Pokuty za cestování bez jízdenky mohou stoupnout až na 3 tisíce korun

Kontrola jízdních dokladů v Brně. Foto: DPMBKontrola jízdních dokladů v Brně. Foto: DPMB

Zvýšení stropu je velkorysejší, než dopravní podniky požadovaly.

174 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Daleko raději bych viděl, kdyby pokuta měla větší prioritu než nezabavitelné minimum a mohla se strhávat před fyzickým vyplacením (i z nárokových dávek) hned u úřadu práce.

Leinad

Já bych systém exekucí předělal víc. 1) Když něco čornu a vezmu si půjču od lichváře, má okradený jenom zákoný úrok a lichvář kolik si řekne. – stanovit max úrok. 2) Není důvod makat. ať zadlužený vydělá kolik chce, má nezabavitelné minimum. – Místo toho aby byla exekuce na rozdíl mezi přijmem a minimem bych raději exekuci na procenta z platu. A jízda MHD úmyslně načerno by měla být přestupek. (Když vlezu potají někomu do auta na zadní sedačku, můžou se dít různé věci včetně zásahu policie – to samé by mělo platit u autobusu. Ale jak říkám, prokazatelný úmysl… Číst vice »

Jan

Za to, co většina tuzemských DP předvádí, by se mělo jezdit zcela zdarma!

MartinR

To tady většina z vás jezdí bez jízdenky, že to tolika lidem vadí? To pak opravdu může jezdit každý bez jízdenky a při kontrole jen říci: Pardon, jsem roztržitý, pardon, nemám svůj den… Ale nějaká povinnost, dodržovat pravidla, to už ne…

Honza V.

Vcelku pravidelně jezdím na jedné trase, která podle jízdního řádu má 14 minut a jezdím tam na čtvrthodinový lístek. Takže pokud se autobus o dvě minuty zpozdí anebo nastoupím víc než minutu před odjezdem, podle vás nemám svůj den. Ten, kdo zná tarif a ví, k jakým situaci v provozu zcela běžně reálně dochází a jaké díry ten systém má, musí chápat, že kompenzovat nedomyšlenost tarifu a odbavovacího systému stupňováním tupé represe je nemorální a absurdní.

MartinR

Zmiňujete úplně jiný případ, není třeba se hned urážet. Pokud to máte o minutu, tak je ale třeba počítat, že ke zpoždění může dojít. Není tedy lepší si koupit na delší čas a být v klidu že nemusím řešit v kolik nastoupím?

Leinad

Jenže tohle není jizda bez platné jízdenky, jízdné je normálně zaplacené. A možná právě zvýšení přirážky by mohlo vést k tomu, že někdo nezaplatí a nechá DP dojíz k soudu. ;D

zdeněk

dal bych rovnou 5000, proč troškařit ?

Honza V.

Proč ne rovnou trest smrti? Na prostý lid musí být přísnost, přece se těch darebáků nebudete zastávat.

František

Přesně, nebo aspoň obnovit Jáchymov. A vůbec bys nerozlišoval, jestli ten chycený má třeba i minutu expirovanou jízdenky, jízdenku co bude platit až za minutu a nebo nemá vůbec nic.

Ten Jáchymov bych dal rovnou do přepravních podmínek, s kterými bude souhlasit automaticky nástupem do přepravní zóny. Ať se tím zbytečně nezatěžují soudy.

Michal Bartoníček

Čím víc, tím líp. Pokud někdo zapomene, protože je roztržitý, tak by měla existovat nějaká možnost snížení pokuty.
Ale jinak jsou to prostě trapné výmluvy. Když někdo jezdí často, má lítačku. Pro občasného kaštana cenu jízdenky umí spočítat i IDOS nebo místní aplikace. A i ta 80letá babička snad má pusu a umí se zeptat.

Honza V.

Přesně tak, jsou to prostě trapné výmluvy, kterými se někdo pokouší obhajovat tu absurdní represi. Informovanost cestujících se zajistí tím, že se budou ptát nějakého náhodného lojzy, který toho nemusí vědět o nic víc? Dneska je ten tarif tak složitý a přístroje tak nedokonalé, že i pro řidiče je někdy těžké určit správné jízdné, a přitom obsluha toho přístroje je jeho denní rutinou. V některých takzvaných IDS dokonce ani ruční terminál neumí vyhledat jízdné do zastávky mimo železniční síť. Svoji lenost a neschopnost pak organizátoři systému přenášejí na obyčejné cestující v podobě hrozbě nesmyslný pokut, anebo šikany, že so právě… Číst vice »

Mimopražský

Sice neznám tarifní systémy v celé republice, ale ten v rámci PID řadím na jednu z posledních příček, pokud jde o srozumitelnost, přehlednost a jednoduchost. Přitom se kupodivu neustále rozšiřuje.

Honza V.

Právě že pásmový systém je ještě natolik jednoduchý, že se tam očekává, že cestující budou vědět, přes která pásma jedou. V ostatních IDS, kde mají buňkové zóny, se s tím ani rozumně počítat nedá. Prostě ze strojku nebo z aplikace vypadne nějaká výsledná cena a normální člověk nemá šanci vidět do toho, z čeho byla spočítaná. A občas vznikají i absurdity typu, že když si na nějaké trase koupíte lístek o zastávku dál (na delší trasu), tak vyjde levněji.

Leinad

A navíc minimálně na Olomoucku neplatí jízdenka z A do B na ruzné trasy. (Olomouc – Uničov přímým vlakem vs přes Červenku a autobusem – to jsou jiné projeté zóny)
V PIDu abych měl pásmo navíc bych musel jet vracečkou (třeba profrčet cíl rychlíkem a pak se vracet courákem)

Mimopražský

Možná jednoduchý je ale v kombinaci i s časovou platností jízdenek to je paskvil, kdy řidič musí při prodeji hlídat pásmovou i časovou platnost vydávaného jízdního dokladu. Osobně vím o lince, kde je jízdní doba mezi nástupní a výstupní zastávkou pod 15 minut, ale jede se přitom přes tři pásma. Potom také měnící se jízdní doby, takže v různý čas jsou různé ceny jízdného na úplně stejné trase. A také existovala krátká linka jedoucí v jednom směru dle JŘ 14 minut, v opačném 16 minut, takže tam za 20 Kč, zpátky za 30 Kč, kdy řidiči byii osočováni, že chtějí… Číst vice »

Artaban

Dobrý den, děkuji za Váš příspěvek, jsem řidič busu u Arriva Příbram a máte naprostou pravdu, ráno je JŘ kratší a cena jízdenky nižší a od určité hodiny se JŘ prodlouží a cena jizdenky je opět vyšší, jezdím pravidelně dva jízdní řády nastálo a tak již znám ceny jizdenek a ani u těchto JŘ nejsou ceny stejné, někdy čekám déle v určité stanici a jindy jedu hned. Nejhorší je jízda o vikendu nebo když jedu ze svého volna jinou linku, musím stále kontrolovat v Telmaxu čas jízdy a tím pádem cenu jízdného. Ceník je složitý, musím hlídat nejen pásmovou platnost,… Číst vice »

Gouda

DPO v případě, že cestující doloží, že v době kontroly vlastnil platný jízdní doklad, snižuje pokutu na 40 Kč.

