Pokrok míří na jih. Kraj slibuje cestování na jednu jízdenku do konce příštího roku
Autobusové nádraží České Budějovice, ČSAD Jihotrans (GW Bus). Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Jihočeský kraj je dnes z hlediska dopravní integrace zřejmě nejzaostalejší ze všech.
Takhle jsem se už dlouho nepobavil, to by nejdřív nějaký funkční základ IDS tady v JČ musel fungovat.
Vrchnost co tomhle mele, tak asi ani neví co to IDS je. To co jsem tuhle odjezdil PID (60km) tak v JČ abych si vzal den dovolený.
Největší bulharský šotobizar, který jsem tam zažil je spoj 390268 13, který skončí uprostřed ničeho (křižovatka u desetiletí zavřené výletní hospody). Uprostřed ničeho se změní ve spoj 390269 7 a pokračuje do vesnice kousek vedle.
IDOS vám to spojení samozřejmě od začátku do konce nenajde a pokud ho chcete využít, musíte si u řidiče koupit novou jízdenku. Už je to tak několik roků…
Těch perliček je tady v okolí Bulharska víc než dost. JČ mají k IDS daleko jak mamuti k mobilům.
Ještě se zapomnělo na ten Karlovarský 😀 Ten sice „integrované“ jízdenky má, ale spíš jen takovou parodii na ně.
Musí se kupovat pouze na trasu jednoho autobusu, nefungují ve vlacích, jízdní řády jsou udělaný jak kdyby náhodně ukázali prstem na náhodný čas a návaznost autobusů na vlaky? …totálně žádná.
Nejen na ten i Pardubický je 100 let za opicema. to jejich IREDO je opravdu parodie.
Nevíte, o čem mluvíte. IREDO na svoji dobu bylo super…
Jako v roce 2005? Je fakt,že veškeré materiály ireda vypadá jako dělané v že době a posílají nám je sem v časových kapslích..
Ano – třeba ve Středočeském kraji nic takového nehrozilo.
Já bych se teda držel toho, co je v jednotlivých krajích k mání dneska, než abych vzpomínal na „Zlaté časy“ před dvaceti roky..
A třeba první IDS který umí prodat lístky přes idos je duk. 😉
Jen kdyby se přidalo více systémů.
Na co umožňovat nákup jízdenky přes externí aplikaci, když má kraj svojí? Když už, tohle by měl umět One ticket. Jinak jsem nikde nenašel, kde v IDOSu koupit dúk jízdenku
Na co pořád aplikace, navíc ve 14 variantách? Ideální by bylo „pípni a jeď“, a la Brno. Na zastávce/ ve vozidle si pípnu, při /po výstupu odpípnu. A večer se mi cesty za celý den zúčtují. Když jsem slyšel o instalaci validátorů po celém JMK, těšil jsem se, že se tento způsob rozšíří z Brna na celý kraj. Bohužel… Validátory budou v podstatě prodejní automaty jízdenek… ,,🤷🤦 Zajímalo by mě, proč tuto šanci nevyužili. Pro cestující by to bylo fantasticky rychlé a jednoduché! 👍
Ale jo, i IDOS umí prodat i jízdenky IDPK.
Teď koukám, že to je novinka poslední verze aplikace, která vyšla v Appstoru až dnes.
A prachy z toho tečou ještě burešovi, nebo kdo ten protekční systém dnes vlastní?
Wow, tak to maji slusne zpozdeni. V jmk se to spustilo smad uz pred 20ti lety. Nekdy v diskuzi nize psal, ze je skoda, ze si to kazdy kraj bastli posvem – to bych hned podepsal. Je to problem hlavne na hranicich kraju. Bylo by fajn kdyby napr ten idsjmk umoznil najit a kupovat spoje ze vsech svych sousednich dopravnich systemu (vcetne slovenska a rakouska) – potom by nevadilo, ze neni centralni system (koneckoncu i ten centralni system by byl problem, protoze by stejne nekde koncila jeho platnost).
No stejně slušné zpoždění mají východní Čechy- Hradubice. Tam to bude taky až koncem příštího roku. A mám pocit, že Karlovarský kraj taky nemá nic použitelného…
Ještě kdyby přes ty hranice krajů bylo také použitelné spojení. Mně přijde, že tam se nedá pořádně jet ani přes okresní hranice, vše velkou oklikou přes krajské město. I když chápu, že třeba z Kaplice do Nových Hradů asi není takový zájem. Nu, a v Nových Hradech dát na řádně označenou zastávku upozornění, že se jezdí odjinud, je asi taky problém… Škoda.
je to tak. Nejaka varianta ‚uberu‘ je v podminkach cr mnohem vice potreba mimo mesta na venkove. mam pocit, ze jezdi dost tech prazdnych velkych autobusu, ktere vymetou vsechny obce po trase a jsou tak pomale, ze jsou temer nepouzitelne. Mam pocit, ze neco jako ‚taxi tranzit v kazde obci‘ by fungoval lepe… tim myslim pro obsluhu tech nejmensich obci.
