Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Pokračování D3 na Rakousko: Stát vypsal tendr na další úsek za 2,4 miliardy

Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD
Vizualizace dálnice D3 v úseku Třebonín - Kaplice. Pramen: ŘSD
Největší dálniční staveniště v českých zemích se příští rok na jihu Čech ještě rozroste.

Zřejmě největší dálniční staveniště v českých zemích se příští rok ještě rozroste. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vypsalo tendr na stavbu úseku dálnice D3 Třebonín – Kaplice nádraží. Oznámil to na twitteru šéf ŘSD Radek Mátl, na profilu zadavatele soutěž ještě není.

Úsek měří 8,6 kilometru, předpokládaná hodnota stavební zakázky je 2,388 miliardy korun. „Na stavbu probíhá stavební řízení, její zahájení se předpokládá v první polovině roku 2021,“ uvedl Mátl. Hotovo má být v roce 2024.

Úsek navazuje na aktuálně budovaný dvacetikilometrový dálniční obchvat Českých Budějovic, který je rozdělen na dvě části: Úsilné – Hodějovice (7,2 km) a Hodějovice – Třebonín (12,5 km). Staveniště se tak příští rok protáhne na téměř 30 kilometrů. A protože se otevření obchvatu krajského města kvůli potížím s tunelem Pohůrka zpozdí zhruba o dva roky, budou zřejmě všechny tři úseky otevřeny v roce 2024 zároveň.

K hranicím s Rakouskem pak budou zbývat už jen dva úseky. Stavebně zřejmě nejnáročnějším úsekem bude téměř 12 kilometrů Kaplice nádraží – Nažidla. Stavba mimo jiné zahrne dvě mostní estakády o celkové délce 1,5 kilometru. Stavba je naplánována na léta 2022 až 2025.

Současně by se měly stavět i poslední čtyři kilometry od Nažidel k hranicím. Motoristé by se pak po jihočeské dálnici měli dostat do Rakouska v roce 2025.

V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3 od hranic Středočeského a Jihočeského kraje k severnímu okraji Českých Budějovic. Celkem má dálnice měřit 170 kilometrů, její dostavba ve středních Čechách je ale v nedohlednu.

Odebírat
Upozornit na
guest
81 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
navratil

bydlim v Jilovem u Prahy a stav dopravy je tu doslova katastrofalni. Kraj, obce vsichni se vymlouvaji – pockejte az bude D3 pak se to zasadne zlepsi. Zahajeni stavby slibuji od 1990!! a ani se nekoplo a neni ani nadeje ze se to zmeni. Tady je to po dopravni strance doslova hruza

Lukáš

Je hezky že se bude stavět další úsek k hranicím ale k čemu to je, když se ve středních Čechách nekoplo a parta chatařů tam dělá bůh ví co a navrhuje naprostý nesmysly…já asi chápu, že dálnice není pro lidi co v jejím okolí bydlí žádná radost, ale dalším statisícům lidí pomůže.

looking4bucho

Ten rok 2024 je fakt magickej (rok pred volbama do PS). Pokud by opravdu platilo ze vse co RSD ted rika, tak by krome techto 30km mela v tom roce byt zprovoznena i komplet D4 (32km), D6, az na 2 useky i D7. Dale HK – Jaromer na D10 a neco z D35. Urcite sem i na neco zapomel – nemam uplnej prehled o moravskych usecich dalnic, ale mam pocit ze to vypada tak skoro na 200km pouze v r. 2024. Jestli to spis nebude tak, ze nekdo v RSD zapomel 2024 v clipboardu kdyz zadaval predpokladany termin dokonceni 🙂… Číst vice »

Jiří 3

DO roku 2024 by se měl otevřít JV obchvtat Otrokovic na D55 a pak úsek D55 z Babic do Starého Města (Možná až do Moravského písku, ale tam si nejsme jistý, jestli to není až 2025).

Petr C.

Já tudy každý týden jezdím, mě připadá, že do roka a do dne by mohl být obchvat Kvítkovic (JV Otrokovic) hotov.