Honza V.

Což v systému, který se chlubí tím, že tam žádné doklady o zaplacení nevydávají, je docela paradox.

Gouda

Papírové jízdenky v DPO neexistují, tudíž je váš komentář mimo. Všechny doklady jsou zpětně doložitelné.

Jarda

Pokud je to nějakej opravdu notorik, že nikdy neplatí nebo ani platit nebude tak je to něco jinýho než nějaká chyba. Jsou horší případy, kdy by někteří lidi pokud je tak lze nazvat měli dostat trvalý zákaz používání MHD atd. Pak by nebylo všude nejen naito, bordel, odpad, ale také vandalismus, dát jim trvale vyloučení z přepravy a byl by klid. Kéž by to tak šlo. a nádraží či přestupní uzly atd by měli hlídat a to schopní security, ne ta parodie co má jenom oblek a jen si tam jde odklepat směnu a nic neřeší, ale takovou, co opravdu… Číst vice »

Hans N.

V Edingurgu je přirážka za jízdu bez platného jízdního dokladu 10 liber, tedy 300 Kč. U nás to dáme za 10x tolik? Tak to si žijeme.

Pavel Nocar

Všude kde jsem byl jsem si řádně zaplatil jízdné, tudíž nevím kolik je kde přirážka. Tak to si žijeme.

Honza V.

Tak schválně si vás vyzkoušíme. Víte, jaký je správný postup cestujícího v případě, že označovací strojek označí jízdenku nečitelně? A už jste někdy viděl, že by takový postup někdo uplatnil? čím více přístrojů, tím více situací, kdy některý z přístrojů nezafunguje tak jak má. Kdo se pohybuje v provozu, už takových situací musel vidět desítky, možná stovky.

Jerry

Jezděte s jízdenkou a nemusí vás to trápit.

David

Namísto toho aby se ten zákon nějak reformoval a umožnil lepší postih neplatičů, například progresí vyústěnou až v odnětí svobody tak jako to je v Německu, Rakousku či Švýcarsku. Tak se jen zvýší limit. Výsledek bude, že primárně trestaní budou primárně ti kdo chybují (nákup špatného lístku, nástup 1min před začátkem platnosti lístku, nefunkční automat a vybitý mobil, atd.), jelikož mají dobrou platební morálku. Aneb jak halvně turistům ještě více znepříjemnit pobyt v Česku. Jen tak pro zajímavost, ta pokuta bude teď vyšší než je třeba v Zurichu. Tak hlavně že třeba maximální výši pokuty za parkování jsme snížili z… Číst vice »

David

Uplně vidím jak si turista koupí v aplikaci jízdenku pro jízdu třeba z Hradčanské na letiště a odklikne, že ji chce aktivovat pro ten konkrétní spoj. Vstoupí do metra a dostane pod eskalátory pokutu, protože jízdenka mu začíná platit až v momentě kdy se zvírají dveře metra a spoj na který si chctěl koupit jízdenku odjíždí. No a dostane za to pokutu 120 EUR, tedy stonásobek toho co zaplatil na jízdence.

Gajda

A to takpvá Budapešť a jízdenky v aplikaci, to je teprve žůžo. Stejně jako jízdenky na vlak v Itálii. U nás podle mě vyloženě past nikde není.

kajman

Co přesně je za žůžo v Itálii? Koupím, aktivuju a jedu. Nedostanu pokutu 50 metrů od dveří vlaku, že nemám platnou jízdenku.

Frantík

Nevím proč PID nemá prostě jízdenky na trasu z – do.

Mimopražský

Ve městě s vysokou četností spojů se nechá časová platnost jízdních dokladů pochopit. V regionech už to je horší, protože dle vyjádření příslušných hodnostářů má řidič umět prodat jízdenku do všech zastávek na své lince + přestup do Prahy. Svým způsobem pochopitelné. Ale to ostatní, ať si cestující zjistí sám nebo pomocí aplikace, která mu najde spojení i s jízdným.

Kamui

Problém je, že u nás revizor v případě, že černý pasažér zaplatí na místě, ho nemůže legitimovat a zapsat si ho pro příště.

Frantík

Tak pokud zaplatí na místě není problém, dp od něho jízdné dostal.

František

Osobně bych radši, kdyby třeba aspoň půlka pokuty by šla odečíst od ceny ročního kuponů a nebo fungovala pokutová progrese při opakovaných prohřešcích.

Ta progrese by klidně mohla končit i obecně prospěšnych práci, jako umytí MHD/zastávky či sběr odpadků. Další exekuce nic moc neřeší.

To že lidi používají MHD je dobře, lepší by bylo, kdyby se i podíleli na nákladech.

Honza V.

Zajímavá kombinace. Na jedné straně překomplikované tarify obsahující spousty dlouhodobě neřešených chyb, nesmyslů a nedomyšleností, k tomu ještě chystané plně samoobslužné odbavování, a proti tomu na druhé straně absurdní represe vůči obyčejným cestujícím. To ještě bude zajímavé.

Air Traveller

Absurdni represe? Takze je nechame jezdit na cerno, aby se tu nahodou necitil utlacovan?

Honza V.

