Poláci začínají s obnovou dvou lokálek u českých hranic
Nevyužívané nádraží Mysłakowice. Foto: Dolnoslezské vojvodství
Dolnoslezské vojvodství si od obnovy tratí slibuje rozvoj cestovního ruchu v podhůří Jizerských hor a Krkonoš.
Poláci místo, aby zaváděli dálkové ovládání alespoň u trianglů tak triangly typu Zawidów , Sulikow rušili bez náhrady. Stavědlo pro 2 výměny a drželi tam před zrušením trvale člověka ve směně. proto se musí dnes vlak přes Zawidów pro vápenec z Berouna jet na úvrať. Spoustu přejezdů neměli automatických a ovládal je někdo tlačítkem s pomocí kamer. toto jsou moje zkušenosti z okolí Zgorzelce.
Ví někdo, čím tam chtějí Poláci jezdit? Zažil jsem konec provozu na polských lokálkách a jezdila jedna velká dieselová lokomotiva s jedním dost ,,vybydleným“ čtyřosým vozem. Mají nějaké vhodné motorové vozy?
Mohly by vypomoci ČD odprodejem M 152.😂
No vzhledem k tomu, že dopravcem budou Koleje Dolnoslaskie, tak bych se nebál, že nebude čím jezdit.
https://wikijii.com/wiki/Koleje_Dolno%C5%9Bl%C4%85skie
v záložce ,,vozidla,, se můżete podívat, co mají aktuálně k dispozici.
Vozidla mají moderní, ale celkově jich mají málo. Na tyto krátká ramena asi něco vyhrabou, ale třeba subdodávka od GWTR na Sedzislaw – Lubawka není jen tak pro nic za nic…
a ze od te doby uplynulo 30 let jste si nevsiml?
Jen jsem se slušně zeptal.
Zaregistroval jste například existenci Žraloků? Není to sice dieselové TGV, ale přesto na svezení velmi příjemné (vzduchové vypružení, uložení na společném podvozku, tišší a plynulejší jizda, klimatizace, dvojitá skla s termální fólií, WiFi +zásuvky) a nabízí to i slušnou dynamiku. Spřáhlo a vícenásobné řízení urychluje i usnadnuje provoz a vyrábějí to přímo v Polsku. Takže s nabídkou 810 by se Vám upřímně vysmáli.
Když už se naučili čerpat dotace, mohli by konečně opravit peážní tratě přes Glucholazy, Hrádek-Zittau, apod.
V logice tohoto článku bych spíše čekal Jindřichovice pod Smrkem (kde i ta odbočka z právě rekonstruované trati dříve byla).
Avšak je pravda, že zrovna těch několik stovek metrů které zmiňujete je v dost zuboženém stavu.
Jenomže tu odbočku postavili a provozovali Němci. Měsíc po zabrání území Polskem byl provoz do Čech zastaven a nikdy nebyl obnoven. To se psal rok 1945 – že by Poláci po 77 letech uznali svoji chybu?
Ad Kowary: Velká škoda, že se zřejmě neuvažuje o obnově i toho úseku od nádraží Kowary k tunelu. Nějaká zastávka více v centru města by měla význam nepochybně, a pro turistiku by se dosti hodil koncový bod poblíž Pomezních Bud.
Když se ještě nedošlo s obnovou ani do Kowar (nezačalo se ani v JG), tak nad Kowary je to zatím sci fi. Ale časem se k tomu nejspíš dopracují. Ostatně jezdit ze Sedzislawi do JG a minout přitom významná města Kamienna Góra a Kowary moc smysl nedává, dnes se jezdí místy, kde není v podstatě nic. Jízdní doba by byla delší tak maximálně o 15 minut, což je u vlaků z Vratislavi do Poreby minimální navýšení. Jinak souhlas s tím, že by se nějaký nástupní bod směr Pomezní boudy asi hodil, to je hlavně Ogorzelec.
