Poláci vybaví dálnice rychlonabíječkami. Vyrostou na 31 odpočívkách, poslouží i kamionům
Nabíječky v Polsku. Zdroj: GDDKiA

Rychlodobíjecí stanice vyrostou na celkem 31 odpočívadlech.
Rychlodobíjecí stanice vyrostou na celkem 31 odpočívadlech.
Dotoval nekdo nekdy benzinky?
Jak se to vezme, finančně asi spíš minimálně, ale třeba za olovnatý benzín platí celá společnost dodnes.
Samozřejmě že ne. Stejně jako první elektro vozy, které byly ve městech dříve než jejich spalovací alternativa.
Nedávno bylo přes 70% elektřiny v Polsku z uhlí, v posledních letech to stáhli pod 60%. Mají Baltské moře, stejně jako Němci staví hodně větrníků.
A velké velké plány: jádro + větrníky a investice do námořních přístavů a do železnice. Do dopravy v přepočtu asi 1 bilion (!) Kč.
Zas tolik to nestáhli… https://mzv.gov.cz/warsaw/cz/obchod_a_ekonomika/novinky_aktivity/energeticka_transformace_v_polsku_nabizi.html
To je shrnutí roku 2023. Během roku 2024 se podíl dostal pod 60%, respektive je to platné teď.
A není to málo Antone …
Samozřejmě že je. Ale to nevadí protože majitelé elektroaut Vám jistě rádi vysvětlí že čekat a dělat si přestávky je přeci přirozená věc.
Vy jste s nějakým takovým mluvil nebo existují jenom na internetu?
Nejen mluvil a vidím jak se elekroauta plouží mezi kamiony. Opravdu málokdo z nich jede více než 130. Což se o klasických autech říci nedá. Proč asi?
Taky maji jeste docela casto kulisky a sedi ted v zime v bundach …
Vy jste v elektromobilu asi nikdy neseděl, co? :))
Nejvíce zkušeností s elektroauty mají lidé, co ho nevlastní 😁
To víte že seděl. Byl to hezký zážitek. Fascinující zrychlení. Ticho. Skoro žádné vibrace. Pro někoho kdo má přístup k levnému proudu a nemusí řešit peníze a dojezd tak ideální řešení. Problém je v tom že v dálničním režimu 1000 km bez většího zdržení neuděláte. Zvláště za nepříznivých klimatických podmínek.
ano? A co by majitelům EV poradil majitel spalováku… 😀 ?
To já nevím. Nejsem od toho abych někomu něco radil. Naftu na nějakých 1000 km natankuji za pár minut prakticky kdekoliv. S dojezdem či s obsazeností stojanu si fakt nemusím lámat hlavu.
jezdím s EV necelých 20let a s obsazeností stanic ani s tankováním si lámat hlavu taky nemusím. Navíc přes 90% nabíjení se děje doma, takže ani nemusím k žádné pumpě zajíždět 😀
Pořád budete odkázaný na to, jestli vám bude někdo ochotný kapku PHM prodat a budete muset akceptovat jeho podmínky. Navíc při porovnání s EV spalovák prostě nejede, řešíte teploty, servisy atd. Je to jako s táborákem – ohřeje vás to, klestí máte nasbíráno všude a nic to nestojí, ale s ústředním topením se to nedá srovnat a asi by doma nikdo otevřený oheň už dnes nechtěl
Pokud jezdíte takříkajíc kolem komína tak vás dojezd a potřeba dobíjecích stanic očividně netrápí. Jenže já potřebuji být jeden den ve Varšavě a zanedlouho v Košicích. Což by se bez veřejných dobíjecí stanic nedalo řešit. Nehledě na to že bydlím v bytě.
Pokud bych měl požít vašich příměrů tak klasická paliva jsou ústřední topení kdežto vaše řešení je topení doma v kamnech dřevem.
najedu cca 50tis km/rok a skoro po celé Evropě, takže záleží jak velký komín myslíte. Auto je na cestě nabité do 20-ti min., s obsazenou nabíječkou jsem se setkal jednou ve Splitu, ale do 10-ti min se jedna uvolnila. Nabíjení po cestě fakt problém není. Pokud ovšem jezdíte jak píšete, nemáte možnost domácího nabití, tak to máte těžké, v podstatě trávíte život na cestách a asi bych taky volil diesel. Ovšem to přirovnání k ohništi vám moc nesedí, pokud máte spalovák 😀
Na polských odpočívadlech je často docela dost místa, čisto, místo se najíst u venkovního stolu… Často je tam i nějaký rozumný fastfood.
To, že se tam pak dá i za tu půlhodinu nabíjet je naprosto přirozené.
A co když bude stojan obsazený?
Polsko nespí! 🙂
Je vidět, že elektromobilita v IAD není žádný problém, pokud opravdu chcete a máte dost hnědého uhlí na spálení.
Pozitivní vliv na ovzduší v aglomeracích tu ale vidím taky.
Obvyklý zástupce střední třídy si kupuje jedno auto na všechno. Přes týden s ním jezdí do práce, o víkendech a dovolených s ním brázdí dálnice.
Stav dobíjecí infrastruktury na dálnicích pak ovlivňuje rozhodnutí, jestli příští auto bude ještě spalovák, nebo už elektrika.
Stav dobíjecí infrastruktury na dálnicích je až druho nebo ještě více řadý. Prvořadá je cena (v dané kategorii) a jestli má kde nabíjet doma. Vzhledem k počtu paneláků v ČR je tím pádem evidentní, že protlačit nějaké vyšší podíly EV na trhu bude fakt na sílu.