Uvidíme až ty třítisícové pokuty začnou dopadat na venkovské babičky, které dodneška byly zvyklé, že si prostě u řidiče řeknou o lístek, ale 200stránkový tarif určitě studovat nebudou a těžko je naučíte zacházet s milionama kartiček, které se přikládají každá jinam a každá jindy a jak něco uděláte špatně (nebo něco udělá špatně některý z těch přístrojů), tak dostanete rovnou likvidační pokutu. Já jsem skoro šotouš a znalosti v této oblasti mám spíše nadprůměrné, ale když přijedu do cizího města, kde se nedá normálně koupit lístek, tak bohužel taky někdy radši chodím pěšky, než abych strávil dva dny studiem tarifu… Číst vice »

Air Traveller

A jak to delaji ted? Ted jezdi nacerno?

Honza V.

Zatím to dělají tak, že při nástupu řeknou řidiči, kam jedou, a řidič jim prodá lístek. Nemusejí studovat 200stránkový tarif či dokonce několik tarifů, lomené jízdné, hranice a průniky pásem, zakázané zóny, jízdní dobu a podmínky tarifu pro případ zpoždění, obsluhu přístrojů, které jsou v každém voze jiný. Ovšem pokud v PID projde onen protlačovaný záměr zrušit prodej jízdenek u řidiče, tak tento model zcela přestane fungovat.
Pokud organizátor systému není schopen řešit letité problémy, a místo toho bude stupňovat represi, tak budou důsledky zajímavé.

Air Traveller

Takze to budou delat porad stejne. A nebo, pkud se zrusi, si listek koupi dopredu.

Kde je problem.

Porad tady mluvite o nejakych problemech … ale zatim jste zadny nenastinil.

Honza V.

Lístek si koupí dopředu? Jako že než pojedou do města, tak si napřed zajedou do města koupit lístek? Nebo že si předem aktivují v aplikaci čtvrthodinový lístek a spoj pak přijede s 20minutovým zpožděním, takže lístek propadne?

Jan T.

Zas z toho nedělejte raketové inženýrství. Ceník i velkých krajských IDS se vejde na jednu A4 nebo nejhůř na A3, pokud chcete větší, čitelné písmo. Řidič se dotáže kam jedete a prodá vám jízdenku podle toho co mu ukáže palubní počítač, kartičku ukážete předem a přinejhorším si zaplatíte víc než je třeba, na čern nepojedete. Ti schopnější použijí aplikaci a koupí si lístek na konkrétní trasu předem. Opět, nejhůř budete při neznalosti tarifu platit víc, ale jízdenku mít nějakou budete. Neplatící cestující nemá obvykle jízdenku žádnou.

Honza V.

Pokud si dnes koupíte z aplikace podle vyhledaného spojení jízdenku pro cestu, která začíná metrem, tak zaplatíte pokutu hned po vstupu do přepravního prostoru, pokud tam bude revizor. Podobných chytáků jsou v tarifu a v systému desítky, v každém IDS jiné. Pokud je systém založen na absurdně vysokých pokutách ukládaných těm, kdo něco nepochopí, a často ani ne vlastní vinou, velmi to kontrastuje s nedomyšleností a nespravedlnosti tarifů. V některých IDS tarif a SPP uspokojivě neřeší ani tak běžné případy, jako je zpoždění spoje nebo ujetí přípoje. Ovšem je typické, že hloupost a ledabylost představitelů systému je úměrná jeho represivitě.

Air Traveller

Proc byste mel dostat pokutu hned po vstupu do prepravniho prostoru?

Aplikace nabízí korektní jízdenku stejně jako kdyz kupujete tu samou trat ne z metra, ale z tramvaje.

Takže, co to melete?

Leinad

Protože podle tarifu PID mám mít jizdenku platnou na minuty už od vstupu do placeného prostoru stanice.
(Nevím zda by s tím DPP vyhrál i u soudu, ale vím že to revizoři rádi zkouší)

Air Traveller

Tak snad každý člověk umí číst a vidí v té appce, že lístek začne platit za dvě minuty.

Dokonce to tam svítí ještě před tím, než ten lístek koupíte.

v.sp

To sice ano, ale aplikace defaultně nabídne jízdenku platnou od času odjezdu metra.
Takže předpokládá, že se od hranice placeného prostoru na nástupiště teleportujete za 0 sekund.

Honza V.

A že do vozidla nastoupíte až po jeho odjezdu.

Granja

A v tom je ten zásadní problém (nechci přímo napsat zlý úmysl), protože jízdenka je odvozena od jízdy a vstupenka je odvozena od vstupu někam. Znamená to tedy, že část jízdenky funguje zpočátku jako vstupenka (na nástupiště).

Honza V.

To platí prakticky u všech dopravců, že jízdenka funguje jako vstupenka do přepravního prostoru. Ať už je přepravní prostor tvořen pouze vnitřkem vozidla, nebo i části stanice. každopádně prakticky do všech druhů vozidel je nutno nastoupit ještě před odjezdem, takže pokud vám jízdenka platí až od času odjezdu, do vozidla vstupujete ještě s neplatnou jízdenkou.

Honza V.

Chcete po obyčejném cestujícím, aby byl chytřejší a prozíravější než tvůrci tarifu a té aplikace a aby odhaloval jejich pasti a chytáky? Pokud si v aplikaci koupí jízdenku na vyhledané dopravní spojení, tak by snad i vám mohlo dojít, že není v pořádku, pokud pro takové spojení není použitelná a uživatel by musel parametry ručně přenastavovat.

Leinad

Nejdřív za dvě minuty, to u spojení jedoucího za 10 minut není podstatné.
Pořád v čase pravidelného odjezdu vlaku, nikoli v čase vstupu do stanice.

Anonym

Ty 2 minuty mi prijdou absurdni, ma to platit hned.
A navic souhlasim s predrecnikem ze Litavka pro cesty zacinajici a/nebo koncici v metru nezohlednuje dobu potrebnou na dojiti k metru nebo opusteni prepravniho prostoru. Takze proste si koupite jizdenku podle aplikace a na vystupu vas muzou krasne zkasirovat…

nowas

To je věc stará jak samo metro v Praze.

Honza V.

Většina problémů s tarifem je už roky známá. Je ovšem typické, že zastáncem tupých represí budou především ti, kteří nic nepochopili a nejsou schopni jakékoliv reflexe. Fakt jste si nevšiml, že Lítačka vám nabídne jízdenku platnou až od okamžiku pravidelného odjezdu, takže pokud do přepravního prostoru vstupujete ještě před odjezdem, tak tam jste načerno? Inteligentnímu by to docvaklo už po prvním přečtení tarifu, hlupáci nereagují ani na zpětnou vazbu z praxe.