Já jim v tom fandím, velikonoce jsme tři dny projížděli euronisa region na Ticket se spaním v Lubani a vlakama jezdilo lidí habaděj, takže si i ty lokálky své zákazníky najdou. Jo je to třeba „vlakobus“ Jelení Hora – Zhořelec potažmo až do Němec, ale jede si prostě krajinou až tam dojede……takže čím víc obnovených tratí, tím vic se budu těšit na jejich projetí či užívání.
Poláci mají zároveň zájem obnovit:
1)Mirsk-Jindřichovice
2)Swidnica-Jedlina Zdroj/Walim (mapy.cz uz ji maji zanesenou jako v rekonstrukci)
3)Scinawka – Radkow
4)Scinawka-Tlumaczow (otovice)
5)Kobierzyce-Pilawa
6)Bogatynia
7)Legnica-Zlotoryja
Uvidíme co z toho se povede obnovit. Za mě dává největší smysl Karpacz
„Poláci mají zájem“ – to je takzvaný protimluv… Už třicet let se na české straně hranice opakovaně objevují snahy obnovit (poprvé od roku 1945) spojení po fungujících tratích…
Poláci třicet let odmítají provoz například v relaci Liberec – Zgorzelec – Goerlitz; místo toho „mají zájem“ o vlaky do Jindřichovic? Fakt?
Nemusí to být protimluv ve všech případech. Poláci by měli velký zájem využít v peáži trať zTlumaczowa / Otovic přes Broumov a Meziměstí do Starostína/Mieroszowa, napříč Broumovským výběžkem. Jejich zájem však naráží na odpor obcí na české straně, zejména Otovic, jejichž obyvatelé mají obavy o zhoršení životního přostředí (hluk, prašnost), protože by šlo převážně o nákladní dopravu – osobní doprava by zde byla spíše jen jako bonus.
Pokud by se tato trať měla obnovovat především kvůli vozbě nákladních vlaků peáží přes české území, tak mi řekněte jediný důvod, proč by obce podél tratě měly být pro.
Protože by se jim tam navalily polské kamiony. V shengenském prostoru mohou jezdit, kudy chtějí
Existuje něco jako dopravní značka B13. Kterou je to koneckonců vyřešeno i dnes.
Žádný protimluv, jednotlivá vojvodství nejsou polské dráhy jež se starají o vámi zmiňované tratě. A u vámi zmiňovaného spojení z Liberce jde spíše o to, které polské institucemi máte na mysli.
Hele, malej bobši, už jsi si konečně všimnul, že železnice v Polsku nejsou jen pod taktovkou PKP?!? Nakonec provoz z Harrachova do Poreby funguje už docela dlouho? Nebo snad ne? V Polsku je prostě poněkud jiná situace, než před dvaceti lety, kdy nešlo nic.
Možná, že je jiná situace – ale když zadám do IDOSu spojení Frýdlant – Goerlitz, nabízí mi to vlak přes Liberec a Zittau. Funkční koleje vedou výrazně kratší trasou…
Otázkou je, jaká je poptávka Frýdlant – Goerlitz. Obávám se, že téměř nulová.
A spojení Liberec – Goerlitz je přes Žitavu potenciálně rychlejší.
Frýdlant (7500 obyvatel) – Zgorzelec (30000) – Goerlitz (40000) je téměř nulová poptávka. Nakolik „nenulová“ tedy bude poptávka Gryfow – Mirsk – Jindřichovice – (Frýdlant)?
Aby Poláci měli zájem něco dělat, musí to mít smysl i pro ně. A to by v případě obnovy osobní dopravy rozhodně nemělo. Zgorzelec je bývalé předměstí města Goerlitz, kde žije výrazně méně obyvatel, než v Goerlitz a v podstatě tam nic není. A hlavně od Zgorzelce je až do Frýdlantu v podstatě pustina, když nepočítám městečko Sulików. Aby Poláci měli o železniční dopravu zájem, musel by Zawidów ležet u nádraží a ne tři kilometry vedle. Na to zase není tak těžké přijít. Takže obyvatelé Frýdlantu se nejspíš i do budoucna budou muset smířit s tím, že do Zhořelce budou… Číst vice »
Však už si zvykli… zrovna tak si liberečtí zvykli dojet autem do Swieradowa za tři čtvrti hodiny (z domova až k lanovce). Vlakem to bude kolik? Dvojnásobek? Plus od nádraží ve Swieradově další minimálně půlhodina?