Radekp

Vysvětlí mi někdo proč se vypisují úseky póze po cca jednotkách km a ne třeba po 30ti st to za něco stojí když po tom jedu? Jako i 30km přejezdu za 15min po dálnici a ní si toho nevšimli. Víc času mi zabere čůrání😁. Úseky po 10 km jsou fakt o hov…

Kalanis

Zkuste to vypapírovat…

Vladimir

Ted je to fakt na nic, ale napr. D6 ktera je cela rozsekana na kratke useky ma byt cela.dostavema uz v roce 2025 a to zase neni tak daleko. Pokud je jedina cesta v CR, i diky obstrukcim, stavet perpartez jsem pro, ale idealni to samozrejme neni.

Luboš Beneš

D6 v 2025 ale vy šprýmaři…..to už bylo slibů a termínů…. 2025 hahaha

Démon

Jako D3 v roce 2025, hahaha 🙂

Jarda Š.

D6 má být v r. 2025 dostavěná jen ve Středočeském kraji, zdaleka ne úplně celá.

Radim

Na stránkách ŘSD je teď u několika úseků 2026 – a to se to určitě ještě protáhne, u D49 taky byl začátek stavby 2018 a pak každý rok tak v září/říjnu aktualizují leták s posunutým rokem začátku výstavby. Teď už je tam 2021. Takže s tou D6 bych počítal spíš tak 2029-2031 cca

J.K.

Asi tak, nicméně docela se na D6 jede, nejsou tam spory o trasu, protesty, tam to půjde prostě… Bývaly časy kdy to bylo zastavené…

Jindra

Hlavně ať už se konečně do háje zelenýho nějak pohne s přípravou D3 ve středních čechách. V pátek jsem jel do Třeboně a v neděli zpátky, oba dny katastrofa. Tam ta dálnice je potřeba jako sůl…

Jarek

Si měl jet vlakem, jezdí tam direct koženka.

V. K.

Tam nejezdí žádné koženky, ale Bee a Bdpee. K stížnostem není důvod.

Petr Šimral

Tak to se to po průjezdu okolo mé kanceláře v něco jiného zázračně reinkarnuje…

Já tam nic jiného než „koženku“ fakt nevidím.

Honza

Přesně tak Petře. Také nic jinýho nevidím..

Vojta

Největší staveniště je u H.K.. Dva úseky D11 a dva úseky D35.

Ondřej

To jsou dvě staveniště.

Hanzi

Pokrok to je, to bez debaty, jenže potřebujeme hlavně rozhýbat tu středočeskou část. D3 je schopná odvést dost tranzitu z D5 směr jih, protože nač objíždět přes Mnichov pokud povede přímá cesta dolů.

Daniel

Na tom se tu většina z nás asi shodne, ale odpor bude asi srovnatelný se severní částí pražského okruhu, takže jestli se okolo roku 2025 bude schylovat alespoň k poklepání základního kamene, půjde o zázrak. 🙁

Jarda

kdo vydrží, vyhraje ale až otevřou jižní Čechy, budou rádi souhlasit se vším

Frantisek

Což zároveň znamená, že dálnice rozhodně od aut neuleví. Vyhrožovat obtěžováním vlastními výfuky je dost sprosté.

Jirka

Odpor je větší na D3 než u severní části pražského okruhu. Z důvodu D3 už byli i nějaké demonstrace.

Jarek
Martin

Myslim, ze drive bude D4 dotazena do Budejovic…

libor

D4 nevede do budějic, ta vede do strakonic a na pasov 😉 😉

Paja

D4 nevede do Strakonic 🙂 D4 končí na křižovatce Nová Hospoda a plynule přechází do I/20 (R20?). Na Strakonice a dál na Strážný vede I/4.

Petr C.

