Poláci se tlačí do staveb silnic v ČR. Narovnání tahu z Brna na sever nabízí Budimex o 30 % levněji než místní
Silnice I/43 u Černé Hory. Foto: Google Street View

Stavba dvoukilometrové přeložky má přinést bezpečnější provoz na silnici I/43.
Davno tady měla být R43 pokud by jsme neměli na Kraji takove lemply jako Grulich a spol, po celé republice se staví dálnice, jenom v JMK (dalnice na Viden, dalnice na Svitavy) se neděje prakticky nic
Ze Svitav do Brna už dávno měla být dálnice nebo aspoň silnice 1.tridy mimo obce!! Zrychlilo by to provoz víc jak trojnásobně rychleji.. 🤷♂️🤦♂️
Všichni tu mluvíte o kartelu českých firem, které příchod Budimex ohrožuje.. ale které to reálně jsou? Metrostav možná.. a pak Skanska (Švésko), Strabag (Rakousko), Eurovia/Vinci (Francie), Porr (Rakousko), Switelsky (Rakousko) nebo Colas (Francie)??
M-Silnice a MI třeba 😀
Zadání zní jasně, firmy z Polska neprojdou🙂
Proč NE když jsou levnější ale záleží také na KVALITĚ !!!!!
Silnice v Polsku jsou na lepší úrovni než v ČR. Určitě je tam nestavěl nějaký upocený Metrostav.
Teď jde o to zvážit, zda je lepší poslat 250 mega do Polska a mít z toho jen silnici nebo utratit těch 380 mega v ČR a mít silnici, utrátu, daně ze zisku, zaměstnanci práci atd…
Dokud sem nepustí levnější firmy z ciziny, tak na predražených zakázkách budeme neustále prodělavat, nějaký zisk z daní to nedorovná
Já sice často ze Svitav na Brno nejezdím, ale jelikož s tou silnicí mám zkušenosti, tak by si zasloužíla celá přistavět a měli by z toho udělat dálniční přivaděč… čili z D1 na budoucí D35…
To o čem mluvíte je projekt silnice I/73 (dříve D43) , který bohužel dvacet let blokovala neschoponost jihomoravského krajského zastupitelstva a až nyní se dělají malé kroky v přípravě.
Letáky s úseky a infem jsou tady
https://letaky.rsd.cz/Upload/Stavby/487/inoletak_s73-troubsko-boritov-A5.pdf
https://letaky.rsd.cz/Upload/Stavby/490/infoletak_s73-boritov-svitavka.pdf
https://letaky.rsd.cz/Upload/Stavby/499/infoletak_s73-svitavka-stare-mesto-A5.pdf
A mohli by tomu říkat I/73…
Poláci silnice umí, silnice v Krkonoších, v silně nepříznivých podmínkách už před mnoha lety budovali hlavně oni. A drží.
Projel jsem celým Polskem od Trutnova až po hraniční přechod s Litvou, všechny dálnice a rychlostní silnice v perfekním stavu, nepotkal jsem jediný opravovaný úsek, rychlostní silnice , ne dálnice, mají parametry lepší než naše dálnice. Na dálnicich není vidět jediný flastr na asfaltu. Provoz 10x menší než na našich dálnicich i okolo velkých měst a to vše bez poplatků.
Jen vám prostě pár věcí nedochází. Dálnice jsou fungl nové takže ještě nedospěly do bodu, kdy budou vyžadovat obnovu a reko. Počkejte za 10-20 let. Existují i dálnice s poplatky, jen o nich nevíte. Strávil jsem tam na mýtnicích pěknou fůru času ve frontě…
Tak 10-20 let do oprav je v ČR nedostižný sen. D1 se od celkové rekonstrukci opravuje průběžně dál už po roce 😀 A těch nových záplat co už tam je.
Už jen z důvodu nižší ceny budou mít Poláci asi problémy – čeští kapři si nenechají vypustit rybník.
Myslíte francouzskou Eurovii, rakouský Strabag, německý Hochtief, švédskou Skansku, rakouský PORR, francouzský VCES, , francouzský COLAS, španělské OHL?
Nevím proč se z Poláků dělá něco převratného, většinu stavebního trhu dnes u nás dělají zahraniční firmy. Co je České Metrostav s dceřinkami a firmy okolo Chládek a Tintěra.
