Poláci řeší zrychlení stavby D35. Dálnice u Litomyšle by mohla být hotová příští rok

Stavba D35, úsek Džbánov - Litomyšl. Foto: ŘSDStavba D35, úsek Džbánov - Litomyšl. Foto: ŘSD

Už letos se mají na nově budovaném úseku objevit první asfaltové vrstvy.

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Danny

Přiznám se, že jsem kvůli tomu titulku ráno po probuzení trochu přemýšlel, jestli jsem přes noc neprošvihl nějákou menší bratrskou invazi.

Joe

V pořádku. Pokud neutrpí kvalita, tak zrychlujte až se z vás bude kouřit.

Petr

Ad níže v diskuzi….doba výstavby se plánuje na 3 až 3,5 stavební sezóny. Poslední roky je zima natolik mírná, že jde pracovat bez pár dní maximálně týdnů po celý rok. Proto i poslední úsek D1 bude otevřen o půl roku dřív.

PetrN

Spousta staveb je plánovaných dokonce jen na 2,5 stavební sezóny, resp 2,5 roku vcetně ne úplně triviálních úseků jako např. D35 obchvat Litomyšle (hluboké zářezy) nebo sousední Janov-Opatovec s dlouhou vysouvanou estakádou…

Dado I

akcelarční příplatek..no nevím, u Olomouce to mělo být hotové pokud se nepletu do konce listopadu a asi nebude když denně vidím jak to tam vypadá. jezdí se jedním pruhem ale jet do města Olomouc od Mohelnice je nyní opruz když je zavřen ten nový kruháč. to že je to funkční část je dle mého osobního názoru naprosto zavádějící a pokud za toto někdo zaplatil že je to dřív (nevím zda byl příplatek aplikován) tak je to podle mého názoru naprosto nepřijatelné

Aronek

Akorát jen ono to mělo být původně otevřeno v květnu roku 2026 (pokud mě má paměť neklame). Akcelerací se povedlo tento termín posunout na listopad. Ano, je pravda, že jezdit do Olomouce teď není ideální (hlavně kvůli zvýšenému provozu v obcích), ale myslím, že ty dvě nebo tři minutky času pro řidiče opravdu není taková katastrofa na pár měsíců.

ukulele

Docela fofr. Když to srovnám s nekonečně dlouhou výstavbou Palačovské spojky…

Otakar

Jj, tam jsem nedávno jel a říkal si to samé.

Pavel

Je neuveritelna skoda, ze se rozhodlo o metode PPP pro posledni dva useky, ktere jiz nyni mohli byt ve vystavbe a tim padem mohla byt D35 dokoncena a slouzit vsem o roky drive. Z meho pohledu velmi nestastne rozhodnuti, ktere dokonceni jen zdrzuje.

Pavel T.

Naprostý souhlas!

Milan2

Naprostá neznalost souvislostí. Ale budiž.

Petr

Erar nemel penize to postavit ze statniho rozpoctu..

Otakar

Než se tyto 2 úseky dostaví, tak kruháč v MT bude dopravní peklo. Už teď jsou tam zácpy, až to stáhne další druhy dopravy, zažijeme tam peklo a D1 bude zlatá trasa.

Petr

Proč by to stahovalo dopravu, dokud nebude d35 komplet, tak nárůst dopravy nebude nijak dramaticky, protože nejhorší úsek je právě mohelnický a hrebecsky kopec

Vašek

Nejhorší úseky? Možná pro kamiony, ale pro osobáky naprosto v pohodě mimo obce. Co hrozí, je možné „plazení“ za kamionem a ten zmíněný kruháč v Moravské Třebové. Taková Litomyšl a Vysoké Mýto, to je jiná lahůdka…

Otakar

Není nejhorší, jsou tam stoupací pruhy a právě tam to celkem jede. Horší je to Litomyšl – kde to stojí ještě před městem a průjezd městy.

Už nyní je viditelný nárůst dopravy, který tam ještě před dostavbou dálnice ke Stradouni nebyl.

Richard

Nebojte, přestavba křižovatky D1/D2 se postará, aby ta zlatá trasa zas tak zlata nebyla 😉

Milan2

Poslední dobou jezdím po D4 v péči soukromníka a užívám si jízdy po absolutně rovném povrchu bez jediné spáry nebo záplaty. PPP možná nevychází úplně ekonomicky, ale kvalita je o řád jinde. A s tou rychlostí výstavby to samé. Však si vzpomeňte, jak D4 rostla před očima.

Otakar

Rychlost výstavby je podobná, to fakt PPP nebylo významně rychlejší. Jen jste celý kus jel na dohled od ní, takže to člověk více vnímal, než když vede dálnice někde za městem a najednou je postaveno.

