Pokuta 168 eur či zákaz jízdy na měsíc. Severoitalská města zavedla zákaz vjezdu dieselů
Emisní zóny v Itálii - ilustrační foto. Zdroj: ZTL in Italy

Omezení se týkají všech měst s více než 30 000 obyvateli.

Omezení se týkají všech měst s více než 30 000 obyvateli.
Tady jsem se dočetl, že byl zákaz EURO 5 odložen, nevím, zda je to aktuální a bylo to od července opět změneno …
https://www.adac.de/news/reise-italien-diesel-fahrverbot/
Smazáno pro porušení pravidel slušné diskuze.
Doporučuju to ověřit třeba tady: https://urbanaccessregulations.eu/
Tak holt nepojedu do Itálie.Přece si kvůli několika dnům dovolené nepoběžím koupit nové auto.
Dost oblastí Itálie, zejména Benátky, si stěžují na nadměrný turismus a Východoevropan ve starém dieselu asi není obvykle ta skupina, která by tvořila největší útraty.
Třeba Balkán je také hezký.
Zrovna Benátky z toho všeho chápu asi nejméně. Jaký to má smysl, když auto necháte na Piazzale Roma nebo na parkovišti v Tronchettu. Do města se jakýmkoliv autem stejně nedostanete.
> Omezení se týkají všech měst s více než 30 000 obyvateli.
Ano, číst dovedu. Jen píšu názor, že zrovna u Benátek, kde je silniční doprava prakticky vyloučena už z principu, tenhle zákaz nedává smysl.
Jaký smysl by dávalo speciálně pro Benátky dělat výjimku?
Tak předpokládám, že důvodem zákazu je zlepšení kvality ovzduší v širším centru města, kde je hustý provoz a případně časté kolony. Nemyslím si, že něco z toho se Benátek týká :)) Naopak myslím, že existuje nějaká iniciativa, podle které by veškeré lodě měly od roku 2028 na kanálech jezdit na elektrický pohon. To mi smysl dává mnohem víc než tenhle zákaz pro zákaz 🙂
Psal jste, ž ečíst dovedete. Ale začínám o tom pochybovat. Zkusím se zeptat ještě jednou, podrobněji.
Jaký smysl by mělo současné ustanovení „do měst větších než 30 000 obyvatel se zakazuje vjezd vozidlům těm a těm“ nahradit ustanovením „do měst větších než 30 000 obyvatel, s výjimkou Benátek, se zakazuje vjezd vozidlům těm a těm“?
Navíc teda Benátky jsou podstatně větší, než si myslíte – v Mestre (pevninská část Benátek) žije přes devadesát tisíc obyvatel.
No vidite, pritom spousta ridicu lpi na tom, ze kvuli par dnum dovolene musi mit auto s „neomezenym“ dojezdem.
Když pominu, jestli je nebo není správné takto omezovat jen určitou skupinu vozidel, tak to provedení je takové typické italské.
Každý region (nebo dokonce město) má trochu jiná pravidla. A k tomu ty značky, kde si musíte na 5 minut zaparkovat a studovat, pro koho platí, pro koho ne, a kdo má nějakou výjimku. Ale pokutu za porušení pošlou automaticky obratem.
To bohuzel zdaleka neni jen italska specialita.
Na zaklade ceho Italove vlastne emisni tridu kontroluji? EU by si mela vzpomenout na sve UNIfikacni poslani a naridit statum jednotne znaceni emisnich trid a jeho vzajemne uznavani. Dnes aby se clovek bal vyjet za hranice, a to i kdyz ma ciste elektro.
hlavně nově nebude bráno čisté elektro jako „bezemisní“. 😀
Něco jako emisní normy Euro, které se používají asi 30 let??
Ne. Něco jako celoevropské uznávání různých Umweltplaketten.
Díky, přesně to jsem myslel. Ty německé barevné nálepky, celoEUropsky platné.
