Pokračování tramvajového boomu v Praze. DPP vypsal miliardovou soutěž na prodloužení trati z Libuše
Vizualizace trati Libuš - Nové Dvory. Foto: Metroprojekt

Nová trať už má stavební povolení.
Nová trať už má stavební povolení.
DPP jede.
Dole na jihu je třeba tramvajové tratě rozvětvit z blokové smyčky Nové Dvory na všechny strany
…tak ještě zbývá taková drobnost.
Začít v dohledné době stavět metro D.
Mne by zajímala jednoduchá věc – kolik „člověkohodinojízd“ toto prodloužení tt ušetří (proti stavu bez tt) … jaké pro cestujícího nové, rychlejší, přímější spojení to nabídne?
Bohužel se zdá, že Praha řeší hlavně stavbu tt dle dotací, na počty prostavěných kilometrů, nikoli podle významu pro cestující. Poslední uživatelsky zásadní pozitivní změna byla tt na barrandov…
Například, bude opravdu taková výhra jet tt k metru D, metrem D na metro C, metrem C na ..?
Město vlastní významné pozemky na Nových Dvorech. Přivedením TT si své pozemky výrazně zhodnotí. Na těchto pozemcích navíc vznikne kompaktní město s vysokou hustotou zalidnění. Na první bloky se už vybírá projektant. Reálně hrozí, že se první domy dokončí dříve než metro.
Promiňte, ale znáte tedy ty údaje – zlepšení pro cestující ? Včetně obyvatel budoucí výstavby?
Dělá investor tyto výpočty? Jakou metodou?
Zodpovědný investor tyto úkony samozřejmě dělá. Pro podrobnější dotazy doporučuju obrátit se přímo na Pražskou Developerskou Společnost a na DPP jako na zúčastněné investory. Já nejsem ani jeden z nich.
Tak PDS bude těžko analyzovat dopravní dostupnost veřejnou dopravou, DPP zas pracuje na politické zadání, takovou analýzu by tak měla chtít RHMP a zajistit by ji mohl IPR… jenomže jsou dvě možnosti, něco takového existuje, ale je to dobře utajené, nebo nic takového neexistuje …bohužel
Tak proč se ptáte, když si sám i odpovíte? 😅🤷♂️😁
Protože nějakým způsobem zadání studií a výběr projektů k realizaci asi probíhá, ale jakým? Já se ptám, protože to nevím, ale na základě toho, co a jak realizováno bylo, tuším, že ten proces bude netransparentní a parametry zlepšení pro cestující budou mít nízkou váhu … proč mi tedy odpovídáte, pokud to ani Vy nevíte?
Ta výhra to bude, protože se uvolní kapacity autobusů pro jiné relace po Praze, například pro tunelbusy.
Jinak tramvaj na Podbabu i tramvaj na Dědinu byly zásadní pozitivní změny.
A bez této části TT (ale s metrem D) se ty kapacity busů neuvolní? Kolik kapacit konkrétně uvolní úsek tt souběžný s metrem D ?
Nedalo by se za tu miliardu pořídit něco přínosnějšího (pro cestující)?
Proč v Karlíně jezdí lidi tramvají, když by mohli jet metrem??? Čím je ta tramvaj prospešnejší?
Mně třeba prodloužení z Modřan na Libuš hodně pomohlo. Dokonce jsem si tu dělal legraci, že budu jezdit vlastní tramvají a až mne překvapilo, jaký je tam zájem, teda mimo letní měsíce. Jezdil jsem pracovat do Modřan a znal jsem v práci lidi, kteří bydleli cca mezi zastávkami Libuš a Přírodní. Předtím by museli jezdit se dvěma přestupy – busem 215, pak 165 a pak ještě kus tramvají po Modřanech, protože ta 165 nejela až do práce. Takže asi jeli autem. Pro mne to před prodloužením bylo 165 + přestup na tramvaj. Takže ano, staví se hlavně tam, kde to… Číst vice »
Já teda chodil z Kamýku do Modřan pěšky – pěkná (na poměry Prahy) procházka „skorolesem“.
Jenže jsem pracoval na Smíchově, což je z Kamýku 40 minut cesty busem (až hodinu, když se náhodně ucpe Barrandovský most, nebo ještě hůř nájezd/sjezd v Podolí) + metrem.