A co Lubań z frýdlantu se nedostanu jen do Zhořelce tam je více možností. Třeba do jelení Gory mimo zubačku.
no ty Jindřichovice by teď už byl docela hřích neobnovit, tam do Mirsku chybí kousek
A jezdil by s tím (přibližně) kdo? Jindřichovice jako cíl výletu?
A z Jindřichovice do na české straně
straně už nikam nevede, podle vás?
Prosím, požádejte Liberecký kraj o čísla, kolik lidí převeze vlak z Jindřichovic nebo Nového Města, když stačí jeden vůz. Trať bohužel nemůže konkurovat silnici (délka, nechráněné přejezdy, nízká rychlost atd.). Smysluplný rychlík co by vezl davy např. Jelení Hora – Mirsk – Jindřichovice – Frýdlant – Liberec si lze jen těžko představit.
A to má vlivna to, že by nebylo nutné jezdit jen z Mirsku do Jindřichovice. Musí to být do Jelení Hory? Přijde mi to jako aplikace prvního paragrafu. Já si umím představit věcí…
Tak jinak. Počet lidí dojíždějících přes hranice za prací po této trati bude nulový. Nemají kam jezdit resp. min. musí do Frýdlantu. Ale fabrika není zrovna u nádraží, takže přestup na bus. Tedy s ohledem na čas (dobu jízdy vlaku) = vezmu auto.
Turisté? Při troše dobré vůle, pár asi ano. O víkendu a o prázdninách. Ale tolik, aby odůvodnili nové koleje ani náhodou.
Náklad? Máme Černousy, kde občas projede vlak ze Škodovky, jinak je tam klid.
Tak asi tak k tomu potenciálu.
Ale pojede šotovláček …. Že to bude většinu roku ostudný propadák už “ nikdo řešit “ nebude ..
srovnávat čisla na slepé trati, která končí ve vesnici o 600 obyvatelích s případným spojením tratě přes hranice, je trochu zavádějící, právě tyhle přerušené hraniční spojení byly nejčastějším důvodem pro odpis i vnitrostátních části tratí – takových příkladů by se našlo dosti
Z hlediska potenciálu v podstatě jen do Frýdlantu, protože do Liberce i do Zhořelce vedou z Jelení Hory přímé tratě.
A co má Jelení Hora společného s Mirskem, krom umanuté pseudoargumentace ve stylu, dálnice z Brna do Prahy nemá smysl protože mezi Humpolcem a Znojmě nejezdí autobusem dost lidí?
Mirsk má 4 000 obyvatel. Kolik jich asi potřebuje jezdit, ideálně aspoň v pracovních dnech do ČR?
Ale tak do Nového Města pod Smrkem docela jezdí – stejně tak jako Češi pro maso do Mirsku. Je to 20 minut autem…
Proč ne i opačný směr a proč ideálně aspoň v pracovních dech a ne třebas o víkendu? Trať z Mirsku také někam bude pokračovat. Exlistují i nákladní doprava, nejen osobní a vlak mohou využívat nejen místní obyvatelé.
Jindřichovice – Mirsk jsem si byl projít. V Jindřichovicích za nádražím je v tělese dráhy asfaltka, která plní funkci příjezdové cesty pro dva domy a ve Wolimierzy je z budovy nádraží jakési komunitní centrum (?) a z kolejiště mají zahradu. V lese mezi obcemi po trati ani památky, ale snad by to při troše dobré snahy obnovit šlo. Rád si o tom přečtu něco více, pokud máte další info 🙂
To, že se v nějaké polské šotodiskuzi objeví výkřik ‚bylo by super mít trať přes hranice do Jindřichovic‘ nelze rozhodně interpretovat jako ‚Poláci mají zájem‘.