No pokud budou i pracovat, a ne jen vystavovat techniku, jako jistá firma ve stoupání u Závisti, budou už jen z podstaty levnější. Určitě zvládnou i rovnější povrch než jistá firma v Brně na ul Bauerová. To je dokonalej tankodrom ale měli nablejskaný náklaďáky….
První dojem dělá hodně 😀
K Budimexu len tolko ze na celkovu tragikomicu situacia v Cobolakove predvadza tato firma na krizovetke D1/D4 skutocne excelentne stavebne vysledky.
Z interního šetření jedné velké stavební firmy vyplynulo, že z celkové ceny zakázky je cca 30% vyhrazeno na “ prostředky nutné k získání zakázky“ (= úplatky). A jelikož v ČR je kartel fungující na vzájemné domluvě, tak máme ceny nejvyšší a kvalitu staveb nejnižší (krade se vše, od písku přes železa až po techniku atp.) Já osobně vítám každou zahraniční firmu, která naruší toto mafiánské zřízení.
A teď si vemte, že ještě nedávno platilo, že soutěž s jenom jednou nabídkou je neplatná. Běžně se stávalo, že když jste nezaplatil výpalné ostatním tak po prohře v soutěži hned stáhli nabídky a zneplatnili vaše vítězství. Zdaleka ne jenom u silnic.
Aha 😀 A není to náhodou 50%? Růžena z prasečáku Vám dala špatné informace. Nevíte o tom vůbec nic, jen plácáte nesmysly a sbíráte pluska. Dejte na stůl důkazy! Ne kecy typu „kapři si rybník nevypustí“ apod. Nevíte o stavebnictví vůbec nic, jen melete pantem.
Nechá se někde nahlédnout do výsledků „interního šetření jedné velké stavební firmy“, nebo se jedná o zprávu typu JPP?
Jak „obtížné předjíždění“?? V úplně celém úseku je předjíždění zakázáno, už několik let…
No vidíte a jsou mezi řidiči i tací, kterým přejetí plné čáry (natož pak třeba i dvojité) přeci jenom ještě činí jisté psychické či morální potíže…
A někteří z nich mají modré majáky a činí tak zcela legálně. Co teď?
A není náhodou to předjíždění zakázané právě proto že je obtížné?
No to už se teď dá zjistit jen teoreticky, „jak obtížné by bylo“…
A ne, v případě že by zrovna náhodou nebyl silný provoz (nějaké okrajové časy) tak je tam jedna poměrně dlouhá celkem přehledná rovinka, no ale plná čára…
Takových úseků různě po republice je,kde by se dalo vcelku bezpečně předjet,ale prostě tam plácnou plnou čáru a pos.rte se. Skoro to vypadá,že ten pracovník,co stříká ty čáry měl mikrospánek a držel prst na spínači. Také se stane případ,že nastříkají čáry zrcadlově obráceně a pak to předělávají.
Ona na těch úsecích původně ta přerušovaná i byla. Ale pak se tam jalo předjíždět jelito co si myslelo že to stihne a nestihlo. A úředník se rozhodl dát tam plnou, nebo rovnou dvojitou plnou. Viz. například cesta od Pohořelic k Novomlýnské nádrži. Kolektivní trest je v českém dopravním systému normou.
obtížné pro osobák, nemožné pro kamion. Pro sportovní motocykl úplně v pohodě. Zákazem se cítím diskriminován.
Zatracení Poláci, oni by snad chtěli stavět rychle a levně? To nelze připustit , ještě bychom mohli mít nakonec silnice jako v Polsku. To si rozhodně nemůžeme nechat líbit. Navrhuju žalobu v Bruselu, Poláci by nám tu pak chtěli zavádět ty svoje manýry jako fungující dopravní infrastruktura, ekonomický růst a vyšší životní úroveň lidí, tak to teda ani náhodou. Republiku si rozvracet nedáme soudruzi!
Proč žalovat v Bruselu a zase čekat, že tu někdo jiný bude řešit vaše problémy? Stačilo by, kdyby v ČR nebyl každý druhý alkoholik a každý třetí komunista.
Naprosto trefné ! Proto mají Ano, SPD a bolševické sv..ě ze Stačilo takovou podporu.
V Polsku mají dotace na stavební stroje… tak si je nemusí počítat do nákladů..