Krome nakupaku je v okoli OC Novodvorska: Urad Prace P4, Urad MC P4, Kulturni centrum, Posta, 2x Zakladni Skola, Ustav Socialnich sluzeb… O malickostech typu bitop, minigolf a kostel nemluvim. Chtel bych videt tu studii ktera prokazala ze prodlouzeni tramvaje az dolu ekonomicky nevychazi…
Tipuji že to bude mít něco společného s tím, že tam už to je komplet na Praze 4…
A pak to stáhnout dolů Braníkem až na Přístaviště, na Dvorecký most, na Smíchov…a šlo by tramvají nahradit 196 a 197… Jenže tak to nebude, to by totiž dávalo smysl. Namísto toho se po výstavbě ve stylu 165 bez náhrady sebere 197 (souběh je fuj). 196 chtějí stáhnout do nové chystané výstavby u jižní spojky. Takže okolí Novodvorské čeká úžasná budoucnost… Už v roce 2012 se lidem Ropid neskutečně pomstili zrušením 170 a 203, vykostěním 121 a tažením protežované 106 lesíkem a vilkami místo sídliště s velkou základní školou a čtrnáctipatrovými věžáky. Ta tramvaj a metro D společně s dalším… Číst vice »
Durychova x Libusska
Nejsme z toho moudry, kudy ta tramvaj povede tim vnitrnim obloukem, nebo se vystavi paralelne se silnici?…
Podoba smyčky podle popisu v článku nesedí s nákresem v plánku. Jak to tedy bude s předjízdnou kolejí? Opravdu byla nakonec vypuštěna? Zejména v případě mimořádností a podjetí pak nebude možno se na konečné srovnat. Na tak dlouhé radiále mi to připadá jako velká chyba.
Předjízdná kolej by snad měla zůstat, v podkladech to jen špatně napsané. Bloková smyčka začíná jako jednokolejná, ale na severním okraji se rozdvojí. Jinak by to při předpokládaném provozu dvou linek ani nedávalo smysl.
Teda nevím nevím, ale podle mapky po dokončení metra pojedou ulicí skrze sídliště Krč jenom dva pinďabusy… Dneska je tam linek hafo a všechny plný… A jedna stanice metra dole u nemocnice a druhá až nahoře na Nových Dvorech… Mezí tím dvě velmi využívané stanice autobusu uprostřed sídliště… Tak doufám, že aspoň Nemocnice Krč bude mít dva vestibuly a jeden z nich bude dole u sídliště… Jinak to bude veselý…
Naprostá většina těch cestujících co tam jsou teď jedou svozem na metro C. Tuhle funkci bude nově plnit metro D.
Jinak linkové vedení se po zprovoznění nového úseku metra vždycky dodatečně upravují, takže kdyby ty dvě linky nestačily, tak se to určitě bude dát doplnit.
Teoreticky ano. Ale vzpomeňme na linku 165.
Bohužel, dokud nejsou autonomní autobusy, tak prostě nejde vyhovět všem. Smutné, ale takový je život.
Sou, řiká se jim auto.
Jde hlavně o to, ze Praha prostě zoufale hledá, kdekoli může ušetřit řidiče autobusů, aby mohla udržovat úroveň obsluhy na jiných místech.
Ale nutno říct, ze problém zrušení 165 neni ani tak to zrušení, jako naprosto příšerné řešení zastávky Poliklinika Modřany.
Nebo ujíždení 17 a 154 na dohled.
No to jednoznačně, ale mně ty stanice přišly od sídliště hrozně daleko… Ale když jsem si pořádně zvětšil mapky, vypadá to, že Nové Dvory budou mít dva vestibuly a jeden z nich bude na horním konci sídliště… Jestli bude i jeden vestibul stanice Nemocnice Krč na dolním konci sídliště, je to v pohodě
Jižní vestibul stanice nemocnice Krč bude jihozápadně od křižovatky Zálesí x Vídeňská, do ulice Kukučínova na okraji Sídliště.
Tak to bude v pohodě, díky za info
Jinak řečeno – pořád to bude daleko, ale půjdete pod zemí a tam daleko nevadí 🙂
A dál nic? Jako já bych řekl že obsluha celé téhle části Prahy tramvajemi by ideálně měla vypadat nějak takhle: https://mapy.com/s/canutobubo
Já bych to zpátky napojil přes Vrbovou a Ke Krči, ať se kruh uzavře
Což by bylo fajn i pro výluky. Teď to bude už skoro 9km trati (Nádraží Braník – Nové Dvory), co se musí při jakémkoliv problému obsluhovat NAD. Druhá možnost by byla z Nových Dvorů pokračovat přes Zelené údolí a pod Kunratickým lesem na Chodov. Tohle by se líbilo hodně místním lidem. Ale jak říkám vždycky, teď ještě sehnat toho miliardáře, co by to zafinancoval 😀
Nějak vám tam vypadlo obratiště Sídliště Modřany/Levského.
To je samo o sobě celkem k ničemu, ne? Máte problém třeba u Belárie a stejně musí jezdit autobusy po celé trase.
Tramvaj v Chodově se mi velmi líbí! Škoda, že Bohničtí svými obstrukcemi dělají špatnou reklamu myšlenkám vést TT přes paneláková sídliště.
