dkv_obrazok

Poláci se přibližují Česku s další rychlostní silnicí. ŘSD řeší, jak ji u nás napojit

Vizualizace rychlostní silnice Jordanów Śląski a Łagiewniki Zachód. Foto: GDDKiAVizualizace rychlostní silnice Jordanów Śląski a Łagiewniki Zachód. Foto: GDDKiA

První dva úseky z Vratislavi na jih mají povolení.

144 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel

Bylo by fajn, kdyby byla jednou nějaká ta naše dálnice minimálně ve stejné kvalitě jako na polské straně. Poláci nám o dost velký kus utekli. Značení, odpočívky, žádné drncání, pořádek, plynulá jízda, ohleduplní řidiči – to teda , žádné kamínky na silnici. A to ticho v autě. A úspora paliva, pneu…
Nedávno cesta po D1. Nynější stav je mírně řečeno zklamání. Ještě teď slyším dudu, dudu, dudu. Né to nekoktám…

Rostislav

Smutné je, že i rychlostní silnice mají v Polsku přípravu na šestipruh, zatímco u nás to nikoho nenapadne ani při stavbě nové páteřní dálnice (D35).

Vojta_7

I/44 z Mohelnice do Postřelmova by měla být ve stejném uspořádání jako dálnice, zbytek do Polska co nejlevnější varianta. Do Kralíků není potřeba 4pruh. Nevím, proč tolik lidí prahne po 4pruhu někde v pohranničí, když v Praze nemáme okruhy, radiály, výpadovky. V okolí Prahy je naprosto katastrofální situace a místo toho se bude řešit něčí lyžování atd..

SYN

Víte, ono zase sice v Praze je kdeco ucpané, ale to víceméně řešíte dojíždění pražáků do práce a na nákupy… to zas úplně není ta „pravá“ infrastruktura umožňující ekonomický rozvoj, mezinárodní dopravu a tak…
Neposmívejte se lyžování, to tu snad nikdo neprobíral, copak někdo pojede lyžovat přes Štíty, Králíky a Mezilesí do Polska??

Dušan

Pro nás co jezdíme lyžovat od Brna a Svitav do okolí Kralicka by se pořádná silníce od Lanškrouna hodila i bez dálnice v Polsku .

I/11 směr I/44

Jsem zvědav na výsledek nicméně jako nejpravděpodobnější trasu bych viděl tuto:

https://mapy.com/s/jojubusodo

Popis: Úsek 0-15 převzat ze starého plánu ŘSD. Úsek 26-28 tunel cca 1,6km. Celková délka 28,0km. Profil dle intenzit S15,25 – S21,5 s rychlostí 110km/h.

Ještě odhad MÚK: Králíky, Mlýnický Dvůr, Olšany(sever), I/44(napojení)

I/11 směr I/44 napojení

Napojení na I/44 by šlo udělat levněji a jednodušeji rozvětvením, tj. není potřeba plnohodnotná velká MÚK:

https://mapy.com/s/hunokunama

Hlavní větev směr Olm/Přer/Brno/Wien/Blava-Budap se odpojí cca v úseku 54 jako 2+2 pruhy, ale vedlejší větev s menším transitem směr Šumperk by pokračovala v profilu 1+1 a využije MÚK Postřelmov-sever. V mapce je pravý a levý pás vždy výrazně od sebe, aby byly vidět.

jj78

Polsko je placka, tam nemají tolik nadjezdů, mostů a tunelů na 1 km.

Petr

Dolnoslezské vojvodství, ze kterého tato expresní silnice povede a ze kterého vede expresní silnice S3, která je na polské straně již dokončená, je z poloviny hornaté (například půl Krkonoš v něm leží), silnice vedou po viaduktech, tunelami, ale vy napíšete takový komentář xD

Karl vB.

Jste Petr, nebo Peter?
Ptám se kvůli nezvyklé formulaci: „…silnice vedou …tunelami…“.

Abc

Z větší části ano. Ale také mají hory. A tunel postavili i pod mořem.

eduard

Česku se nepřibližují „Poláci“…, ale polská silnice!

Abc

Tak to je krásná příležitost ukázat nejen Polákům že i Češi umí stavět dopravní infrastrukturu a také 2+2 dotáhneme až k hranici.

eduard

Ježííííš co je to za nacionalismus???… Silnice staví lidé! Firmy! A na národnosti nebo státní příslušnosti jejich dělníků nezáleží!!!

Abc

Co je špatného na nacionalismu? Na to že je člověk hrdý na svou historii i na své bližní? Samozřejmě že na národnosti či státní příslušnosti dělníků i jiných profesí nezáleží. Na čem záleží na kvalitě nejen dopravní infrastruktury a zákonů které umožňují její výstavbu.

