Poláci dokončili v Gdaňsku obří terminál T3 Baltic Hub. Věří, že Čechům nahradí Hamburk

Terminálu T3 Baltic Hub v Gdaňsku. Foto: BudimexTerminálu T3 Baltic Hub v Gdaňsku. Foto: Budimex

Investice má za cíl posílit postavení Polska jako dopravního uzlu.

V polském Gdaňsku skončily hlavní práce na stavbě nového kontejnerového terminálu T3 Baltic Hub. Projekt realizovaný společností Budimex ve spolupráci s firmou Deme Dredging zahrnoval mimo jiné vybudování umělého ostrova o rozloze 36 hektarů a výstavbu 717 metrů dlouhého hlubinného nábřeží.

S hloubkou 18 metrů u něj mohou kotvit největší lodě světa. Ty mají kvůli omezení v Suezu maximální délku 400 metrů.

Díky novému terminálu zvýší Baltic Hub svoji odbavovací kapacitu o dalších 1,5 milionu TEU ročně na celkových 4,5 milionu TEU. TEU je jednotka odpovídající rozměrům menšího lodního kontejneru, na běžný kamion se takové vejdou dva. Obří lodě obvykle uvezou 24 000 TEU, za rok se jich tak může v nové části terminálu vystřídat 62.

Nový terminál vyšel v přepočtu na 11,75 miliardy korun. „Terminál T3 je strategickou investicí pro region i celou střední a východní Evropu. Gdaňsk se stává jedním z nejdůležitějších překladišť v Baltském moři,“ uvedl provozní ředitel Budimexu Cezary Łysenko.

V gdaňském terminálu vzniká nový ostrov. Obří přístavní jeřáby dorazily na lodi z Číny v celku

Při výstavbě použili dělníci více než 17,5 tisíce tun oceli, 160 tisíc m³ betonu a 4,3 milionu m³ písku. V rámci investice bylo objednáno celkem 7 jeřábů STS a 20 poloautomatických, dálkově ovládaných jeřábů RMG. Jeřáby STS dorazily na staveniště po moři z Číny a byly instalovány na terminálovém přístavišti. Jejich výška dosahuje 96 metrů, při plném vztyčení ramene dokonce 140 metrů a každý z nich váží téměř 2 000 tun.

Baltic Hub, dříve známý jako DCT Gdaňsk, zahájil provoz v roce 2007. Již před výstavbou nového terminálu byl největším námořním dopravním uzlem v Baltském moři. Investice, za kterou stojí ze třetiny státní rozvojový fond, má za cíl posílit postavení Polska jako dopravního uzlu na mezinárodní scéně.

A má k tomu dopomoci i Česko, přístav by si by rád alespoň částečně ukousl z koláče české kontejnerové dopravy, který nyní putuje především přes Hamburk. Láká především na přímé dálniční spojení až do Ostravy.

Pozor na tuleně

Práce byly zahájeny v listopadu 2022. Nová roční kapacita ostrovního terminálu T3 je pro představu 16 666 vlaků, na které se kontejnery mají primárně (70 %) překládat. V přístavu se denně pohybuje 3 000 nákladních kamionů, už brzy by měly být všechny elektrifikované či na biopaliva.

Okázalá stavba se však musela potýkat i s problémy. Kvůli ochraně tuleňů se musely používat během přesouvání písku speciální plašiče. V oblasti byla v minulosti také rozsáhlá vojenská cvičiště, během stavby se našly dvě nevybuchlé pumy a další části munice.

Na březích byla také řada vojenských bunkrů a o každý z nich se muselo podle provozovatelů přístavu bojovat s milovníky vojenské historie. Nakonec byla část z nich přemístěna.

Terminálu T3 Baltic Hub v Gdaňsku. Foto: BudimexTerminálu T3 Baltic Hub v Gdaňsku. Foto: BudimexTerminálu T3 Baltic Hub v Gdaňsku. Foto: BudimexTerminálu T3 Baltic Hub v Gdaňsku. Foto: BudimexTerminálu T3 Baltic Hub v Gdaňsku. Foto: BudimexObří kontejnerová loď Valencia v gdaňském přístavu Baltic Hub. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýObří kontejnerové lodě v gdaňském přístavu Baltic Hub. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýObří kontejnerová loď Valencia v gdaňském přístavu Baltic Hub. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýObří kontejnerová loď Valencia v gdaňském přístavu Baltic Hub. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPrvní fáze budování umělého ostrova v přístavu v Gdaňsku. Foto: BudimexObří kontejnerová loď Valencia v gdaňském přístavu Baltic Hub. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýKontejnerový přístav v Gdaňsku. Foto: Zdopravy.cz Místo pro dobíjení a kontrolu chladicích kontejnerů v přístavu v Gdaňsku. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýPrvní fáze budování umělého ostrova v přístavu v Gdaňsku. Foto: BudimexObří kontejnerové lodě v gdaňském přístavu Baltic Hub. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýObří kontejnerové lodě v gdaňském přístavu Baltic Hub. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýZpevňující prvky betonové plochy umělého ostrova tvořícího terminál T3 gdaňského přístavu Baltic Hub. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýK umělému ostrovu tvořícího terminál T3 gdaňského přístavu Baltic Hub dorazila loď převážející obří jeřáby. Foto: BudimexK umělému ostrovu tvořícího terminál T3 gdaňského přístavu Baltic Hub dorazila loď převážející obří jeřáby. Foto: BudimexK umělému ostrovu tvořícího terminál T3 gdaňského přístavu Baltic Hub dorazila loď převážející obří jeřáby. Foto: BudimexK umělému ostrovu tvořícího terminál T3 gdaňského přístavu Baltic Hub dorazila loď převážející obří jeřáby. Foto: Budimex
Tagy DCT Gdaňsk Gdaňsk kontejnery mořská doprava Polsko
45 komentářů