Pane Šindeláři, ale už dnes je i jízdních řádech x poznámek o návaznostech spojů, bohužel v některých případech je jich už tam tolik že laik se v tom ztrácí. Jako např. linka na lince 151: spoj 5 Tč 22: spoj 5 vyčká v zastávce Dříteň příjezdu spoje 2 linky 320158 z Nákří, Dívčic nejvýše 3 minut Spoj 11 Tč 1: spoj 11 vyčká v zastávce Týn n.Vlt.,aut.nádr. příjezdu spoje 32 linky 320157 z Vodňan, Temelína nejvýše 5 minut spoj 15 Tč 28: na spoj 15 navazuje v zastávce Zahájí a spoj 19 linky 320143 do Zlivi, Mydlovar – ve školní… Číst vice »
předpokládám, že poznámka o neexistenci se týkala systémových přípojů během celého dne a nikoliv náhodných „výstřelů“ podle poznámek pod JŘ
Ano a garantované přípoje musí hlídat dispečink a nesmí záviset na náhodném rozhodnutí nějaké lopaty za volantem počkat nebo nepočkat.
A musí je hlídat 24 hodin a všechny dny, ne jako v Pražské dezintegrované dopravě…
V PIDu stejně většinu rozhodnutí dělá automat.
Spoj A má menší zpoždění, než čekačka = spoj B čeká(řidičovi B se to ukáže na desce).
Zpoždění je větší = nečeká.
Jenom občas řidič/průvodčí A řekne dispečerovi „vezu školní výpravu na B, nech to čekat“ (na což dispečer odpoví „to nejde, stejně nemám peron/B by rozhodilo oběhy/…“), pruvodčí to rovnou píšou jako sms.
IDS současná krajská koalice slibuje už od voleb, reálné práce začaly až v druhé polovině funkčního období, no a teď je u Kubů smutno, že se to nestihne do voleb…
Minulé vedení Jikordu dostalo ještě možnost opravdu začít pracovat. Když dělalo stejné nic jako v posledních víc jak 10 letech, tak dostalo sbohem a pak už bylo víceméně jasné, že do voleb to bude těžké.
A podle Vašeho příspěvku mi přijde, že současné vedení, nebo přímo pana Kubu, tak bych začal přemýšlet o změně kraje, protože si myslím, že to bude jeden z mála krajů, kde nevyhraje vládní opozice.
Jo tady jsou ještě všichni šťastni, když veřejné rozpočty rozkrádají kmotři z ODS.
Nebuďte slušnej , řeknete jméno. Kdo vyhrál a kdo se soudil? Ví to někdo prosím?
Vývoj „integrovaných“ dopravních systému v jednotlivých krajích ČR je obrovská, ale fakt obrovská promarněná příležitost, jak udělat hromadnou dopravu v rámci celé ČR srozumitelnou a tím mnohem atraktivnější pro cestující.
To, že si každý kraj za obrovské peníze vyvíjí vzájemně nekompatibilní systémy a nutí tak cestující do jejich složitého studia a instalace mnoha naprosto odlišných aplikací, je naprosto zásadní systémová chyba, kterou prakticky nepůjde, aspoň v dohledné době, opravit.
Vzhledem k tomu, že kraje jsou v podmínkách Čé eR v zásadě jenom distribuční kanály rozpočtu s omezenou autonomií, neměl by být problém je ke spolupráci donutit. Ale proč? Kdo to potřebuje? Vzájemné propojení IDSek není nová dálnice, s tím se nevyfotíte…
Kraje jsou více než jen distribuční kanály státního rozpočtu. Mají také své vlastní příjmy, investují společně s ostatními investory, čerpají dotace z EU v rámci evr. regionů NUTS 2., v tomto případě NUTS 2 – jihozápad, a mnoho jiného. Opak je pravdou, jejich samosprávnost je velmi vysoká.
Nemluvě o tom, že kvůli tomu vznikají vnitřní periferie na hranicích krajů. Což je o to horší, že kraje jsou často ad hoc výmysly a jejich hranice nesledují přirozená přírodní či historická rozhraní.