Milan

…Jen je opravdu podstatný rozdíl v rychlosti výstavby u nich a u nás!

Rozhoduje většina ne Patrik

Přesně, hlavně to nenechme Patrika zaříznout, protože u D49 to ŘSD jako 2+2 k hranicím nedokázalo zatím prosadit, zatím …

123

Kdyby to ty vyčuranci s Polska radši tahli s Klodska na Náchod jak měla vést puvoddne dalnice s Prahy My to zeneme přes Trutnov a když se ta dálnice doděla stejně to dopravci jak sami řikaji poženou přes Nachod kvuli vzdálenosti

Karl vB.

Což takhle naučit se ovládat alespoň základy češtiny?
🙁 ..s Klodska, s Polska, s Prahy 🙁

Jan

Klodzko – Náchod v parametrech dálnice by bylo skvělé, ale je to bohužel těžce realizovatelné ( kopce, lázně ..)

Karl vB.

Hmm, a bude ta příležitost využitá, nebo to typicky, jak je v Česku dobrým zvykem, jen okecáme?

Toscana

Tady zas budou čekat jestli to třeba Poláci neprodlouží až do Rakouska.

Amity

No to bude zas komedie. Víme jak je to teď s D11, hraniční přechod v Těšíně je taky ostuda. No a teď úplně nová dálnice?!

Nemel

Jak je to teď s D11?

okk

Poláci to mají hotové až na čáru. U nás má být hotovo v 2028.

Nemel

Jako bych to nevěděl. A co jako? Je to problém, že se staví nebo co?

Hans1934

Nejlepší trasování měli stejně Adolfovi inženýři , však tam nejsou až tak strašný kopce.
Ideál , kdyby to z 1/2 platili Poláci

Na Mohelnice nee, to je zajížďka

Jirka

Proc to neprotahnout kolem Králík a jako silnici 11 k Postřelmovu.

mil

nooo jakože proč ne(pro poláky asi idální směr), ale kudy. To je asi ta otázka. Ať na to vejrám jak chci, tak kterýmkoliv směrem to bude pár tunelů a estakad…. (a obcí v zájmovém území)

Vrjos

Tak jestli to nekdo skutecne napoji pres Zabreh a D35, tak potom D55 u Breclavi bude nutne potrebovat kapacitni spojku na rakouskou A5. To se take musi zohlednit pri vyberu mezi variantou variantou Lanskroun, D43 a Zabreh, D35.

couler

Pravděpodobně ano, nicméně to naštěstí už nebude naše starost. Teda pokud se skutečně obchvat Břeclavi dostaví. 😀

PetrN

Pokud to bude napojeno přes Zábřeh, tak z Mohelnice (D35xI/44) budete mít k Vídni (A5xS1) 3 varianty:
1) po stávající trase přes Brno 212km (D46+D1+D52)
2) po nové D55 k Břeclavi a přes Reintal 225km
3) na západ po D35 a po nové I/73 k Brnu + D52 jen 200km (pokud se I/73 zadaří)
Ok, varianta 1) a 3) vede kolem Brna, tam by to snad ale po zkapacitnění D1 mohlo fungovat.
Spojka u Břeclavi na Rakousko chybět bude, ne však pro řešenou relaci od Wroclavi, ale spíše jen od Katowic/Ostravy pro kterou bude výrazně atraktivnější…

vrjos

Ad 1] Jde take o cas straveny postavanim u Brna. I kdyz bude u Brna usporadani D1 3+3, prestavena krizovatka D1xD2 a D52 zapojena do 4+4 D2, nelze cekat, ze by se okolo Brna dalo projizdet plynule dalnicnich 130 km/h. Tam se vzdy na nekolika malo dalnicnich krizovatkach bude setkavat hned nekolik tranzitnich smeru sever-jih, vychod-zapad a k tomu jsou ty „jizni brnenske“ dalnice dost blizko Brnu, cili prebiraji nemalo mistni dopravy.
Oprvadu, od Brna je potreba dostat tranzit Polsko(Krakow ci Katowice)-Viden po D1, ne tam naopak pridavat od Vratislavi pres Zabreh a Olomouc.

PetrN

no a co lepšího navrhujete? přímé napojení na I/73 u Moravské Třebové v trase A88 vám tu veškerou dopravu vyplivne na D1 u Troubska, protože Jihozápadní tangenta je totální utopie, pochybuju že Rakušáci něco na jejich straně v rámci propojení A5 a Břeclavi budou realizovat, takže se Brnu stejně nákladní tranzit v této relaci nevyhne… Za mě furt lepší varianta napojit do k Zábřehu, protože pak bude mít řidič směřující na Rakousko ne výběr všechny 3 použitelné varianty a rozhodnout se třeba dle aktuální dopravní situace?