Já navrhuji alternativní napojení podél Vídeňské a Michelské na Brumlovkou, kde tou dobou už bude stát TT Budějovická – Michle. Jednak by nebylo celejch 20 km kolejí napojeno jen jednou tratí u přístaviště, jednak by šlo nabídnout poměrně zajímavou vazbu z rezidenčních čtvrtí na Brumlovku a dál na Eden.
Samozřejmě se váš a můj návrh nevylučují
Přesně tak! Pořád jen Libuš, to prodloužení tramvaje, to metro D. A co Modřany a Kamýk? Tam ještě chtějí zkrátit bus 190 jen do Braníka.
Očividně tu u nás nebydlíte a proudy cestujících neznáte 🙂
Část toho, co kreslíte obslouží metro D.
Co by smysl dávalo, je protažení trati novodvorskou a branickou a “zaokruhovat” to zpátky k vodě. Ale kudy to natáhnout od Plazzy dolu, to nevim .
To je v klidu, šotosny se s reálnou přepravní potřebou většinou neshodují, průšvih ale je, když si někdo začne ty šotosny realizovat.
Přesně.
Kde je plán napojit tu blokovou smyčku na sever do centra, na severozápad do Braníka, na východ na „jižák“, na západ do Kamýku a nakonec na jih do Jesenice?
Možná v dalších dekádách.
Široká ulice, široké chodníky a zase tam nasekají cyklopruhy místo bezpečných cyklostezek. To je opravdu marné.
Ja treba nechapu, proc kdyz uz je ten cyklopruh na silnici, tak proc neni jizdni pruh, pak parkovaci stani a az teprve za tim oddelene cyklopruh. Prislo by mi to pro ty cyklisty bezpecnejsi, byt schovany za parkujicima autama. Rozhodne mi prijde lepsi, ze kdyz si nekdo otevre dvere a nepodiva se za sebe, tak ze mu je urazi okolo jedouci auto, nez kdyz sunda jedouciho cyklistu. Vzdycky kdyz takhle jedu, tak si rikam, kdy se tohle stane, ze nekdo otevre dvere a sunda me.
Tam pořádná cyklostezka z Novodvorské ven do lesů a polí strašně chybí. I proto, že pro místní je to kromě roklí téměř po rovině.
Jenže ona P12 a zčásti i P4 se utápí ve vlastních politických válkách a pro občany a zvelebení těchto částí dělají minimum.
Opakem je třeba P16. Oboje zažívám po desítky let na vlastní kůži denně. Rozdíl je diametrální.
1) ve vami popsanem usporadani neni mozne predjizdeni IZS a nouzovy odstav bez zablokovani prujezdnosti, parkovani je celkove o neco rychlejsi
2) cyklista je prozmenu ohrozen dvermi spolujezdce a pasazerem vzadu, kteri uz vubec nekouknou do zrcatka
3) cyklopruh udelany spravne podel parkovacich mist je rozsiren o „dverni zonu“ – v danem pruhu ma jet vice k leve strane a dvere ho nesundaji
Tot jen pro malou predstavu. Ano, legalizace chodniku/oddelena cyklostezka zoufale chybi, to je nepopiratelny fakt.
Mne se vzdycky libi, jak za konstatovani proste technicke reality clovek dostane kupu minusu. 🙂
(Ze zrovna casto na tema cyklolobby. Nahoda? Zdravi aktivni dopravni cyklista…)
Ale holt zijeme v dobe, kdy nazor klavesnicoveho hrdiny je vic, nez dlouholete vyzkumy, veda, fyzikalni omezeni a takove ty dalsi zbytecnosti.
Tak se prosím o ty výzkumy podělte, protože realita v Německu nebo Nizozemí s vašimi závěry vesměs nesouhlasí.
Ten posledni odstavec byl obecnejsi povzdech, nicmene zkuste mi schvalne vyvratit fakticky jakykoli z mych bodu pri zachovani stejnych stavebnich profilu (vetsinou 7,0m; to je dost dulezity detail), good luck. Schvalne si stahnete PD z profilu zadavatele, co na ni budete rikat v patricnem detailu. Mam k PD vyhrad mnoho (systemovych i bodovych) a motivaci hajit soutezene reseni mam asi tak nulovou az zapornou, ale zrovna ze nevede cyklopruh za zaparkovanymi auty by bylo asi to posledni, co bych te dokumentaci vytykal. Realitu v Nemecku a Nizozemi (veni, vidi) vam rozporovat nebudu, ale taky na to nemaj nas historicky podedeny… Číst vice »
Ty výzkumy teda nebudou, co?
Ad 1) Good point. Ale dle vizualizace je tam dost místa na tak široký pruh, že když auto zastaví u levého okraje, projede i hasičské auto.
Ad 2) Většina řidičů jezdí sama.
Ad 3) Stejně široký může být ten pruh za řadou parkovacích vozidel, cyklista pojede u pravého okraje.