Zejména u Karpacze se divím, že tam vůbec v minulosti k zastavení provozu došlo. O. K., asi to bylo kvůli špatnému stavu tratě, ale i tak – přece jen to je trať do srdce Krkonoš.
Trať do Karpacze je mistrovské dílo a navíc dokonale ladí s tamější půvabnou krajinou. Zprovoznění této trati by jistě velmi ulevilo chronicky přeplněným karpaczským parkovištím v zimní i v letní sezóně. Navíc toto trať Poláci ničím nezastavěli, jako např. bývalou trať z Kudowy Zdroju na české hranice, kde na tělese trati stojí objekt STK a bazar zemědělské techniky, takže by znovuzprovoznění nemuselo být příliš nákladné.
No já nevím, tak trochu to končí „těsně před cílem“…
to byla nouzova valecna spojka. mimochodem obnovenim byste ziskal co?
Když tam byl problém, že na údržbu trati do Karpacze se Poláci jako na válečnou kořist od roku 1945 nesáhli a tomu odpovídala i jízdní doba v podobě cca hodin a půl z Jelení Hory v podobě dvou párů vlaků denně ve složení mašina a jeden vz.
To složení vlaků byl taky hřebíček do rakve. Polsko tehdy nemělo motorové vozy/jednotky a lokomotiva s jedním nebo dvěma vozy byla neekonomická. Navíc bylo nutno přesunout pokaždé stroj do čela vlaku, i to stojí peníze. Dnešní jednotky jsou i pohodlím úplně jinde a vyrábí se i v Polsku.
110 mega, není to nějaké levné? 🙂
Úplně jsem na to koukal a říkal si, že u nás by stejná věc byla za 7 mld.
To by Kupka nepřežil.
Srovnejte si prosím velikost měst a obcí v Polsku, kde se obnovují tratě a zjistíte, že zatímco u nás se ruší tratě mezi Březnicí a Rožmitálem pod Třemšínem, v Polsku se obnovují tratě jako mezi městy jejichž alternativa je například mezi Klatovy a Sušicí.
Trať do Rožmitálu se ale neruší a rušit nebude, není k tomu důvod. V létě se tam jezdit bude.
Hlavně tam je nákladní doprava.
Uvědomte si že Německo a další státy rušili vše co mělo pod 500 (1000) lidí za den, to nedosahuje 70% našich tratí. Co se rušilo u nás tak tam jezdilo max 100 lidí za den.
S těmi 500 mi to moc nesedí; z těch zejména příhraničních tratí, které mám projeté, nepředpokládám, že těch 7 párů spojů, co jedou ze Zwieselu do Grafenau, dají dohromady 500 cestujících. To samé např. trať do Helmbrechts, kde jsem i v pracovní den mimo špičku jel sám nebo skoro sám. I když jinak v zásadě souhlas, že to „rušící“ měřítko bylo v Německu i Polsku úplně jiné než dosud u nás. A ještě dovětek – těch 500 či 1000 lidí za den je – jak jsem pochopil z dostupných zdrojů – limit předpokládaného potenciálu poptávky při celodenním 1h taktu (+… Číst vice »
Kupka je jen další v řadě. Přišel a zase odejde.
No lepší než ten viceministr co nespal.
Těžko říct. Upřímně? Nemusím ani jednoho.
Něco do Krnova by nebylo? Nebo do Velké Kraše? 🙂
Poblíž Krnova se uvažuje o obnově tratě do Glubczyc viz https://www.opolskie.pl/2020/08/koleja-z-raclawic-slaskich-do-raciborza/
Nezbývá než doufat, že se rozhoupe i Opolské vojvodství. Tohle je akce sousedního Dolnoslezského…