldo instalovalo jen krátký zkušební úsek u Kolína.

Jan

S perspektívou, že ho bude dodávať aj ďalej. Ako sa k tomu Ansaldo postavilo, je vidieť na tom, že nedodáva…

Alexandr Mikulka

A pak se to brzdilo, co to šlo, aby stihl něco vymyslet Národní zabezpečovák. Jinak volba AnsaldaSTS „always late“ byla taky nešťastná.

VRT

Ať si pan poslanec pozve pana Chrdleho a poptá se ho co a jak. Taky by dost pomohlo zveřejnění smluv SŽDC s AŽD. Ale to by to pak v obou podnicích vypadalo, jako teď ve Škodovce.

Prokop

Promiňte, ale ty smlouvy veřejné jsou – od toho je registr smluv a když si vyberete zadavatele SŽDC, tak tam všechny smlouvy najdete…

VRT

Jistě jistě, vše bylo křišťálově čisté.

Jan

Hlavne, že máte jasno. Všetky zmluvy na ZZ so SŽDC sú verejné pod výhradou neplatnosti. Takže?

Tomas

Jak dlouho tohle platí? Rok nebo dokonce dva?

VRT

To bych nechal být. Asi někdo z AŽD…

Jan

V prípade SŽDC výrazne dlhšie. SŽDC zverejňovala zmluvy už pred registrom a samozrejme všetky (aj tie staršie) sú vyžiadateľné podľa zákon o prístupe k informáciám.

Jiří 2

Jenže většina těch smluv vznikla před začátkem platnosti zákona a když už tam něco je, tak zjistíte jen „náhradní díly“ a celkovou částku. Zbytek? Obchodní tajemství.

Jan

A skúšal ste použiť zákon 106? Alebo je lepšie kecať?

Prokop

Řekl bych, že pan Polanský o železnici a jejím zabezpečení neví vůbec nic – a potom plácá nesmysly!

Prokop

Zdá se, že někteří se mnou nesouhlasí.
Těm bych jenom rád připomněl, že v únoru 2017 zveřejnil NKÚ svou zprávu, která se zabývala přesně tímto tématem.
A podle jeho zprávy není hlavní problém u dodavatele technologie…

Jíří Tulipán

Je to politik. Vyplodí balast, převážně to, co se předtím napsalo v novinách a všem se náramně líbilo a všichni jsou spokojeni. Odborníci zakroutí hlavou, zasmějou se a život jde dál.

Odpadlík

Moje slova.

Michal

No je to napsaný hezky, ale i kdyby bylo AŽD nejlepší ETCS vendor na světě, tak se reálně zabrání jen jednomu z průserů a to v Ejpovicích.
– Smíchov – před rekonstrukcí stanice by na ruskou reléovku těžko někdo ECTS rouboval
– Brno – tam se asi jezdilo na PN, při podobné rekonstrukci bude jízda podle rozhledu i na ETCS
– Třemošnice -prdelní lokálka s D3, tam ETCS nikdy nebude.

Takže ačkoliv se závěrem souhlasím (pojďme se za ty prachy přesvědčit, že dostáváme nejlepší hodnotu), tak konstrukce argumentů úplně silná není.

Prokop

Správně napsáno!
Jen k té poslední tezi o nejlepší hodnotě – myslím, že se stejně všechno musí soutěžit, nebo ne?

Odpadlík

Taky souhlasím, že by to zafungovalo asi jen v těch Ejpovicích. Ale pořád – proč je ETCS tak šíleně drahé? Vždyť to:
– nepoužívá žádnou raketovou techniku
– není nijak specifické, používá to půlka Evropy

Co je na tom tak strašně drahého? Polanský má pravdu v tom, že jestli to AŽD nedokáže udělat levněji (pak by se to třeba vyplatilo, alespoň třeba ETCS level 1, dát i na některé lokálky) proč to nezkusit jinde v Evropě?

Jan

ETCS má (aj v Západnej Európe) meškanie cca. 20 rokov. 20 rokov „zbytočnej“ práce tisícok ľudí zo SIEMENSu, Bombardieru, Alstomu, atď. Myslíte si, že to je zadarmo?