Řiditel

Je potřeba si uvědomit, že varianta Králíky – Lanškroun je výhodnější pouze ve směru Brno a částečně Vídeň. Kdežto varianta Králíky – Zábřeh řeší mnohem lépe směr Olomouc, Zlín, střední Slovensko atd.

V tomto ohledu je třeba vzít v potaz, že Hitlerova dálnice měla sloužit pro spojení Vídeň – Wroclaw a v tomto směru ignorovala osídlení a přepravní proudy v rámci Československa. Zatímco dnes budou vnitrostátní cesty tvořit významnou část dopravy.

vrjos

Kdyz oni ti Polaci z Vratislavi spise pojedou smerem Viden, nez do Zlina a stredni Slovensko ci treba do Pesti.

SYN

Spíš – ale ne výhradně! Zejména dokud ve Vídni chybí ten tunel u Schwechatu, tak ten průjezd Vídní taky nic moc…

vrjos

Ta JZ tangeta Brna by prave v pripade spojeni Vratislavi po D43 davala nejvetsi smysl. Byl by realny duvod ji stavet. A k propojce Breclav – A5 u Poysdorf, par let ziju v domeni, ze Rakusaci ji maji v uzemnich planech, nikoliv v planech stavby. Chytrak chatGpt mi k tomu pise: Dolnorakouská silnice B47 (Lundenburger Straße) táhne od Wilfersdorfu přes Grosskrut až k české hranici – plní funkci přímé spojky mezi regionem Grosskrut–Reinthal a Břeclaví Wikipedia . V rámci přípravných studií k výstavbě dálnice A5 bylo uvažováno o obchvatu vesnic Großkrut a Reintal, aby se snížilo tranzitní zatížení způsobené zvýšenou… Číst vice »

SYN

Tu JZ tangentu Brna prostě na příštích 20-30 let zapomeňte, zejména jako 2+2 dálnici… to je ještě neprůchodnější než Bystrc. Leda by tam byl tak 10km tunel, ale na to fakt nebude.

SYN

Ale vždyť ty směry jsou tak nějak potřeba oba… až někam před Štíty je to jasné, a už můžou stavět, nejlépe jako úsporný čtyřpruh (spmv) a odtama na jednu stranu 15,25/110 a na druhou aspoň „kloudná krajovka“ – hlavně aby byly obchvaty obcí…

Alanis

Dnes se podíváme zpátky do minulosti na to, kudy by to tak mohlo vést. https://mapy.com/s/habamomahu

Jirka

A kdyz to dotahneme k Postřelmovu? Tam by se pak clověk měl snadno dostat k D35 a vyhledově k 73.

Tomáš

To je náročnější terén.

Elvis

A jak byli vizionářští, věděli, že se to stejně nepostaví a co se v krajině chystá. Vyhnuli se Novým Mlýnům i CHKO Pálava, aby to v budoucnu nemohl Patrik blokovat 😀

František

V Náchodě si budou muset postavit hodne zakázaných značek, aby jim tam nejezdili polský kamiony

Petr

Proč? Obcvat Náchoda se už staví. Pak nebude mít nikdo důvod jezdit centrem.

Lukáš

Proč by po silnici první třídy neměly jezdit kamiony, když alternativa neexistuje?

Karl vB.

polskÝ kamionY nejezdili???

Makoň

Místo dálnice máme za ty peníze rozhledny a tak můžeme čumět

Zelvak

Nemáme, shnily.

František

Dřevěný rozhledny bez údržby byly fajt za všechny peníze…

babilon

Poláci zvládli i ty rozhledny.

Petr David

Čumět budeme, až nebude voda, někteří to naopak odnesou tím, že budou mít vodu v baráku. Ano, místo neustálého rozšiřování dopravy je potřeba stavět přehrady. Ono toho písku docela ubývá.

Karl vB.

Stavbou přehrad bude písku přibývat???