Ta tzv. Posázavská varianta D3 je asi prasečina z hlediska přírody a krajiny, ale z hlediska dopravního je daleko lepší vyvést dopravu z Jižních Čech přímo na Pražský okruh u Vestce, kde se může rozjet do tří směrů, než ji tlačit na už tak zacpanou D1 u Mirošovic, jako doposud. Navíc si nedovedu moc dobře představit, co by se dělo, kdyby se v celém pásu Mezno-Mirošovice současně nebo max. ve dvou etapách začala stávající I/3 přestavovat na dálnici. Když se postaví nová dálnice přes Posázaví, dopravy okolo Benešova znatelně ubyde a bude stačit postavit obchvaty okolo obcí (v té chvíli… Číst vice »

Kalanis

Protože papírování mívá skluz. Zpravidla 10-20 let.

PetrN

všechny další nové úseky D0 jsou projektovány jako 3+3 pruhy a počítá se i z rozšířením Od Barranovské k D5

Frantisek

Z hlediska dopravního i přírodního je především nežádoucí další růst dopravy, zejména po silnicích. A co děláme? Namísto železnic vylepšujeme a stavíme další silnice, a posilujeme vzdálenější centra na úkor těch místních.

Walker

Hmm.. tak to vlastne znamena, ze mezi lety 2022 a 2024 se budu na jihu stavet vsech 5 useku – pokud tedy vse pujde podle planu. Tzn. temer 45km rozestavene jedne dalnice. To neni spatny, kdy se to naposled stalo? Kdyz nepocitam modernizaci D1, tak asi hradecka?

mfr

D47

Kodl

Kéž by takto začali stavit velmi citelně chybějící D35. Prostě všechny úseky v celku. Ta salamova metoda nikam nevede, vytváří jen nekompletní a neefektivní krátké úseky dálnic.

Jirka

Jenže tady byl plán stavět salámově, ale vzhledem k okolnostem se to v podstatě bude stavět najednou. U obchvatu ČB bylo dlouhé zdržování a nyní další zdržení s tunelem. Kdyby se to začalo stavět najednou, tak se bude čekat na tunel Pohůrka.

Jarda

moc dálničních úseků, málo peněz…budou rádi, když došmudlají Jižní Čechy a D11 ale pokud neudělají D0 od D1 po D11 tak se v Praze mají na co těšit….to by si měli taky uvědomit

Petr C.

No jo, D35, tam se za dvacet let postavil akorát obchvat okolo Holic a teď před pár lety ta propojka z D 11 na Hradubickou. Dobudování D35 by přestalo nutit celou Severní Moravu a kus Polska jezdit do Prahy přes Brno, cesta by se tím zrychlila a D1 by se znatelně ulevilo.

Luboš Beneš

D35 měla být hotová před přestavbou D1 a bylo by půl problémů…..ale….

Roman

Třeba Litomyšl a přilehlé obce, ty to budou blokovat dalších 10 let

Petr

Tak bych ty úseky rozdělil tak, že před Litomyšlí se udělá provizorní sjezd na původní hlavní a za Litomyšlí zase provizorní nájezd na dálnici. Uvidíme, jak dlouho bude Litomyšl blokovat dálnici. V současnosti je trasa Praha – Ostrava přes D1 rychlejší o 29 minut (papírově) a o nějakých 15 km delší. Dostavěním rozestavěného úseku D35 bude tato trasa ještě přitažlivější. Tudíž je možné, že Litomyšláci ještě rádi řeknou že hlavně ať už nějaký obchvat stojí.

tomas

samozrejme!!!!

tomas

ano D35 ma byt nejdulezitejsi stavba v CR!!!!!!!!!!!!!! ,ale asi se ji NIKDY {spolelecne s R43} nedockame ……

Tom Matoo

Priprava D35 pokracuje. staci sledovat http://www.rsd.cz

noerf

Walker: Ono původně se měl začít úsek Kaplice – Nažidla začít stavět v roce 2021 také a úsek Nažidla státní hranice v roce 2022 a dokončeno mělo být vše v roce 2024. A při trochu větší snaze by se to dalo stihnout i nyní.
Hlavní problémem stejně D3 stejně zůstanou střední Čechy. I když tam by se dal teoreticky začít stavět první úsek úsek z Mezna do středních Čech a přes silnici cca dvoukilomterový úsek silnice druhé třídy napojit na stávající I/3 a ulevit tak obci Miličín od dopravy.

