Silnice

Pokrok v boji o D52. Děti Země a Voda z Tetčic neuspěly se žalobou na dálnici Brno – Vídeň

Stavba silnice. Ilustrační foto: ministerstvo dopravy
Stavba silnice. Ilustrační foto: ministerstvo dopravy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je o krok blíže stavbě dálnice D52 z Perné na česko-rakouskou státní hranici. Nejvyšší správní soud v Brně zamítl žalobu spolků Děti Země a Voda z Tetčic, které požadovaly zrušení výjimky vydané Ministerstvem životního prostředí pro stavbu D52.

ŘSD o vítězství u soudu informovala na svém facebookovém profilu, zástupce Dětí Země Miroslav Patrik verdikt soudu potvrdil. Výjimka umožňuje stavbu dálnice v chráněném přírodním území v úseku od Perné po státní hranici.

Děti Země jsou zamítnutím kasační stížnosti překvapené, neboť Nejvyšší správní soud o ní rozhodl během dvou měsíců, takže nejsme přesvědčeni o tom, že naše námitky proti absenci konkrétních dokladů o veřejném zájmu pro výstavbu dálničního obchvatu Mikulova a jeho převaze byly pečlivě posouzeny,“ komentoval rozsudek předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Dětem Země se nelíbilo povolení výjimky k zásahu do biotopů 40 vzácných druhů organismů v trase dálnice D52 kolem Mikulova délky téměř 4 km. Dálnice získala v září 2018 územní rozhodnutí, nicméně Děti Země a další spolky se proti němu odvolaly, takže jeho zákonnost od té doby přezkoumává krajských úřad v Brně.

ŘSD má zatím na svých stránkách v informačním letáku stavby uvedeno, že chce začít stavět příští rok. 3,9 kilometrů dlouhý dálniční úsek je v podstatě obchvatem Mikulova, ŘSD odhaduje náklady na 1,9 miliardy korun.

Na jízdu po dálnici z Brna do Vídně si ale musí lidé i tak počkat. Proti dálnici D52 v úseku Pohořelice – Ivaň probíhá ještě soudní spor na Krajském soudě v Brně, neboť spolek Voda z Tetčic letos podal druhou žalobu proti povolení výjimky ze zákona k zásahu do biotopů 29 vzácných druhů organismů. Krajský soud první žalobu spolku letos v únoru uznal, nicméně spolek proti novému rozhodnutí MŽP podal druhou žalobu.

Mapa trasy D52 mezi Pernou a státní hranicí. Foto: ŘSD
Mapa trasy D52 mezi Pernou a státní hranicí. Foto: ŘSD

44
Diskuze

avatar
15 Komentáře
29 Reakce na komentáře
30 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
29 Autoři komentářů
VojtaK.S.VRTJakubADHD Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
VRT
Host
VRT

Nejsem si jistý, jestli byste mířil na skutečné viníky toho, že D52 pořád není…

VRT
Host
VRT

Nemohu se než opakovat… V Rakousku nejsou Zelení? Jednoho mají za prezidenta. V Rakousku nejsou ekologické spolky? NIMBYsté? Přesto za 30 let zvládli dovést k severní hranici s Absurdistánem 3 dálnice… Jestli on ten problém u nás nebude v něčem jiném.

Ulafme
Host
Ulafme

Sorry jako, ale pokrok??
Třicet roků (!) od listopadu tady stále není jediné dálniční spojení ČR-Rakousko a vy nazýváte nějaké trapné 4 km v této situaci „pokrokem“?

Eduard
Host
Eduard

Dobrá zpráva. Teď rychle začít stavět. Včera bylo pozdě.

Lip
Host
Lip

Doporučuji přečíst všem diskutujícím! Především 4 odstavec! 🙂 NSS zamítl kasační stížnost proti stavbě obchvatu Mikulova 1. 7. 2019 Nejvyšší správní soud zamítl 1. července 2019 kasační stížnost spolků Děti Země a Voda z Tetčic, které se domáhaly zrušení výjimky vydané ministerstvem životního prostředí pro stavbu obchvatu Mikulova, vyplývá z rozsudku. Udělení výjimky z ochrany přírody v místě obchvatu Mikulova bylo v souladu se zákonem. Spolky „Děti Země – Klub za udržitelnou dopravu“ a „Voda z Tetčic“ podaly žalobu proti rozhodnutí Ministerstva životního prostředí, kterým bylo potvrzeno rozhodnutí Krajského úřadu Jihomoravského kraje o udělení výjimky z ochrany zvlášť chráněných druhů… Číst vice »

hedonism.bot
Host
hedonism.bot

Já vám nevím, platíme si stát a ten rukama svých úředníků není schopen kvalitně připravit liniovou stavbu tak, aby nebyla snadno napadnutelná relativně amatérskými spolky… jedna věc jsou protivní aktivisté, kvůli kterým například D5 trefila jediný kopec a jediné opravdu hluboké údolí široko daleko, druhá je neschopnost na straně úřadů v přípravě staveb a ochraně přírody na kterou občas někdo upozorní… nevím, je to celé nějak našišato…

Zlámalík
Host
Zlámalík

Problém s trasou přes Břeclav je ten, že kdyby do Břeclavi vedla rakouská A5, jak chtěl Ekologický právní servis (nyní Frank Bold), tak by se všichni polští kamioňáci vydali z Břeclavi do Polska ne přes Brno, ale přes Hodonín, Strážnici, Veselí a Staré Město. Jinými slovy, mít A5 v Břeclavi znamená mít hotovou D55 z Břeclavi do Otrokovic a D1 skrz Přerov. Což jaksi není, že, tudíž proto je lepší mít D52 přes Mikulov.