Škoda, že nerozumíte sdělení v textu. No nic, stane se… 1) stáhněte si prosím projektovou dokumentaci z profilu zadavatele, otevřete objekt trvalého dopravního značení (SO130), najděte si šířku nákladních vozidel a vezměte do ruky kalkulačku. Pak prosím přehodnoťte výrok bodu 1. 2) ano, většina skutečně jezdí sama, řidiči jsou alespoň učeni a nabádáni ke kontrole zpětného zrcátka. Pro řešení cyklopruhu za zaparkovanými auty je tedy potřeba opět nějaká šíře navíc jako dooring zone, z druhé strany je pak natvrdo jízdní překážka v podobě obruby. Dooring zone je potřebná u obou scénářů, na straně jedoucího pruhu pokud nevychází se má změnit… Číst vice »
Ten zasadni rozdil je jinde. V tom, jestli nekomu zalezi na tom, aby ta infra byla dobra, nebo jestli jde jen o ciste formalni splneni povinnosti bez ohledu na funkcnost…
Ano, tam to začíná a to je asi největší nedostatek napříč Prahou (a nejen Prahou). A to je už problém na začátku v zadání projektu (takže přístup objednatele) a pak až sekundárně přístup projektanta.
Argumentace moje je primárně na technické bázi pro vysvětlení souvislostí, já tu PD jinak fakt hájit nebudu, ani mne nehne. 🙂
Je to pár dní, co jsem viděl mapu ze studie problematických míst pro cyklodopravu v jedné větší MČ. Byla naprosto zoufalá a směšná. Problém je v zadání i v projektantech….
Problém může být i v projektantovi, ale poslední slovo má vždy objednatel. A toho stále (bohužel) obvykle víc zajímá spíš cena navrženého řešení (nebo třeba počty ubraných parkovacích míst), než nějaká celková funkčnost. Projektant se může snažit, seč může, identifikuje problémy, navrhne efektivní řešení, ale když ho objednatel neakceptuje, tak s tím stejně nic nenadělá. A další level je pak projednání a mnohdy protichůdné požadavky institucí jako PČR, IPR, …
To je pusta teorie, realne se do dverni zony parkovani v Praze cpou i uzoucke „ochranne“ cyklopruhy. Dooring opravdu hrozi i vpravo, coz je problem, ale s nasobne mensi pravdepodobnosti vzhledem k prumerne obsazenosti aut. Navic vpravo nehrozi odeslani temi dvermi pod projizdejici vozidlo, ale jen naraz do tech dveri, jehoz nebezpecnost je zavisla na vlastni rychlosti toho cloveka na kole. Rozsireni o dverni zonu se samozrejme da udelat i vpravo.
Dveře otevře spolujezdec a vyjde to nastejno. Navíc při úzkém pruhu mezi autama a obrubníkem nebude kam uhnout.
To nevyjde nastejno ani nahodou. Pravdepodobnost prusvihu je tam bohuzel nekolikanasobne vyssi.
protože je to nejlevnější.
Protože ty cyklopruhy stačí (používám je). A kdo jede s prťatama, tak jezdí po chodníku, protože tam moc nikdo nechodí. Zbytečně vyhozený prachy. Až se dostaví plánované sídliště, tak ať se klidně z jedné strany cyklostezka udělá, proč ne, teď to nemá úplně důvod.
Jenom je škoda, že se po těch chodnících legálně nesmí, dokonce tam cyklostezka končí tou vtipnou hláškou „cyklisto sesedni z kola“, přitom je to široký chodník, po kterém skoro nikdo nechodí. Někoho to může odradit.
Kde je ta cedule? Na Novodvorské? Jsem si jí nestačil všimnout a to tam bydlím 🙂
Z druhé strany, u zastávky Libuš.
Jo ten maglajz u dočasné konečné tramvaje. Ten je „vtipnej“, no, to máš pravdu 🙂
Ono je to myšleno tak, abych se vrátil pár metrů zpátky, sjel na silnici, a tam pokračoval… Nevím, imo mohli spotřebovat litr barvy navíc a domalovat těch 10 metrů. Ušetřili by za ty značky.
myslím něco jiného, ta značka je právě před tím širokým dlouhým chodníkem, který vede dál k zastávce Přírodní.
Jo, to myslíme to samé. Jsem tam denně. Akorát jsem to asi nepřiblížil tak, abych byl pochopen.
Stačí těm co už jezdí. Ale oddělené stezky přilákají ty, co se mezi auta bojí
Cyklopruhy jsou často vnímány a používány jako ochrana vystupujících řidičů před auty. A to že tam mohou cyklisti je bohužel taková nepříjemnost. To povolení vzniklo z důvodu toho, že neprošlo označení „Ochranný prostor pro vystupující řidiče“.