Walker

Ano, vim o tom. To, ze se bude stavet tolik kilometru najednou nebyl ucel, nebylo to v planu – stalo se tak jen diky ruznym zdrzenim. I tak me ale ten soucet kilometru mile prekvapil.

Tom Matoo

Tusim D5 v 90. letech

Vladimir

Zajimalo by me jaky podil na uskutecneni stavby ma RSD a jaky mistni politici. Vzdyt ochvat Frydku-Mistku, dokonceni Rudne, obchvat Opavy, ci Krnova nebo napr. Belotina vzdy zajistili mistni politici, starostove, kteri v podstate zaridili vykup pozemku za RSD, nebo ninimalne urovnali rozpory pri vykupu pozemku. Je vazne skoda ze RSD neni statnu firma, to by se pote jasne v cislech ukazalo nakolik je opravdu schopna.

Démon

a jak jste na to přišel?

Vladimir

To vi kazdy kdo se jen trochu zajima. Mimochodem v tomhle clanku to najdete take: https://www.patriotmagazin.cz/budoucnost-dopravy-zadate-pozadavek-a-prijede-auto-dodavka-nebo-autobus-rika-jakub-unucka

Démon

Jakože jeden náměstek hejtmana dal rozhovor? Logicky to bez místní podpory nejde nikde a když je ta podpora moc, tak jste automaticky podjatý. Jenže si musíte nastudovat možnosti ŘSD. Výkupy až po uzemním rozhodnutí za vyhláškou stanovenou cenu.

Jarda

bez znalostí místní situace se takové záležitosti vyřešit nedají

Jarek

Tak obrovskou zásluhu má na tom senátor Eybert. Začal snad dvacet let dozadu 🙂

Luděk S.

Hlavně musíme utajit, že na přelomu října a listopadu otvírá Rakousko poslední úsek S3. Kompletní třípruh, mimo obce, 100 km/h. K tomu samozřejmě hotové obě dálnice.
Inu, ŘSD, taková dobrá správa dálnic ale čeká na Rakousko, Polsko.

BND 30

Voni kucí nejsou jako zlí, snažej se…
Jen v Jihomoravském kraji jim to jde výrazně líp.

Jarda

D55 docela rozmrazili D52 blokují tři obce a ekologové z Děti Země myslím, že je to nestoudné ale taky je hloupé stavět dálnici která přetíná tak významné biocentrum jako je Pálava

Petr C.

Že se pohne s D55 je dobře, teď se staví obchvat okolo Kvítkovic, tam je to potřeba více než soli, protože unikátní Kvítkovická křižovatka kombinovaná s vlakovým přejezdem brzdí dopravu hrozným způsobem.
Ale aby to celé dostalo opravdu smysl, tak se musí dodělat ten poslední úsek D1 okolo Přerova, potom bude možno projet celou republiku po dálnici ze západu na východ (a opačně). D46 Vyškov-Olomouc je sice čtyřproudovka, ale do dálnice má daleko.

Frantisek

Ještě jste zapomněl na možnost konečně zrušit železnici. 😉

Petr C.

Proč by se měla rušit železnice????
Nic takového jsem nepsal.
Je prostě druh dopravy, který může jet po kolejích a je doprava, která se na železnici z různých důvodů nehodí.
Já jsem fanda na vláčky a to, že se musím po republice pohybovat převážně autem, mě nijak netěší.

Andrej

Ta dálnice opravdu Pálavu protínat nebude. Celá povede v polích, koromě mostu přes Nové Mlýny.

Ondřej

Že by to bylo tím, že většina ministrů dopravy ČR byla z jižní Moravy?