Petr David

Domnívám se, že nic takového jsem ani nenaznačil. K výrobě betonu je potřeba kamenivo, toho kvapem ubývá. Uvažuje se o otevírání nových lomů, což by byla další, obrovská zátěž pro ŽP.
Stavět přehrady vzhledem k povodním, ale i vzhledem k úbytku vody bude na rozdíl od dalšího překotného rozvoje silnic nevyhnutelné, to je prostě fakt.

petrK

Neskutečné, jak jsou lidi hloupí a papouškují každý nesmysl, aniž by se namáhali ověřováním. Takže ve zkratce, tady jsou data, která si můžeš najít taky a sám si je ověřit: – Za posledních 20 let Česká republika získala z evropských fondů něco málo přes 2 biliony Kč. – Za posledních 20 let se investovalo do cyklostezek asi 13 miliard Kč, z toho 5,3 miliardy Kč z fondů EU. – Dotace do rozhleden činily za posledních 20 let asi 1,2 miliardy Kč. Za posledních 8 let se rozhledny financovaly jen výjimečně (jednotky za celou dobu). Takže ne, peníze z EU opravdu… Číst vice »

Krucipísek

Známý polský kamioňák jezdí pravidelně trasu Štětín – Blatec u Olomouce. Vozí z tamějšího přístavu fosfáty na výrobu zemědělských hnojiv. Jeho pravidelná trasa, je po S3 a A4 ku Vratislavi a na DK8, dál se asi mnohý zdejší čtenář bude divit, protože objede po dvojím obchvatu Zabkowice Slaskie, přes Zloty Stok po DK46 obchvatem Paczkówa a přes Javorník po I/60 na obchvat Jeseníku a dále po I/44 přes Červenohorské sedlo do Mohelnice a po D35 na Olomouc Ptal jsem se ho, zda to není komplikace. Prý ne, údajně je to lepší cesta než jižně přes Kralicko, kde slušná silnice na… Číst vice »

PetrN

Jeho současná vámi popsaná trasa mezi Legnicí (S3xA4) a Mohelnicí (D35xI/44) je cca 250km. Za 4 roky to snad bude kompletně po dálnicích přes Královec po S3+D11+D35 a představte si že na kilometry to bude uplně stejně, tj 250km!! Jak bude jezdit pak?? Jednoznačně nejrychlejší trasou, nebo bude šetřit za mýto přes české území?

Krucipísek

Rozhodně souhlasím, že po zprovoznění trutnovského úseku D11 a dokončení D35 po Mohelnici, nebude důvod k jakékoliv alternativní trase, neboť tato bude pohodlnější, rychlejší a bezpečnější. Leda že by se chtěl vyhýbat mýtnému. Nicméně už teď letos pozoruju významný nárůst polské kamionové dopravy po I/44, takže uvidíme.

Jan

Přitom průjezd Jesenickem opravdu katastrofální..jel jsem zrovna včera od Javorníku za dvěmi kamiony. Předjet se je podařilo až na Červenohorském sedle. To je sem cca 40 km převážně šnečím tempem, za námi štrůdl asi 30 dalších aut, protože minimálně tak na 10 různých místech se kamiony / autobus bezpečně nevyhnou na I/60 v protisměru.. někde je třeba i couvat…tento region je opravdu hodně smutná vizitka dopravní situace v ČR.

SYN

No, a je lepší postavit semtam kus stoupacího pruhu, anebo „rovnou“ doufat v pětikilometrový tunel pod sedlem?

Harvánek

A nebylo by výhodnější fosfáty vozit po železnici?

Krucipísek

Zcela jistě ano, zvlášť když do toho areálu vede vlečka z žst. Blatec. Není to ovšem na mé posouzení.

Pavel Q

Zase to nemusíme přehánět, I/43 stačí v dvoupruhu s těma velkorysýma přeložkama, co jsou v návrhu.

Zdendik

Pochopil jsem Váš špatný vtip, cizinče! Tak to tak vypadá, že realita zaskočila naše plánovače. Dálnice Vratislav-Vídeň, kopíruje staleté obchodní trasy a hlásí se o místo na slunci.

Jirka

Zatím mají Poláci v plánu čtyřpruh jen po Bardo, kde končí tak jejich placka. Pak je čeká převýšení 175 m na čtyřech kilometrech a to už je jiný level.

Petr Korbel

Osobně si myslím, že část frekvence této dálnice ubude směr Náchod a zbytek se rozpustí hned za hranicemi, tak jako je tomu teď. Obchvat Králík je nutnost, nová silnice minimálně k rozběhu I/11 a I-43, vyřešit strašlivý přejezd z PK do OK na II/312, obchvat Mladkova, který by umožnil jízdu delších souprav po II/312 směr Čechy by byl fajn. Nějaké hrůzné scénáře bych neočekával stejně jako nenastaly u Královce.

Zadarmo

Velká část uživatelů pojedou z Polska do Rakouska a dál. Česko je tranzitní zem a to hlavně pro tenhle spoj. Vlastně to byl originální plán před 80 lety. Spoj Vídeň > Worclow (plus Poznám Gdaňsk a jižně od Vídně, Brun bylo po trase ale ne cíl)

Jan

Královec je jiný případ, jde trošku bokem. Ale mrkněte do mapy na zalidnění Polska. Wroclaw, Poznaň…pokud bude cesta skrz Kladsko tak se to tudy spustí. Bude to totiž jednoznačná nejkratší cesta na jih pro miliony poláků..a oni tam moc rádi jezdí..pohybuji se často Polskem a vím, že o té cestě hodně sní.