Vnitřní periferie existovaly vždycky (a existují doteď) v zásadě nezávisle na hranicích krajů. Někde bude vnitřní periferie pořád, ať ty hranice nakreslíte jakkoli (Rakovnicko/sever od Plzně, Vlašimsko, Hřebečsko…), některým regionům naopak v tomhle směru kraje pomohly (centrální Vysočina)… nějaká nově vzniklá vnitřní periferie na rozhraní současných krajů, která nebyla periferií/totální dírou už od vysídlení Sudet mě asi ani nijak nevypadá.
Hranice krajů vedou občas blbě, což je dané hlavně tím, že jsme splácali kraje z roku 1949 z okresů z roku 1960, čímž vznikly některé divnosti – např. Dačicko by asi mohlo být spíš na Vysočině a tak…
To by asi bylo lepší trochu rozvést konkrétně a neblábolit tady jak někde v hospodě. Jsi na odborném serveru.
https://ceskobudejovicky.denik.cz/zpravy_region/konec-zaostavani-verejna-doprava-v-jihoceskem-kraji-se-zmeni-pristi-rok-20230424.html
duben 2023:
S rozšířením IDS do celého kraje počítáme ve druhé polovině příštího roku.
srpen 2024:
Kraj slibuje cestování na jednu jízdenku do konce příštího roku.
listopad 2030:
Integrovaná doprava na jihu již brzy.
únor 2040:
Přípravu Integrované dopravy v Jihočeském kraji provázejí nečekané problémy.
V nějaké diskusi s vámi k tomuto tématu jsem vám tvrdil, že IDS JČK bude (už kvůli krajským volbám), hotový ke konci letošního roku.
Bohužel se nezadařilo, inzerovaný skluz je prozatím 1 rok.
Sázku jsem tedy prohrál. Dejte (třeba přes redakci) kontakt, ať vím, kam vám mám tu flašku poslat.
Ani si sázení nepamatuji a už vůbec nevím, o jakou flašku mělo jít.
Tak navrhuji toto řešení:
1) Kupte flašku desítky Budvaru a toto kladívko:
https://vyvrtky.heureka.cz/kladivo-s-otvirakem-na-lahve/#prehled/
2 Položte to oboje na sedmý schod tady u tohoto baráku:
https://mapy.cz/s/butalameca
3) Napište na kousek papíru: „Souprava pro poklepávání základního kamene a křest IDS Jihočeského kraje – pro ruce hejtmanské!“ a papírek zasuňte pod toho lahváče, aby jim neulétl třeba až na letiště.
4) Netrapte se tím, že se to pivo zkazí, než bude naplněno jeho poslání. Budvar se stejně moc pít nedá.
Ještě začátkem tohoto roku byl oficialně uváděn termín spuštění nového IDS konec roku 2024. Čili další rok odklad?
Proč se divíte, že to řeší až teď? Mělo přece prioritu letiště. Tam je teď čilý dopravní ruch, takže se mohou soustředit na méně prioritní věci 😀
Mýlíte se: letiště je mnohem novější záležitost než IDS (JIKORD) – IDS se tam „řeší“ už minimálně 10 roků a letiště tehdy žádnou prioritou nebylo.
Ale na běžné občánky toto funguje skvěle. Už mi v zaměstnání pějou ódy na současné vedení města a kraje a vyprávějí příhody, jak jejich úspěšné děti s rodinkami odlétli do Egypta a měli to na letiště kousek. A pak přilétli a měli to zase kousek. Jéééééééé :-).
A již přesně věděj, kterou z mafiánských stran zvolí 😀
Už aby to bylo
Karlovarský kraj na tom není o moc lépe. Tarif IDOK sice platí po celém kraji, ale koupit si jednotlivou jízdenku do vlaku není možné. Z předplatních možností lze koupit pouze týdenní a měsíční předplatné, roční už nikoli. Hrozná parodie na IDS a nějaká náprava po vzoru Plzeňského kraje, kde s Plzeňskou kartou není žádný problém, žel v nedohlednu. 🙁
No alespoň tam mají Egronet, který se nám teď na dovolené ve dvou s dvěma dětma většinou vyplatil, i když jsme nejeli do Německa.
Pro výletníky je k dispozici Jihočeská jízdenka, její varianty platí i v bavorském příhraničí.
https://www.jihoceskajizdenka.cz/kolik-stoji/
Tak výletníky máme vyřešené, teď ještě něco pro místní občany.
Jinak tedy titulek článku beru jako zdařilou satiru směrem k volební kampani.
Takže po 22 létech intenzivní činnosti jsme seznali, že jsme k ničemu a oslovili sousední kraj, aby to za nás vyřešil. No, a kvůli objektivním příčinám budeme mít (možná) po 25 létech funkční integrovaný systém! Já volám, bravo!