Peeetr

Dokud se naše platy nepřehoupnou alespoň přez polovinu rakouských, tak není v zájmu Česka až příliš usnadnit denní dojíždění do Rakouska většímu množství pracujících.

thegrid

Nebo naopak úbytek pracovní síly donutí zvyšovat peníze. I když přímá souvislost ne vždy platí.

Jiří Kocurek

Asi tak. Namídka a poptávka se časem vyrovnají. Jenom někteří touží po starých časech, kdy byl na hranici plot jako v lágru. Asi proto, aby bylo jiným hůř.

Vladimir

Prave naopak, budeme atraktivni pracovni silou pro rakouske firmy a diky dobremu spojeni presunou cast vyroby, ci subdodavek zde na jih Cech. My jsme srdce a stred Evropy s relativne levnou pracovni silou a jak budeme drazi jako vyrobci, tak budeme levni konstrukteri, uz dnes to napr: Porsche, ci Mercedes-Benz vedi.

Démon

My snad stihneme do roku 2030 obchvat Znojma, nějaký ten kruháč a I/38 důstojně naváže 🙂

Tomáš Gottschalk

Bych se teda spíš zaměřil na upgrade stávající I/53, která s výjimkou Branišovic obce míjí, takže by snad neměl být takový problém ji upravit aspoň na rychlostku v AT parametrech, když už ne plnotučnou dálnici (otázka, zda by vyšla ekonomicky). Každopádně dvě největší města na jižní Moravě by si zasloužila kvalitní spojení, když to železniční stojí za dvě věci.

Démon

Jenže potřebujete spojit Prahu a Vídeň, což I/53 jaksi neplní 🙁

Frantisek

Z Prahy do Vídně vede páteřní železnice, která má být doplněna novou dálkovou trasou. Silnice první třídy jako doplněk by měla stačit. V opačném případě je něco špatně.

Frantisek

Hm, zajímavá logika. Železniční spojení je špatné, tak vylepšíme silniční. Podobně hloupý postup v celé Evropě způsobuje, že na železnici zůstává už jen okrajový podíl přeprav včetně těch dálkových, se všemi důsledky na spotřebu a prostředí.

Jarda

těch „obejdů“ s obchvaty je v ČR celá řada

Jarda

D52 je vedená poměrně diletantsky a bezohledně kdyby vedla přes Břeclav, bylo by to dávno vyřešený

kolemjdoucí

Pravda, svatá pravda….. a na co bude navazovat na rakouské straně, prosím?

BND 30

On až si o tom Jarda něco přečte.. možná se i podívá do mapy…bude moudřejší… možná…

Frantisek

Kdyby se to z naší strany řeklo na začátku, bylo by tomu patrně jinak.

Petr C.

Měl jsem před x lety projekt obchvatu Břeclavi k dispozici. Není to zas tak jednoduché. Ze severu udělat obchvat nejde, tam je prameniště pitné vody Kančí obora a z jihu to nebude jednoduché ani levné, tam je na osmikilometrovém úseku devět mostů, počítejte se mnou: 1. koridorová trať na Přerov 2. silnice na Lanžhot 3. silnice na Pohansko 4. řeka Dyje 5. koridorová trať na Bratislavu 6. koridorová trať na Vídeň 7. odlehčovací rameno řeky Dyje 8. ulice Hraniční 9. trať na Mikulov a Znojmo Následně by se napojila na stávající I/55 k rakouské hranici a na I/40 na Valtice.… Číst vice »

Kalanis

Skrz Lednici a Valtice? Fakt?!

Tomáš Gottschalk

Cajzlovské, nebo zelené hňup? Co je na D52 diletantského nebo bezohledného? Až před Mikulov vede ve stopě stávající I/52. Estakáda přes železnici, vodu a průchod lednicko-valtickým areálem by byl jako cajk? Tak to potom jo.

beran

To né, daleko horší hňup, chacharské hňup!

Luboš Beneš

No vždyť taky poté co je Babiš napřed rokem kritizoval konečně zrychlili a začali makat, zatímco my jsme si mylně mysleli, že to nedokáží. To je ale překvapení…-:))))Nebo špatné informace pane premiére?