Ani se nedivím. Jedna osobní zkušenost. Cca dvou kilometrový úsek ve Varšavě. Oprava vozovky. V pátek večer se začalo frézovat a v pondělí se jezdilo po novém povrchu.
tohle bylo nedávno i v Ostravě (2 nebo 3 roky) – ŘSD potřebovala utratit rychle do konce roku peníze, tak mezi vánocemi a silvestrem vyměnili povrch na cca 5 km D56
No vidíte, a pak, že to nejde.
A za jakého počasí to dělali? Vydrželo to alesponˇ do léta? 😀
Jel jste někdy po těch super silnicích v Polsku? Jedete po 4 pruhu mimo obec 130 km/h, najednou horizont, 50 km/h přechod a kostel, nebo pravoúhlá zatáčka a 60 km/h.
Tam mě nic nepřekvapí.
Až na to, že za tyhle peníze to nepostaví a donesou do toho cca 80 milionů. Ale tomu vy určitě rozumíte, protože jste evidentně odborník.
Nepočítá s úplatky, tak může nabídnout nižší cenu. Koukněte jak se v Polsku staví dálnice.
A za druhé.. zeleným rosničkářům a netopýrníkům bych děti nechal přestěhovat do těch vesnic, kudy vede tranzitní doprava. Ono by je potom přešlo to jejich věčné vydírání a vysírání
Ono ty dálnice na široširých placatých pláních se 40 miliony obyvateli se staví o dost jednodušeji a rychleji.
Fascinuje mě slovní spojení „mimořádně nízká cena“. Zřejmě panuje obava, aby někdo nenaboural cenový kartel. Co kdyby pak někdo začal zpětně počítat, kolik peněz se za ta dlouhá léta té české správné podnikatelské praxe vypařilo? Poláci zatím nemají zřejmě kontakty na ty správné politiky a nebo je prostě chtějí obejít. Stát má v této situaci pouze hlídat kvalitu a termíny, nic víc. Doufám, že tento uchazeč o zakázku nebude ze soutěže vyřazen za „podezřele“ nízkou cenovou nabídku.
Pokud to trochu sledujete tak jistě víte že Budimex podával na jiné hlavně dálniční stavby cenově naprosto srovnatelné nabídky, napr. na D0 byl i významně dražší. Levnější byl jen u dvou staveb (D11 a D35) a to v řádu pár %… Na úrovni 65-70% předpokladu se soutěží naprosto běžně většina staveb silnic a dálnic. to jen tady je to překvapivá informace o ostatnich nabidkach že jsiu docela dražší. Tak si prosím nechte ty kartely a predraženost českych firem někam do bulváru… Kdyby to tak bylo, Budimex by už podal nejvýhodnějších nabídek výrazně více…
Za zmínku stojí i nabízená max doba po kterou bude doprava omezena jen na 1 pruh, Budimex nabídl jen 14 dní, zatímco 3 ze 4 ostatních nabídek za 28dní…
Nabídky na sousední stavbu „I/43 Závist, stoupaci pruh“ se otevíraly dnes a jedna firma je také znatelně níže než ostatní, konkrétně o 15% společně s nejrychlejší nabídnutou dobou na realizaci za 250dní vs. 310-324 u ostatních, asi očekávám rovněž Budimex, jen to Radek Mátl zatím na Twitteru neuvedl…
Zatímco u jiných veřejných zakázek je vítězná firma ohlašována až někdy a ostatní účastníci utajování. Jako by snad byl ještě jeden paralelní a utajený zákon o veřejných zakázkách.
ŘSD zveřejňuje téměř okamžitě údaje ze všech nabídek (cena), ale anonymně. Radek Mátl pak obvykle oznámí na twitteru pouze jméno firmy s nejvýhodnější nabídkou. Takže ostatní jsou utajení, pokud si to novináři nezjistí jinak, třeba oslovením ostatních firem…
Schvalují to, ale mám obavy, že to vyřeší jen malou část problému dráhy. Dodavatelé dělajín to co chce zákazník, ja vidím hlavně problém, že se na dráze řeší spoustu věcí nekonecepcně a nekomplexně, je obrovská a složitá byrokracie, která v zahraničí tolik není.
Hlavně to neříkejte Staňkovi, aby nemusel psát další hysterický článek, jak stát zlotřile podporuje zahraniční firmy na úkor českých. 🙂
Jak je to s trhem práce? Má Budimex kde brát odborníky na dopravní stavby? Zajímá mě i jak je to s ostatní kvalifikovanou pracovní silou. Jestli si Budimex najímá menší regionální firmy jako dodavatele nebo je zaměstnává nepřímo.