Ideálně i značení lokálně bezemisních aut ve státech, které jim dávají výhody v provozu, např. rakouskou výjimku z IG-L jinak než se zelenou rakouskou RZ získat nelze, ale chápu, že to by bylo složitější, protože to je často vázané na RZ.
jojo, to je hrozný shit, často si říkám, jak u nás ty značky, ale jsou horší země 😉
Další ideologické omezení. Nechápu, proč by vozidlo, které je homologované pro provoz na PK a je v souladu s tímto i provozované (TK) mělo být vyčleňované z provozu na PK , navíc z rozhodnutí místní samosprávy. To už by mělo vyžadovat sakra řádné odůvodnění (objektivní měření stavu před a potom, studie dopadu na zdraví obyvatel apod.) Jinak tady můžeme mít velmi rychle zákazy SUV, bílých aut, červených aut, nad 2l objemu motoru, s jedním pasažérem apod. Líbí se mi ale ten únik. Pokud si zajezdíte ráno a večer, je nám to fuk, čímž „jako“ nepostihnou největší zatížení, tedy zásobování, pendlery… Číst vice »
Dopad na zdravi obyvatel je davno zdokumentovany, je probadane, ze stare diesly produkuji velke mnozstvi pevnych castic, ktere jsou zdravi skodlive.
Zakaz velkych / zravych / jen jednou osobou obsazenych aut je logicke pokracovani, nebylo by to ostatne nic noveho.
Pokud tady má někdo na mysli opravdu staré diesely, tak ty pracovaly s daleko nižšími tlaky a ty částice byla tím pádem mnohem větší a nepronikaly do buněk. Ostatně proč asi mají filtry i dnešní přímovstřikové benzíny s vysokými kompresemi – ze zcela stejného důvodu..
A co je komu po tom, kolik lidí jede v mém autě, tyhle komoušké manýry jsou odporné..
Jiste, co je komu po tom, to auto resp. jeho ridic ma proste zaplatit zabor verejneho prostranstvi jako kdykoliv jiny a hotovo.
Cokoliv pro zdraví obyvatel je komunismus.
Píšu si…
Je od vás ohleduplné, že hned na začátku vysvětlíte, že jste ideologicky omezený.
Žádný problém. Vlastníci starších dieselů prostě pojedou jinam a utratí své peníze jinde. Místní na tom budou ekonomicky tratit. Pokud jim to bude vadit, mají možnost s tím něco v místních volbách udělat. Pokud jim to vyhovuje, v pořádku – jejich kraj, jejich pravidla. Ale hlavně ať si nestěžují, že se jim snížily příjmy z turistů, když je úmyslně vyhánějí.
Předpokládám, že určitě nedoufají, že si kvůli tomu někdo koupí novější auto. Tak naivně blbej není doufám nikdo 🙂
No a nám co máme diesely nové je to úplně u výfuku, my se tím jen bavíme 🙂
Miláno, Benátky, Bologna, Verona či Turín
Myslím, že pokud jim tam pár turistů se starým dieselem nepřijede, plakat asi nebudou.
Víš, kolik može mět peněz, takový turista se starým dieselem???
Asi ne dost na nový diesel
Jestli jsem dobře pochopil tu fotku, tak se celodenní zákaz týká Euro 1 a 2 a přes den i 3 a 4. Ale Euro 5 podle téhle značky nemá problém, na rozdíl od toho, co se píše v článku….
To ano, ale jde o ilustracni foto kdo vi odkud, se zakazy odvolavajicimi se na vyhlasky z let 2018 a 2021.
V Itálii je to v každém městě jinak a je to tedy pořádný chaos. někde to mají podle měsíců jinde podle dní jinde podle hodin a někde kombinované. někde mají vicezon pro různá vozidla včetně busu. A všechny ty značky jsou pouze v italštině. Je to totální chaos a zmar.
Není to zas tak dávno co naftové motory byly silně podporovány a považovány za divne spásu planety.
Toke tak dávno, že jsem to v životě neslyšel.
Tohle v Praze nikdy nebude, tady jezdí banda vyčůránků ze středních čech, kde bydlí za 5 korun pracovat za velké peníze a samozřejmě jelikož to jsou vyčůránci, tak jezdí v těch největších šrotech, a my to tady pak máme dýchat… ale tady není vůbec vůle něco zpoplatnit, každý si Prahou projíždí jak se mu zlíbí a nikdo s tím nic nedělá. Zásilkové služby jezdí v totálně rozpadlých dodávkách, kde když jdete po přechodu a projedou kolem vás, tak máte co dělat, abyste neomdleli. Ale to je v pořádku, přeci je nebudeme nutit do elektro dodávek, protože pak by nám balíčky… Číst vice »
Az na arogantní slovnik nelze, než souhlasit. Taky nevim, kde se v SC bydli za 5Kc😀
Ale vzdyt si sam odpovidate: neni vubec vule neco zpoplatnit, jak v Praze, tak v cele CR. A s nove vznikajici vladou teprve ne. Ale vzdyt to tak sami chcete.