Petr Korbel

Tak ať na ní přispějí, když bude hlavně pro ně.

Pavel

Proto si Poláci kupují české dálniční známky.

kik

A kudy byste ten obchvat Mladkova po II/312 vedl? Navíc by byl úplně zbytený protože na ŘSD existují studie dlouhých tras a jednou z nich je přeložka I/11 cca od Šedivce kolem Studeného a Mladkova k Lichkovu kde by napojila na novou I/43. Bohužel už nevím uvažovaný časový horizont.

JanJ

Docela by mě zajímalo, jak by se v návaznosti na tento polský projekt popasovala trasa původní Hitlerovy dálnice se současnými normami. Mám na mysli zejména úsek Lubník u Lanškrouna – Štíty (vedený nejčlenitějším terénem na trase). Ve stoupání od Lubníka na sever byl za války proveden lesní průsek a částečně zahájena skrývka ornice. Úsek jsem si pěšky prošel, bohužel myslím, že minimálně sklonově, ale nejspíše i směrově by trasování proti současným normám neobstálo…

couler

Já si právě myslím, že protáhnutí nějakým tunelem k I/44 u Zábřeha bude lepší řešení, jak do parametrů, tak do výsledné ceny kvůli kratší trase.

Krucipísek

ŘSD by rozhodně mělo připravit nové trasování od Dolní Lipky obchvatem Králíků kolem Boříkovic až po Štíty a návazně nové trasy na Lanškroun pro tranzitní směr Brno i na Zábřeh pro tranzitní směr Olomouc. Tou druhou větví by se navíc zlepšila dopravní obslužnost Štítů, které jsou spádové na Zábřeh.
Obě větve si však nedovedu, vzhledem k terénu, představit bez tunelů.
K tomu by se mohl probrat Olomoucký kraj z letargie a konečně něco udělat s navazující II/312 na jeho území, protože úsek Hanušovice – Červený Potok je dlouhodobě v katastrofálním stavu a cítím se ostudně, když tamtudy musim jet.

john334

Tak konečně jsme v něčem lepší než Poláci – máme hezčí vizualizace! 🙂

Lukáš

Zase o krok před nimi!

M K

A my snad nejsme v něčem lepší? Nebo je to opětovné dětinské opěvování Polska?

Hans N.

Nějaké rychlé spojení A4 s Bogatyňou resp. Libereckem Poláci neplánují? To by se taky velmi hodilo.

Nose Peak

To zas budou fotky, jak dálnice s namalovanejma pruhama a posekanou trávou ve škarpě ústí na hranici do pole svazenky….

Petr

Oni ti němečtí inženýři nebyli úplně hloupí. Zatímco u nás se ještě nedávno vážně diskutoval třípruh, Poláci staví dálnice rovnou s rezervou na budoucí rozšíření. Postavte to tak, jak bylo zamýšleno, tedy přímá trasa Wroclaw – Vídeň.

MP22

Tak schválně, postavil se obchvat Bludova s rezervou pro čtyřpruh? B je správně 😢 ale i tak by se mělo začít řešit SMV z Králíků do Postřelmova na I/44. Na dálnici to ani náhodou není a SVM bude naprosto ideální

martin.janecek

Obchvat Bludova je rovnou postaven ve 4pruhu

Jan

Asi spíš myslel obchvat Chromče, tedy silnici I/11 která tady k plánované polské S8 směřuje a docela dost se vybízí to tudy napojit.

Martin K.

Ne napojení od Štítů je asi stejně komplikované jako směr Štíty Moravská Třebová,kde bude silnice pokračovat jako D73 na Brno. Přes Záhřeb by to byla až 15km zajížďka. Jednoznačně musí to vést kolem Štítů, Horních Heřmanic a Krasíkovské rozvodny k Moravské Třebové

M K

Mno, jako obyvatel Moravské Třebové jsem zvědavý, co Radek Mátl ukuchtil. Snad to zveřejní co nejdříve. Samozřejmě bych ocenil kapacitní tah ve formě nové I/43 ve směru na Lanškroun, ty silnice třetí třídy tam dostávají bídu.
Ale jako člověk myslící v kontextu širšího tranzitu jednoznačně podporuji spojení ve směru k I/44 na Postřelmov. Radši samozřejmě čtyřpruh, ale snad i ten třípruh 15,25/110 by mohl dostačovat.
V kontextu spojení Wien – Wroclaw je ta zajížďka směrem na východ marginální oproti přímému spojení kolem Lanškrouna a množství peněz, které tím ušetří zase tak zanedbatelné není.

