Poláci se přibližují Česku s další rychlostní silnicí. ŘSD řeší, jak ji u nás napojit

První dva úseky z Vratislavi na jih mají povolení.
Polský správce silniční infrastruktury GDDKiA oznámil další posun s plány na výstavbu nové rychlostní silnice S8 mezi Vratislaví (Wrocław) a Kladskem (Kłodzko) , která má v budoucnu končit až u českých hranic.
Během posledních dvou měsíců získal povolení pro stavbu prvních dvou úseků jižně od dolnoslezského hlavního města. V červenci pro úsek Jordanów Śląski a Łagiewniki Zachód, tento týden pro úsek Kobierzyce Północ a Kobierzyce Południe. Zbývá ještě pět úseků, které jsou v různé fázi přípravy.
Vydání povolení oznámila GDDKiA na svých stránkách. Jde o dva z celkem sedmi plánovaných úseků na polské straně. Vydání takzvaného investičního povolní umožňuje zahájení výplat odškodnění za zabrané pozemky pro silnici. Polská legislativa je v oblasti získávání pozemků pro budování silnic výrazně méně ohleduplná vůči vlastníkům než v Česku.
Povolení pro více než 18 km
První úsek získal povolení v červenci, jde o 11,2 kilometrů silnice za 355,6 milionů zlotých. Povede mezi Jordanów Śląski a křižovatkou Łagiewniki Zachód (napojení na regionální silnici č. 384). Zakázku získal Budimex.
7,5 kilometrů dlouhý úsek S8 Kobierzyce Północ a Kobierzyce Południe staví Strabag Infrastruktura Południe za 309,8 milionu zlotých. Trasa bude přeložena na západní stranu stávající silnice DK8. Vzniknou zde dvě mimoúrovňové křižovatky, z toho jedna s dálničním obchvatem Vratislavi.
GDDKiA rozdělila úsek mezi Vratislaví a Kladskem na sedm úseků. Pět z nich už má zhotovitele, ale staví se jen dva. Všech pět je totiž vysoutěženo metodou Design and Build, kdy vítěz zpracovává i projekt. V příštích týdnech se očekává rozhodnutí o povolení pro téměř 14kilometrový úsek mezi Ząbkowicemi Śląskiemi a Bardem.
Z Kladska má rychlostní silnice dál pokračovat na české hranice u Králík. Ředitelství silnic a dálnic má již hotovou základní koncept studie, kudy trasu vést dál na českém území. „Budeme ji nyní projednávat v celém území a jednat o nejvýhodnějším koridoru pro takovou silnici,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Základní návrhy nových možných tras představíme v příštích dnech.