Air Traveller

Inteligentnímu by docvaklo, že když tam je platnost až za půl hodiny, že si tu platnost změní na dřív.

Franta Pepa Jednička

Na druhou stranu, proč je metro výjimka a už na nástupišti musíte mít platnou jízdenku?

Honza V.

Protože u kapacitní železniční dopravy se to historicky osvědčilo, aby do placeného přepravního prostoru byla zahrnutá i část stanice. Podobně je to obvyklé i na lanovkách nebo letištích. Jen to není moc slučitelné s krátkodobým časovým jízdným. Autobusy a tramvaje jsou výjimka asi proto, že tam je méně prostoru a typicky ani nástupiště nepatří dopravci. Ale už jsem ve světě viděl i frekventované tramvajové zastávky, kam vás bez jízdenky nepustí. Třeba v Kyjevě u hlavního nádraží (Starovokzalna). Ale tam nemají časový tarif. U nás na ruzyňském letišti instalovali označovací strojky už na nástupiště autobusů a nijak tam nevarují cestující, že… Číst vice »

Honza V.

Ano, inteligentní cestující ty pasti prohlédne a pokud nesolidnost dopravce překročí všechny meze, tak raději pojede jakýmkoliv jiným způsobem. Což ovšem neznamená, že bychom měli být hluší a slepí k tomu, když důvěřivější a naivnější cestující jsou vydáni všanc zvůli nemravného systému a různých zamindrákovaných kontrolorů.
Ve vlaku Arrivy jsem před časem viděl průvodčího, který se skupině cestujících, která mu nebyla sympatická, pomstil tím, že jim místo tarifu IDS nebo dopravce prodal předraženou jízdenku SJT. Už to je trochu zvláštní, že nemá povinnost jim automaticky přednostně nabídnout jízdenku, která je nejvýhodnější.

WhtRbt

To je pravda, nicméně v případě, že by nebyl nástup pouze předními dveřmi (což jinak obecně podporuju), tak se může ve voze objevit revizor, kterého fakt nezajímá, jestli jízenku člověk má nebo nemá. Prostě není z nějakého důvodu platná, šup pokutu

Petr

Ja vam neco prozradim – ten „200stránkový tarif“ pred nakupem jizdenky studujete jenom vy. Normalni lidi – vcetne venkovskych babicek – vyridi nakup jizdenky za par minut i bez studovani kompletnich prepravnich podminek.

Honza V.

Přesně tak. Ten tarif nečte celý nikdo. Ani cestující, ani revizoři, ani řidiči, ani průvodčí. Mám podezření, že ten tarif nečtou ani ti, kdo ho píšou a schvalují. Kdo by takové absurdní nekonzistentní nesmysly četl. Ale dávat několikatisícové pokuty za jeho porušení jim hloupé nepřipadá.

Air Traveller

Vy mi připomínáte jedince, co se vztekají, když je někde radar a měří. A když jim někdo řekne, že stačí, aby jezdili tolik, kolik maj, tak se vztekaj ještě víc.

Jste opravdu malinko mimo a vlastní neschopnost házíte na jné.

Mimopražský

Možná je to dnes jednodušší, ale ještě před dvěma lety v rámci PID existovaly mimo Prahu tři kategorie seniorského jízdného. Dnes sice existují již jen dvě, ale i tak se najdou důchodci požadující seniorskou jízdenku a potom se kolikrát diví, že se jich řidič ptá, kolik je jim let.

Pepa

Před exekutorskou sviní neuchrání ani stoletá bezdlužnost… Kam by pak přišli, že, kdyby se smířili s tím, že dluhy nejsou a není co vymáhat???
http://www.k213.cz/JOOMLA/4108-kdyz-se-exe-nudi

Honza V.

Pokud nějaký systém svoji vlastní neschopnost kompenzuje stupňováním represe, tak si tím pod sebou podřezává větev.

Air Traveller

Ve vsi ucte – co to melete? jaka vlastni neschopnost?

Jake stupnovani represe? Proste obyc pokuta. Jejimu udeleni zabranite elementrane jednoduchym krokem – koupite si jizdenku

Presne kvuli takovym lidem, jako vy, se cely demokraticky svet dostava tam, kde je – ve velmi sprostem slove.

Honza V.

Jste dokonalá ukázka toho, o čem jsem psal.

Air Traveller

Každý systém si pod sebou podřezává systém, pokud rezignuje na vymáhání vlastních pravidel. Pak to totiž vede k anarchii a k tomu, co vidíme v západních demokraciích – k rozpadu systému, a k tomu, že se systém doslova bojí zakročit proti těm, proti kterým by ta represe měla být použita.

Prominte, pokud si nejste v praze schopen koupit platný lístek, tak to není chybným systémem, ale chyba se děje někde u vás.

Granja

To vymáhání vlastních pravidel musí mít logiku a současně hlavu a patu, včetně zaručené informovanosti. Je absurdní, pokud si kupuji jízdenku na metro a ona mi má platit nejen pro jízdu metrem, ale i jako vstupenka na nástupiště (do přepravního prostoru /nást. schody, chodby/), pak není divu, že mnoho lidí s tím má problém u revizorů. Doufejme, že ta absurdita se společnou vstupenko-jízdenkou nezačne být uplatňována i na tramvajové refýže.

David

Já trochu doufám, že zase nějaký větší právní kanceláře budou skupovat pohledávky děti, aby je s dovršením plnoletosti mohli poslat do exekuce.

Peeetr

Na to mají vliv úplně jiné zákony o úrocích, právních poplatcích a navyšování, kdy se s 1000Kč pokut dělali 20000Kč exekuce. Při 3000Kč pokutě to o tolik nestoupne, a je vidět, že problém není v těch rozumných pokutách, ale v právní lichvě.

Geralt

Spíš nechápu proč nějaký strop vůbec je. To má být čistě věc dopravce skrz SPP.

Martas

Proč nedostanete od policie pokutu podle toho, jak se jí chce? A to ještě u téhle pokuty od DP je ten problém, kdy třeba u pražského podniku část pokuty jde revizorovi.

Honza V.

Technická poznámka: naprostá většina veřejné dopravy v České republice dnes spadá do integrovaných systémů, kde SPP netvoří dopravce, ale objednatel dopravy.

