Pokrok u nového Boeingu 777-9, odstartovaly certifikační letové zkoušky
Dodávky nových letounů odstartují pravděpodobně až v roce 2026.
Americký výrobce letadel Boeing udělal pokrok v certifikačním procesu nového Boeingu 777-9. Na letounu zahájil pod dohledem regulátorů certifikační letové zkoušky. Firma o tom informovala na sociální síti X.
„Je to důležitý krok, abychom letoun certifikovali a dodali jej zákazníkům po celém světě,“ napsal výrobce.
Certifikační letové zkoušky Boeingu 777-9 s piloty amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) na palubě odstartovaly v pátek. Let stroje s registrací N779XY trval necelé dvě hodiny.
Několikaleté zpoždění
Zkoušky začaly se značným zpožděním, Boeing původně plánoval zahájení dodávek prvních letounů 777X na rok 2020. K hlavním zákazníkům, kteří na nový typ letadla čekají, patří například Emirates či Singapore Airlines. Ty předpokládají, že první stroj převezmou ke konci roku 2025. Stejný termín uvádí ve svých plánech i výrobce, německá Lufthansa však podobně jako Emirates očekává start dodávek až v roce 2026.
Za zpožděním v programu 777X stojí komplikace jako pandemie, problémy v navrhovacím i výrobním procesu či požadavky FAA.
Nejdelší dopravní letadlo světa
Širokotrupý Boeing 777X bude k dispozici ve dvou variantách, kratší 777-8 a delší 777-9. Oproti předchůdcům v podobě Boeingu 777-200 a Boeingu 777-300 nabídne 777X nové motory GE9X, sklápěcí křídla z kompozitních materiálů či větší kapacitu.
Kratší Boeing bude mít kapacitu až 365 cestujících a maximální dolet 16 000 kilometrů, delší pak přepraví 414 cestujících s doletem necelých 14 000 kilometrů. Půjde o nejdelší dopravní letadlo světa.