ADHD
Host
ADHD

Co se bude dít po dokončení D55? Nebude problém, že je plánovaný obchvat Břeclavi jen dvoupruh?

K.S.
Host
K.S.

No to bude, problém bude i ta formanská cesta na Valtice Údajně ale je někde ve výhledové dokumentaci že by se z toho mohla stát do budoucna čtyřproudá silnice, ovšem když jsem se na to ptal lidí z úřadu, tak si asi spletli normy na jedničku a dálnici, nebo variantu s dálnicí a s jedničkou, protože tvrdily že by tam nemohly být sjezdy kde na dvoupruhu, že to nejde, což se mi nezdá, protože když se podívám na I/47, což je taky čtyřpruh, tak tam tam jsou křižovatky asi po kilometru. Ale ona je Břeclav co se silnic týče asi… Číst vice »

Vojta
Host
Vojta

Za mě by nejlepší bylo, kdyby se pokračovalo od Pohořelice na Vídeň přes Hevlín, Lávu k Mistelbachu, ale rakouská strana trvala na trase přes Poysdorf. Škoda no, nemusel by se řešit průchod chráněným územím a navíc by se tam dalo dobře napojit Znojemsko, jak na Brno, tak na Vídeň.

jeníkspotter
Host
jeníkspotter

Ještě jednou: NEMŮŽU, než bez komentáře zatleskat !!!

jeníkspotter
Host
jeníkspotter

Nemůže, než bez komentáře zatleskat!!!

Karl
Host
Karl

Snad už se konečně bude stavět a ne jen dívat na rakouskou stranu jak to jde jednoduše.

MC Hypebeast
Host
MC Hypebeast

Pokud by tu dálnici postavili pod zemí (v tunelu), tak by to bylo super.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Když to zaplatíte..

...
Host
...

Jo. Pěkně pod zemí z Brna až do Austrálie. Bylo by to určitě blíž. Skvělý nápad, funkce ve státní správě vás nemine.

MC Hypebeast
Host
MC Hypebeast

Já sice nejsem členem Dětí země ani ničeho takového, ale s výstavbou dálnic D43, 49, 52 a části D55 nesouhlasím. Jedině, že by byly pod zemí, to totiž tolik neohrozí ty vzácné živočichy

jeníkspotter
Host
jeníkspotter

To ani nemůžete myslet vážně…

Poudy
Host
Poudy

Ve státní svátky povolují ústavy pro choromyslné svým pacientům přístup k internetu rapere?

Ondra
Host
Ondra

Doufám, ze ty rádoby spolky uhradí všechny způsobené vicenaklady. Čím se tyhle lidi živí ?

Frantisek
Host
Frantisek

A ŘSD uhradí poškození přírodního parku? 🙂

Ondra
Host
Ondra

A RSD UHRADI škody na zdraví a majetku způsobené hustým provozem ve městě a na vesnicích ? Opravdu inteligentní odpověď.

Gogo
Host
Gogo

Ty auta tam pojedou ať se různým vodám z Tetčic nebo jiným ekoteroristům líbí nebo nelíbí, za mne je lepší když profrčí po čtyř-pruhu než aby jeli pomalu a smrděli ve vesnicích.

Svojsin
Host
Svojsin

Ondra: Když on pán František už neopouští prostory SZDC , takže má pocit nabytecnoszi a zbytečnosti jakékoliv silnice. Hlavně až bude povolán na věčnost, nedavejte jej do pohřebního vozu, jinak se tam probere a řádně všem vyhubuje:-)

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Z peněz daňového poplatníka. Totiž z grantů. A peníze do grantů se dostnou přes grantovou agenturu. Grantová agentura získává peníze z rozpočtu státu i EU. No a ve státní rozpočtu peníze prostě jsou. Pátrat po tom, jak se tam dostaly, je buržoazní pavěda.

Cyki
Host
Cyki

A jaké jsou ty vícenáklady? Žijeme v právním státě. Pokud se někdo mohl v zákonných lhůtách odvolat tak proč by to neudělal. A pokud nějaký „aktivista“ jako jedinec dokázal brzdit stavbu, kterou na úřadě připravují desítky lidí tak není chyba v tom aktivistovi ale jde o špatný projekt a šlendrián na straně ŘSD a dalších.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Přesně tak. Buď je podaná námitka neopodstatněná, pak ji má stát být schopen hodně rychle shodit ze stolu. Nebo je opodstatněná, a pak někdo v ŘSD odvedl mizernou práci.