Leinad

SPP je pořád smlouva mezi dopravcem a cesrujícím. Že objednavatel dává šablonu na zkopírování není moc podstatné.

Honza V.

V integrovaném systému už je poměrně křečovité interpretovat nákup jízdenky od subjektu, který vůbec není dopravcem (OICT) jako smlouvu s dopravcem, zvlášť když v době nákupu ještě ani nemusí být rozhodnuto, které spoje kterých dopravců nakonec využijete a kolik těch dopravců bude. Fakticky je to smlouva pro celý integrovaný systém za podmínek určených jeho organizátorem, i když ten sám není smluvní stranou.

Jméno.m

Jako ze by někdo dostal třeba dvacet tisíc, protože se na Pana Revizora třeba zle podíval? Jděte do řiti!

Granja

A kdyby si po ukázání té placky vyžádal od revizora i doklad, že je skutečným revizorem, pak by dostal buď 100 tisíc nebo by byl rovnou sťat na Staroměstském náměstí…

Vít Jůza

Od toho by měl být průvodčí, aby vybíral jízdné. Šetřit na průvodčích, a pak na neznalých, roztržitých a zapomnětlivých vymáhat nemravné částky, je nemravné.

mgr.pavel

Průvodčí v každém voze znamená apriori nedvěru dopravního podniku k cestujícím. Tak velkou nedůvěru v jejich poctivost, že jim musí člověk kontrolovat lístek při každém nástupu. Já jsem raději za systém založený na důvěře. S tím, že když při náhodné kontrole nemám lístek, ale mám slušnou omluvu (ok, to můžu na revizora hrát, ale to je na něm zda to pozná), tak mi má revizor dát minimální pokutu. Pokud jsem bez omluvy či nespolupracující, pak jsem lump a zasloužím si vysokou pokutu. Dopravní podnik tu snad není od toho, aby vychovával zapomnětlivé lidi a vodil je za ručičku, ne? Pokud… Číst vice »

Honza V.

Od revizora, který podle vlastního dojmu bude posuzovat upřímnost omluv, už není daleko k revizorovi, který vám naznačí, že když mu dáte neformálně malou pozornost bokem, tak přimhouří oko. Idealističtí naivní tvůrci utopií většinou tvoří šílené dystopie.

Peeetr

Až na to, že už i původní literální dílo Utopia, byla šílená dystopická slátanina sepsaná knězoprávníkem, takže používat slovo dystopie je repetetivně zbytečné.
Nejzvrhlejší režimy, které nemají šanci v praxi vydržet ani pár let, vždy ustanovují měští idealisté.

Granja

Kdy a kde byl v ČR v každém voze průvodčí? Viz. brněnský zelený pruh.

frank

hm, to by mě zajímalo, jak by vypadal takový průvodčí v metru po té, co by za den hlídal soupravu o kapacitě 1500 lidí na každé zastávce…

David

Turniket?

frank

pán hovořil o průvodčích 🙂 Tak jistě , mě by to nevadilo, v tolika světových metropolích to v metru mají, ale když se tuhle psalo o tom, že Dopravní podnik zvažuje nákup takového systému za 1,5-3 miliardy korun pokud pamatuji dobře, tak se k tomu měli potřebu vyjadřovat snad všichni pražští politici, že nééé.

Juraj

Ovšem kdo má turnikety v metru, ten má zpravidla i nástup předními dveřmi do všech autobusů, a to už otevíráme úplně jiný problém.

PetrH

Turnikety se v Praze nevyplatí, když se jezdí skoro zdarma.

Antonín

To asi psal někdo ze vsi a provoz Prahy nezná, opravdu víc jak 3 miliony cestujících v Praze z den těžko zvládnou průvodčí.

Antonín

Pokud si zapomenu tramvajenku, tak holt musím Na Bojiště a tam ji pak ukázat a stojí mě to už ani ne jedno pivo, takže to není nemravné. Za blbost se platí. A pokud nemám jízdenku a jedu, pak holt zaplatím pokutu – v obchodě také, když někdo „zapomene“ zaplatit, nese odpovědnost.

Honza V.

Nutnost chodit něco osobně prokazovat na jedno konkrétní Bojiště je také komickým anachronismem v době, kdy všechny Lítačky jsou v centrální evidenci.

Granja

Elektronicky prověřit je něco jiného než se jít majestátu fyzicky poklonit a omluvit.

PetrH

Hehe a kdo ty průvodčí bude platit? Vy asi ne, že?

Jméno.m

Hehe a kdo dnes platí revizory? Vy asi ne, že?

Leinad

Proč absolutní výše a bez valorizace?
A jinak bych byl pro to, aby to v případě *prokazatelného úmyslu* byl sprdel na vpp či pokutu.

marek.bican

Je strop na pokuty daný zákonom platný v ČR aj pre železničných dopravcov?

Honza V.

Je to upraveno paralelně jednak v zákoně o silniční dopravě, jednak v zákoně o drahách. Čili v železniční dopravě platí stejný rámec jako v tramvajích, trolejbusech a na lanovkách. Lodní linky jsou zcela mimo tuto regulaci, takže je otázka, jestli by tam smluvní podmínky mohly stanovit pokutu neomezenou, nebo jestli naopak se tam s žádným pokutováním nepočítá a černí pasažéři se rovnou neformálně házejí přes palubu.

Jan Sova

No takže dopravním podnikům bude akorát strměji narůstat nevymožitelný dluh vůči všemožným zevlům, co jezdí zadax a mají bydliště na radnici….

David

Kolik dopravních podniků vlastně dokáže poslat něco do ciziny, aspoň na Slovensko… Pokuty tímhle směrem velmi vaznou. Protože pak by mě trochu štvalo, že si troufnou jen na někoho kdo třeba zapomene lístek, nebydlí na radnici a nemá exekuce.

David

No oni revizoři si ty pokuty také někdy vymýšlí. https://www.lidovky.cz/domov/revizor-zaplati-za-falesnou-pokutu-30-tisic-ve-sluzbe-zatim-zustava.A140304_144038_ln_domov_spa
Zde to nakonec nevyšlo, ale u spousty „živlů“ jim to projde.

digi

Tak pokud by se zvýšila pokuta i za neoprávněné parkování, tak to i chápu.. ale hold nejde o inflaci pokut, ale o ODSackej třídní boj…

Jiří Kocurek

Ten třídní boj v tom vidíte jenom vy sami, kteří ho vidět chcete.