Ti vaši |“vyčůránkové ze středních Čech“ jezdí do té Prahy pracovat a spousta z nich jsou vyčůránkové z Prahy, kteří se do těch středních Čech přestěhovali za nižšími životními náklady. A to nemluvím o tom, že z práce těchto lidí Praha velice profituje. Do Prahy byly centralizovány všechny státní instituce a sídla firem, a ty by bez zaměstnanců dojíždějících ze středních Čech nemohly fungovat. A jak se některé pražské městské části staví k modernizaci veřejné dopravy výmluvně ilustrují potíže s modernizací železniční tratě na letiště a do Kladna.
Však by bylo na čase tu státní správu decentralizovat.
A ta spodní dodatková? Pořád nic?😀
Evropská unie historicky podporovala dieselové automobily částečně kvůli nižším emisím CO2 ve srovnání s benzinovými vozy, přičemž legislativní rámec EU umožnil automobilkám uplatnit diesel jako cestu ke splnění emisních cílů CO2.
A čas utekl a je vše jinak. U všech vlád platí důvěřuj, ale prověřuj…
Není vše jinak , diesely s DPF nikdo nezakazuje…
Mezi filtrem pevných částic a euro6 je ještě docela dost prostoru, který vám uniká…
Aha, a kdy byly poprvé použity, u emisních norem u dieslů, DPF? Poprvé, se s tím experimentovalo, už u Euro 4, pokud mě paměť neklame
Koncern PSA, sice filtry s aditivem, u euro3, rok 2000.
Diesly maji nizsi spotrebu paliva, ale nikoliv emise CO2 nebo jen marginalne. Spalenim litru nafty totiz vznika vice CO2 nez spalenim litru benzinu. A k tomu spousta dalsich veci, kvuli nimz jsou dnes nenavidene. Emisni cile lze splnit jen vetsinovou dekarbonizaci IAD. A tim nemyslim vylhane plug-in hybridy, jejichz realne emise jsou nasobky toho, co maji napsane v papirech.
Ano, na litr má nafta o 15% vyšší emise, protože má větší hustotu. Ovšem na spálený kilogram má emise cca stejné jako CO2, to samé na jednotku poskytnuté energie. Takže pokud má diesel spotřebu v litrech na 100km nižší o 15 a více procent, produkuje i méně CO2. A benzín, pokud se má blížit spotřebě dieselu, bude přímovstřikový s turbem a vysokou kompresí a má obdobná kurvítka jako diesel. Včetně filtru pevných částic.
No, uplne pravda to neni, hustota nafty je jen cca o 10% vyssi nez benzinu a vyhrevnost cca o 5% vyssi, preci jen to jsou odlisne latky.
Tak jako tak, dokud jsou hlavnim zdrojem energie fosilni uhlovodiky, i male a usporne auto na 10 000km vyrobi vyrazne pres tunu fosilniho CO2 (vcetne toho, ktery vznikne, aby ridic vubec mohl natankovat). Takze pokud chceme splnit klimaticke cile, nezbyva, nez IAD velmi vyrazne omezit anebo dekarbonizovat.
Diesely byly mezi politiky celkem oblíbené i jako určitá forma ochrany evropského automobilového průmyslu, ale ten si to sám zkazil s dieselgate.
u dieslů, jde hlavně o NOX. U benzínů, jde o CO2…
U nás by měla být možnost všude dojet a zaparkoval jedničkovou TDI ovci v ústavě!
A někam to u nás nelze?