PetrN

Opravdu? D4 se totiž stavěla přes 3 roky, většina aktuálně budovaných úseků D35 je na 2 až 2,5 roků.

Karel Mio

jeste aby tam po par mesicich byly zaplaty…

Jirka

Možná bych poprosil někoho o dovysvětlení kdo se víc vyzná. Nemám asi námitky proti tomu akceleračnímu poplatku ale znamená to že firma nasadí víc strojů popř lidí? Z mého pohledu totiž pokud mám zaplaceno že dálnici dokoncím třeba 6/2027 ale dokončím ji už 12/2026 tak můžu stroje a lidi poslat na další zakázku takže vlastně zase vydělám jako firma. Předem dík za vysvětlení.

ghjghj

Laicka odpoved (takze ode me jste asi odpoved nechtel). Existuje nejake optimalni pocty stroju a lidi 1) Idealni pocet zdroju na stavbe, tak aby si uz neprekazely – financni optimum 2) Ideal z pohledu casu – maximalizace zdroju tak, aby to bylo, co nejdrive hotove byt za cenu, ze obcas cast stroju a lidi musi cekat. Tim, ze se v bode 2) nutne deji prostoje, kdy nejake stroje a lidi cekaji, tak to neni financne efektivni a je lepsi je mit na jine stavbe.

SYN

Podle bodu 2) ten patřičný počet pracovníků a/nebo strojů tak firma ani nemusí mít v daný okamžik k dispozici… A pak do toho ještě budou hrát citelnou roli jednak technologické časy (i když máte k dispozici lidi a stroje, třeba tuhnutí betonu neurychlíte) a druhak posloupnosti – někde se třeba nedá sypat násep dokud pod ním není hotová přeložka sítí, nedá se osazovat svodidlo dokud není hotový asfaltový povrch… Většinou se vykrystalizuje nějaká „critical path“ posloupnost která je nejvíc omezující, kde se musí nejvíc čekat, a ta potom určí celkovou dobu stavby, objekty mimo ni by se daly dokončit i… Číst vice »

j.k.l.

…JEDNAK technologické časy a JEDNAK posloupnosti nebo
ZAPRVÉ technologické časy a ZADRUHÉ posloupnosti.
Počítat příslovcem je nesmysl.

Pavel S.

Tady je pro mě s otazníkem i ten původní termín – leden a únor jsou v silničním stavitelství nejvíc mrtvé měsíce, asfalty a VDZ už stejně musí být hotové dřív, betonování patek pro značky apod. už by taky mělo být hotové, tak snad jen to samotné osazování značek a papírování, aby se tam mohl pustit provoz? Jinak pozor na termín zprovoznění a dokončení, zpravidla ještě pár měsíců po zprovoznění probíhají dokončovací práce.

SYN

Značení svislé i vodorovné, svodidla… to jde i v zimě. Předávací prohlídka, papírování…

vrms

Doba výstavby je požadovaná investorem (případně nabídnutá zájemcem) ve výběrovém řízení. Kdy se podaří podepsat smlouvu a pustit na stavbu stroje v tom okamžiku ještě vůbec netušíte.

Pavel S.

Nepletete dobu výstavby s termínem dokončení/zprovoznění? Doba výstvaby je daná či vysoutěžená, ale konkrétní termín se předpokládám odvíjí ode dne předání staveniště, ne? Nebo se snad někdo zaváže stavbu provést i pokud by (z jakéhokoliv) důvodu nepřevzal staveniště a stavbu nemohl zahájit?

PetrN

Myslím že je naprosto logický krok, který se vesměs očekával. 12/2026 se tak snad tento úsek zprovozní společně s tunelem Homole, který bude mít za následek významný nárůst provozu na obchvatu Vysokého Mýta (v průběhu roku 2026 kdy bude fungovat obchvat VM jen izolovaně si myslím že část tranzitu bude jezdit stále přes město). Vzhledem k výrazně kapacitnějšímu napojení na starou I/35 u Litomyšle ve srovnání se Džbánovem to bude výrazně lepší řešení. No a pak se už jen přečká 8dalších 8 měsíců do zprovoznění obchvatu Litomyšle 😀

JakJa

Už nyní je to drsné přečkávání.

Dejf

Ale s jasně viditelným světlem na konci tunelu, rozhodně o galaxii lepší než totální beznaděj v temnotě nějakých 10 let zpátky.

Otakar

Jenže tehdy se nestávalo 20 minut v koloně než člověk vůbec dojete do Litomyšle. Ten tak v koloně dohnal (a možná předehnal) VM.

Milan2

A nebyli to místní, co léta zdržovali?

Karel Endler

V případě Litomyšle ano.

Marián

… A ještě to „vylepšili“ kruháčem na začátku 😀