Jan

Další věc, že by silnice I/11 v úseku za Chromčí směr Klášterec mohla konečně získat parametry silnice první třídy… Už jen v poslední době tam byla jedna nehoda za druhou. A pokud by byla S8 u hranic, tak se stejně bude muset tahle nevyhovující silnice řešit.

Martin K.

Tak trasa Králíky Postřelmov asi nebude o mec levnější. Ten terén je tam také komplikovaný a trasa Vratislav Vídeň by se dost prodloužila a zatížila by hodně stávající D35 od Mohelnice do Olomouce.

Jarda

Mohl by stát zase uvažovat o tunelu tuším červené sedlo nebo jak se to menovalo a zmizeli by ty serpentiny. Když tam chce Polsko přivést kapacitní silnici, tak to v těch obcích nebudou nadšení a co teprv v těch serpentinách, to se všem blbě pojede.

Dušan

Podívejte se do mapy kde je sedlo , to by se dálnice musela ještě vracet .

Jan

Pán možná spíš myslel serpentiny směrem na Bušín, protože tady se pak udělat tunel vyloženě nabízí. Celá trasa od PL hranic k I/44 by vedla relativně jen po rovině…Bylo by to jednoznačně výhodnější i co se týče zimní údržby, než vymýšlet kapacitní tah na Lanškroun.

Vladimír M.

Stát nikdy o tom tom tunelu neuvažoval, to byla soukromá iniciativa.

Tom

Tak budoucí rozvoj dálnic už jsme si nastřelili a nastal čas na koncepci kapacitních rychlostních silnic (které by stejně bylo v mnoha případech lepší rovnou stavět jako dálnice), abychom napojili i naše výběžky.

To samé čeká Jesenicko, kde si to výhledově říká o tunelový mega projekt, který dá celému regionu nový impuls a napojí Polsko i tam.

Petr David

A kdy nastane čas pro železnici? Nebo je lépe probetonovávat krajinu?

N.N.

Příprava VRT nic?

Petr David

VRT na papíře, dálnice reálně v terénu. Krásně vidět v Náchodě, obchvat se staví, o spojce se kecá. Dal jsem otázku, kdy nastane čas pro železnici? odpovím si sám : za desítky let, tedy v době, kdy už bude všechno na silnici.

Karl vB.

Mám pro vás rychlejší řešení:
Kandidujte za nějakou vám názorově blízkou partaj a ucházejte se o funkci stínového ministra dopravy! Po 4 letech ukrutných aktivit a po vyhraných volbách, jako nový ministr dopravy vylezete ze stínu a začnete prosazovat vaše sny do fáze realizace!

Petr David

Tady už nejde o politiku, ale o ztrátu pudu sebezáchovy. Pokud sami nezačneme brzdit svoji potřebu, žádný politik nepomůže. Žádná strana si nevypustí rybník, ekonomika státu je z velké části závislá na výrobě aut. Rychlá řešení neexistují.

Stráťa

Nastal zhruba v roce 1840.

Petr David

Podívejte se, na co jsem reagoval. Jinak podle Vašeho, u silnic nastal o tisíce let dříve.

roman.lelek

Furt dokola tohle… Tunel pod ČHS je záležitost možná tak 50. let 21. století. Byla proinvestována spousta peněz do rekonstrukce silnice, další spousta do železnice, tunel by tyhle investice znehodnotil.

Navíc, proti tunelu jsou obce, pod kterými vede a jsou proti němu velice silně.

Jan

Otázkou ale je, jestli je vůbec taková závodní dráha v nejvyšších partiích CHKO trvale udržitelná. A tím jen nemyslím potřeby neustálých oprav, ale také ochranu přírody ( hluk, sůl, exhalace ) a konečně i zlepšení dopravní dostupnosti Jesenicka.

roman.lelek

Za mě ta rekonstrukce byla potřeba, nevím, jestli jste po té cestě někdy jel, ale před rekonstrukcí to byla místy i silnice III. třídy. V létě relativně sjízdná, v zimě ne úplně bezpečná. Ale třeba na takové Videlské sedlo, kde je v zimě na silnici i 10 cm ledu, to nemělo. Ta silnice je teď mnohem bezpečnější.

Jan

Jsem Jeseničák a jako mnohý nerad přes červenohorské sedlo jezdím i po rekonstrukci. Jezdíme spíše přes Ramzovou nebo směr Čechy přes Polsko. Sedlo je teď hezky udělané, ale z obou stran jsou neřešené obchvaty obcí, pokud je horší počasí táhnete se i celé sedlo za kamiony..