Pardon, ze samého vzrušenů my vypadla základní matematika 😀. Ale, jen aby z toho nebyla realita.
Podle registru smluv byl vypsán tendr „Návrh provozní integrace veřejné dopravy na území Jihočeského kraje jako základu pro vznik IDS.“ Takže nikdo sousední kraj neoslovil, mohl to být kdokoliv jiný. A propo, pokud bývalý hejtman Zimola na to celou dobu kašlal, tak jako všichni ostatní před ním, tak až Kuba to prosadil přes zastupitelstvo kraje. T
Jenom pro osvěžení paměti: JIKORD s.r.o. je společnost, která byla založena 18. ledna 2010[1] za účelem zajištění dopravní obslužnosti Jihočeského kraje při důsledném dodržování hlavních koordinačních zásad. Právní aplikace těchto zásad vede k vytvoření jednotné dopravní soustavy kraje, při optimálním vynaložení rozpočtových finančních prostředků kraje a státu.[2] V současné době[kdy?] je jejím hlavním úkolem příprava jednotného integrovaného dopravního systému (IDS) v Jihočeském kraji.
Zaostalost Jihočeského kraje v integraci krajské veřejné dopravy je ohromný pomník bývalých hejtmanů z tehdejší ČSSD, kteří na tomto postu seděli TŘI volební období a kde nic, tu nic.
Hejtman Jiří Zimola (ČSSD) fungoval v letech 11.2008 – 04.2017
Hejtmanka Ivana Stráská (ČSSD) v letech 04.2017 – 11.2020
Ještě bych doplnil náměstka pro dopravu Jiřího Švece (Starostové) který tuto funkci zastával za hejtmanky Štrbské. Za jeho úřadování sedal v jeho kanceláři jenom prach.
A nebyl snad JIKORD zřízen (oficiálně) m.j. právě kvůli tomu, aby v jižních Čechách nějaký IDS vytvořil? Nebo to měla být opravdu jen nějaká „trafika“ pro Zdeňka Žemličku i některé jiné osoby neúspěšné v jejich dosavadních pozicích jinde?
Na Vimperském autobusáku se šklebí z billboardu dvě předvolební mordy a jedna z nich má tu drzost připsat si tam náměstek pro dopravu. Při dopravní obslužnosti hranice s plzeňským krajem a mimosezonní hromadné dopravy kolem mi to přišlo jako opravdu velká drzost…
dokud to nebude nevěřím. A vůbec, na co mají Jikord, když to pro ně dělá Povedlo?
Co se týká spolupráce s POVED, tak jí považuji za velmi přínosnou, protože IDS Plzeňského kraje patří (spolu s IDS JMK) k těm nejpovedenějším. Myslím, že spolupracovat se zkušeným koordinátorem sousedního kraje je mnohem přínosnější, než kdyby Jikord bez zkušeností hledat metodou „pokus – omyl“ nějaké vlastní jihočeské řešení.
Vedlejším produktem tohoto vztahu by mohla být jistá unie obou IDS, což by ocenili nejen obyvatelé z obou stran krajské hranice, ale i návštěvníci Šumavy.
POVED rozhodně není tím nejlepším v ČR: jeho počátky byly strašné, ale za několik posledních roků se jeho fungování výrazně zlepšilo, takže se z toho počátečního srabu vcelku úspěšně vyhrabal – na rozdíl od většiny ostatních menších krajských IDS (lze-li pro ně termín IDS oprávněně vůbec použít). Ale kdyby se ve výsledku podařil nějaký „komplot“ mezi jihočeským IDS a POVEDem, bylo by to rozhodně ku prospěchu všem – už kvůli tomu, že chtít dělit Šumavu krajskou hranicí je z pohledu turistického ruchu nesmysl.
Mně nezajímají začátky Poved před 20lety, ale to, jak veřejná doprava v Plzeňském kraji funguje nyní.
Poved si u dopravců, na rozdíl od některých jiných koordinátorů, dovedl zjednat respekt.
Jistá provázanost by tam prý měla být, obdobně jako Plzeňská a Karlovarská karta
Takže ještě to provázat s PID a už to začne být váha na integraci do jedné CZ aplikace a jedné arty spolu s ČD například, třeba do OneTicket.
jojo, snad to tak bude s tou propojeností nejen na Šumavě. často je snaha propojit CZ a D, a pak dva sousední kraje se tváří, jak kdyby to byla severní a jižní korea…
Jikord byl je naprosto neschopný, už aby zmizel v dějinách tohoto kraje.
Jirka to tam nemá snadné. ☺️