Právě že bohužel všude lze.
proč bohužel? berte jako fakt, že pokud by to nějakého lunatického poslance napadlo prosadit i u nás v Kotlince, bude tento v příštích volbách nemilosrdně vykroužkován….v zemi, jako tato, kde je průměrné stáří vozidla 16 let prostě není většina voličů, která by podobné výstřelky žádala po svých zákonodárcích – – naštěstí
Bohužel proto, že to ničí zdraví a zkracuje životy úplně všem. A bohužel proto, že je opravdu spousta voličů, pro které je důležitější sedět si ve svém autě, a jaké to má dlouhodobé dopady na ostatní i na ně samé je nezajímá.
Nízkoemisní zóny naše legislativa víc jak deset let zná, ale nikdo zatím nenašel odvahu je použít, takže dnes můžu s TDI bez DPF kamkoli a místní mají povinnost dýchat mé saze.
Právě proto to musí být i v ústavě, aby zůstalo toto základní lidské právo zachováno i pro další generace.
Neni to tým, že to je ilustrační fotka?
Nebo to je nějaká rafinovaná ironie?
Chápu, co chtějí a rozumím tomu. Zajimalo by mě, jestli někdo spočítal, kolik lidí tam prostě nebude moci vjet. Jak to je když bydlím v zóně a mám nesplňujíci vozidlo apod. Není to černobílé. Na druhou stranu, mohou to obyvatelé vyhodnotit u regionálních voleb. Pro jistotu píšu, že mám diesel Euro 6 a vjet tam mohu a neřeším sebe.
A jak to je když bydlíte v zóně a musíte dýchat škodliviny, které ty motory produkují, a které prokazatelně zhoršují zdraví a mají statisticky významný dopad na kratší délku života. To by se nemělo zohledňovat? Je důležitější zdraví a život nebo možnost jezdit starým autem?
Dojet autem az pred dvere je zakladni lidske pravo? A neohanejte se temi jednotkami invalidu apod.
Perfektní, tohle by Praha velmi potřebovala, tady jezdí tak smrdící vraky, které ještě prošly STK jen s úplatkem jestli vůbec, že pak třeba jen přejít přechod na I.P. Pavlově je bitva o to se neudusit.
Toto má prokazatelně výrazně negativní vliv na lidské zdraví a nám všem zbytečně zvyšuje poplatky na zdravotní pojištění.
Zároveň je dobře, že omezení není i v noci, aby lidé co opravdu nemají jinou možnost třeba při stěhování tam mohli vjet mimo časy kdy je v ulicích hodně lidí.
Úplatek na STK? Pár let zpět ještě možná, dneska si to nikdo nelajzne, to nevím kde žijete, vyhodí vás i za naprostou blbost.
To by tu nejezdila půlka aut co jezdí, nebuďte naivní 🙂 Čech si vždycky najde cestu jak všechno oje*at.
Já minuly týden protáhl dva Dieslové VW transportéry přes ME i STK každému technikovi po pětistovce na kafe. A na dva roky zase klid. A kolik toho zase namakaj ty dvě vraždy. Jo bylo to v Okresnim městě v Sudetech
To se máš, čím chlubit…
A jak ty vraky, kterych po praze jezdi snad cim dal vic tedy tou technikou prochazi?
Tak taky je prý cesta přes automechaniky, kteří tu STK+ME za poplatek zajistí zákazníkům a spíš kontrolou projdou, mimojiné i díky tomu, že tam jezdí pravidelně s několika auty a jsou „z oboru“, že případně něco ještě doopraví…
Taky ta STK je jednou za dva roky. Takže (reálná story z okolí) babě ukradnou katalyzátor, ta s tím další rok jezdí, páč může, žejo a pak před STK se ptá po okolí, jak to levně řešit.
No kdyz myslite…tak si to myslete dal…
Jakkoliv se mi to nelibi a nesouhlasim s tim, realita je bohuzel absolutne odlisna. „Protahnout“ emisemi a STK se da i dnes bohuzel v podstate cokoliv.
Negativní vliv na lidské zdraví má především kvalita potravin,saponáty a prací prášky,barvivo má textilu,plasty,případy typu nehody vlaky který převážel dehet, války , požáry,letadla, nákladní lodě..a az potom jsou automobily.
Co jíte a čím perete, to ovlivníte Vy sám, čím Vám jezdím pod okny a co tím pádem dýcháte, to ovlivňuji já.