Honza

Napojil bych to z Králíků do Zábřehu 😀

Jirka

Je to jedna ze dvou variant.

t t

Kapacitní silnice pro region Kralicka by byla skvělá. Pro nás by asi bylo lepší pokud by Poláci spíše dotáhli rychlostní silnici 8 do Náchoda a my ji zkapacitnili 33 do Jaroměře na D11

Jan

Možná nakonec i bude potřeba zkapacitnit tah na Náchod. Zatím totiž bude S8 končit v Klodzku a jde očekávat, že to z Klodzka na Náchod bude slušný frmol. Co mě mrzí tak kruháč na novém obchvatu Náchoda. Bude to špunt. Úplně zbytečně se tady šetří.

Ludan

Plně souhlasím, když se zrušily T-křižovatky Kramolna, Dolní Radechová, tak kruháč na Vysokově bude exotika na emise, kamiony znova rozkvaltovávat do kopce…, místo mímourovního připojování…. Bude se opakovat stejná debilita jak u Jaroměře, kde je na sjezdu špunt na kruháči.

Krucipísek

Souhlas. Tady bych se i vsadil, že podoba provozu po zprovoznění obchvatu Náchoda, na který se jinak těším, bude taková, že od Jaroměře bude ten pravý stoupací pruh plný kamionů a nahoře vysokovský kruháč špunt, do kterého dojedou v rychlém pruhu všechny osobáky a bude se to tam ucpávat. Ano, podobně jako již nyní kruháč u Jaroměře (Hořenice), tam se to děje ale v opačném směru. Terénní poměry vysokovského sedla však znám a asi to jinak nešlo, když se tam má potkat pět komunikací. Na rozlehlou křižovatku nebo dokonce MÚK, tam moc místa není. Leda by se muselo opustit napojení… Číst vice »

PetrN

Wroclaw-Jaroměř je na vzdalenost stejně jako to bude přes Lubawku/Trutnov po D11 aktuálně s využitím spojky polské silnice 5 k Bolkowu v jejíž stopě se planuje rychlostní silnice S5, tudíž pro relaci Wroclav-Hradec by to byla duplicitní stejně dlouhá kapacitní trasa…

Jan

Plánuje, ale je myslím v nedohlednu. A vzhledem k tomu jak bývá A4 kolem ucpaná tak mi něco říká, ze trasa S8 na Klodzko bude populární…

Lingvista

Nejsou to ti králíci, takže to nemůže končit u králíků. Jsou to ty Králíky a dálnice bude končit u Králík. To jen taková poznámka pro autora

Lingvista

No, jako místní bych nikdy neřekl do Králíků, ale dobře. Možné jsou oba tvary. Sorry

DavidS

Druhý pád množného čísla je stejný pro životný i neživotný vzor. Pánů, hradů. Podle jakého vzoru to skloňujete vy?

MHD

Líbí se mi, jak Poláci počítají s rezervou na případné rozšíření na 3+3. Pokud se pro to jednou rozhodnou, nemusí předělávat žádný nájezd, možná ani EIA nebude potřeba. Geniální!

kesua

Kdyz si tam davaji rezervu, tak maji v podstate vsechny stavebni naklady uz ted. Nevite, proc to tedy rovnou neudelaji jako 3+3? Nakladove to je minimalni rozdil preci a pruh navic nikomu neublizi.

Karl vB.

Co třeba proto, že zcela zbytečné provozní náklady na nyní zcela nepotřebné třetí pruhy?
Taky si nepořizujete byt 4+1, když vám následujících min. 10 let bude stačit 3+1.

Pavel S.

No ono v tomhle srovnání si 4+1 pořídíte, ale jednu jednu místnost nevymalujete a nebudete tam v zimě topit 🙂

David

ŘSD nicméně z nějakého mě nepochopitelného důvodu neuvažuje o rychlostní silnici ve směru Zábřeh, ale o dvouproudové silnici I. třídy s návrhovou rychlostí 70km/h ve směru Lanškroun a dále pak ve směru Moravská Třebová.

ABCD

Přečtěte si to ještě jednou. Tohle je možná stará varianta.

Karl vB.

V Dětřichově u M.Třebové by se měla křížit dálnice D35 s nedálnicí I/73, která by měla sledovat trasu plánované exteritoriální dálnice Wien – Brno – Wroclaw, takže směr na MT je docela pochopitelný.
Nicméně poslední věta článku je: „Základní návrhy nových možných tras představíme v příštích dnech.“, takže bych vyčkal, s čím ŘSD přijde.

