Pokuta 168 eur či zákaz jízdy na měsíc. Severoitalská města zavedla zákaz vjezdu dieselů

Omezení se týkají všech měst s více než 30 000 obyvateli.
Itálie vstoupila do roku 2025 s výrazně přísnějšími pravidly pro řidiče a od října k nim přibylo nové emisní omezení v severní části země. Nová pravidla se týkají také alkoholu, telefonování či rychlosti.
Od 1. října zavedly severoitalské regiony Lombardie, Piemont, Emilia-Romagna a Benátsko omezení vjezdu dieselových aut do větších měst. Týká se vozidel s emisními normami Euro 5 nebo nižšími, tedy naprosté většiny aut vyrobených před rokem 2014, kdy začala platit norma Euro 6.
Zákaz zahrnuje oblíbené turistické destinace, jako je Miláno, Benátky, Bologna, Verona či Turín. Omezení se týkají všech municipalit s více než 30 000 obyvateli a v jednotlivých regionech se liší.
- Lombardie: trvalý zákaz od 7:30 do 19:30, všechny dny v týdnu
- Piemont: dočasný zákaz mezi říjnem a dubnem, ve všední dny od 8:30 do 18:30.
- Emilia Romagna a Lombardie: trvalý zákaz ve všední dny od 8:30 do 18:30.
- Benátky: zde platí nejpřísnější opatření, úplný a trvalý zákaz jízdy dieselů pod Euro 6
I jinde v Itálii jsou zákazy sezónní či časově omezené, například Řím zavedl zákaz starších dieselových vozidel od 1. listopadu do 31. března.
Porušení emisního zákazu vjezdu vyjde řidiče na 168 eur. Opakované obcházení pravidel může vést dokonce k měsíčnímu zákazu řízení.
Kromě toho je třeba počítat s tím, že mnohá historická centra měst mají tzv. ZTL zóny se zákazem vjezdu, které jsou kontrolované kamerami a pokuty bývají zasílány zpětně i do zahraničí.
Přísnější pokuty
Už od ledna 2025 platí také novela italského silničního zákona (Codice della Strada). Zpřísňuje postihy za alkohol a drogy za volantem – řidiči nad 0,5 ‰ riskují zabavení auta, vysokou pokutu i odebrání řidičského průkazu. Pokud způsobí nehodu, může jít o doživotní zákaz řízení.
Pokuty za používání mobilu za volantem se zvýšily až na 1 600 eur. Při opakovaném přestupku může úřad odebrat řidičský průkaz na dva až šest měsíců. Italská policie navíc mnohem častěji používá kamerové systémy, které dokážou přestupek zachytit bez nutnosti zastavení auta.
Zpřísnila se i pravidla pro rychlost – zejména v obcích, u škol a v tzv. zónách 30 km/h. Více měst zavádí úsekové měření a automatické radary bez viditelného upozornění.