Nikdo vás nenutí bydlet na magistrále. Mě třeba pod okny nejezdí nic. Nejbližší jsou elektrické vlaky cca 60m. Na venkově je spousta možností bydlení…
Zajímavé, ten příklad na obrázku zakazuje vjezd jen v pracovní dny přes den – žeby někdo chtěl umožnit aby rezidenti na noc domů takovým autem dojet zcela legálně mohli??
Neboli, vy cizí nám tu s tím nesmrďte, a čím jezdíme my do toho vám nic není…
Když to „vypuklo“ v Německu, rezidenti mohli jezdit i když by to byla „voňavá“ V3Ska…
No, italsky sice neumím, ale strýček gůgl poradil: “eccetto autorizzati” znamená “s výjimkou oprávněných”.
Takže to bude platit jen pro cizí nebo místních poměrů neznalé (jak si povolení obstarat).
Tyhle a podobné značky na vjezdech do center v Italii mě prudí velmi, nestihnu to ani přečíst natož tomu porozumět….
Tak ono zakázat vjezd rezidentům k jejich bydlišti jenom kvůli emisím auta, kde by náklady výrazně přesahovaly možný disponibilní příjem domácnosti by neprošlo, zatímco nikdo nenutí turisty jezdit do centra autem.
Tak jistěže, zvlášť když takový hnusný turista tam zajede jednou za život kdežto rezident denně…
jako chápu senzační titulek. Pak to přesně dopadá, že si spousta lidí myslí, že prostě diesel, ale ono je pro auta starší cca10-ti let. achjo
Euro 2 bude ještě starší.
Přesně. Kdyby titulek zněl, že jde o staré diesely a že jde nikoliv o zákaz, ale o omezení…byl by pravdivý..
Jenže to by nikdo nečetl 😀 Dnes se titulky nedělají podle článku, ale tak, aby na to lidi klikli 😀
Ach jo. Co se podívat pořádně?
Na co se mám podívat pořádně?
Naprosto v pořádku. Diesely starší 11 let obvykle mají takové problémy s emisemi, že na silnice nepatří vůbec. Protože je provozují diletanti, kteří chtějí jenom levně jezdit. Tudíž údržba minimální, DPF odmontované a jízda za takovým autem je jako výlet do teplárny spalující mazut. Takové opatření je mnohem smysluplnější než snaha dále zpřísnit normu Euro 6. K čemu jsou nové normy, když po silnicích může beztrestně jezdit spousta křápů neplnících ani Euro 4.
I mazut se dá spálit bez kouře, ten černý kouř znamená nespálené uhlovodíky a to je ztráta. Zaoceánské lodě nejsou charita… jinak ty problematické saze z vykuchaných dpf nejsou okem vůbec vidět, ten černý kouř je obvykle způsoben závadou na vstřikování. Čímž nehájím občas diskutabilní stav některých vozů.
To je ale hrozný nesmysl, moje auto má 21 let a emisemi prochází bez úplatku a bez problémů.
Dobrý krok, jen jak znám Italy, ještě aby ty pravidla někdo vymáhal 😀
Ale furt lepší než u nás, kde je sice vymáhání taky jen občas, ale pokuty jsou úplně směšný
Správná věc. Starý diesel patří do šrotu.
EURO 1 a 2 už snad jo, to jsou 90s jak vyšitá, ale 3 a 4 jsou celkem běžná nejen u nás.
A co jste tím chtěl říct jako že jsou běžná? Samozřejmě že jsou běžná, jelikož tady každý vyčůránek jede jen na to nejlevnější a nezajímá je, že z toho jdou jedy a normální člověk se ani nemůže projít po městě.
Klidně můžou dosloužit někde na venkově nebo v menších městečkách, kde nemají problém s emisemi.
Mě by zajímalo kdo jsou ti mínusující? Vám je fakt jedno co dýcháte? Anebo si myslíte, že je to konspirace a není to zas až tak strašné? Fakt nechápu co to můžou být za lidi, víte že ten vzduch dýcháte taky?
Ne, jenom si uvědomujeme, že emise ze spalování nafty se nějak tak perou mezi kouřivostí a produkcí NOx a celé se to odvíjí taky od měrného výkonu. Reálně když vyházíte všechny emisní opičárny a odkódujete je z moderního auta, tak emisně dostanete větší peklo, než nějaký ropák z přelomu milénia.