PetrN

Prověřovalo se vedení jak na Postřelmov/Zábřeh (S44) tak ik Moravské Třebové (S73). Smysl dává oboje a využitelné jsou oba směry. Upřímně si myslím že to dopadne přípravou střídavých třípruhů do obou směrů, což by za mě bylo optimální. Ostatně i Poláci od Klodzka na hranice údajně velmi zvažují právě střídavý třípruh, Upřímně ono to nikdy nebude tak silný tranzitní směr jak přes Bohumín, co by opravňovalo dálnici…

Jan

Souhlasím, že by bylo nejlepší směřovat tenhle tah na rychlostku na Zábřeh.
Jakmile bude S8 u Králík tak jde očekávat, že to zde bude hodně vytížený hlavní tah na jih. A uvažovat jen o rekonstrukci silnice na Lanškroun je podle mě nesmysl. Většina stejně spíš pojede na Olšany, Zábřeh.

Zlámalík

Vy jste spolu nehovořili? 😀
Nejlepší trasa je v podobě bývalé exteritoriální (Hitlerovy) dálnice, zde to dlouhodobě dává největší smysl a trasa je již dávno určená.

kesua

To je dobra trasa jen pro tranzit Wro-Brno, pro zlepseni obsluznosti Ceskych mest je ale celkem k nicemu

PetrN

Přesně, a toho tranzitu nebudou zdaleka takové kvanta v porovnání s D1 přes Bohumín

Jan

Nebudou, ale na druhou stranu velmi pravděpodobně více než po S3 a D11 na Trutnov.

PetrN

To si právě nemyslím. Z přechodu v Náchodě aktuálně směřuje nejvíce tranzitu na D5, ale obecně moc ho není, ČR je rovněž velkým zdrojem/cílem cest nákladní dopravy z Polska. Po dokončení D11 bude z Wroclavi výhodnější jet na Hradec právě přes D11 s využitím spojky „5“ mezi A4 a Bolkowem, na kilometry to bude nastejno jak současná trasa přes Klodzko. Navíc ve vstopě „5“ se rovněž plánuje rychlostní silnice…

Jan

Nezapomínejte jací jsou poláci patrioti. Pokud bude přímá dobrá cesta Kladskem pojedou tudy fakt rádi. Zatím je DK8 přetížená, nepopulární. S S8 se to ale změní.

Dušan

Jezdí tu Poláci do Vidně a dal k moři . Pokud by to bylo cele dostavěné až do Vidně byla by to mnohem kratší trasa do Vídně a dál do Italie a Chorvatska. Teda zaleží odkud v Polsku vyjedou .

Taros

Český města. Ať si postaví českou dálnici

Vladimír M.

A v moravských městech se snad daně neplatí?

kesua

Cesko je oficialni kratky nazev zeme Ceska republika. Pridavne jmeno cesky ve spojeni s mestem tedy oznacuje vsechna mesta na uzemi Ceska, tedy Ceske republiky. 🙂 Moravsky pseudonacionalismus sem netahejte.

Taros

To není pseudonacionalismus, to reakce na pražský nacionalismu, kdy i Českou republiku označují Česko. Moravskou zem jste rozkouskovali do 7 krajů a nám bude něco vykládat o nacionalismu.

Nemel

Vy Moraváci to strašně prožíváte, protože se nudíte. Představte si, že Čechy jsou rozkouskované do devíti krajů a k tomu navíc ještě máme Prahu. A co? Svět se nezastavil, i nadále musíme chodit do práce a zabezpečit se, potažmo zabezpečit své rodiny.

Moravskou „národní“ identitu vám snad nikdo neupírá. Připomínám, že slavná Velkomoravská říše existovala přesně 74 let, což je kratší časová úsečka, než kariéra Jiřiny Bohdalové.

czčr

Myslím, že nejvíc to prožíváte Vy a kolega

Ojin

Přídavné jméno český je v tomto nejednoznačné, z kontextu bych pochopil, že to myslíte ve vztahu k Čechách, když trasa na Brno (vedoucí převážně přes Moravu) obslužnost „českých” měst nezlepší (protože zlepší dostupnost hlavně moravských měst + teda ještě okraje Čech – Lanškrounska a Králicka)

N.N.

A z dnešního pohledu je ta trasa na sever od Moravské Třebové naprosto špatně. Panoramatická dálnice po hřebeni kopců s výhledy do krajiny má snad jen samá negativa.

PetrN

Pravěže hodně smysl dává i napojení na S44 u Postřelmova když se podíváte na mapu…

Zlámalík

Bylo by super dovést to ze severu ke Štítům a tam udělat dva tunely – na Postřelmov a na Lanškroun. Ale OK, verze směrovaná na I/44 je asi reálnější.