Co jiného je požadavek na vyházení řidičů od policie, aby byla bezřidičská?

Jiří Kocurek

Jenom připomenu, že zvýšení pokut za jízdu načerno požadovaly samotné dopravní podniky.

Jaký asi tak DP mají mandát požadovat zvýšení pokut za špatné parkování?

mgr.pavel

„Zvýšení stropu je velkorysejší, než dopravní podniky požadovaly.“

Jinak mít zákonem daný limit 1500Kč za špatné parkování (imho společensky horší přestupek než jízda na černo), ale 3000Kč za jízdu na černo, to je trošku disbalanc.

S oběma limity šibovala tato vláda. Parkování snížila, jízdu načerno zvýšila.

Třídním bojem bych to nenazval, kulturní válkou (resp. tlačením jednoho směru v takové válce) ale určitě ano.

nedulezite

Holt, sakra chlape to to neumíte napsat správně, krvácí mi z toho oči, a prsty mám už celé obroušené, jak to sem stále píši

Luk

Pokuty za parkování se postupně zvyšují taky. Aktuálně je pokuta až 5000 Kč, v případně způsobení překážky v provozu nebo při stání na místě pro invalidy až 10000 Kč.

David

Jen ve správním řízení, jinak se maximální výše pokuty snížila z 2000 na 1500. Vzhledem k nedostatku úředníků a složitosti celého správního řízení to reálně vypadá, tak že správní řízení ani není zahájeno a hříšník ochází zcela bez trestu.

digi

Co já vidím osobně, tak to končí většinou dohodou… tzn nic se neplatí…

Dominik

A co takhle i nějaký bič na DPP, aby úmyslně netvořili z cestujících černé pasažéry, viz časová platnost vs zpoždění. Dostatečný čas na označení nástupu, mít skutečné revizory, ne jen výběrčí pokut, atd… A hlavně vybavit všechny revizory kamerami, aby případný spor nebyl jen slovo proti slovu, protože dnes to je často pokuta, pošlete stížnost, protože jste přesvědčeni, že z nějakého důvodu neoprávněná, a odpověď: předvolali jsme si dotyčného revizora, ten vypověděl to a to, takže smůla, zaplaťte (bez dalších důkazů).

Dominik

Překlep mělo být pouze DP (dopravní podniky).

Jiří Kocurek

Zpoždění při nákupu SMS jízdenky je tuším pouze pražská specialita, jejíž důsledkem je nárůst jízd načerno.

Tomáš Škrov

České Budějovice to mají také

Jméno.m

No to teda není pražská specialita.

Mimopražský

SMS jízdenky jsou v Praze svým způsobem již překonaný relikt minulosti, který nebyl zrušrný proto, protože s poskytovatelem služby byla sepsaná tak „výhodná“ smlouva, že nejde vypovědět.

milbi

Pokud časová platnost vs. zpoždění myslíte to, že vozidlo má zpoždění a vy nestihnete do cílové zastávky dojet v časové platnosti jízdního dokladu, tak minálně v PID toto funguje v pořádku. Zrovna minulý týden měl vlak, na který jsem přestupoval, zpoždění 30 minut, takže už před nástupem mi vypršela platnost jízdenky. V pohodě jsem byl odbaven. Ale nevím, jak to mají v jiných systémech, toto beru už jako samozřejmost, pokud jízdenka má kromě limitu oblasti, kam a kudy můžete jet, také omezení časové. Stejně tak si kupuji jízdenku na 30 minut, pokud doba jízdy dle jízdního řádu je menší nebo… Číst vice »

Leinad

Zpoždění „posledního“ spoje je v pohodě, pruvodčí/revizor ví že má zpoždění.
Ale zajímavější to je, když kvůli zpoždění „prvního“ ujede přestup – cestující by si měl vyžádat zpožděnku (nejlíp od řidiče autobusu, aby ještě navýšil). Prakticky jsem za to pokutu neplatil, průvodčí to ani nekomentoval, ale podle podmínek pidu to není.

Honza V.

Ve vaší úvaze předpokládáte, že průvodčí nebo revizor je dobrák a ztělesněná spravedlnost. Jsou ovšem i takoví revizoři a průvodčí, pro které předpis stojí výš než spravedlnost, a ti se rádi chytnou každého nesmyslu a každé nedomyšlenosti v tarifu. Tvůrce tarifu bohužel za své chyby žádnou pokutu nedostane.

Pepa

Mám jako svědek jinou zkušenost. Pán jel z Uhříněvsi někam do Vršovic. Vlak měl zpoždění možná půl hodiny a byl první, který jel. Lístek měl PID označený nějaký ten krátký, který by cestu legálně pokryl, kdyby jel spoj jak má. Při kontrole mu paní průvodčí bylo sděleno, že má neplatný doklad a že tedy musí doplatit jízdné do jeho cílové stanice. Možná to bylo 28 Kč, asi podrobná cena jako jeho lístek. Pán se bránil, proč by měl doplácet. Požádal jsem paní průvodčí o shovívavost vzhledem k tomu, že obsluhuje spoj se zpožděním (a sám jsem ztratil hodinu na hln… Číst vice »

Jan T.

Je to o lidech. Mě zase vypršela lítačka (v té době Opencard), průvodčí mi to oznámila, doporučila nákup nového kuponu a po zjištění že jedu jen z hlaváku do Vršovic po mě ani nic nechtěla.

Honza V.

Co vám tedy vypršelo – karta, nebo kupon na ní? A jinak máte pravdu, je to o lidech – v tomto případě o těch lidech, kteří chtějí, abyste nejen za takovéto opomenutí, ale třeba i za zpoždění vlaku bez vaší viny platil bez milosti 3000 Kč pokuty.

Pepa

Je to o lidech a o sviních.

Jenda

Vůbec jsem nevěděl, že je tohle dané zákonem. Teď už to dává smysl. Předtím jsem nechápal, proč Praha nemá ty pokuty mnohem vyšší. Diskutuje se o zvýšení ceny časových kuponů, přitom těch 1500 za pokutu je v dnešní době úplně směšných a zvýšení sazby většina voličů přijme bez problémů, na rozdíl od jízdného.

Honza V.

Než budete hodnotit, jestli něco je směšné, tak se napřed zkuste s danou problematikou alespoň rámcově seznámit.