V paneláku opravdu nežije každý.
40% obyvatel ČR žije v rodinných domech, nabíjení je u nich v podstatě vyřešno. Pokud vás zajímá, jak se to dělá v zahraničí, zvedněte zadek a běžte se podívat na západ/sever, pokud nemáte finance/vůli, stačí se podívat na mezinárodní mapu nabíječek.
Aha, takže když k vám do antoníčku vedou dráty, tak máte v podstatě vyřešeno.
A soudobost spotřeb budete řešit jak? Uličním pořadníkem?
https://zdopravy.cz/vlastni-zkusenost-jak-zkrotit-fotovoltaiku-a-kolik-vlastne-stoji-provoz-elektroauta-219622/ jelikož vás téma velmi zajímá, tak autor má několik článků
Článek jsem četl už v době jeho vyjití a poučení z něj je, že je to slepá cesta.
Více jak 60% obyvatel ČR má své parkovací místo, tj. nábíjení není be skutečnosti problém. A vybudovat několik stovek, až tisíc nabíjecích bodů na parkovišti na sídlištích je finančně a technicky jednodušší než 20 rychlonabíjecích stanic na dálnicích… Viz rozhovor s ředitelem PRE…
Když se Vám už všichni složili z daní na parkování na obecním, to by v tom byl čert, aby se nesložili i na nabíječku…
A proto cca 3/4 nabíjecí výkonů probíhá na stanicích s výkonem do 50kW? Dálniční infra bude důležitá pro flotily, ale tam se k nějakému smysluplnému podílu EV dostaneme v ČR za 10-15 let. Pro dnešní majitele EV je rychlonabíjecí síť dostatečná, neboť je výrazně nad průměrem EU. Rádi by pak spíše viděli snížení cen, kdy platíme v absolutním měřítku stejně jako Dánové nebo Němci s 2-3x nižšími platy.
Tak hádám, že výrazně levnější benzín a naftu by chtěli i majitelé spalováků.
V relativním měřítku máme aktuálně téměř nejdostupnější pohonné hmoty v historii ČR a navíc jsou jedny z nejlevnějších v Evropě a vy byste chtěl ceny ještě nižší? Zdanění nafty dosud nebylo navráceno na hodnotu před rokem 2022, tímto neduhem v rozpočtu chybí ročně pár miliard a každý se dluh bude jen kupit. Další dotování externalit si opravdu nemůžeme dovolit, ale stačí počkat dva roky a dostaneme se na úroveň 40 Kč/l.
No vite, ono zrovna to platove srovnavani s tim Danskem je takove…osemetne…Ja jsem tam skoro dva roky pracovne pobyval, a velmi zjednodusene se (s nemnoha vyjimkami) da rici, ze Danove berou v absolutnich hodnotach v podstate totez, co my (samozrejme ale, ze oni v DKK a my v CZK, cili v prepoctu „na ceske“ cca 3,5x vice). Jenze ony i ty ceny vseho tam (sluzeb, zbozi, bydleni atd.) jsou v naproste vetsine v absolutnich cislech stejne nebo temer stejne jako u nas (tj. v prepoctu „na ceske“ zpravidla min. 2-3x vyssi…). V podstate si nevybavuju vec, ktera by v Dansku… Číst vice »
„Nevim jak je to s cenou elektriny u nabijecek, takove veci tam „v me dobe“ jeste nebyly“ Tudíž jste tam byl cca 10-15 let nazpět a nemůžete tedy objektivně říct, jak je to tam dnes. Zkuste dát na data a ne historické anekdoty, parita kupní síly je v Dánsku opravdu o cca 60% vyšší než v ČR. Např. ceny nejdražšího nabíjení Ionity (350kW) tam stojí bez registrace 13 Kč, v Německu 17 Kč u nás je to 21 Kč. Všichni přece víme, že máme nejdražší energie v Evropě. P.S. Nejvyšší zdanění mají Finové, tam je kupní síla vyšší jenom o… Číst vice »
Byl jsem tam v r. 2017-2018, tudiz zadna historicka anekdota, navic se bavime o „bohatych“ letech pred Covidem a „krizi“, kdy v CR byly ceny vseho v pomeru k prumerne mzde relativne velmi nizke… EV a nabijecky na ne tam tehdy jiz pochopitelne byly, ale v podstate jako (zatim) okrajova exotika, ktera nikoho moc nezajimala…:o). Co se tyce te kupni sily – pohyboval jsem se spise v nadprumerne vydelavajicich vrstvach obyvatelstva (hlavne IT) a opravdu to rozhodne nebylo tak, ze by si mohli koupit o 60% vic, nez v CR. Ja jsem pri trose skromnosti (nekupovani alkoholu, cigaret, nejezdeni autem,… Číst vice »
Platíme víc jak Dánové… Ale ono je to nízkou utilizací nabíječek a touhou provozovatelů po návratnosti nákladů vynaložených na jejich budování… Jenomže je to takový chicken-egg problem…
V Polsku je to spíše černé uhlí….:-)
A vida, máte pravdu. To jsou věci.
ono je o dost snazší a levnější regulovat emise u jednoho velkého zdroje, než u tisíců malých… ale takové základní věci hroši moc nechápou
Jen dohání Čínu. Tady už vloni byla více jak polovina aut na elektřinu. Bez jádra to nejde.
Kupodivu na elektrifikaci všech osobních automobilů v ČR bychom ani žádný nový blok nepotřebovali. Jen by se zvýšila utilizace současných o cca 15 procentních bodů… Stačí si to spočítat.