Stavbaři jsou zvyklí na stavbu dojíždět a do polska to není daleko.
Také zálěží odkud z Polska. Z Katovic je to blíž do Brna než do Varšavy.
I kdyby nemeli, cilem je postavit a dozorovat kvalitu. Takze nemuze byt rec, ze konkurence je spatna vec pro ceske statni zakazky.
Na jinou stavbu si vozili poláci do cr i naftu. Nevim, jak to mají se zdravotním a sociálním. Míru zdanění…
Jen vice a houfneji kluci polsti!!!
Co vsak je treba opravdu hodne, a i hodne neodkladne, tak je vstoupit na zeleznicni trh, tady budou teprve propady cen, tipuji 50%.
A myslíte si,že je to dráze dovoleno takto zlepšovat parametry tratí?
S tím # jste naprosto vedle…
A kdo jim to zakazuje? Fyala,Eu, nebo kdo?
Btw 15000 aut není to násobek pro co se staví D6? Ale ta vede z Prahy, tak tam musí být pořádná dálnice…
Ona tam je navrhována pořádná dálnice (pardon čtyřpruh I/73), co by vedl z Brna nahoru https://zdopravy.cz/odpurci-nove-silnice-z-brna-na-sever-neuspeli-u-soudu-rsd-muze-pokracovat-s-pripravou-244284/ ……. jenže na rozdíl od D6 ji tam nechtějí.
Já teda nevím o odporu proti trase severně od Brna… těleso staré nedokončené hitlerovky je poměrně jasné a bezkonfliktní…
Je obrovský odpor proti všem stavbám na sever od Brna, i na MUK Lipůvka… ty samé spolky, Drásov, Kuřim, Kníničky, Bystrc ikdyž se jich dana stavba vůbec netýká… viz nedávno podané rozklady proti ÚR na úseku I/73 Bořitov-Svitávka. Je tu systematický boj proti celé stavbě I/73 jako takové, a to všemi možnými prostředky
Ne ,že bych se těch zdržovačů zastával , ale stavět dálnici podle plánu starých 90 let , je blbost . Ty města a vesnice jsou už jinde. Stavební technologie jsou jinde . Dálnice bude oproti původní 2x tak široka . Část dopravy bude stejně od Letovic pokračovat na Svitavy a nebude si zajíždět 35 km do Starého města . Možná by to chtělo vymyslet jinou trasu poblíž stávajíci I 43
Zajížďka od Svitávky na Opatovec kolem Starému Města bude cca 20km optoti současné trase I/43, nevím kde jste vzal 35km…
Podél stávající I/43 údolím Svitavy by to bylo v současnosti již neprosaditelné a několikanásobně dražší…
Na druhou stranu třeba pro trasu Brno – Jeseníky bude trasa na Staré Město mnohem lepší…plus obslouží i Velké Opatovice a Jevíčko, které jsou teď docela na periferii.
Jevíčko a Opatovice na periferii zůstanou. Dohromady nemají ani 7 tisíc obyvatel, ti žádnou dálnici nepotřebují.
Není navrhovaná, v některých úsecích dokonce prakticky stojí a byla připravena na pokládku vozovek. Kdyby Vůdce stavěl ještě tak dva měsíce, tak jsme dnes jezdili z Boskovic až k Moravské Třebové po dálnice.
Dobře, že to ten blbec nestihl. Dnes je z toho krásný biotop, chodí se tam na procházky, myslivci na srnky a zajíce. V podstatě druhově nejbohatší bitopy v celé té zemědělské krajině.
V tom případě by mělo být dost snadné podobný biotop vytvořit účelově, jinde… a mělo by to ještě být levnější, pochybuju že rostliny a živočichové užijí mosty a mostky, kontrolují sklony… stačil by ten násep/zářez(y)…
MD – centrální komise.
Centrální komise snad zarazila zdvojkolenění Brno-Přerov?
Ne, to není o jednom konkrétním úseku, to je o celkovém přístupu ke zlepšování parametrů železnic.
Myslíte si, že by SŽ (a projekční firmy) nenavrhovali různé lokální přeložky tratí, různá zdvojkolejnění, kdyby to přes MD procházelo?
Oni to hlavně neumí a nehodlají řešit z majetko-právního hlediska.
Bez politické podpory to totiž nejde.