Jakub P

„Na chdej lid musí bejt přísnost“
Srovnejte si pokuty za špatný parkování aut a důslednost jejich vymáhání s pokutama za jízdu načerno a důsledností jejich vymáhání nap. v Praze…

Frantík

Ano, tam je to obráceně, nejvíc dostanou v mhd ze zahraničních, naopak z domácích bezdomovců nic moc.

David

Přesně, za špatné parkování se pokuty téměř nedostávají. Tedy pokud hříšník nezaplatí po první výzvě, správní řízení se obvykle z kapacitních důvodů ani nezahájí a hříšník odchází nepotrestán. Jo při jízdě na černo to je jiný fičák, to vám klidně přijde po několika letech exekuce na dům za přestupek který jste spáchali v 15 letech.

Jiří Dimitrov

A co takhle zjednodušit tarifní bordel aby slušný člověk, než přijede do Prahy, Plzně, Brna, Olomouce Ostravy atd. nemusel předem na internetu ytudovat všechny možné i nemožné kličky, jenom ne jednoduchý nákup jízdenky.

Ares

Někdo holt potřebuje návod na cestování MHD, jiný zas na použití výtahu.

Jan

nemám zkušenost všude, ale Brněnské pípni a jeď platba kartou přímo ve voze je tak jednoduché, že není co studovat, instruktážní leták má 3 jasné body a víc není co dodávat, natož zkoumat tarify

Igor Mauricio

Pokud ovšem jedete jen po Brně a využíváte k tomu jen linky 1-99.

Jiří Kocurek

Stále se to rozšiřuje, časem to bude v celém IDSJMK.

Kéž by ve všech, ještě vyřešit návaznosti, cestující zaplatí jednu částku a ta se kilometricky přepočítá mezi objednateli z různých IDS.

Lukáš

Přiložím kartu, ať se snažím jak chci, v polovině případů mi to napíše: karta předčasně odebrána. Když to zopakuji, napíše to výstup. Už jsem to řešil s revizorem, který to naštěstí viděl, krčil rameny, že prý se to občas stává.

Jiří Kocurek

Se přiznám, že když to bylo nové, tak jsem zkusil pípnout kartou s platnou šalinkartou (nebyl jsem si jist, zda mi ještě platí). Poprvé „odebráno příliš brzy“, podruhé jsem ten strojek zneprovoznil.

Proti takovým vylomeninám to má být odolné, nemůže to být sněhová vločka, která se vypne, když je něco jinak.

Miri

To je nějaká brněnská specialita asi. V Ostravě se mi tohle nikdy nestalo.

M.M

pokud je člověk kolenovrt, tak je samozřejmě nutné k úspoře 5 Kč studovat tarifní podmínky do detailu

Sova

Akorát pak nemáte v ruce absolutně nic, co by dokazovalo, že jste zaplatil. Stačí jakýkoliv technický problém a dohadovat se pak s revizorem, co už cítí v kapse vaše peníze, fakt nechcete. Že ty systémy mají své mouchy už se přiznává zcela veřejně: https://zdopravy.cz/misto-25-korun-za-jizdenku-250-korun-csob-resi-chyby-s-placenim-za-mhd-v-hradci-kralove-206581/

Za sebe nevidím důvod proč bych měl něco podobného jako platící zákazník podstupovat, vždycky je jiná možnost. Pokud ji nenabízí příslušný dopravní podnik, tak tou jinou možností můžou být i alternativní způsoby dopravy.

Air Traveller

Co je v Praze na nakupu jizdenky komplikovaneho?

Roman

Systém časových jízdenek, zastaralé řešení které už mnoho měst nepoužívá.

Air Traveller

Prakticky v kazdem meste, ve kterem jsem v poslednich letech byl, maji system casovych jizdenek.

O cem to mluvite?

PS: nekdo vam brani si koupit jizdenku pro jednu jizdu?

Vít Jůza

V Praze snad s výjimkou lanovky jízdenky na 1 jízdu nejsou, ale jen časové od půl hodiny do 1 roku. Takže bráněno je.

Air Traveller

strasna tragedie.

Jan T.

Přitom automat v městském vozidle vám nabídne takřka blbuvzdornou volbu tří variant jízdenky (30, 90 minut, 24 hodin), až si lidi stěžují, že nejde koupit složitejší varianta pro mimopražská pásma.

Mimopražský

Tohle je cesta do pekel. Automat zablokuje první cestující, který nebude vědět, v jakém tarifním pásmu je zastávka, do které jede.

Mimopražský

Osobní zážitek. Pracovní den, linka 377 Mratín – Praha s pražskou lítačkou. Ve spoji v 8.40 bych platil jízdné 30 Kč za jízdní dobu 16 minut dle jízdního řádu, o hodinu později jízdne 20 Kč po té samé trase za jízdní dobu 15 minut, protože kdosi usoudil, že již není tak silný provoz. Fakt „systém.“

Lukáš F.

Nákup jízdenky jako takový komplikovaný není, ale běžná veřejnost má problém se zorientovat už v kombinaci pásem plus časových jízdenek (např. jedu do pásma 5, ale potřebuju jízdenku na 6 pásem, protože u 5pásmové jízdenky nestačí časová platnost). SMS jízdenky DPP jsou vyložená past, většina lidí neví, že ve vlacích a příměstských linkách neplatí. V různých záludnostech, jako cestování s kočárky, psy, velkými zavazadly… se nevyznají ani kovaní šotouši.

Air Traveller

Bezna verejnost ma problem …

… hele, nedelejte z tech lidi hlupaky 🙂 vic jak 300 milionu cestujicich to kazdy rok zvladne.

Nesudte ostatni podle sebe.

Jaaa

Sorry, ale složitost systému tarifů je oproti autu “sednu a jedu” o několik řádů vyšší.

Pokud mají lidi místo autem jezdit VHD, musí tomu odpovídat služby – včetně tarifu.

Řada lidí nemá čas ani prostor tohle studovat – mají lepší věci na práci. Nesuďte ostatní podle sebe.

Air Traveller

Proč bys něco studoval? To si neumíš koupit lístek pro daný počet zón s danou časovou platností?

Takto je realizovaná doprava prakticky všude v celé evropě, a všichni to zvládaj bez sebemenšího zádrhenlo.