(jasěn, svět není tak černobílý jak jsem popsal, ale to nebylo pointou 🙂 )

Jakub
Host
Jakub

Úplně v kontextu nevím jaký šlendrián RSD. Soud konstatoval, že je vše v pořádku a žalobu zamítnul = RSD mělo vše OK. Jestli spíše není potíž že napadené rozhodnutí je z roku 2016 a dnes je polovina 2019. Takže když někdo využije práva se odvolat, než se potvrdí že je vše OK trvá to u nás 3 roky…. Odvolání proti UR na D52 obchvat Mikulova bylo napadeno v 10/2018 a taky je zatím klid…

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Námitka Dětí Země, že soud věc za 2 měsíce nemohl stihnout řádně posoudit, je skutečně za všechny prachy.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Hádám, že by stejný argument padnul, kdyby to byly 2 roky. A nebo 200 let – pořád to bude málo.

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

No on byl totiž zvyklý, že dříve si s jeho námitkami soudy nevěděly rady celé roky. A teď je překvapený, když soud rozhodne pro jednou rychle. Já nemám nic proti oponentním názorům či posudkům, podle mě jsou i potřeba. Bohužel náš stavebně právní systém si s nimi však nedokáže poradit a jediným výsledkem jsou obrovská zdržení, čili škoda ve finále největší.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

No jo, Patrik chtěl hlavně zdržovat a za drobný sponzorský příspěvek od zdržování ustoupit a kasační soud mu zkazil kšeft.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Buď si někdo bude stěžovat že soudy rozhodují moc pomalu, anebo moc rychle 🙂

Karel
Host
Karel

Dalnice D52 je korupcni projekt od A do Z. Pres Breclav by to bylo levnejsi protoze kratci: 9 km misto 25. Jenze pak by si particka developeru a politiku nemohla zhodnotit pozemky v Pasohlavkach.

Doporucuji vyrocni zpravy BIS…

liposh
Host
liposh

No tak to se ale mělo říct před 20 lety Rakušákům, aby jejich dálnice nevedla k Mikulovu, žeano? Teď už je na nářky pozdě

Jan Podlesak
Host
Jan Podlesak

No jiste ze je to problem ze nekteri urednici a politici jednali proti zajmum CR a rekli Rakusanum ze spojeni bude pres Mikulov.

Jinak at vede dalnice tam a nebo tady tak pohled do pentlogramu RSD jasne rika ze 4pruh je zde zbytecny

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Karle a napadlo vás třeba, jak by vypadal ten nájezd na (dvouproudou!) D1 u Brna, kdyby v jednom místě byla zaústěna D2+D52. Každý den by tam byla fronta až do Lanžhota. Nehledě na to, že i pozemky kolem Břeclavi by tímto byly „zhodnocené“. A navrch samozřejmě, viz námitka od liposh – trasování jsme si měli vážně rozmyslet dřív…

Milan
Host
Milan

A kapacitne je d2 taky nekonecna zeano?
Problem je jiz dnes na D2 u brna ze je na hranicich sve kapacity a pridat tam jeste D52 tak mame zase dalsi kolonu

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Nejen D52! DOkonce už trasování E461 (předtím E7) je korupční projekt od A do Z! Správně měli E461 trasovat přes Břeclav. Tak daleko sahají prsty developerů, už v roce 1960 když se systém evropských silnic zaváděl, tak to bylo jasné!
A developeři můžou taky za to, že kamioňási si krátí cestu a Praha – Vídeň nejezdí delší trasou přes Břeclav, ale rovnou přes Znojmo!

Jan Podlesak
Host
Jan Podlesak

To ze je neco evropsky vyznamny tah tj. Exxx vubec neznamena, ze to ma byt dalnice!

Jan Podlesak
Host
Jan Podlesak

Presne jste napsal ten duvod proc je D52 zbytecna: z prahy se jezdi pres znojmo po 38, ze severni a stredni moravy to bude po D55 pres Breclav. A na zbytek staci 2 nebo 3pruh.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Pane Podlesáku, a jel jste někdy po té silnici vůbec?

A pokud vy tvrdíte, že dálnice netřeba, proč ji tedy staví i ekologičtí Rakušáci?

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Rozšířit D2 k Břeclavi na 3 pruhy plus 9 km novostavby by bylo nakonec větší porno, než 25 km novostavby D52, přitom výsledek poloviční. Nicméně tento názor se musí nutně objevit vždy v jakékoliv diskuzi ohledně D52:-)

Jakub
Host
Jakub

Kratší přece není vždy lepší. Břeclav je komplet natura2000 a i dvoupruh obchvatu jsou kompenzace za desítky mio trvající roky a i o ty se do zimy sdružení ochranářů přírody děti země soudilo …D2 je do své cca třetiny na 45tis vozidel, takže ty řeči o volné kapacitě jsou úplně mimo.

Partneři



CSCARGO