Výmluvy na „komplikovanost“ jsou jenom výmluvy lidí, co jsou buď nesvéprávní a nebo prostě z principu hledají problémy tam, kde nejsou.

Jan T.

Od toho je tu aplikace Lítačka, která vám najde spojení, ukáže jakou jízdenku potřebujete a můžete jí rovnou zakoupit. Umí to i jiné aplikace jako Idos, pokud to chcete používat na celou ČR. Kdo odmítá používat moderní telefon, tak může stále zavolat na infolinku PID a zadat jim konkrétní dotaz ústně.

Mimopražský

Právě ti kovaní šotouši o tom mají přehled, protože jsem přesvědčen o tom, že tvoří většinu zaměstnanců ROPIDu a IDSK. Kolikrát mám pocit, že probíhá stálá soutěž ve stylu; „vymyslel jsem a realizuji blbost, trumfni mne.“

mimochodem

V Praze az tak nic, ale primesto je trosku zabavnejsi. Jakmile do toho vstoupi snaha sehnat listek odnekud, ale vcetne – treba – metra, tak je to slusnej gulas a asi pokazdy jsem dostal listek trochu jinej s trochu jinymi parametry. V Arriva vlaku jsem vzdycky dostal listek jen na vlak s tim, ze listek zahrnujici i metro neumi. (Nechapu, jednou to jezdi v PIDu, tak by prece meli byt schopni prodat listek podle tarifu PIDu?) V CD vlaku jsem dostal listek jinej, nekdy mi i pruvodci sam rekne, jo mimochodem plati to i na metro. A skveleho vysledku jsem… Číst vice »

Sova

P+0+B je bráno jako 4 zóny, ne 2. Resp. abych to zjednodušil: 0 i B jsou normální zóny jako všechny ostatní. Bordel v tom dělá akorát P, která se počítá 2x.

Frantík

Ale nemůžete si koupit dvouzonovou P nebo trojzonovou P+0.

Jan T.

Zas tak složité to není a platnost, resp. neplatnost pro pásmo P je v tabulce uvedena https://pid.cz/jizdne-a-tarif/

v.sp

Že třeba dítě 10-15 let ve vlaku nemůže prokázat věk osobním dokladem?

Senioři 65+- nemohou ve vlaku jet občankou jzdarma, ale v reginou můžou takto prokázat slevu 50%. (Jak to dopadne pro jejich kombinaci??)

Že ve vlaku neplatí jízdné zdarma pro doprovod dítětě do 3 let?

Air Traveller

No a? v každém městě je něco. Někde holky, někde vdolky.

Honza V.

Jenže jsou systémy, kde to studovat předem nemusíte a prostě přijdete, zaplatíte, dostanete listek a jedete, a pak jsou ty druhé systémy kde vám hrozí rovnou likvidačními pokutami, a pak se vlastně nemusejí ani o nic snažit.

Air Traveller

prosim, ukazte mi, kde je system, ktery nezvladne prumerny absolvent vysoke zivotni … konkretne.

Clovek

V Praze by to chtělo jízdu na kartu jako je v Londýně nebo Ostravě, ale i bez ní není použití aplikace pro najíti správné jízdenky moc složité.

Halamus

Ostrava, cizinec, terminál jeho kartu nebral. Svým způsobem měl štěstí, že ho „načapali“ asistenti přepravy a ne revizoři. Musel vystoupit na velice útulné zastávce Dolní Vítkovice Hlubina.
Žádné JPP, byl jsem toho svědkem.

Peeetr

Turista nemá hloubkově studovat, a pokoušet se někde ušetřit korunu, ale podle délky svého pobytu si koupit lístek na 24 hodin nebo 3 dny.

Honza V.

Vlastně ještě lepší by bylo, kdyby zůstal sedět doma a jenom poslal svoje úspory na účet dopravního podniku, ne?

Jan T.

Snad všude existuje varianta jednoduchého krátkodobého lístku, obvykle ve verzi s kratší a delší platností. Nemusíte studovat žádné kličky, stačí vědět jestli jedete za hranici města anebo ne. Horší je to pokud jedete mezi dvěma a více různými IDS.

Martin

Zajímavé je, že v Německu, kde jsou v průměru vyšší platy, vyšší životní náklady a vyšší ceny jízdného, je maximální výše pokuty stanovena na 60 €, takže našich 1500 Kč.

A ano, u nás ve městě jsou časy a místa, kdy člověk revizora na 99 % nepotká, takže než platit za každou takovou jízdu dvacku, je lepší mít připravenou pětistovku na případnou pokutu.

Ondros

V Německu se sice realita mění, ale tohle je z časů, kdy tam byla vysoká morálka obyvatel a na černo v podstatě jezdil jen ten, kdo zapomněl.

Pavel

Taky chodíte do obchodu pro chleba, za který neplatíte a doufáte, že vás ostraha u východu nechytne?

Frantík

Dneska namarkují 500 gramovou vaničku masa jako cibuli.

Jan T.

Jak namarkují? To si doma tisknou vlastní čárové kódy a pak si je přelepují? Max. si můžou nadatlovat avokádo jako banány.

v.sp

Hmmmm…. samoobslužnou pokladnu? Ta kontroluje váhu položeného zboží.
Takže odpípnout cibuli, položit maso.

Peeetr

A taky si myslíte, že máte výborné mírné zákony pro skvěle vychované obyvatelsto, ale vítáte celý svět, aby k vám poslat ty nejpotřebnější a nejnevzdělanější, co nebyli schopní respektovat ani primitivnější a zákony doma, ve kterých desetiletí vyrůstali?

Jméno.m

Ano

frank

takhle , ono je to plošně a popsané je to jako obráceně jako “ minimální pokuta 60 Eur“ s tím, že v případě DB je to minimálně 60 a maximálně dvojnásobek jízdného. Kdo nezaplatí, tak mu hrozí až jeden rok odnětí svobody a to podle § 265a německého trestního zákoníku, kde zákonodárce posuzuje řízení bez platného lístku jako podvodné získání dávek. Tento trestný čin může být potrestán pokutou nebo odnětím svobody až na jeden rok…

Olin

No…, jako dobrý. Dokonce o tom i vím. Jen realita pokulhává za ideály nastavené právním prostředím. To by snad museli mít znovu obnovený lágry, aby se jim tam všechno, co neplatí vlezlo. Ledaže, by… existoval dvojí metr. Ale to by snad nebylo ani možné.